Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Valg af Blue-ray afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vakler mellem at anskaffe en ren Blue-ray-afspiller eller en PS 3. Ifølge mange gør PS 3 konsollet det faktisk lige så godt som de bedste rene Blue-ray afspillere og dette selvom PS 3 primært er et spilkonsol frem for en Blue-ray afspiller. Den skal primært bruges til visning af film, hvorfor jeg er interesseret i den bedst mulige lydkvalitet.

I mit nuværende højttalersetup har jeg 7.1 som min receiver konverterer det oprindelige DD/DTS 5.1 signal op til, men da de nye DD og DTS formater giver mulighed for ægte 7.1 og endda i en bedre kvalitet end DD/DTS, virker det umiddelbart mest fornuftigt at købe en ren Blue-ray afspiller med 7.1 analog udgang og så overføre lyden analogt til receiveren for dermed at få mulighed for at lytte til de nye formater i ægte 7.1, frem for en PS 3 der ikke har 7.1 analog out.

Min Marantz SR-12 har ikke indgang for HDMI og da jeg ikke nænner at udskifte den, er jeg nødt til at vælge mellem den analoge 7.1 overførsel af de nye formater (fra en ren Blue-ray afspiller), eller digital overførsel af de gamle 5.1 DD/DTS formater direkte fra BR/PS 3 til receiveren, der så som hidtil skal op-konvertere signalet til 7.1.

Jeg har derfor følgende spørgsmål:

·        Hvad skal jeg vælge og hvilken løsning giver den bedste lyd?

·        Hvor god er PS 3 til at opskalere alm. DVD til HD i forhold til rene Blue-ray afspillere og hvordan bliver lyden og skal man hellere anvende den eksisterende DVD-afspiller til afspilning af de gamle DVD’er?

·        Hvis jeg køber en PS 3 kan/skal jeg så overføre lyden via HDMI til mit LCD og så videre fra tv’et via alm. Digital out (og er det overhovedet 5.1 LCD’en sender ud), eller skal jeg anvende Toslink fra PS 3 og direkte til receiveren?

Min umiddelbare holdning er at købe en PS 3 og så leve i en periode med DD/DTS 5.1 lyd (som fortsat konverteres til 7.1) og vente indtil Blue-ray afspillerne bliver bedre (og måske også billigere) og distancerer sig mere fra PS 3 end tilfældet er nu, men alligevel vakler jeg lidt……….

Til top Vis Dego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dego

Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart gå efter Panasonic DMP-BD55!

Den har netop vundet product of the year prisen hos What Hi-fi og skulle immervæk give både bedre billede og lyd end PS3.

Den kan dekode de nye HD lydformater og har analoge udgange, så du kan køre ægte 7.1 til din forstærker. Samtidig håndterer den DVD materiale på forbilledlig vis.

Du kan få den til lige omkring 3.000 kr. som f.eks. hos Befro: http://www.befro.dk/shop/panasonic-dmp-bd55-4208p.html

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Kratz skrev:

Jeg ville helt klart gå efter Panasonic DMP-BD55!

Den har netop vundet product of the year prisen hos What Hi-fi og skulle immervæk give både bedre billede og lyd end PS3.

Valget af BD55 skulle i så fald være på grund af analog overførsel af 7.1 lyd, for bedre billede og lyd end PS3'en må man altså længere ud i skoven med

Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Har du lyst til at uddybe den kommentar en smule? Jeg mener, har du set nogen sammenlignende test som viser PS3 klarer sig lige så godt som de nyeste modeller fra Sony og Panasoinc?

Jeg har efterhånden set i hvert fald et par reviewere som mener nyeste stand alone afspillere vitterlig har overhalet PS3. Jeg skal se om jeg kan finde et link eller to i løbet af de næste dage.

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ikke desto mindre er det vel vigtigt, at du men den surroundreceiver har behov for 7.1-analogudgange
for at kunne udnytte hd-lydformaterne

Der foregår lidt nitpicking frem og tilbage om, hvem der er bedst på billedkvalitet, men det er vist ikke
dramatiske forskelle vi snakker om her. Forskellen mellem HD-lydformater og den reducerede udgave,
man får ved at bruge optisk udgang fra PS3, er dog en mere håndfast forskel, der i dit setup peger på
panasonicen eller en lignende model fra fx Sony.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Kratz skrev:

Har du lyst til at uddybe den kommentar en smule? Jeg mener, har du set nogen sammenlignende test som viser PS3 klarer sig lige så godt som de nyeste modeller fra Sony og Panasoinc?

Jeg har efterhånden set i hvert fald et par reviewere som mener nyeste stand alone afspillere vitterlig har overhalet PS3. Jeg skal se om jeg kan finde et link eller to i løbet af de næste dage.

Det er jo altid så som så med tests. Men, du har ret. I det seneste nummer af What Hifi blev PS3 for første gang "slået" af standalone afspillerne på samtlige parametre.

Om forskellene er drastiske nok til at give afkald på spilmuligheden skal du selvfølgelig selv afgøre. Hvis spilmuligheden kun er nice-to-have men ikke need-to-have, så ville en standalone nok være at foretrække (også af hensyn til hd-lyden).

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Dego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tak for alle svarene.

Da lyden har 1. prioritet har jeg udelukket PS 3'en og kigger nu nærmere på Panasonic DMP-BD55 som ser spændende ud og så er prisen jo på et helt andet niveau end tidligere tiders top-dvd afspillere, hvilket jo nærmest ikke er til at fatte.

Spørgsmålet er så hvilke kabler jeg skal købe og hvor mange - mit setup er "7.2" altså med 2 subwoofere. Disse skal vel så også kables analogt fra BR til receiveren hvilket vil sige at så skal jeg ud og købe (8 må det vel blive) analoge kabler?

Til top Vis Dego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dego

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes