Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 04:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør til hjemmebiografen
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør til hjemmebiografen
Emne Emne: Logitech Harmony One = frustration! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
auchenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2005
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Jeg har investeret i en Logitech Harmony One, som umiddelbart er en yderst brugervenlig remote, men efter et par dage, ja du læste rigtigt, dage med programmeringen af den, er jeg sku begyndt at få grå hår.  Jeg skule mene at jeg har min baggrund iorden da jeg til daglig er software udvikler, men det her Logitech l**te system er fandmer til at få lange nosser af.

Det som har taget mig længst tid er at få mit Phillips anlæg (HTS9800W/12) over på den digitale indgang. Dette lyder meget simpelt, men da anlæget kun har en "source"-knap til at tænde anlæget og skifte imellem de forskellige inputs, så f**ker Harmony-softwaren helt op.  Modellen på mit Phillips anlæg bliver genkendt af softwaren, hvorefter den bliver tilføjet under mine komponenter. De rette inputs bliver vist under enheden og når man kører diverse "opsætnings-guider" igennem, så kan man vælge "digi in" som den indgang anlæget skal stilles op. 

Det hele ser altså fint ud når man sidder og programmere fjenbetjeningen, men i praksis går det galt. Når man har programmeret fjernbetjeningen, så vælger man sin "aktivitet" som man har programmeret. Fjernsynet og anlæget tænder, derefter bliver fjernsynet stillet på den korrekte indgang, mens anlæget bliver stillet forkert, og dette sker hver gang.

I softwaren bliver man præsenteret for en guide hvor man fortæller hvordan anlæget skifter imellem de forskellige inputs, om det er samme knap der anvendes osv. Alt dette fungerer sikkert meget godt. MEN i mit tilfælde ligger problemet i, at det er samme knap som man bruger til at tænde og skifte input med, altså en dobbelt funktionalitet.

I min søgen på at få løst dette problem, viste det sig at enheder som har en enkelt knap til at skifte imellem de forskellige inputs, som reglen også har et alternativ. Der findes nemlig typisk en række discreet codes, som på dansk er IR-koder som man kan sende ved hjælp af fjernbetjeningen, hvorefter anlæget så stiller sig til det input som koden er et udtryk for. Problemet med disse koder er blot at de ikke findes på en officielt liste, og hvad er et endnu større problem, så hvis man skulle være så heldig at få fingerne i de rette koder, så har man ingen mulighed for at indtaste disse i Harmony-softwaren. Den eneste muligheder du har, er at lære dem fra en fysisk fjernbetjening, og dette er jo ligesom svært i mit tilfælde da knappen ikke findes på min fjernbetjening!

I min søgen på at kunne indtaste disse koder i harmony-softwaren, faldt jeg over hvilke funktioner som var hentet fra databasen. Her kunne jeg se at discreet-koderne for henholdsvis "Tuner, AUX; TV" allerede var indkodet. Den eneste discreet-kode som manglede var altså for den digitale-indgang, og eftersom jeg ingen mulighed har for at taste denne ind eller lære denne, så var jeg tæt på at give op.

Men her slog det mig at hvis je var heldig, så kunne jeg måske anvende opsætningen fra et andet phillips anlæg, idet de forskellige fjernbetjeninger indenfor samme mærke som reglen virker med hinanden.  Her fandt jeg modellen HTS3367/12, som har nogenlunde samme funktionalitet som mit. Derfor prøvede jeg at tilføje denne model i harmony-softwaren, og her viste det sig at lige netop denne model havde discreet-koden for den digitale indgang lagt ind.  JUBII!

Det næste jeg så gerne ville, var at importere denne discreet-kode til mit anlæg, men da der ingen mulighed er for dette i softwaren. Så er jeg nu endt med at anvende modellen HTS3367/12, hvor jeg er blevet nødt til at kode "power-off" knappen ind fra min fysiske fjernbetjening.

Konklusionen må være at, hvis du har et Phillips anlæg, model HTS9800W/12, og du vil anvende dette anlæg sammen med din harmony fjernbetjening, så skal du bruge model HTS3367/12 i stedet.

Dette syntes jeg er dybt tragisk, da jeg købte dette produkt med henblik på at det skulle være let at sætte op. Softwaren fortæller mig at det skulle virke, men i praksis fungerer det ikke.  Dette er bare ikke godt nok. Hvis jeg nu havde været en almindelige hr. Jensen dansker, som ikke havde haft den tekniske viden, så havde jeg kastet fjernbetjeningen ud af vinduet i ren frustration, da man konstant bliver fortalt at ens fjernbetjening er programmeret korrekt, samtidig med at hjælpefunktionen fortæller at det skulle fungere - det gør det bare ikke!

Hvis et produkt ikke har en komplet og velfungerende fjernbetjening indlagt i databasen, så skal produktet simpelthen ikke vises i databasen, da man dermed også får en forventning om at det hele bare fungerer.

Herudover må jeg sige at selve harmony-softwaren har et godt udgangspunkt, men der er så mange små ting som gør at man ved længere tids anvendelse simpelthen får lyst til at sende fjernbetjeningen retur.  Eksemeplevis kan jeg nævne at man ved programmeringen af fjernbetjeningen gang på gang bliver præsenteret for hvordan man skal tilslutte fjernbetjeningen til sin computer.  Når man har gjort dette første gang, så er man klar over dette, hvorefter det skulle være muligt at krydse en lille checkboks af, hvormed man dermed springer dette over for fremtiden.

Udover dette, så må jeg ærligt erkende at jeg er dybt skuffet over den tid det tager at programmere fjernbetjeningen. Det kan snildt tage 5min at programmere fjernbetjeningen, hvilket følelses som laaang tid når man har siddet og brugt softwaren. Under selve programmeringen, bliver man præsenteret for en kedelig progress-bar som bevæger sig med snegle fart.  Det er heller ikke godt nok!

Som det kan læses, så er det ikke de bedst erfaringer jeg har fået med harmony-softwaren, men når dette er sagt, så er jeg meget overrasket over selve fjernbetjeningen. Kvaliteten er helt i top. Designet er lækkert og touch skærmen er hurtig og præcis.

Nu hvor mit anlæg, htpc, fjernsyn og STB fungerer med fjernbetjeningen, så mangler jeg kun en ting. Nemlig at få tænd/sluk kommandoerne til at fungere, når de forskellige aktiviteter bliver startet og afsluttet - Lad et nyt harmony-kapital startes! Ønsk mig held og lykke

Til top Vis auchenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af auchenberg

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke en løsning på dit problem, jeg vil bare lige påpege at dét problem du har, retfærdigvis ikke er et Harmony problem, men et generelt problem med at lave aktivitets-styring af visse apparater. Det gælder uanset hvilken fjernbetjening du køber - med et produkt som dit, får du bare ikke en velfungerende aktivitets-styret fjernbetjening, der er nem at sætte op. Der findes ikke nogen magisk løsning der kan lave perfekt betjening af alle apparater i verden, hvis man vil have et velfungerende system, er det alt andet lige en fordel at tage højde for disse ting FØR man investerer i hardwaren.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Bortset fra det, så er jeg enig i at softwaren fungerer noget tungt. Det er helt tydeligt at det er et system der er startet som noget simpelt, og så er der blevet føjet ekstra funktioner til én ad gangen, og de er så placeret hvor der lige var "plads"....

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Helt enig, der er masser af plads til forbedring i Harmony's software. Gider ikke remse fejlene op, men lad os bare sige, at jeg var tæt på at gå tilbage til mine 5 gamle fjernbetjeninger, indtil jeg fandt ud af at nogle apparater virker bedre hvis man indkoder deres "lillebrors" eller "storebrors" modelnr. ind. Lidt ligesom i dit tilfælde, auchenberg.

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

-claus-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Jeg havde lignene problemer med min Sunwave remote og et philips anlæg, som også havde den source knap, der skiftede funktion for hver gang man trykkede. Det jeg gjorde var at bruge learn funktionen. Jeg trykkede på source knappen til den stod på den funktion der var lige før den jeg skulle bruge og så optog jeg derefter det næste tryk med learn funktionen på min Sunwave. Jeg havde en knap til hver funktion AUX, DVD, tuner osv. Når jeg trykkede startede recieveren op i den funktion hvis knap jeg trykkede på. Men det var lidt svært at optage signalerne, men det lykkedes dog.
Til top Vis -claus-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -claus-

Bone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2008
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Softwaren er "for" brugervenlig.

Det er ikke andet end en elendig guide til installation.
Til top Vis Bone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bone

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes