Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hardware krav til afspilning af 720/1080p (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skjødt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Introduktion:
Jeg vil købe mig en HTPC som udelukkende skal bruges til afspilning af 720p videoer samt få 1080p videoer. Hvad er hardwarekravet til sådan et media center, og hvori ligger flaskehalsen?

Nuværende problem ved afspilning
Grunden til at jeg spørger, er fordi at jeg på nuværende tidspunkt har svært ved at afspille HD videoer (.mkv fil). Lige nu afspilles de på en bærbar med følgende specifikationer:

Processor: Intel Core2 Duo, T7300 - 2Ghz
Ram: 2 Gb PC5300
Grafik: GeForce 8600 Mobility
Harddisk: 7200 RPM Samsung, 120gb

med VideoLan (VLC) player, og medierne har følgende specifikationer:

Film Codec: x264
Framerate: 23,976
Bitrate: 5700 kbps
Opløsning: 1280x720

Her oplever jeg, at billedet standser få sekunder, og så fortsætter i sløringer ved særligt farverige scener. Jeg har forsøgt at afspille videoen på en TViX afspiller og her virker det uden problemer.

Bekrymringen ligger i, at nedenstående HTPC hardware for mig ikke virker særligt anerledes end den bærbare og jeg har ikke i sinde at give 4000 kr. for hardware der ikke kan afspille den type video.

Mit fortrukne HTPC hardware
Kabinet: Antec VERIS Fusion 430
Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H Med AMD 780G chipset
Processer: Athlon X2 BE-2400 2.3 GHz
CPU-Køler: Silverstone Nitrogon NT06-Lite (Passiv)
Harddisk: Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 750 GB
RAM: Kingston HyperX 2 x 1 GB PC8500

Håber i kan hjælpe.
Til top Vis Skjødt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skjødt Besøg Skjødt's Websted

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Prøv at bruge en afspiller, der understøtter hardware dekodning af H.264 i stedet for VLC.
PowerDVD kan gøre det (er dog ikke helt sikker på om det også virker med x264), men ellers kan du prøve Media Player Classic Homecinema.

Det setup du har fundet burde ikke have noget problem med at afspille H.264 hverken i 720p eller 1080p hvis du bruger en afspiller som nævnt tidligere. Men i ren software mode, vil det nok være på grænsen.

Men tag en 2,5 GHz X2 4850e CPU i stedet. Den har også en TDP på 45W og koster ca. det samme som BE-2400.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Skjødt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Prøv at bruge en afspiller, der understøtter hardware dekodning af H.264 i stedet for VLC.
PowerDVD kan gøre det (er dog ikke helt sikker på om det også virker med x264), men ellers kan du prøve Media Player Classic Homecinema.

Jeg har prøvet med det der hedder Nvidia Pure Video decoder men jeg er ikke helt sikker på hvordan det virker. Det ligner et stand-alone media center, men det kan ikke afspille mine filer. Jeg prøvede at installere MediaPortal som jeg regner med at bruge - og dertil kunne man vælge Nvidia Video Decoder som MPEG-2 decoder. Kunne dog ikke få MediaPortal til at afspille mkv-filer, så kunne ikke se om det var bedre end VLC.

Håber stadig at andre kan fortælle noget om hardware kravet.

zuluDK skrev:
Men tag en 2,5 GHz X2 4850e CPU i stedet. Den har også en TDP på 45W og koster ca. det samme som BE-2400.

Det vil jeg overveje. Tror den kommer til at blive lidt dyrer.

Til top Vis Skjødt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skjødt Besøg Skjødt's Websted

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 12 Maj 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Den bærbare du har burde ikke have problemer.. Du har et kraftigt grafikkort i den som hjælper så meget med HD afspilning at CPU forbrug burde være ca. 30% og måske spike til 60% nogle gange ved 1080p afspilning.

Så det er ikke hardwaret den er gal med, det er noget andet.

I øvrigt er det nogle tåbelig RAM du har valgt i dit "foretrukne HTPC hardware"
(De er overkill på MHZ, det får du ikke noget ydelse ud af med den (eller nogen cpu) med mindre du overclocker..)
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Skjødt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
Den bærbare du har burde ikke have problemer.. Du har et kraftigt grafikkort i den som hjælper så meget med HD afspilning at CPU forbrug burde være ca. 30% og måske spike til 60% nogle gange ved 1080p afspilning.

Jeg tror zuluDK har ret i at det er noget hardware acceleration der mangler. Nu bliver jeg bekymret for, om media center software understøtter både afspilning af mkv-filer og hardware acceleration. Sad og rodede med afspilning af mkv-filer i går men forgæves.

Toebs skrev:
I øvrigt er det nogle tåbelig RAM du har valgt i dit "foretrukne HTPC hardware"
(De er overkill på MHZ, det får du ikke noget ydelse ud af med den (eller nogen cpu) med mindre du overclocker..)

Jeg valgte dem da de passede til bundkortet. De er heller ikke så meget dyrere - små 120 kr. og så er jeg fremtidssikret.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Nvidia PureVideo-dekoderen er (som du selv skriver) kun en MPEG2-dekoder. For at dekode x264, H.264, VC-1 og lignende MPEG4-10-afarter skal du bruge en anden dekoder (fx CoreAVC, PowerDVD 7.x ell. 8.x eller ffmpeg (bruges af MPCHC og ffdshow).

Hvis du henter Media Player Classic Homecinema (MPCHC) og Haali-splitteren kan du afspille x264-encodede filer fra MKV-containere (og VC-1 og H.264) uden yderligere software.

pollyanna
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv følgende som jeg gjorde for at løse netop dette problem med mkv filer.

Installer CoreAVC og bruge Media Player Classic. gå ind i Options og vælge CoreAVC som external codec. Dernest gå ind i Playback - Output og vælg Haalil's video renderer (følger med ffdshow). Dette virkede for mig. Jeg havde nemlig også problemer med afviklingen af disse filer, men efter dette kører det bare på min Core2Duo E8200. Prøv det!

Til top Vis pollyanna's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pollyanna

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Skjødt skrev:

zuluDK skrev:

Det vil jeg overveje. Tror den kommer til at blive lidt dyrer.

X2 BE-2400 koster 460 + fragt
X2 4850e koster 540 + fragt

så prisforskellen er jo ikke voldom, og så får du jo 2x200 MHz ekstra med 4850e'eren.

Angående dit CPU-køler valg, så skal du sørge for at få noget luftgennemstrømning i kabinettet. Selvom CPU ikke afsætter så meget varme, skal varmen alligevel transporteres væk på den ene eller den anden måde.

Der findes gode og (endda billige) yderst støjsvage CPU-kølere som med fordel kan benyttes.
Thermaltake TR2 R1 til lige over 100,- er fx et godt bud. Jeg bruger den selv i min server, og der køler den en 65W Athlon64 3500+ uden at man kan høre den.

pollyanna skrev:

...og vælg Haalil's video renderer (følger med ffdshow).

Haali-splitteren medfølger ikke til ffdshow, men til CoreAVC...

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Enig med Pollyanna. Prøv at downlaode Trial Versioen af Coreavc og afspille filerne med den som dekoder.

Jeg havde tidlgiere problemer med at afspille nogle .mkv filer (1080P) i MediaPortal. Videoerne lignede at de kørte i slowmotion nogen gange, der var hakkende sekvenser og lyden var også langsom og/eller ude af synch.

Det viste sig at det var fordi jeg som standard brugte ffdshow til at dekode, og det var den ikke så glad for. CPU load lå stabilt omkring 40%, dog med enkelte spikes.

Efter jeg installerede CoreAVC og Haali Media Splitter så har det bare virket perfekt. Jeg overvejer at købe det, men ved ikke helt endnu hvor meget jeg får brug for det. INdtil nu har jeg bare afspillet film-trailere

Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en ældre AMD64x2 1.8ghz og jeg har ingen problemer med at decode 1080p i Vista Buisness. Jeg bruger Mediaplayer classic, ffdshow-trayout og haali media-splitter, virker super!

MPC: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=82303& amp;package_id=84358

ffdshow tryouts: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=173941

Du skal muligvis huske at gå ind i options i MPC og så fluebene fra i intern dekodnign af mkv og x264, ka aldrig huske om den slår sig selv fra når der bliver installeret eksterne codec.

Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Selvom trådstarterens fravær sikkert betyder at han har løst problemet, så vil jeg da lige bakke op om det statement at en T7300 CPU burde kunne klare x264 filer i 720p uden problemer, selv med meget høj bitrate.

Har selv en T5500 CPU og et Geforce GO 7600 gfx kort, og det er kun ved 1080p filer med høj bitrate at den kommer til kort.

EDIT: Og det er med MPC og ffdshow.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Skjødt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg løste problemet med .mkv filerne ved at bruge PowerDVD's hardware decoder. Desuden viste det sig at være den bedste x264 render til MediaPortal.

Kunne ikke få CoreAVC til at køre ordentlig i Mediaportal idet filmbilledet kørte i flere lag på samme tid (underlig form for hakke). Preview vinduet inde i Mediaportal (ved minimering af filmen), kørte dog upåklageligt, så det må være en fejl ved full-screen. Disse oplevelser var før jeg havde installeret PowerDVD eller nogen anden alternativ x264 decoder foruden CoreAVC.

Mediaportal er nu sat op til at køre PowerDVD som ekstern afspiller. Det krævede dog at jeg omdøbte filerne til .avi, før PowerDVD genkendte dem.

Beklager fraværet. Har eksamener at læse op på. :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes