Forfatter |
|
Paggee Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Da jeg var til HiFi og Surroundmesse i november, spillede de i et af rummene et klassisk nummer. Der var en kvindestemme der sang på det, og hun sang utroligt karakteristisk; meget lyse toner og hurtige skift mellem dybere og lyse toner (ved ikke hvad det kaldes på musiksprog :)
Jeg mener at have hørt det før, og tror at det er et ret kendt stykke. Jeg ved godt at min beskrivelse er meget vag, men jeg husker desværre ikke mere end dét. Er det nogen af jer der har idé til hvad det kan være, jeg har hørt? Ville elske at få fingre i det
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mozart Tryllefløjten.
Der er der et stykke hvor sopranen veksler mellem meget korte høje toner og dybe toner.
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var lige precis den jeg mente !! Hvis ikke det er den er der en som hedder "blomsterarien, ved ikke af hvem, men der er det mere glidende ind imellem hinanden at stemmerne fluktuerer fra høje til lave toner.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Det var lige precis den jeg mente !!
Hvis ikke det er den er der en som hedder "blomsterarien, ved ikke af hvem, men der er det mere glidende ind imellem hinanden at stemmerne fluktuerer fra høje til lave toner.
|
|
|
Den er af Delibes og kommer fra stykket Lakme
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Mercury skrev:
Det var lige precis den jeg mente !!
Hvis ikke det er den er der en som hedder "blomsterarien, ved ikke af hvem, men der er det mere glidende ind imellem hinanden at stemmerne fluktuerer fra høje til lave toner.
|
|
|
Den er af Delibes og kommer fra stykket Lakme
|
|
|
Så nu må den da være der: http://www.youtube.com/watch?v=CX-6Ej2lnwg&feature=relat ed
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blomster duetten findes også med Anna Netrebko og Elina Garanca. Den er fra en rigtig god plade/DVD: "Live fra Baden Baden" eller noget i den stil hedder den.
http://www.youtube.com/watch?v=mpT7pK9A61A
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
Til top |
|
|
Paggee Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I skal alle sammen have tusind tak for jeres svar og den tid I har gidet bruge på det.
Men men men  Det er dog et andet stykke jeg leder efter. Et nummer hvor selve det stykke hvor der er koloratur som Boye oplyste os det hedder, er i endnu lysere, endnu kortere toner. Sangerinden rammer helt præcist de enkelte toner, og skifter ikke "glidende" mellem dem, tonerne er skarpt afgrænsede.
Jeg sætter stor pris på jeres hjælp, og håber på at finde det jeg leder efter, men jeg har nu fået stiftet bekendtskab med Tryllefløjten som jo også er et fantastisk nummer, så tak for det også
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paggee skrev:
Et nummer hvor selve det stykke hvor der er koloratur som Boye oplyste os det hedder, er i endnu lysere, endnu kortere toner. Sangerinden rammer helt præcist de enkelte toner, og skifter ikke "glidende" mellem dem, tonerne er skarpt afgrænsede. |
|
|
Det mener jeg da også der er i den sekvens på YouTube jeg linker til - specielt i tidsrummet 0:44 - 0:58. Men derfor kan det jo godt være noget andet du tænker på. Desværre kan jeg ikke lige komme med andre bud.
|
Til top |
|
|
Paggee Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
UNDSKYLD!!
Jeg havde klikket på noget forkert tror jeg, for jeg kan da let høre nu, at det er netop den du linkede til dér. Ved ikke hvad jeg har lavet
Kan du også hjælpe mig med at finde den på CD, enten på bibliotek.dk eller til at købe på eksempelvis cdon.dk? Jeg har forsøgt at søge mig lidt frem men kan ikke rigtig finde noget brugbart.
Ihh hvor er jeg glad nu jeg fandt den :)
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke længere min Gramophone Good CD Guide (den var også mere end 10 år gammel) Men min Rough Guide anbefaler denne, jeg fandt på bibliotek.dk:
CD (musik): (Böhm) DGG • 6 biblioteker •
solister: Franz Crass, Fritz Wunderlich, Evelyn Lear, Dietrich Fischer-Dieskau m. fl., RIAS-Kammerkoret, Berlin, Berlins Filharmoniske Orkester, solister: Kurt Moll, Peter Schreier, Reri Grist og Arleen Augér, Statskapellet Dresden Dirigent: Karl Böhm 3 cd'er i æske, stereo + 1 tekst- og kommentarhæfte Forlag: DGG Opstilling i folkebiblioteker: Operaer Originaltitler: Die Zauberflöte, Der Schauspieldirektor Indspillet i Berlin 1964 (Tryllefløjten) og Dresden 1973 Sunget på tysk DGG 419566-2
|
Til top |
|
|
Paggee Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker. Må jeg spørge hvordan du kom frem til det?
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
På bibliotek.dk? - jeg søgte bare på komponist: Mozart og titel: Tryllefløjten (kun i CD musik), så kom den op på en af de første sider.
|
Til top |
|
|
Paggee Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja men jeg synes der er så mange forskellige udgaver, versioner, indspilninger og artister, at det slet ikke er til at hitte ud af
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt, Lucia Popp finder man hos Otto Klemperer på EMI. Den er fra vistnok 1962, men den lyder faktisk rigtig godt. I hvert fald på vinyl, men de fleste EMI-indspilninger jeg har stiftet bekendstskab med, har været overført ganske glimrende til CD.
Hvis du vil have anbefalinger til nyere indspilninger, kan du også på prøve på amazon.co.uk. Søg på Zauberflöte, og læs brugernes anmeldelser. Der er faktisk mange meget vidende folk der skriver anbefalinger.
j.
|
Til top |
|
|
volleborg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 68
|
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jastrup skrev:
Hvis du vil have anbefalinger til nyere indspilninger, kan du også på prøve på amazon.co.uk. Søg på Zauberflöte, og læs brugernes anmeldelser. Der er faktisk mange meget vidende folk der skriver anbefalinger.
j.
|
|
|
Jeg synes især man kan finde anmeldelser på www.amazon.com.
|
Til top |
|
|
Paggee Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er nogle meget udførligt skrevne anmeldelser derinde. Jeg kan dog ikke lige overskue det, så jeg prøver at låne et par forskellige udgaver og så må vi se hvilken jeg bedst kan lide :)
|
Til top |
|
|