| Forfatter |
|
Don_Odal Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at søge efter svaret, men ikke fundet det, hverken her eller på udenlandske fora.
Jeg har en Onkyo 875, som bl.a. understøtter DTS-HD Master lyd fra BluRay film. Min afspiller er en PS3, updated til 2.42, seneste firmware. Filmen jeg prøver med, er Mr. and Mrs. Smith, som også er i DTS-HD Master.
Når min PS3's "audio output" under Bluray settings er sat til "Linear PCM" og jeg spiller filmen, viser PS3'en at den spiller DTS-HD M signalet. Det står når jeg trykker "display" og kan se data for hvad der sendes fra PS3'en. Men på Onkyo'en, står der bare (når jeg trykker "display" på den, og kan se hvad den får af input) at den får "PCM Multichannel".
Hvis jeg sætter PS3'en til "Bitstream" og afspiller filmen, fortæller PS3'en mig, at den så "kun" spiller DTS (ikke HD) - og så kan Onkyo'en sagtens erkende at den får et DTS signal. Bare ikke et HD Master.
Jeg har på receiveren's "listening modes" indstillet at et DTS HD M signal skal afspilles som et sådant, og det samme med DTS (og alle de andre) - og det virker jo også når den får DTS signalet - så viser Onkyo'en "DTS" i displayet. Men når PS3'en siger "nu spiller jeg DTS HD M" så siger min forstærker "Jeg får bare et 5.1 PCM signal" og skriver "Multich" i displayet.
Er der nogen der kender et fix? Eller får jeg faktisk allerede DTS HD Master selvom min forstærker kun "ser" det som PCM 5.1 ? Jeg kan sagtens leve uden at der står DTS HD MASTER i displayet på min amp - så længe den spiller det. Men gør den det? Den kender jo sagtens Dolby Digital, DTS osv - de "læses" rigtigt, og displayet viser det rigtige format.
Hvad er galt? Er det PS3'ens settings jeg skal rode med, eller er det Onkyo'ens?
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg ikke spille alt for klog på lige dette område, jeg er nemlig ikke helt sikker, men jeg troede den eneste måde at få DTS-HD Master lyd var gennem enten HDMI-stik eller via analog overførsel i alle kanaler, kan det passe at dit PCM-signal ikke har båndbredde nok til at transportere alle informationer og derfor nedskalerer?
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
Blaze Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er fordi PS3'en ikke kan bitstreame HD-lydformaterne, dvs. den kan ikke sende HD-lyden videre til receiveren, som så dokeder lyden. Løsningen er, at det i stedet er PS3'en som dekoder HD-lyden (dvs. DTS-HD, True-HD og PCM) selv, og ikke din receiver. Efterfølgende vil din receiver netop skrive "multichannel pcm", da den ikke er ved hvilken lyd der dekodes, eftersom det netop er PS3'en der gør det arbejde.
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, det som Blaze skriver...
Undskylder hvis jeg har forvirret dig. __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
Don_Odal Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede - jeg overfører med HDMI 1.3a :)
Blaze - vil det sige at det er som jeg "mistænkte" og at jeg faktisk får HD-lyden via PCM, men den er bare "brækket ned" i 5.1 kanaler fra PS3'en når den ankommer til min forstærker? Er der noget reelt "tab" ved det, eller er PS3'en en lige så god "lyd-omformer" som Onkyo'en?
I så fald har du både reddet min aften, og gjort dig fortjent til en fadbamse (eller et glas hjemmelavet mjød!) hvis du kommer forbi.
Jeg synes også at lyden lød mærkbart bedre end ved "almindelig" DTS. Men man bilder sig jo så meget ind :)
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don_Odal skrev:
| Hvad er galt? Er det PS3'ens settings jeg skal rode med, eller er det Onkyo'ens? |
|
|
Der er ikke noget galt. Din PS3 og din receiver opfører sig som de skal, og du får selvfølgelig HD-lyd sådan som det kører nu. Og din PS3 er skam præcis ligeså god til at pakke HD-lyden ud, som din receiver er.
|
| Til top |
|
| |
Blaze Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har sat PS3'en til "LPCM" og ikke bistream, så er alt indstillet korrekt- og du får HD-lyd. Der er ikke være forskel på, om det er PS3'en eller onkyoen der dekoder lyden. Det, at du synes at lyden er bedre end ved "almindelg" DTS bekræfter blot at du netop hører HD-lyd - onkyoen viser det bare ikke. Men hvis du klikker på display-knappen på PS3 controlleren viser den netop, hvad det er der dekodes. Hvis du afspiller en blu ray med 7.1 lyd bliver den downmixet til 5.1 kanaler. Øllen må jeg desværre takke nej til, da jeg bor i københavn, men tak for tilbuddet
|
| Til top |
|
| |
Don_Odal Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man ved jo aldrig, måske sku' du til Aalborg Metal Festival eller noget ;)
Tusind tak for hjælpen. Man bliver et bedre menneske af at se at der stadig findes fora med hjælpsomhed og viden, og folk der forstår at formidle den klart og præcist. Der er stadig håb for verden - tak folkens!
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm, jeg kunde entlig godt taenke mig at vide om en ps3 kan sende et 7.1 signal ud via PCM?
altsaa jeg har en bluray med 7.1 master hd, dette vil saa blive konveteret til et PCM signal, men hvad nu hvis man har et 7.1 setup, vil Ps3'en stadig mixe til et 5.1 signal? er det ikke mulight at saette den til at konvetere til et 7.1 PCM signal? __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
|
hmm, jeg kunde entlig godt taenke mig at vide om en ps3 kan sende et 7.1 signal ud via PCM?
altsaa jeg har en bluray med 7.1 master hd, dette vil saa blive konveteret til et PCM signal, men hvad nu hvis man har et 7.1 setup, vil Ps3'en stadig mixe til et 5.1 signal? er det ikke mulight at saette den til at konvetere til et 7.1 PCM signal?
|
|
|
jeg tror faktisk ikke selv jeg har en film med 7.1 endnu. Men kan du ikke se det i receiverens display? Min viser da i hvert fald hele tiden hvilke kanaler den modtager og hvilke kanaler den rent faktisk spiller på __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
|
altsaa jeg har en bluray med 7.1 master hd, dette vil saa blive konveteret til et PCM signal, men hvad nu hvis man har et 7.1 setup, vil Ps3'en stadig mixe til et 5.1 signal? er det ikke mulight at saette den til at konvetere til et 7.1 PCM signal?
|
|
|
Den skal selvfølgelig sende alle 7.1 kanaler videre, hvis filmen er indspillet sådan. Ellers må den jo betegnes som værende defekt. Der er godt nogle film (primært new line udgivelser), hvor den har problemer og downmixer lyden til 5.1, men mon ikke Sony kommer med en opdatering til dette.
Men ellers jo....dit setup kører som det skal
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Visca Blaugrana skrev:
|
|
|
|
Den skal selvfølgelig sende alle 7.1 kanaler videre, hvis filmen er indspillet sådan. Ellers må den jo betegnes som værende defekt. Der er godt nogle film (primært new line udgivelser), hvor den har problemer og downmixer lyden til 5.1, men mon ikke Sony kommer med en opdatering til dette.
Men ellers jo....dit setup kører som det skal
|
|
|
Ok ja jeg haaber ogsaa det bliver opdateret for det er lidt smaa irerterenden at den downmixer mere end noedvendigt, mange tak for hjaelpen __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |