Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub Woofer Pre Out ??! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hej  alle

Jeg har brug for lidt hjælp - min forstærker er en Kenwood KRF-V5050d. udgangen til hjtalerne er de alm fjederbelastede clips (ved ikke hvad det korrekte fagudtryk er ) men til sub'en er det et Phono agtigt stik mærket Sub Woofer Pre Out... hvad betyder det ? at jeg skal have en forforstærker på hvis jeg vil bruge en sub ?

jeg er ret grøn indefor feltet så jeg er helt på bar bund

alle input er velkomne

mvh Jawin

Til top Vis jawin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jawin

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det betyder at du kan slutte en aktiv sub til, dvs. en sub med egen forstærker indbygget så du ikke behøver at belaste din egen forstærker

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Aha ! men SKAL den være aktiv eller virker det også med en passiv ?

martin79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Det virker kun til en aktiv. Med mindre du smider en effektforstærker imellem din forstærker og en passiv. For pre out sender kun signalet ud. ingen watt.
Til top Vis martin79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin79

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ja, ellers skal ( line) signalet først hen til en ekstern forstærker ( via phonostik/ledning ), som du så kobler din passive sub på ( via højttalerterminalerne ).

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

ha, slået på stregen af Martin

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

allrighty - tak for svarene

nu kan jeg komme videre. mvh Jawin

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juli 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Har du sub, eller overvejer du at anskaffe en?

Det kan virkeligt give et godt løft til lyden, hvis du finder en der passer til dit system og det du hører.

Hva har du af højtalere? og mangler du bund i dem? -
Hvis ja kan en god sub kun anbefales.

God vind med dit evt. nyanskaffelses-projekt.

Pas på med at blive "bidt af hifi-bacillen".. man vil bare have bedre og bedre lyd.. bedre og bedre udstyr... Jaaahhh 

Mvh. Offcourse

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

jeg fik tilbudt et byggesæt til en sub - altså alt andet end kabinettet og enhederne - og så tænkte jeg det kunne være sjovt at prøve.

har aldrig haft en sub og er ved at shoppe lidt rundt efter nogle (gode) alm højtalere alligevel... jeg har hverken plads til, eller lyst til at høre på, mine gamle eltax universe længere .

byggesætte viste sig at være passivt så det projekt er droppet.... og jeg tror måske allerede at jeg er "bidt af bacillen"

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hehe ja man kan hurtigt blive "smittet" og derefter begynder det at blive dyrt

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Uha - du har også forholdsvist let ved at komme "over" et par eltax højtalere.

Hvis du kan leve med brugte ting, får du enten dobbelt så gode varer til prisen, eller varer til halv pris.. Jeg pejer at foretrække dobbelt så gode ting - til samme pris.

Prøv at kigge ind på KøbSalgBytte her i Hifi4all - der plejer at være gode ting at finde i et hvert prisleje.

Hvad regner du  med at bruge - og vil du have stereo eller 2.1 med en sub, eller er det 5.1 surround også?

Receiveren har vist 100w/kanal, vilket er et ganske rimeligt udgangspunkt til en hjemmebio i den "lette ende" - og bestemt bedre end et sæt Eltax-højtalere.

Du vil uden problemer kunne spille på et sæt stander- eller gulvhøjtalere af en langt bedre kvalitet. Der er mange gode tilbd på både B&W, Dali og mange andre anerkendte mærker, hvor lyden med garanti er klasser bedre end Eltax.

Og hvis du køber en subwoofer, vil du opleve helt nye sider af dine film - lyd og effekter der før ikke er kommet frem grundet for lidt bas i dine nuværendehøjtalere samt den manglende LFE-kanal-udnyttelse.

God vind - Mvh. Offcourse

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

jeg går og kigger efter nyt forskellige steder - har også spurgt efter hjælp herinde

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66552&P N=1.

jeg har kig på et par DALI blue 2002 på  QXL, indtil videre liger de på 270kr for et sæt men det kan jo nå at blive meget dyrere inden auktionen slutter. jeg havde i første omgang bare tænkt mig stereo med sub - så må jeg købe mere til når økonomien tillader det.

kenwood'en er ganske rigtigt 100w og det er fint nok - man må jo også tænke lidt på naboerne

jeg slår også et smut forbi hifi-musik.dk fra tid til anden og tjekker deres brugtsalg. de har også mange fine ting.

hvad betyder LFE-kanal-udnyttelse ?

mvh Jawin

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

LFE = Low Frequency Effects...
Dvs. subwoofer-sporet / .1-sporet i et surround-lydspor. (5.1, 7.1.. eller stereo 2.1)

Der lægges effekter ind i det lydspor, som ikke spilles med ellers, da de andre højtalere typisk ikke kan spille med under 40-50 Hz. typisk. En subwoofer spiller typisk ml. 20-80 Hz. (Under 20 Hz er flot (dybt) - og 80 Hz er den typiske delefrekvens, der ligger op ad THX-anbefalingen)

Hvis receiveren har en "plus"-indstilling for subben, kan denne også spille med i bunden af fx. stereo-højtalernes frekvensområde, hvorved de aflastes (Både højtalerne og forstærkeren i receiveren). Subben har jo et element 10-12" eller større typisk, samt en indbygget forstærker på 100W og over - typisk..

Det kan give et godt løft af bunden af lyden, hvis man har en fornuftig sub - selv ved stereo (2.1).

Håber det hjalp.

Mvh. Offcourse

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

hvis man gider at åbne øjne og ører - og ikke er bange for at spørge - så lærer man noget nyt hver dag .

tak for det

mvh jawin

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

Bare i orden - det er jo det forummet her bl.a. også er skabt til - synes jeg

Klø på - så skal det nok blive godt.

De Daliér lyder som et godt fund. Til en pris under 500 er du ikke gået galt i byen.
Og sub - bare du finder en der går dybere end dine fronthøjtalere vinder du noget.. men prøv at finde en der går under 30 Hz - der starter det sjove. Hvis den går under 25 Hz får du det sidste hørbare med. Alt under 20 Hz kan det menneskelige øre ikke "høre".. men kroppen kan mærke det.. Fedt

Det er nu også under 20 Hz det bliver dyrt...
Men her kan et par T-hansen bodyshakers til 150,- stykket monteres i sofaen, så får du vibrationer ned til 5 Hz.. men det kræver også en seperat forstærker til dem.. Men sjovt er det.. kig evt. i min tråd hvis du ikke kender dem. Det er en "subwoofer-højtaler uden membran" der ikke laver lyd, men kun vibrationer. Den skrues så under sofaen, som så vibrerer til LFE-sporet - dvs. med dybbassens effekter i filmen.
På denne måde kan man få en "ungerne-sover"-venlig lydniveau-version af effekterne uden larm, men inkl. den fysiske fornemmelse af højt lydtryk. Jeg bruger det ofte når ungerne sover efter kl. 21-22 atykker i hverdagen. Og SAMMEN med en god sub.. OH BOY...

Igen - god vind og spørgelyst

Offcourse

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

er du gal et fedt setup!!! jeg kan godt li' det at du hiver gamle højtalere ud af glemslen og ind i daglistuen  - og får flettet dem ind i systemet så det virker.

en sub på størrelse med din ville nok være overkill i min 30m2 stue (+ at underboen ville slå mig ihjel), men der er da noget inspiration at hente.

nu jeg er i gang med spørgerunden: hvad er biwirering og hvad gør det godt for ?

mvh jawin

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Biwire er en metode til at koble 2 sæt højtaler-ledninger til hhv. bassen og diskanten på dine højtalere, hvis det er en 2-vejs konstruktion. Hvis din højtaler kan biwires, sidder der 2 sæt højtaler-terminaler bagpå.

(Man skal huske at fjerne den "bøjle" / metal-plade-ting" der ellers kobler terminalerne sammen ved single-wire - ellers mister man fordelen igen... tilbagekobling etc. løber så igennem denne g over i begge sæt kabler.)

Det skulle teoretisk give bedre lyd, da diskantens signal på den måde ikke forstyrres af den kraftige strømstyrke der skal til bassen (i forhold til hvad der bruges til diskanten er det meget mere). Bas-elementerne har også en tendens til at sende tilbagekobling tilbage i kablerne, hvilket også særligt påvirker dikantens signal. Ved at trække 2 seperate sæt højtalerkabler helt fra samme sæt udgangs-terminaler på forstærkeren, modvirkes tilbagekoblingen og man burde opnå en renere og bedre diskant-gengivelse..

Det er derfor man også skal bruge det bedste sæt abler, hvis man bruger 2 forskellige..
 Før havde jeg samme kabler i biwire,men nu bruger jeg 2 forskellige - et noget bedre til diskanten.. men det fylder også pænt må man sige.. det tykke grå er ca. 2.5-3 cm. tykt i diameter - dvs. en god tommelfinger tykt!

Hvis det skal være helt fint, kan man yderligere bruge 2 seperate effekt-forstærkere. Så skiller man helt evt. negative tendenser ad - og man kan (bedre?) styre strømstyrke og forstærkervalg etc. Det er dog sværere at få styr på niveau og fase etc. hvis man vælger denne løsning - det er en svær og dyr løsning ifht. "alm. biwire" - som trods alt ofte giver et godt resultat. Jeg kan ihvertfald selv godt høre en positiv forskel efter jeg har biwiret mine fronter - og de er enda i den "billige ende" må man sige - de kan fåes rimelig prissat brugt herinde - og jeg kan godt anbefale dem.
De er fra dengang B&W lavede en 7" bas i kevlar - nu bruger de en 6" istedet.. jeg er glad for den store membran, særligt ved højt og dybt niveau.

håber det var en OK forklaring.

(Her er en AudioQuest FAQ der kommer med et svar:
Q. MY SPEAKERS ARE BI-WIREABLE. SHOULD I BI-WIRE THEM?
A. Absolutely! Bi-wiring significantly reduces distortion in the cable,
providing you with a much better sounding system. With a full range cable
(i.e. one with simply one positive and one negative connector at each end),
all the frequencies travel along the whole cable. Because the bass
frequencies have significantly more energy than the mids & highs, they cause
distortion. When you bi-wire (using a 3 way speaker as an example), the
amplifier sees such a high impedance at the treble input (remember - it's
really the treble and midrange input) that only the mids & highs travel
along the treble cable. Now that there is no longer any harmful lower range
energy present in the treble cable, the mids & highs sound more open and
detailed. Even though all the frequencies travel along the bass cable, the
mids & highs don't have enough energy to modulate the bass frequencies.

EDIT: her er et link mere. "How to biwire..."..

Mvh. Offcourse

jawin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

"OK" forklaring ?? den var fremragende .

jeg har ikke flere spørgsmål lige nu men er sikker på at jeg får det senere. må jeg hive fat i dig en anden gang ? det lader til at du ved en del og ikke er bange for at bruge lidt tid på problemet.

tak for hjælpen

mvh jawin

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Bare i orden - har selv lært meget herinde i forummet, og vil da til en hver tid gerne give "noget videre".

God jagt på dit fremtidige Hifi-setup.

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes