| Forfatter |
|
kasperholm Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige pt. hører jeg musik (mp3-filer) fra min computer, eller CD'er på min DVD (Pioneer afspiller til 899 i elgiganten).
Jeg vil bare høre, hvor meget bedre lyd jeg får ved at købe en rigtig CD-afspiller. Jeg vil brugeomkring 500 - 1000 kr. på den, brugt.
Mit anlæg: (bare så I kan se, om det er udstyr som er "godt nok" til at blive forbedret med en CD-afspiller.
- Højtalere: Dali 109 (regner med at skifte til Dali 850)
- Forstærker: Nad 319
På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
kaczor Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rip dine CD'er i FLAC til computeren (søg evt på FLAC i forummet for at finde ud af hvordan), brug pengene på et lydkort eller en ekstern DAC i stedet og drop en CD-afspiller
|
| Til top |
|
| |
kaczor Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
|
Lige pt. hører jeg musik (mp3-filer) fra min computer, eller CD'er på min DVD (Pioneer afspiller til 899 i elgiganten).
|
|
|
Det slog mig lige, at du ikke skriver, om du overhovedet har din computer og din forstærker koblet sammen? Har du det? Ellers er det bare om at smide et digitalt kabel imellem - optisk eller coax. Har du ikke udgangen på din computer, så brug pengene på et lydkort, der har det...
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har min bærbar koblet til min forstærker, men problemet er, at den larmer og vibrerer helt vildt, når jeg sætter en Cd i den, derfor vil jeg helst ikke afspille Cd'er fra den :(
Men altså vil en Cd-afspiller lyde bedre end min pioneer dvd?
|
| Til top |
|
| |
kaczor Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
|
jeg har min bærbar koblet til min forstærker, men problemet er, at den larmer og vibrerer helt vildt, når jeg sætter en Cd i den, derfor vil jeg helst ikke afspille Cd'er fra den :(
Men altså vil en Cd-afspiller lyde bedre end min pioneer dvd?
|
|
|
Det korte af det lange - ja, det vil den sikkert, da en CD-afspiller har mindre elektronik indbygget (=mindre støj og få komponenter af højere kvalitet) og kan tage sig af én ting - musik.
Men jeg vil stadig vælge at rippe mine CD'er til min computer og afspille derfra - om det så skulle koste mig et nyt (evt. eksternt) drev til at gøre det med (de koster ikke ret meget). Derefter er du jo helt fri for at bruge CD-drevet i computeren igen, og du vil fremover have et eksternt drev, du kunne bruge til fx spil-cd'er eller andet, hvis dit nuværende er træls... 
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jae.. Har et ekstern lydkort, da jeg er igang med lidt lave lidt musik selv, eller er ved at lære programmet, men har købt udstyret. Det kan være jeg kan bruge det.
Men giver det meget bedre lyd end en Cd-afspiller?
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
En CD-afspiller vil i sidste ende altid være den bedste formidler af en CD også selv om det konverteres til andre formater.
Og selvfølgelig kommer det også an på hvor meget du ofre på en CD-afspiller der afgør om det kan betale sig.
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, hvilken cd-afspiller vil gøre en markant forskel, samtidig med at den ikke koster en hel bondegård?
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaczor skrev:
kasperholm skrev:
|
|
|
|
Det slog mig lige, at du ikke skriver, om du overhovedet har din computer og din forstærker koblet sammen? Har du det? Ellers er det bare om at smide et digitalt kabel imellem - optisk eller coax. Har du ikke udgangen på din computer, så brug pengene på et lydkort, der har det... |
|
|
nad 319 har ikke optisk og coax indgange, så lad lige være med at kigge efter lydkort med de udgange.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
| okay, hvilken cd-afspiller vil gøre en markant forskel, samtidig med at den ikke koster en hel bondegård? |
|
|
Uden at holde mig hel til budgettet så er her et par gode bud :
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=83255
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=81561
Den helt prisbillige:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=81443
Denon'en er ved at være en bedaget herre, men har selv forgængeren stående og den spiller på livet løs. Til prisen skal du lede længe efter noget bedre.
Desuden vil jeg altid holde på, at du får en bedre gengivelse fra en dedikeret afspiller til et format. Det er rigtigt at der er nogle smarte muligheder i at streame musikken, men min egen erfaring er, at når musikken ligger på en harddisk så bruger jeg den ikke nær så meget, som når det står fremme. Derfor er min egen streamløsning kun til fester og derfor gerne vil holde ølfingre fra de dyrebare skiver. Det er selvfølgelig en smagssag, men der sgutte meget sjov ved at skulle sidde med den bærbare på skødet for at følge med i teksten/eller kunstnere på et musiknummer, mens man lytter.
Vær dog opmærksom på risikoen i at købe brugt.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
En CD-afspiller vil i sidste ende altid være den bedste formidler af en CD også selv om det konverteres til andre formater.
Og selvfølgelig kommer det også an på hvor meget du ofre på en CD-afspiller der afgør om det kan betale sig.
|
|
|
En harddisk læser hurtigere og mere bitrigtigt, end et cd-løbeværk... Jeg har læst om flere som mener, at lyden bliver bedre ved at bruge en pc som løbeværk og tilslutte en ekstern DAC... Faktisk bedre end selv løbeværk i 100.000 kr. klassen!
Jeg vil anbefale at afspille musikken i ukomprimeret form.... F.eks. WAV.
Jeg vil dog ikke selv afskaffe min cd-spiller... Men da den har digital indgang, overvejer jeg at anskaffe mig et eksternt lydkort, så jeg kan bruge pc/dac som jukebox...
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
|
|
|
En harddisk læser hurtigere og mere bitrigtigt, end et cd-løbeværk... Jeg har læst om flere som mener, at lyden bliver bedre ved at bruge en pc som løbeværk og tilslutte en ekstern DAC... Faktisk bedre end selv løbeværk i 100.000 kr. klassen!
Jeg vil anbefale at afspille musikken i ukomprimeret form.... F.eks. WAV.
Jeg vil dog ikke selv afskaffe min cd-spiller... Men da den har digital indgang, overvejer jeg at anskaffe mig et eksternt lydkort, så jeg kan bruge pc/dac som jukebox...
|
|
|
Der er så meget der er bedre teknisk men i den virkelige verden er det en anden sag.
Jeg har ENDNU ikke hørt noget der er bedre end en CD-afspiller.
Men kig efter en brugt Onkny. Det går man aldrig fejl af.
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du normalt hører musik fra computeren, ville det mest naturlige da være, at få den til at spille god musik. Du skriver også, at du allerede har et ekstern lydkort til 'studiebrug'. Mange af de lydkort er faktisk rigtig gode, og kan sagtens indgå i et hi-fi-anlæg (specielt på et begrænset budget). Så hvilket lydkort er der tale om? Som kazcor også skriver, er en nødvendighed for god lyd, at du 'ripper' musikken til et tabsfrit format som FLAC (WAV kan også bruges, det fylder bare meget mere, og der er ingen kvalitetsforskel). Et album i FLAC-formatet fylder dog 200 - 300 MB, så du skal også lige tænke lidt på harddisk pladsen. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et M-audio Audiophile lydkort jeg har
|
| Til top |
|
| |
Deeablo Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 579
|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tilslutter mig lige de andre nørder....Jeg har ikke mindre end 5 cd afspillere stående og alle spiller meget bedre end pc´en gør og lyden...ja den dag der kommer en mp3 afspiller ind i mit hjem skal helevde fryse til is.
Jeg bruger hele formater når jeg lægger musik over på pc´en. Mp3 er bestemt ikke for folk med styr på musikken. Frekvensbåndet er for tamt og for småt.
Når du vælger cd afspiller til dit system, så husk lige at kablet kan have en afgørende faktor for lyden. Prøv dig lidt frem og leg med den  __________________ Electrocompaniet eci-2
Xindak Muse 1.2 (usa)
Audio Innovations alto
Nordost flatline
kommer snart Audiovector MI3
|
| Til top |
|
| |
kaczor Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deeablo skrev:
|
Jeg tilslutter mig lige de andre nørder....Jeg har ikke mindre end 5 cd afspillere stående og alle spiller meget bedre end pc´en gør og lyden...ja den dag der kommer en mp3 afspiller ind i mit hjem skal helevde fryse til is.
Jeg bruger hele formater når jeg lægger musik over på pc´en. Mp3 er bestemt ikke for folk med styr på musikken. Frekvensbåndet er for tamt og for småt.
|
|
|
Jeg vil lige, som Mark.S skriver, sige, at FLAC og mp3 er vidt forskellige formater - det ene er tabsfrit, det andet komprimerer lyden og ja, "indsnævrer" frekvensbåndet. Men det gør FLAC altså ikke!
Hvis en pc kombineres med en god DAC, vil jeg mene, at det kan matche mange CD-afspillere i den "billige" ende (omkring kr. 1000+). Derudover vil jeg slippe for at have en hel væg med CD'ere, der er ridsede og mister kvalitet efterhånden som årene går. Jeg kan se, at mine CD'er, der har en del år på bagen, ikke har det for godt længere - en problemstilling, der ikke er, når musikken gemmes på PC'en... 
Bevares - det sker da en gang imellem, at jeg finder en CD frem og smider den i min DVD-afspiller (der så til gengæld er en Denon af en anstændelig kvalitet) og lytter på et helt album af gangen - men det er lige så meget for "nostalgiens" skyld...
|
| Til top |
|
| |
kasperholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. hvilket kabel mener du, man som minimum, bør have (pris) hvis man finder en god brugt cd-afspiller til omkring 1000 kr.?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kasperholm skrev:
| Det er et M-audio Audiophile lydkort jeg har |
|
|
Det er jo et ganske anstændigt lydkort, der sagtens kan bruges i hi-fi sammenhæng. Så der er ingen grund til at smide penge efter en CD-afspiller, når du allerede har et lydkort, der spiller mindst lige så godt.
Som det efterhånden er blevet pointeret et par gange, er mp3-filer bare ikke gode nok i hi-fi-sammenhæng, derfor er et tabsfrit format som FLAC en nødvendighed.
Ang. kabel kan du ofte finde noget ordenligt til 100 - 200 kr. enten i KSB her på siden eller på DBA. Brug evt. et 5 m. USB-forlængerkabel til lydkortet, for at få kortest mulig analoge signalvej. __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din DVD har garanteret en digital coax udgang, så et kabel til din digitale coax indgang på dit lydkort burde løse dit problem- DVD'en fungere så blot som drev og en CD er sparet  __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |