Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 17:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er det dyrt og nyt, er det så godt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
steiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 12 April 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu har jeg rodet med hifi som hobby i en del år efterhånden(20), og noget af det som slår mig mere og mere er at, jeg ofte finder de bedste lytte oplevelser med ældre grej, som ikke engang behøver at have kostet skoen af venstre fod.

Er der andre som har det ligeså?

Mvh Steiss 

Til top Vis steiss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steiss

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Det er der helt sikker, hvorfor skulle der ellers være et helt Vintage forum!
Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Tror da en del vil være enige at eks. en Daner forforstærker er bedre end så meget andet man kan købe idag.Eks kan en ny Audia Flight Pre ikke være med her, Daner har mere hul igennem og dynamik.Har prøvet begge.

Har også haft em Audia Aero Capitole MKII den er også forholdsvis dyr og godt andmeldt her på siden, vil dog mene at det er overdreven at den nu er så god.Egentlig så ligner det bare at man har sat et rør på i udgangen for at få rørlyd ud af det, den har ellers en fin konverter, men måske spildes det i udgangen bare en ide.

På den anden side så har jeg ikke lyttet på eks. Bladelius Gondol eller Krell's nye topserie, her ville der måske være en chance.Men det et jo kun udstyr for de færreste.   

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

steiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en del Bladelius produkter, og det er absolut også kram, men man hænger fast i den tekniske del af det, så musikken ikke kommer til udtryk.

Som det nævnes i en anden tråd " hvorfor highend og ikke bare musik "

Mit setup har været meget igennem siden jeg startede, og har været både dyrt og nyt i perioder, men det er først nu jeg synes det rigitig rykker.

JBL med horn

Gammel Proceed CDP

Bofa effektrin med rør. 

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Egentlig hvorfor skulle det være så meget bedre, sådan ret beset så konstureres det jo nogenlunde som man altid har gjort.Hvis man vel og mærke ser bort fra klasse D og lign. tiltag.

At man så kan konstruere mikroprocessorstyret volumenkontrol eks. trækker ikke op aligevel da man bruger de sædvanlige IC'er rundt omkring.Tror også at den ekstreme fokus på omkostninger idag lægger en dæmper på udfoldelserne.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Ret beset burde der være potientiale til forbedringer i det digitale område, tænker på udviklingen men her hænger vi fast i eks. CD formatet, praktisk er det da mht. cd-samlingen vi har opbygget.

Så er det lige at MP3 formatet også saboterer udviklingen mod bedre lyd, og de vaner den giver brugerne.

Det kan sagtens se sådan ud at interessen for at komme videre er måske ikke til stede blandt producenter og forbrugere. 

steiss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Du har ret med interessen i at komme videre fra producnternes side, kan virke lidt hæmmet af fokus på smarte tiltag og penge.

Jeg har prøvet menge cdafspillere fra perioden 1990-2007.

Jeg synes absolut det ældste er bedst med hensyn til gengivelse af musik og ikke teknik.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Næ en god forstærker vil altid være god også om 10år og om det er kommet noget bedre kan du jo selv bedømme.

En Daner jan den har nogle gode HIFIegenskaber måske men manglen på musik er gabende kedelig for hvad betyder HULD igennem når musikeren lyder som en slap spagettiarm?

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Syntes det ser spændende ud med hardiskbaseret afspilning, så her kunne der måske være noget med det nye udstyr.

Har dog kun læst om det.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

steiss skrev:

Jeg har hørt en del Bladelius produkter, og det er absolut også kram, men man hænger fast i den tekniske del af det, så musikken ikke kommer til udtryk.

Som det nævnes i en anden tråd " hvorfor highend og ikke bare musik "

Mit setup har været meget igennem siden jeg startede, og har været både dyrt og nyt i perioder, men det er først nu jeg synes det rigitig rykker.

JBL med horn

Gammel Proceed CDP

Bofa effektrin med rør. 

Gammel Proceed CDP

Ja der kan jeg da finde en cdafspiller idag til 4000kr der er klasser bedre.

Jeg vil sige en af de afspiller der overrasker mig er DP90DP91 hvis vi snakker gammel maskiner.

Men det er også lige så meget hvordan det sættes sammen.

Men maskine til 100k kan lyde af l**t hvis resten ikke følger med.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Ret beset burde der være potientiale til forbedringer i det digitale område, tænker på udviklingen men her hænger vi fast i eks. CD formatet, praktisk er det da mht. cd-samlingen vi har opbygget.

Så er det lige at MP3 formatet også saboterer udviklingen mod bedre lyd, og de vaner den giver brugerne.

Det kan sagtens se sådan ud at interessen for at komme videre er måske ikke til stede blandt producenter og forbrugere. 

Der er da sket forbedringer mht cd, men stort set ingen firmaer vil betale prisen for at udnytte potentialet. Derfor er mange af de nye cdp slet ikke på højde med ex en gammel Wadia, Levinson eller Krell den dag i dag. En Audio Aero Capitole er ex et middelmådigt produkt, som også lyder fornærmende ringe prisen taget i betragtning. Vil 100 gange hellere have en Wadia 23 entry level fra 94... 

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Måske rammer man noget hvis kvalitetsdownload og kvalitets udstyr bliver parret i fremtiden, det kan vi jo håbe på.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 12 April 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
JRGW skrev:

Der er da sket forbedringer mht cd, men stort set ingen firmaer vil betale prisen for at udnytte potentialet. Derfor er mange af de nye cdp slet ikke på højde med ex en gammel Wadia, Levinson eller Krell den dag i dag. En Audio Aero Capitole er ex et middelmådigt produkt, som også lyder fornærmende ringe prisen taget i betragtning. Vil 100 gange hellere have en Wadia 23 entry level fra 94... 

vh

Ja det er jo smag og behag.

Har tit haft Krell ML og andre og næsten hver sin mand, har sin smag.

Krell har lavet en maskine og det er KPS25 det er en dræber.

Wadia der er det klart 850, dne maskine er god.

ML390s er en maskine for sig, den kan spille som en drøm, men også som det værste.

Det samme med AE den kan spiller som l**t i det forkerte setup.

Burremester 001 en top maskine som krells.

Der er mange maskiner derude og hver sin maskine på sin måde.

Prøv for sjov at still alle disse maskine op i samme setup så stor forskel er der ikke på dem, den ene gør det den anden ikke osv osv.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
tadman skrev:
JRGW skrev:

vh

ML390s er en maskine for sig, den kan spille som en drøm, men også som det værste.

Prøv for sjov at still alle disse maskine op i samme setup så stor forskel er der ikke på dem, den ene gør det den anden ikke osv osv.

Det er jeg nu ikke helt enig med dig i. Det signal der kommer ud af en AE kan ikke få noget som helst til at lyde som l**t, med mindre det lyder af l**t i forvejen

Den kan lyde mindre godt i nogen sammenhænge, men en klasse afspiller som AE kan ikke få noget til at lyde af l**t i sig selv.

Sammensætning af dele i et anlæg skal tillægges stor betydning, men ligefrem og sige at en cd afspiller i den kaliber kan få noget til at lyde som l**t, er en grov overdrivelse

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 12 April 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
jensen skrev:
tadman skrev:
JRGW skrev:

vh

Det er jeg nu ikke helt enig med dig i. Det signal der kommer ud af en AE kan ikke få noget som helst til at lyde som l**t, med mindre det lyder af l**t i forvejen

Den kan lyde mindre godt i nogen sammenhænge, men en klasse afspiller som AE kan ikke få noget til at lyde af l**t i sig selv.

Sammensætning af dele i et anlæg skal tillægges stor betydning, men ligefrem og sige at en cd afspiller i den kaliber kan få noget til at lyde som l**t, er en grov overdrivelse

Jo synes jeg, man kal få alle maskiner til at spille dårligt.

Bare prøv en krell på dine avalon eller en sony for den sags skyld.

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 April 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

hehe sjov debat, harf haft en audio flight pre i et old school rør setup, det gik bare slet ikke, en thorhauge pre var klasser bedre, men kommer audio flighten i det rigtige selvskab, lyder den også godt.

Ergo, det ik altid hunde dyre brands lyder godt, hvis de parret forkert.

Spiller selv pt på Audio Note over hele linien, for sådan skal det være, audio notel yder og lyder ikke godt sammen med andet grej.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 19 April 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Syntes det ser spændende ud med hardiskbaseret afspilning, så her kunne der måske være noget med det nye udstyr.

Har dog kun læst om det.

Ja det er problemet alt for mange læser og lytter for lidt.

Jeg har flere gange kørt med den lyd i shoppen.

Skal også kikke efter det på messen i tyskland, men har endnu ikke hørt noget der kan få mig op at stolen, det lyder ok og er lett hvis man ikke gider at lette røven.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 April 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Fordi et produkt er nyt og dyrt behøver det bestemt ikke at være godt. Man er ikke sikker på at komme i hifi nirvana fordi man har et stort checkhæfte. Det handler i mindst ligeså høj grad om viden omkring hvilke produkter der matcher hinanden og højttaleres korrekte placering i stuen.

Man skal også huske på at gamle hifi produkter, + 12 år, lider af at komponenternes kvalitet daler, specielt elektrolytterne i forstærkerne som bør udskiftes uanset om hvor dyr forstærkeren var fra ny eller en højttaler hvor kondensatorene igen taber og afviger fra deres oprindelige værdi,( dvs sige at filterkarekteristikken ændre sig ), og ophængets struktur der ændrer sig i gummi ophængene og skum ophæng der mørner.

De gamle produkter kan lyde besnærende, men hvis de ikke er serviceret lyder de ikke som da de forlod fabrikken, og som med en BMW 750 er de dyre at servicere.

Mine oplevelser med gamle produkter er for det meste negative desværre, specielt produkter som jeg for 10 år siden synes var gode, er idag sløve og langsomme, men der er dog enkelte produkter som jeg mener stadig er i verdens klasse såsom LS3 / 5, Quad 57 og 63, mcintosh mc 275 mm.

Til top Vis sunaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunaudio Besøg sunaudio's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes