Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Nye HD lydformater. Forklaring udbedes. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er temmeligt meget nybegynder på den digitale lydfront idet jeg indtil nu kun har kørt med Dolby Pro Logic, og er endnu ikke hoppet på blu ray vognen, så jeg har et par spørgsmål inden eg investerer i nyt udstyr:

• Hvis man har en receiver der kan dekode alle de nye lydformater, er det så lige meget hvilken Blu Ray afspiller man har? Man trækker vel bære den rå bitstrøm ud af afspilleren og sender den ind i receiveren, ikke?
  • Jeg har overvejet at anskaffe mig en PS3 som afspiller. Er det kvalitetsmæssigt en ok beslutning, kontra standalone afspillere i ca. samme prisklasse/lidt billigere? Vil en PS3 sammen med en DTS-HD MA receiver kunne afvikle sidstnævnte lydformat?

/lacla

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke fuldstændig ligegyldigt hvilken afspiller du har, hvis du har en receiver der kan dekode HD-lyd. Afspilleren skal kunne bitstreame både TrueHD, DTS HD-HR og DTS-HD MA før den kombination kan give dig dekodning af al HD-lyd. De fleste afspillere understøtter dog bitstreaming af HD-lyd, men som nævnt ikke alle.

Køber du en PS3 har du netop ikke brug for dekodning af HD-lyd i receiveren; den skal bare kunne modtage LPCM over HDMI, og så klarer PS3'en al dekodning af HD-lyd. Billede- og lydkvalitetsmæssigt er PS3'en helt på højde med andre afspillere, og der er sågar nogle afspillere den er bedre end, men det er i marginalerne.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du kan som ovenfor nævnt nøjes med en receiver med hdmi indgang, hvis du som jeg har en ps3 til afkodning. Du skal bare være sikker på at hdmi på receiveren kan tage imod pcm. Du kan med fordel fine en lidt ældre topmodel el. tæt derpå; bare den den kan tage imod pcm...I tyskland kan du ofte finde halvbillige ældre topmodeller på div. internetshops.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene. Er der nogle BD lydformater som PS3 pt. ikke kan dekode? Jeg synes at kunne læse mig til, at der for nogen tid siden kom en opdatering der muliggjorde DTS-HD MA på PS3, så det kan vel lade sig gøre idag, eller hvad?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 September 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

lacla skrev:
Mange tak for svarene. Er der nogle BD lydformater som PS3 pt. ikke kan dekode? Jeg synes at kunne læse mig til, at der for nogen tid siden kom en opdatering der muliggjorde DTS-HD MA på PS3, så det kan vel lade sig gøre idag, eller hvad?

Det kan fint lade sig gøre på PS3'eren. Der enkelte film der kager rundt på 7.1 sporene, men mon ikke det løses indenfor kort tid. Sony har været rimelig skarpe mht. fejludbedring på PS3'eren via deres software-opdateringer.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Rysz,

Tak for svaret. Så er der vist ikke så meget at betænke sig ved. PS3 må være svaret.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Nej, det er ikke fuldstændig ligegyldigt hvilken afspiller du har, hvis du har en receiver der kan dekode HD-lyd. Afspilleren skal kunne bitstreame både TrueHD, DTS HD-HR og DTS-HD MA før den kombination kan give dig dekodning af al HD-lyd. De fleste afspillere understøtter dog bitstreaming af HD-lyd, men som nævnt ikke alle.

Køber du en PS3 har du netop ikke brug for dekodning af HD-lyd i receiveren; den skal bare kunne modtage LPCM over HDMI, og så klarer PS3'en al dekodning af HD-lyd. Billede- og lydkvalitetsmæssigt er PS3'en helt på højde med andre afspillere, og der er sågar nogle afspillere den er bedre end, men det er i marginalerne.

hm, du glemte DD+

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes