Jeg vakler mellem at anskaffe en ren Blue-ray-afspiller eller en PS 3. Ifølge mange gør PS 3 konsollet det faktisk lige så godt som de bedste rene Blue-ray afspillere og dette selvom PS 3 primært er et spilkonsol frem for en Blue-ray afspiller. Den skal primært bruges til visning af film, hvorfor jeg er interesseret i den bedst mulige lydkvalitet.
I mit nuværende højttalersetup har jeg 7.1 som min receiver konverterer det oprindelige DD/DTS 5.1 signal op til, men da de nye DD og DTS formater giver mulighed for ægte 7.1 og endda i en bedre kvalitet end DD/DTS, virker det umiddelbart mest fornuftigt at købe en ren Blue-ray afspiller med 7.1 analog udgang og så overføre lyden analogt til receiveren for dermed at få mulighed for at lytte til de nye formater i ægte 7.1, frem for en PS 3 der ikke har 7.1 analog out.
Min Marantz SR-12 har ikke indgang for HDMI og da jeg ikke nænner at udskifte den, er jeg nødt til at vælge mellem den analoge 7.1 overførsel af de nye formater (fra en ren Blue-ray afspiller), eller digital overførsel af de gamle 5.1 DD/DTS formater direkte fra BR/PS 3 til receiveren, der så som hidtil skal op-konvertere signalet til 7.1.
Jeg har derfor følgende spørgsmål:
· Hvad skal jeg vælge og hvilken løsning giver den bedste lyd?
· Hvor god er PS 3 til at opskalere alm. DVD til HD i forhold til rene Blue-ray afspillere og hvordan bliver lyden og skal man hellere anvende den eksisterende DVD-afspiller til afspilning af de gamle DVD’er?
· Hvis jeg køber en PS 3 kan/skal jeg så overføre lyden via HDMI til mit LCD og så videre fra tv’et via alm. Digital out (og er det overhovedet 5.1 LCD’en sender ud), eller skal jeg anvende Toslink fra PS 3 og direkte til receiveren?
Min umiddelbare holdning er at købe en PS 3 og så leve i en periode med DD/DTS 5.1 lyd (som fortsat konverteres til 7.1) og vente indtil Blue-ray afspillerne bliver bedre (og måske også billigere) og distancerer sig mere fra PS 3 end tilfældet er nu, men alligevel vakler jeg lidt……….