Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 16:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kunne godt bruge lidt hjælp :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nizzle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har absolut ingen forstand på forstærkere, recievere og for den sags skyld højtalere og da jeg ikke rigtig kunne finde noget sted der kunne svare på mine spørgsmål er jeg så endt her :).

Nå men sagen er den at jeg godt kunne tænke mig en ny "boks" som mine 5 højtalere + Subwoofer vil virke sammen med og som jeg samtidigt vil kunne forbinde digitalt med min computer som har et (X-Fi XtremeMusic) lydkort samt mit fjernsyn (Sony KDL-40D3500) sådan så det kan sende lyden fra de 2 ud i surround lyd.

I denne boks behøver der ikke være en DVD da jeg ofte hellere bruger min computer som DVD

X-Fi XtremeMusic
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250079&am p;searchArea=products&Soegeord=X%2DFi+XtremeMusic

Sony KDL-40D3500
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?
ID=418771&searchArea=&Soegeord
=

Lidt hjælp ville jeg være meget taknemmlig for :)

Til top Vis nizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizzle
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at gå en tur i din lokale Hifi-klub, der kan de guide og demonstrerer produkter og løsninger for dig.

Vi kan jo stadig hjælpe dig her på forummet.

Hvad må det maksimalt koste?

Og forresten... Velkommen i hifi4all.dk familien.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
nizzle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Mange tak for velkomsten... :)

Det skulle helst ikke løbe alt for højt op i pris... jeg ønsker ikke rigtigt det vilde sh*t der kan alt muligt... Det eneste jeg faktisk ønsker er at der kan komme 5.1 surround lyd ud fra min computer og over til min fjernsyn. Lige nu bruger jeg stereo kabler til at forbinde mit Surround anlæg med min computer da der ikke er andre indgange i anlægget.

Og tak for det hurtige svar

Til top Vis nizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizzle
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 20 August 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Så du har altså en reciever/surround forstærker?

__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 August 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror netop det er en surroundreceiver/forstærker som nizzle mangler. Den vil kunne modtage digitale signaler fra såvel tv'et som fra lydkortet. Jeg kan ikke lige finde lydkortet på dit link, så jeg kan ikke se om det har optisk digitaludgang, som jeg vil anbefale for at sikre galvanisk adskillelse - der er ofte høje stelspændinger på computere på grund af deres SMPS. Det er muligt at bruge elektrisk overført s/pdif-signal med kabel - i dette tilfælde bliver det nok et "minijack til rca"-coax-kable der skal bruges, men du risikerer at smadre digitalingangen hvis computeren har et højt stelpotentiale. En mulig løsning er at stelforbinde de to apparater.

Jeg forestiller mig at du skal have dig en overkommelig receiver med mindst to optiske (toslink - lysleder) digitalindgange. Den ene skal sluttes til tv'ets optiske lydudgang og den anden til lydkortets (forudsat det har sådan en).

Det eneste X-Fi kort jeg umiddelbart kan se med toslink-udgange er dette: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=416770 Du kan se stikkene som de to sorte nederst. Der sidder en optisk transmitter bag den lille klap på hvert stik.

Dernæst sætter du højttalerne til receiverens højttalerterminaler, og subwooferen til subwooferudgangen, og så skulle du være kørende.

Vi mangler bare at vide mere om lydkortet og hvilke højttalere du har.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
nizzle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 21 August 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Mit lydkort har ikke nogen Toslink... Den har en flexjack... Når jeg kigger på lydkort indstillingerne kan jeg se 2 digitale indgange eller hvad det nu er som selvfølgelig ikke har noget signal... men der står der intet signal ved Digital In og S/PDIF In. Hvad angår højtalerne kan jeg ikke lige finde noget link der kunne vise de tekniske detaljer... så jeg måtte finde den gamle manual frem.

Front/Center/Bag står der 25 Watt pr kanal
Subwoofer står der 110 Watt ved.

Aner ikke rigtig om der er nogen anden ting i har brug for vide angående dem...
Til top Vis nizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizzle
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 August 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Det væsentligste at vide om højttalerne er om subwooferen er aktiv eller passiv.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
nizzle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 21 August 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

haha ok jamen min subwoofer er passiv :)... (Det sku svært at vide hvad der er nyttig info :P)
Til top Vis nizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizzle
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 August 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det vil også være rart bare at vide hvad mærke og model dine højttalere er. Højttalernes kvalitet betyder jo en del for om vi skal kigge efter en receiver til 2.000,- kr. eller til 20.000,- kr. Det er en sjældenhed med passive subwoofere i disse dage pg det vil alt andet lige betyde at du skal have en separat forstærker til den, da moderne surroundreceivere kun har subwooferudgang på linieniveau, dvs uden forstærkning til at trække en højttaler.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 August 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Lidt mystisk med dit lydkort. Jeg kan ikke finde nogen detaljeret manual, men ifølge den smule jeg kan finde, understøtter det de gængse surroundformater, men IKKE som passthrough gennem lydkortets digitale s/pdif udgang. Det betyder så bare at du ikke kan nøjes med et enkelt kabel men må have et analogt kabel for hver af de 6 (5+1) kanaler i systemet fra lydkortet til receiverens analoge 5.1-indgange.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
nizzle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det eneste der er at finde på nettet er et billede af sættet.  Det er et JVC TH-A30R Home Cinema System.
Til top Vis nizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizzle
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 August 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Det system er et såkaldt HTIB - (Home Theatre In a Box)  og delene hører sammen, dvs. de er ikke beregnet til at bruge sammen med andet udstyr. Under alle omstændigheder må du pensionere dvd-forstærkerenheden, for den har ikke de nødvendige indgange.

Du kan muligvis få din ide til at virke, hvis du anskaffer dig

  1. En surroundreceiver med optisk indgang som du slutter fjernsynets optiske lydudgang til og med analoge 5.1 indgange som du slutter til lydkortets udgange. 
  2. Desuden skal du anskaffe en (mono)effektforstærker (med niveaukontrol for at tilpasse nivauet til satellithøjttalerne) som du skal sætte mellem subwooferen og receiverens sub-udgang.

Alternativt kan du anskaffe dig en surroundreceiver og en aktiv subwoofer, så du slipper for en ekstra forstærker. Men så ender du med kun at bruge de små satellitter fra dit sæt, og jeg tror ikke de er værd at ofre den investering på foruden besværet med at finde de rigtige kabler osv.

Måske kan det gå an som et skridt på vej mod noget bedre, men du vil nok være bedre tjent med at skille dig af med hele lydsystemet som en samlet pakke og så få fat i en surroundreceiver med de nævnte indgange og så et komplet 5.1-højttalersystem med front-, center-, surroundhøjttalere og aktiv subwoofer.

Hvad det angår burde det være til at finde noget glimrende udstyr på brugtmarkedet til rimelige penge.

God jagt

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
nizzle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 23 August 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Tak for det boye... Jeg vil prøve at overveje det :)...
Til top Vis nizzle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nizzle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes