Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HD-lyd via PCM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Det diskuteres meget frem og tilbage, om man kan/skal afkode HD-formaterne i afspiller eller receiver, og
jeg har et par spørgsmål til den løsning, hvor man bruger en receiver/processor, som kan modtage LPCM via
HDMI, men ikke selv afkode formaterne, altså om man går glip af noget.

Da min gamle Yamaha-receiver strejker p.t. overvejer jeg, om jeg skal købe en mellemklassereceiver (fx
Marantz eller Onkyo el hvad nu) med HD-formater og fortsat bruge preouts til effekter på fronter (og hvor
stereo kører uden om receiver), eller jeg ligeså godt kan gå hele vejen og fx vælge en Audiolab 8000AP
og køre både stereo og surround via den samme forforstærker.

Mit spørgsmål er: hvor henne i kæden foretages 'bass management', og hvis der er flere muligheder, hvor
foregår det så bedst? Sagen er, at jeg kører 5.0-setup, da jeg bedst kan lide bassen på mine fronter, og
det vil jeg egentlig gerne blive ved med. Har det nogen betydning for, om jeg vælger afkodning af HD-formater
i afspiller eller receiver? Kræver det, at mine afspillere selv kan køre LFE-signalet over i fronterne, eller vil det
stadig kunne gøres i en receiver/processor, selvom den modtager et LPCM-signal? (fx i en Audiolab 8000AP)

Kilderne er PS3 og en Toshiba HD-E1, samt en Sony XA3000ES til cd/sacd via 5.1 analog (den kan i hvert fald
selv lave bass management)
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
(...) altså om man går glip af noget.

Er apparaterne designet og indstillet ordentligt, så går du ikke glip af noget. Tværtimod får du adgang til tidligere omtalte features der kræver afspiller-dekodning for at fungere, så der er vist ingen tvivl om hvad den overlegne løsning er, medmindre man insisterer på at receiveren skal skrive hvad for et lydspor det er man lytter til...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg er med på, at der ikke er noget tab ved afkodning i afspiller, men jeg tænkte på, om funktioner som
'bass management' stadig kan gøres i receiver/processor efter at formaterne er afkodet til PCM

Audiolab skriver selv, at 8000AP har bass management, fandt jeg ud af, så mon ikke det skulle fungere

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Jeg tror jeg er med på, at der ikke er noget tab ved afkodning i afspiller, men jeg tænkte på, om funktioner som
'bass management' stadig kan gøres i receiver/processor efter at formaterne er afkodet til PCM

Derfor skrev jeg 'er apparaterne designet og indstillet ordentligt'. Et godt produkt har bass management når den modtager flere kanalers PCM over HDMI, men såvidt jeg har forstået er det ikke en garanti.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Ok, tak, troede det var afspillernes design du tænkte på

Fik svar fra en på AVForums, der bekræftede, at en Audiolab 8000AP kan lave bass management på en LPCM-kilde

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Vanderlay skrev:

Derfor skrev jeg 'er apparaterne designet og indstillet ordentligt'. Et godt produkt har bass management når den modtager flere kanalers PCM over HDMI, men såvidt jeg har forstået er det ikke en garanti.

jeg synes faktisk det er et godt spørgsmål og jeg er ikke sikker på receiverens kredsløb overhovedet burde påvirke det signal den modtager når det er PCM. Den burde jo optimalt set bare smide signalerne ud hvor den hører til, med mindre man ønsker andet. Altså burde man i min verden indstille delefrekvenser osv på afspiller. Optimalt set også højttaler størrelse og afstand. I det mindste burde man have muligheden for at vælge hvilken enhed der skal bestemme det, da det som du selv nævner ikke er alle producenter der umiddelbart overholder reglerne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes