Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 02:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Brian321’s HTPC kælderbio - Nu med 3D! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Billeder af nyt udstyr er løbende lagt ind, kun specs er opdateret her i første post

Så er kælderbioen så småt ved at være klar - den er ihvertfald taget i brug. Der mangler stadig en del, men omvendt bliver man jo heller aldrig HELT færdig med den slags, så jeg starter tråden her.

De indledende manøvrer kan du læse om i de sidste par sider i den gamle tråd:

Fancy belysning med spots etc. blev der ikke noget af. Det har ikke rigtig haft nogen prioritet, og når der er lavt (205 cm) til et pudset loft af beton, så er det heller ikke let når man ikke vil have det lavere.

Nå, først den obligatoriske udstyrsliste - fra kilde til interface :)

HTPC:

Bundkort: Asrock P67 Extreme4 g3
CPU: Intel i7-2600k @ 4.2ghz
Grafikkort: Zotac Geforce 590GTX
Blu-Ray drev: LiteOn DH401S
Remote/keyboard: Logitech Dinovo Mini

Billede:

Projektor: Panasonic PT-AT5000 monteret med Vogels 6545 ophæng og tilsluttet med HDMI kabel
Lærred: Lissau ProScreen 16:9 90" fastramme lærred

3D Briller: Panasonic 3. generation

Lyd:

Lydkort: RME Fireface 400
EQ/rumkorrektion: Acourate, ConvolverVST og Console (Software)
Forforstærker: Onkyo P-388F
Effekt: 3 x Onkyo M-5890 og 1 M-588F (samme forstærker - andet modelnavn)
Front højttalere: JBL 250TI LE
Center: Klipsch RC-64
Sub: JBL P1222 i en Bassworx GPX12BK subkasse.
Baghøjttalere: JBL L80-T

Billeder:

(Ja, undskyld kvaliteten - men det er simpelthen et skod kamera, der ikke formår at tage billeder medmindre det er udenfor i solskin).

Velkommen indenfor:

Fra bagsædet:

Sæderne:

Behringerne gemt bag sub'en i noget hjemmelavet rack-værk af stumper fra en bordplade:

Lydkortet:

Projektoren:

Et stemningsbillede med lys i lygterne :


Lidt kommentarer:

Indledningsvis havde jeg bestemt mig for at skifte til en 1080P projektor lige fra start, men rygterne om TI's nye projektortype uden glødepære fik mig til at klappe hesten. Men efter at have set lidt film, må jeg ærligt erkende, at jeg måske ikke kan vente et års tid på 1080P. Med den billedestørrelse vil der virkelig være meget at hente med en højere opløsning.

Mht. akustik, så har jeg Troldtekt på alle vægge, og bruger som nævnt et par Behringere til at udglatte responsen i de lave frekvensområder. Målinger foretages med en Behringer ECM 8000 mikrofon, og jeg bruger Room Eq Wizard til at fastlægge filtrene og sende dem til EQ'erne via MIDI (lydkortet har heldigvis 2 indgange og 2 udgange).

Hele signalvejen fra lydkort til effekter er fuldt balanceret (XLR kabler).

De 8 effekt kanaler har jeg fordelt sådan, at fronterne får 2 hver (bi-ampet), og resten 1 hver.

Det lidt usædvanlige valg af sub kan forklares med at jeg ville have en passiv, da jeg havde 1 effektkanal tilovers, og det skulle helst være JBL. Denne enhed er opgivet til 400W RMS (diverse vilde videoer på YouTube indikerer dog at den kan klare meget mere), og da jeg har serieforbundet svingspolerne, har de en modstand på 4 ohm, og det passer jo som fod i hose til hvad Onkyoen kan levere. Denne konfiguration af sub og kasse (25mm MDF) blev brugt i JBL's demobil på Fast and Furious 2007 bilshow, hvor 2 kasser leverede et lydtryk på 146 db, så jeg tænkte at næsten uanset hvor alpeagtig responskurven var, så burde jeg kunne få den til at spille tilstrækkeligt højt efter en ordenlig trimning af Behringeren.

Men der er som bekendt nogle akustiske parametre, som man umuligt kan EQ'e sig ud af, og Troldtekt hjælper ikke meget i de lave frekvensområder. Derfor har jeg bestilt nogle Foamzorb basfælder til at afhjælpe det hul, jeg har i frekvensområdet omkring 60hz, som skyldes stående bølger/negativ interferens. Hvor i rummet de hjælper mest, må komme an på en prøve når jeg får dem. Og så er det hørbart at førsterefleksionerne i siderne ikke er ens i begge sider - der er en dør i højre side og Troldtekt i venstre. Så jeg skal have sat et eller andet på døren.

 



__________________
Acourate FTW!
Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 143
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej Brian321

Nice hjemmebio du har dig der


Er det en fordel eller et minus at have Troldtekt på væggene?

Jeg synes jeg har en lidt dårlig rumklang i min bio (gibs væge) så jeg er på udkik efter noget der kan ændre dette.

__________________
Receiver:H/K AVR8500
Front:B&W 703
Center:B&W HTM7
Back:B&W 705
Projektor: Sony HS50
Film-lærred: MDFplade malet med GOO
Afspiller udstur: Xbox,Xbox360,Thomson DVD4200 DTH,INO3 HD-optager
Til top Vis Kent77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kent77
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 19 Juli 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Kent77 skrev:
Hej Brian321

Nice hjemmebio du har dig der


Er det en fordel eller et minus at have Troldtekt på væggene?

Jeg synes jeg har en lidt dårlig rumklang i min bio (gibs væge) så jeg er på udkik efter noget der kan ændre dette.

Takker.

Inden jeg havde monteret Troldtekt rungede det for vildt når man talte i rummet - så det er virkelig noget, der virker i de mellem/øvre frekvensområder - men til bas problemer må du over i noget andet.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
power watt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 948
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

hej skal du ikke male de sten bag ved ? men man må sige hold da op hvor du har rykket

dig forhold til de gammel billeder ...  

Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted
 
Fernandez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Rigtig lækkert dedikeret bio rum

m.v.h

Ronni



__________________
mine DVD`er ikke opdateret

Min HjemmeBio
Til top Vis Fernandez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernandez
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Flot rustikt rum , det ser drøn godt ud med de JBL´er

__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

power watt skrev:

hej skal du ikke male de sten bag ved ?

Tjoeh, det burde jeg nok . Men omvendt er det jo ikke noget man lægger mærke til når man ser film, og der skal meget maling til at dække sådan nogle leca blokke, så det har ikke høj prioritet.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
Flot rustikt rum , det ser drøn godt ud med de JBL´er

Takker :)

Jeg fulgte forresten et af dine links vedr L300 tilbage til Audioheritage siden, hvor jeg for første gang stødte på "Laquer" serien. Mine L80-T'ere ligner faktisk noget fra den serie :)

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Kent77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 143
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

Inden jeg havde monteret Troldtekt rungede det for vildt når man talte i rummet - så det er virkelig noget, der virker i de
mellem/øvre frekvensområder - men til bas problemer må du over i noget andet.



Okay takker

__________________
Receiver:H/K AVR8500
Front:B&W 703
Center:B&W HTM7
Back:B&W 705
Projektor: Sony HS50
Film-lærred: MDFplade malet med GOO
Afspiller udstur: Xbox,Xbox360,Thomson DVD4200 DTH,INO3 HD-optager
Til top Vis Kent77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kent77
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 28 August 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået banket nogle Foamzorb absorbenter op. Mit lydkort er desværre til reperation, så jeg kan ikke vise målinger endnu, men det har virkelig strammet bunden gevaldigt op. Der var tidligere kæmpe peaks pga. room modes, og selvom det stadig ikke er perfekt (har grundet det manglende lydkort ikke sat Behringeren til endnu), synes de forsvundet.

Lidt billeder (af vanlig skod kvalitet) - Absorbenternes farve passer også ganske fint med Troldtekten, som det ses på billederne.

Bag højre front (der er en skortsten) har jeg placeret 3xLF300 basfælder. Det samme er i venstre side:

 Og her ses højre baghjørne, som har en 424 cube i top og bund med 2xLF424 basfælder imellem:

Og så var døren i sweetspots førsterefleksion, hvorfor jeg her valgte at sætte et par Pyrapanel 50 på - og det hjalp hørbart på fokuseringen i stereoperspektivet.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 502
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det ser ellers godt.
Hvordan synes du det fungere med Blu-ray drev i en HTPC?
Jeg overvejer lidt om jeg skulle hoppe på den vogn, men det kræver nok et nyt grafikkort.


__________________
Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

peewee© skrev:
Det ser ellers godt.
Hvordan synes du det fungere med Blu-ray drev i en HTPC?
Jeg overvejer lidt om jeg skulle hoppe på den vogn, men det kræver nok et nyt grafikkort.

Der er næsten monopol på en ordenlig velfungerende software afspiller for tiden - PowerDVD (som jeg har taget et billede af) - hvis man ellers kan tåle/tolerere det noget simple GUI, ja så fungerer det da. Jeg ville jo elske hvis jeg kunne bruge ffdshow og media player classic, som jeg anvender til alt andet, men indtil da har jeg da den basale funktionalitet

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Brian321

Med de nye lampeløse PJ's. Altså Phlatlight skal du ikke have så travlt med at kunne få, de er ikke billige og skal lige være på markedet et års tid måske to før de har et godt lumen output, og kommer ned i pris.

Havde selv kigget på den men tror det bedst at vente mindst et år endnu.
Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone
 
Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

peewee

Jeg har selv kombi blu-ray/hd-dvd i min htpc og det virker helt fint
Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:
Brian321

Med de nye lampeløse PJ's. Altså Phlatlight skal du ikke have så travlt med at kunne få, de er ikke billige og skal lige være på markedet et års tid måske to før de har et godt lumen output, og kommer ned i pris.

Havde selv kigget på den men tror det bedst at vente mindst et år endnu.

Jeg har også besluttet at erhverve mig en "alm" 1080p projektor i den nærmeste fremtid, og så skifte til den nye type om et par år - hvis de da overhovedet er bedre til prisen.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Coolzone skrev:
peewee

Jeg har selv kombi blu-ray/hd-dvd i min htpc og det virker helt fint

Hvilken software afspiller bruger du?

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 502
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Kræver det noget af CPU'en når man køre blu-ray? Jeg har en amd64 3700+og mit grafikkort er et radeon 1300. Men overvejer om jeg skal have et grafikkort med HDMI eller er det ikke nødvendig??? 

 



__________________
Rotel RSP-1068
2 * eAR202, anden ICE
Avance Signature 8 MK. II
NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

peewee© skrev:

Kræver det noget af CPU'en når man køre blu-ray? Jeg har en amd64 3700+og mit grafikkort er et radeon 1300. Men overvejer om jeg skal have et grafikkort med HDMI eller er det ikke nødvendig??? 

Ja, det kræver noget af CPU'en - men hvor meget afhænger af om dit grafikkort kan hjælpe med dekodningen. Jeg kender ikke dit grafikkort, men tror ikke umiddelbart at din CPU er kraftig nok, hvis den skal klare hele dekodningen selv. Grafikkortet skal kunne dekode h264 codec'en (prøv at google det).

Nu du nævner HDMI - så kommer vi ind på hele HDCP problematikken. Kort fortalt skal hele kæden af komponenter fra og med dit Bluray drev til dit "display" (monitor, tv, projektor,  whatever) understøtte HDCP, ellers virker skidtet ikke. Og DVI understøtter ikke HDCP - men det gør HDMI. Det er lidt længe siden jeg har læst om det, men jeg mener at huske at f.eks. PowerDVD tillader at du kører med analogt signal fra grafikkortet til dit display (DVI-A), men på den bekostning af den reducerer opløsningen til 1/4!

Du kan dog komme uden om den trælse begræsning, ved at bruge det kommercielle program AnyDVD HD. Hvis du har installeret det program, lader PowerDVD dig afspille Bluray (i fuld opløsning) uanset om dine komponenter understøtter HDCP eller ej.

 

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 774
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nå, nu der er lidt gang i tråden igen, kan jeg jo ligesågodt opdatere med et par billeder.

Den vigtigste tilføjelse til rummet er sådan en fætter her:

Her bliver nemlig hurtigt pænt lunt når de 4 Onkyoer, en projektor og en kraftig computer er på arbejde - og det tackler denne meget støjsvage AC fint når blæseren er på lavt niveau.

Og så faldt jeg over et par reclinere med massagefunktion, som har erstattet den 2 personers sofa:

Og ellers fortsætter akustik kampen ufortrødent - jeg har fået mit lydkort tilbage, så i sweetspot med Behringeren sat til, lyder et 20-200hz sweep med 75db som target således (spillet på de to 250TI):

Den sorte linie er irrelevant (mikrofonens kalibreringskurve), som jeg bare glemte at fjerne da jeg gemte jpg'en. Som det ses, er der rimeligt godt styr på 20-100hz området. Det er med vilje at jeg har beholdt den pukkel omkring 30hz - den lyder godt synes jeg

Men som det ses går det helt galt omkring 150hz (og igen lige under 200). Det dyk er så kolosalt, at det er håbløst at forsøge at EQ'e sig ud af - så det har jeg heller ikke gjort. Jeg er ret sikker på at det kan forbedres gevaldigt med nogle absorbenter på loftet, som bare er malet puds på beton. Jeg mister desværre godt 5 cm loftshøje, som jeg ellers hele tiden har tilstræbt at undgå, men akustikken er alligevel vigtigere end at folk over 2 meter må dukke sig lidt. 

Så jeg venter i spænding på en pakke fra Musikhaus Thomann.

Jeg har ikke en graf af subwooferens måling liggende, men jeg får lige lavet en ny en af dagene.

Én ting er målinger - en anden er hvordan musikken lyder i ens egne ører. Jeg må sige at jeg aldrig har hørt Underworld's "River of Bass" lyde så kontrolleret i mit hjem før. Det er virkelig et nummer, som afslører peaks og dips i responskurven. Prøv det!

 

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321
 
Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Brian321

Jeg bruger bla. powerdvd og windvd. og så media player classic home cinema. til dem jeg har lavet om til mkv filer.

hvad er det for en aircon du hængende på væggen


Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes