Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 00:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Det ultimate tweak? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Da jeg for øjeblikket sidder med arbejde til op over ørene dukket som alltid tanker om de underligste oversprangshandlinger op i mit hovede

Tanken der slo mig, hvordan påvirkes lyden af ørets form, ville man om man feks hadde flyverører høre noget helt andet end en der har limt de til skallen vha sekundlim?

Det var da hurtigt afprøvet, med mine ører mellem pege og tommelfingrene trak jeg de ud fra mit hovede. Og hvilken forskel! Mellemtonen blev nu så fremtrendende at den i mine.....ører var irriterende.

Og tanken der nu slår mig, hører egentlig nogen af os det samme? En ting er preferencer, men om bare udformningen af øret har så meget at sige for lyden man opfatter, hvordan kan man så egentlig sige noget fornuftig om lyd der er gyldigt for nogen andre end en selv? 

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Du skal bare ha' sådan nogen her på - så hører du bedre end os alle sammen!

Med hensyn til flyverører eller ej, så tror jeg nok din hjerne retter ind for det. Du er jo vokset op med de ører og har vænnet dig til at det skal være sådan. Men ellers har du jo ret - vi hører nok forskelligt alle sammen. 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hihihi. Å gud bedre! Om jeg bare kunne få købt et par af de der ville jeg aldrig igen ønske mig noget mere

Men om hjernen kompancerer for ørets form så ville jo det kræve at vi er programmeret med en referencelyd?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Referencen er den samme for alle. At vi så behandler referencen forskelligt ændrer ikke referencen.Og referencen er virkelighedens lyde.Så jo man kan godt udtale sig om et anlæg er troværdigt.Det er så bare ikke sikkert man kan blive enig om anlæg A eller B er tættets på .

Damn for en gang lommefilosofi

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juni 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det er at slukke og gå i seng.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Da jeg for øjeblikket sidder med arbejde til op over ørene dukket som alltid tanker om de underligste oversprangshandlinger op i mit hovede

Tanken der slo mig, hvordan påvirkes lyden af ørets form, ville man om man feks hadde flyverører høre noget helt andet end en der har limt de til skallen vha sekundlim?

Det var da hurtigt afprøvet, med mine ører mellem pege og tommelfingrene trak jeg de ud fra mit hovede. Og hvilken forskel! Mellemtonen blev nu så fremtrendende at den i mine.....ører var irriterende.

Og tanken der nu slår mig, hører egentlig nogen af os det samme? En ting er preferencer, men om bare udformningen af øret har så meget at sige for lyden man opfatter, hvordan kan man så egentlig sige noget fornuftig om lyd der er gyldigt for nogen andre end en selv? 

Nogle udmærkede betragtninger. Dog ikke nogen 'nyhed'!
Nej, man kan i virkeligheden ikke sige ret meget fornuftigt om gengivelsen af lyd. Bl.a derfor har vi www.hifi4all. Og meget forskelligartede anlæg derhjemme!  ;-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
men om bare udformningen af øret har så meget at sige for lyden man opfatter, hvordan kan man så egentlig sige noget fornuftig om lyd der er gyldigt for nogen andre end en selv? 

Det er et meget interessant og relevant spørgsmål: jeg kender ikke til undersøgelser hvad angår hørelsen, men kender en stor del til hvad angår synet: din hjerne kompenserer for evt. øjenproblemer, så du får det rette indtryk. Vender dine briller fx billedet på hovedet, går der kun 3 dage, før du ser verden retvendt igen! Omvendt, fjerner du så de skøre briller, går der igen 3 dage osv.

Af egne erfaringer kan jeg fortælle, at ophobet ørevoks ikke gav sig udtryk i at jeg hørte mindre diskant - men da det blev fjernet, hørte jeg alt diskant +10dB i 2-3 dage. Så lød tingene normalt igen. Min hjerne havde selv skruet op for den diskant, øret ikke leverede!

om ørets facon:
Det ydre øre er et effektivt 7kHz lavpasfilter for lyde, der kommer bagfra. Hvis du spiller en kendt lyd forfra, men filtreret over 7kHz, vil du opfatte den som kommende bagfra.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:

Referencen er den samme for alle. At vi så behandler referencen forskelligt ændrer ikke referencen.Og referencen er virkelighedens lyde.Så jo man kan godt udtale sig om et anlæg er troværdigt.Det er så bare ikke sikkert man kan blive enig om anlæg A eller B er tættets på .

MVH

Mere er der ikke at sige om emnet... slut, prut, finale ;)

Center HT - B&W Nautilus HTM4s
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Boogieman skrev:
André Jensen skrev:

MVH

Hmm...det er måske lidt vel flot med en sådan "konklusion" efter kun 24 indlæg i dette forum.... 

Hilsen
N.
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Boogieman skrev:
André Jensen skrev:

MVH

Hmm...det er måske lidt vel flot med en sådan "konklusion" efter kun 24 indlæg i dette forum.... 

Hilsen
N.

1725 indlæg uden at kunne komme til samme konklusion  

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Boogieman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hehe,

24 indlæg eller 50000 indlæg... Det laver ikke om på de så sandelig klog ord fra André.

Så er jeg lige pludselig op på 25 indlæg

Center HT - B&W Nautilus HTM4s
Bag HT - 805S
Sub B&W ASW3000
Til top Vis Boogieman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boogieman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes