Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Verdens tarveligste højtaler byg ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeps, med inspiration af den gode holger4, og hans 600 siders indlæg ( jowjow, det skal det nok komme op på ;) vil jeg prøve i den anden grøft. Jeg har lavet en baffel nu som start, som jeg synes har en god facon ( det gør jo ikke noget de har lidt WAF faktor også ) enhederne snupper jeg fra frequenze HD12 og bliver nok monteret med helt nyt filter osv... nok om det senere, lige nu kunne det være lækkert med en kommentar på den baffel jeg har lavet, godt og skidt, alt hjælper på vej til go' lyd. Med alle de fede indlæg jeg har set herinde, hjælp / krig / forsoning osv. er det altid spændende at følge forummet, så nu jeg selv skal igang, føler jeg mig sgu forpligtiget til at komme ud af busken, og sende lidt den anden vej.

På bestyrelsens vegne, Jan

PS. baflen bliver smallere end på billedet ( ca. 5-6 cm.)

Til top Vis hifilur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifilur

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hvordan bliver kabinettet bagved bafflen (form/vol)?

Hvordan placerer du enhederne (tmm / mtm)?

Bliver det 2 eller 2½-vejs?

Når vi snakker WAF:
Hvis du laver mtm, så overvej synes jeg du skulle overveje en baffel form mere ala SA Ranger / Jamo R909, hvor den er smal i bunden og bred i toppen. Jeg synes den kommer til at se lidt mærkelig, når den bliver smal i toppen.
Hvis du har valgt denne form pga. tmm placering af enhederne (smal baffel til diskant), så forsæt glædeligt.

Overvej eventuelt gennemsigtig tape eller almindeligt malertape til samling af kabinettet - det står pænere til mdf en gaffa.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud.
Skal den skråne lidt bagud? . og hvis ja - har du så tænkt på tidsdomænet for de 2 ens enheder, hvis de sidder langt fra hinanden på baflen?

Ellers spændende med nye ideer og designs.
Er det den ceter-HTér der står bagved på billedet du vil redesigne?

Mvh. Offcourse

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hehe, jeg skal overveje at bruge pænere tape * giggle* pappet er brugt som skabelon, da det ikke sådan lige er at svinge saven på samme måde i begge sider :) HUSK; dette er en meget rå begyndelse, det skal ikke laves over 1 weekend, men nydes så længe som muligt ! ( eller til jeg er tilfreds ;)

Dette er den højttaler der skal levere enheder til den, altså en front højttaler. Der bliver bygget nyt delefilter til den, så det hele stemmer, og ja.... jeg regner med fronten skal tilte ganske let bagover, hvor imod bagsiden shal være lige. Hvordan enhederne skal afstemmes, er jeg ikke helt sikker på, men det må vi se om filter kan klare. enhederne kommer til at sidde som i original højtalerne, forresten....

PS. de der SA ranger ser sgu ikke tosset ud, de er gået min næse forbi, tak for inspirationen ! måske skulle jeg overveje at suge mavsen lidt ind, istedet for at de buler lidt udaf, hehe...tror også der er større succes hos tøserne så

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hvad forventer du at få ud af resultatet? særlige krav? eller har den gamle bare svagheder som du vil udbedre?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

synes der er lidt papkasse over de kabinetter jeg har, og så har jeg en stak fleksible MDF plader der skal bruges....mest nok lidt efterår's / vinter fornøjelse. Jeg skal vist prøve at lave noget der læner sig lidt op at SA ranger, de ser sgi da fede ud. Det skal der vist soves lidt på ;)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Der er mange muligheder... diapolito-speakers re-incarnated..

Blot for med paint at illustrerede forskellige udtryk en baffel kan give..
jeg kan vist bedst lide de 2 første....

Mvh. offcourse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

najs design.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Takker for de mange gode bud, og kramme, jeg har faktisk haft den der på tegnebrættet også  men gik bort fra den igen ( og dette lyder nok som om jeg er under tøflen ) hvilket jeg vil benægte så kraftigt jeg tør for konen...ehem... pga hun ikke synes om den model. men måske 1 / 2 som off har lavet var en idé... neeper har altså lavet en fed højttaler, uanset hvad folk siger :)  hvordan med afstanden mellem enheder i model 1, det er jo ikke rigtig det samme som i den originale højttaler ?

nå ja, SA ranger ser ud til at være helt firkantet, og så er det bare baffelen der er lavet buet... måske kunne jeg være doven og bare lave en baffel og så klasle den på den oprindelige højtaler  

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

hifilur skrev:

Takker for de mange gode bud, og kramme, jeg har faktisk haft den der på tegnebrættet også  men gik bort fra den igen ( og dette lyder nok som om jeg er under tøflen ) hvilket jeg vil benægte så kraftigt jeg tør for konen...ehem... pga hun ikke synes om den model. men måske 1 / 2 som off har lavet var en idé... neeper har altså lavet en fed højttaler, uanset hvad folk siger :)  hvordan med afstanden mellem enheder i model 1, det er jo ikke rigtig det samme som i den originale højttaler ?

Kan godt fornemme at det er det slanke/smalle du er ude efter, hvilket heller ikke er dumt.  Og når WAF er medafgørende, så er det nok det du skal gå efter.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Skal du gøre det "rigtigt tarveligt"..
så gør som SA... lav en ny baffel.. smæk den udenpå.. og vupti.. ranger-style.
Og så lidt finer / ny lakering hvis den ikke skal være sort.. og viola:

(Jeg tror nemlig også bare kassen er 13 cm. hele vejen op, og det kun er baflen der buer så fint så  fint...)

Du kunne jo starte med at prøve det af - det kan ikke koste så meget jo!
Blot 2 stk. MDF på 25 mm. eller noget!

Mvh. Offcourse

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se, er fronten med lige sider, det giver bare et indtryk af at de buer, da kassen bagved overlappes svagt, så hvis det er lige sider skåret der bare er en 3-5 cm. smallere i bunden er det jo lige til !:) måske lave kassen hvid, fronten sort, smide lidt afstivninger ind i "papkassen" sand i foden og så spiller vi igen.......hmmm.. måske jeg skulle opgradere de diskanter der sidder i, eller.....nå, det må komme senere   XT25TG diskant, og HDS Exclusive 6⁄" P830883 x2 sidder der nu.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Netop - baflen sidder udenpå det regulære firkantede kabinet - som en slags "flydende" baffel.. det er der flere der bruger for at afkoble lyden fra siderne på kabinettet bagud.
Så den idé er sikkert slet ikke så ringe enda

Mvh. Offcourse

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

"flydende" siger du...hmmm... er det så meningen at den skal ophænges specielt ? jeg havde tænkt lidt på at bare skære et firkantet hul i den eksisterende plade og så lime/skrue den nye baffel udenpå, måske med en ekstra kant på kabinettet, så baflen kommer væk fra kabinettet...agtigt.. den ekstra volumen vil så blive brugt på at proppe eksta afstivning i kabinettet. genbrug FTW !:)

PS. FTW = for the win, for dem der ikke gamer, hehe.

hifilur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

spids i begge ender

spids i toppen

Flad i begge ender

PS. gaffa tapen er lidt overkill måske, det er bare for at gøre det lidt lækkert

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

2x spids eller 2 x flad... midt imellem spiller ikke.

Hvad med "buet" begge ender?.. så der er noget at klippe efter

Mvh. og god klipning
Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes