| Forfatter |
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke hørt/set noget om det nogen steder. Men DenonLink er ikke godkendt til de nye HD formater og det er ikke sikker de vil betale for at gøre det. Jeg kan egentlig heller ikke se hvad fordelen skulle være frem for HDMI 1.3, bortset fra at man kan (potentielt) overføre mere data via et UTP stik end en fast HDMI standard (hvor der nok med tiden kommer en ny standard). Der har dog været noget snak om at de ville prøve at få godkendt DenonLink til de nye formater, men jeg tror enten det ikke har kunnet lade sig gøre eller det har været for dyrt siden det ikke er implementeret på deres BD-3800 Blu Ray afspiller
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| Jeg kan egentlig heller ikke se hvad fordelen skulle være frem for HDMI 1.3, |
|
|
For mig at se vil Denon Link på BD-afspillere have den fordel, at man netop ikke behøver HDMI forbindelse (eller analog 5.1/7.1 for den sags skyld) mellem afspiller og A/V receiver. Dermed undgås at sende et perfekt 1080P/24fps signal igennem A/V receiveren, hvor det intet har at gøre. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
brasch skrev:
| Jeg kan egentlig heller ikke se hvad fordelen skulle være frem for HDMI 1.3, |
|
|
For mig at se vil Denon Link på BD-afspillere have den fordel, at man netop ikke behøver HDMI forbindelse (eller analog 5.1/7.1 for den sags skyld) mellem afspiller og A/V receiver. Dermed undgås at sende et perfekt 1080P/24fps signal igennem A/V receiveren, hvor det intet har at gøre.
|
|
|
det kan du have ret i, men så kunne man jo i princippet lige så godt have 2 hdmi udgange med ens output, det ville nok igen være billigere. Og det er jo faktisk ikke helt irrelevant for dem af os der stadig kører med HDMI 1.1 (undertegnede inkusiv). Jeg har i hvert fald ikke noget lyd når jeg sætter afspiller til 1080p/24 __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
For mig at se vil Denon Link på BD-afspillere have den fordel, at man netop ikke behøver HDMI forbindelse (eller analog 5.1/7.1 for den sags skyld) mellem afspiller og A/V receiver. Dermed undgås at sende et perfekt 1080P/24fps signal igennem A/V receiveren, hvor det intet har at gøre.
|
|
|
Medmindre receiveren er dårligt designet (hvilket man aldrig skal udelukke!) vil jeg påstå at billedet lider mindre ved at blive sendt igennem en surroundreceiver, end lyden lider ved at blive sendt igennem HDMI i stedet for DenonLink. HDMI indebærer en væsentlig risiko for jitter i audio-delen, og alle high-end producenterne rynker en del på næsen af det (især Meridian, som jeg på dette område har ret stor respekt for). DenonLink og iLink er synkroniserede overførsler der som jeg har forstået det eliminerer jitter i overførslen, og derfor synes jeg det er ærgeligt at HDMI tager deres plads. Jeg er imidlertid ikke et sekund i tvivl om at det er dét der kommer til at ske.
Det helt store spørgsmål i den her sammenhæng er imho i hvor høj grad et HDMI kabel påvirker lyden. I modsætning til almindelige coax-kabler (såvidt jeg ved), så findes der indiskutable målinger der påviser væsentlige forskelle i jitter med forskellige HDMI kabler. Det er primært dét der gør at lange HDMI kabler har problemer med 1080P signaler, og i HDMI er lyden embedded i video-signalet. Jitter på video-delen er den samme som for audio-delen. Jeg vil dog påstå at jitter er et langt større problem for audio end for video. Dérfor min påstand om at det skader lyden mere end billedet at lyd og video er samlet i HDMI - som altid, forudsat at billedsignalet behandles korrekt hele vejen igennem kæden. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
det kan du have ret i, men så kunne man jo i princippet lige så godt have 2 hdmi udgange med ens output, det ville nok igen være billigere. Og det er jo faktisk ikke helt irrelevant for dem af os der stadig kører med HDMI 1.1 (undertegnede inkusiv). Jeg har i hvert fald ikke noget lyd når jeg sætter afspiller til 1080p/24
|
|
|
En detalje som jeg ikke ved om alle er klar over: i HDMI er lyden som sagt embedded i billed-signalet. Det betyder at HDMI kan overføre video uden lyd, men det kan ikke overføre lyd uden billede. At have to udgange vil derfor løse problematikken omkring at sende billedsignalerne igennem receiveren, men det ændrer ikke på problematikken omkring at lyden påføres samme jitter som video-signalet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto på DVDO ny scaler er der to HDMI udgange en kun med ren lyd ?
Men, men det kan jo værre at vi engang for en ny HDMI standarden, kun for HIGH-END lyd, da HDMI 1,3a kan overføre DVD-Audio og SACD.
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
For mig at se vil Denon Link på BD-afspillere have den fordel, at man netop ikke behøver HDMI forbindelse (eller analog 5.1/7.1 for den sags skyld) mellem afspiller og A/V receiver. Dermed undgås at sende et perfekt 1080P/24fps signal igennem A/V receiveren, hvor det intet har at gøre.
|
|
|
Er receiveren designet ordentligt tager 1080p/24-signalet altså ikke skade.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 02 September 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Otto på DVDO ny scaler er der to HDMI udgange en kun med ren lyd ?
|
|
|
Den er designet til at sende lyd til en receiver der ikke nødvendigvis understøtter 1080P, men lyden er embedded i et genereret, sort 720P signal. Så teknisk set er det et blankt 720P billede med lyd.
StarTrek skrev:
Men, men det kan jo værre at vi engang for en ny HDMI standarden, kun for HIGH-END lyd, da HDMI 1,3a kan overføre DVD-Audio og SACD. |
|
|
Det tvivler jeg stærkt på. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Otto på DVDO ny scaler er der to HDMI udgange en kun med ren lyd ?
Men, men det kan jo værre at vi engang for en ny HDMI standarden, kun for HIGH-END lyd, da HDMI 1,3a kan overføre DVD-Audio og SACD. |
|
|
hvilken scaler er det? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er HDMI-teknologien som sådan en åben ladeport for jitter, eller handler det om, hvordan den implementeres?
Jeg har set, at nogle af de dyrere receivere, fx den nye Sony STR-DA5400 har en teknologi (HATS), der netop påstår at
kunne indføre en form for synkronisering i HDMI og dermed reducere jitter, men jeg ved ikke, om det er reklamegejl?
Sony kommer i øvrigt samtidig med en SACD-afspiller med HDMI, så det må være muligt at sende lyd uden billed med den
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Medmindre receiveren er dårligt designet (hvilket man aldrig skal udelukke!) vil jeg påstå at billedet lider mindre ved at blive sendt igennem en surroundreceiver, end lyden lider ved at blive sendt igennem HDMI i stedet for DenonLink. HDMI indebærer en væsentlig risiko for jitter i audio-delen, og alle high-end producenterne rynker en del på næsen af det (især Meridian, som jeg på dette område har ret stor respekt for). DenonLink og iLink er synkroniserede overførsler der som jeg har forstået det eliminerer jitter i overførslen, og derfor synes jeg det er ærgeligt at HDMI tager deres plads. Jeg er imidlertid ikke et sekund i tvivl om at det er dét der kommer til at ske.
|
|
|
Præcis det jeg frygtede...man kan altså høre regulær forskel på Denon Link og hdmi. Mærkeligt at Denon har Denon Link på deres nye AVC'er men ikke i deres nye blu-ray maskiner. Skal man vente på en synkroniseret version af hdmi? måske version 1.5?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 03 September 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Er HDMI-teknologien som sådan en åben ladeport for jitter, eller handler det om, hvordan den implementeres?
Jeg har set, at nogle af de dyrere receivere, fx den nye Sony STR-DA5400 har en teknologi (HATS), der netop påstår at kunne indføre en form for synkronisering i HDMI og dermed reducere jitter, men jeg ved ikke, om det er reklamegejl? |
|
|
Jeg har ikke undersøgt den teknologi, det må jeg lige læse op på (engang jeg får tid...) Jeg vil ikke afvise at det er muligt at udvikle en eller anden proprietær løsning der muliggør synkronisering af signalet, det burde egentlig ikke være synderligt svært - om det kan gøres og samtidig overholde HDMI specs'ne overfor andre mærker er så spørgsmålet. HDMI er designet som en rimeligt åben standard, med gode muligheder for at videreudvikle standarden hen ad vejen og stadig opretholde bagudkompatibilitet, så det er da slet ikke umuligt at man på et tidspunkt lancerer HDMI 1.4, med mulighed for audio only, og/eller synkroniseret lyd. Ren spekulation, men behovet er der i hvert fald.
Vanderlay skrev:
| Sony kommer i øvrigt samtidig med en SACD-afspiller med HDMI, så det må være muligt at sende lyd uden billed med den |
|
|
Not possible. Den vil givetvis sende lyden embedded i et genereret, blankt 720P eller 1080i signal.
Når jeg tænker mig om, så vil jeg dog lige efterlade dén dør åben der hedder at DSD måske behandles anderledes, men det virker ikke sandsynligt - der skal i givet fald stadig være en løsning til når man spiller CD'er på den. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Audi A3 Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 09 September 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon har ikke planer om at lægge Denon Link (DL3) i graven endnu.
Vedr. en kommende topmodel Blu-Ray fra Denon
Also it will feature-
- A successor to DL3 that will handle all digital clock management and jitter control for audio instead of HDMI´
DenonJeff also confirmed they intend to offer a upgrade to the Prepro to support the nextgen Denon Link this player will use. (AFAIK If Software or Hardware and cost were not mentioned)
Link til AVS-forum (tråd)
Link til interview med "Denon Jeff"
__________________  Audi A3
Denon/Dali Grand & Euphonia
|
| Til top |
|
| |