Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Er dvder progressive eller interlaced.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg troede egentlig at dvd var Interlaced og derfor skulle laves om med et progressive kredsløb i en dvdafspiller med dette...

Men min nabo påstår hårdnakket at han har spurgt i diverse fora, og har fået at vide at næsten alle dvd ligger progressive??! Til at starte med. Dette kan man også se hvis man ser filerne på en computer siger han,,,men jeg tænker at det er bare sådan en comp plus sin skærm afspiller dem!.

Er der nogle der ved det som fact?

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Ok, jeg troede egentlig at dvd var Interlaced og derfor skulle laves om med et progressive kredsløb i en dvdafspiller med dette...

Men min nabo påstår hårdnakket at han har spurgt i diverse fora, og har fået at vide at næsten alle dvd ligger progressive??! Til at starte med. Dette kan man også se hvis man ser filerne på en computer siger han,,,men jeg tænker at det er bare sådan en comp plus sin skærm afspiller dem!.

Er der nogle der ved det som fact?

Rent teknisk ligger billedet på en DVD-plade interlaced. Men det afgørende er hvordan det originale materiale ligger lagret. En film er per definition indspillet progressive, idet de indspilles i (oftest) 24 billeder i sekundet på en filmrulle, og dermed hele billeder. På en DVD-plade konverteres disse 24 billeder til enten 50 eller 60 interlaced billeder per sekund. I PAL speeder man filmen lidt op til 25 billeder, og deler hvert billede (frame) ud på to halvbilleder (fields). I NTSC laver man en lidt mere kompliceret proces, hvor hvert andet billede vises i to fields, hvert andet i tre fields (såkaldt 2-3 pulldown). Kunsten under afspilning er at sætte de enkelte fields sammen til de rigtige frames, så du ender med de originale 24/25 billeder per sekund. Derefter konverteres billedet til 50 eller 60 billeder i sekundet på samme måde som før, men nu i progressive format. Problemet for afspilleren er at finde ud af hvornår den skal gøre hvad, for hvis materialet på skiven nu ikke er en film, men derimod f.eks. en tv-serie eller en koncert, så er materialet oftest optaget interlaced. Så kan man ikke bare lægge to fields sammen, fordi billedet kan have flyttet sig fra det ene field til det næste. Det er (blandt andet) dette der gør forskellen i kvalitet på forskellige progressive scan afspillere, og på DVD-afspiller-software til PC'er.

Når det er sagt, så indeholder filmen noget information om hvilke to fields der udgør en frame. Dvs. har han noget software der kan vise hele frames, så "samler" softwaren to fields til én frame. Det kræver så at filmen er lagret rigtigt. Er den det, så kan han se de originale frames på sin PC. Men det skyldes altså at DVD'en indeholder interlaced fields, parret to og to til hele frames.

Håber du forstod hvad det var jeg forsøgte at sige... Der er en muligvis bedre forklaring (i hvert fald med billeder :-) her - den går _meget_ i dybden...:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html

Det korte svar: _filmene_ er progressive, men _dvd'en_ er interlaced...

Mvh. Otto, Tape Connection

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Ok, det var det jeg troede, bare ikke så stor detalje! TAk.

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Kanon forklaring Otto, det satte lige et par detalier på plads for mig, tak
Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes