Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 05:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er "real life" HiFi butikken ved at uddø? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 04 April 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej folkens, blot lige en tanke jeg har gået og puslet med...

Idag, da jeg var forbi HiFi Klubben for at købe nogle kabler, fik jeg den besked som jeg har fået så ofte før: De kabler har vi ikke hjemme, du kan vente på at vi får dem hjem, eller bestille dem i vores webshop.

Jeg vil godt lige understrege at dette ikke er endnu en "vi hader HiFi Klubben-tråd". Jeg synes det er et generelt problem, idet jeg har stået med det i flere forretninger. Nu var det bare HiFi drengene idag.

Det er sket så mange gange for mig efterhånden, at jeg vil betegne det som en tendens: Butikkerne har ikke varerne hjemme, og det tager nogle dage at skaffe dem. Og der er ikke nogen liste på deres website der fortæller hvilke afdelinger i kæden der har hvad på lager. Det kan godt være at jeg er en vanskelig kunde, men når jeg går i butikken, så er det fordi jeg ikke kan/gider vente på at varerne kommer hjem. Så kunne jeg nemlig lige så godt selv bestille dem over nettet, og som regel til en billigere penge! Desuden vil jeg meget gerne se hvad det er jeg køber, før jeg hiver dankortet frem. Jeg ved godt at der er 14 dages retur ret over nettet, jeg gider bare ikke bøvlet med at sende tingene retur.

Nu er spørgsmålet så: Er der overhovedet nogen berettigelse for "real life" butikkerne, når man som hovedregel kan regne med at de ikke har varerne hjemme? Lige så snart man vil have noget andet end de 4 modeller de sælger flest af, så er man på herrens mark. Hvad synes I, er det i orden? er butikkerne smarte, eller har de skudt sig selv i foden? Personligt er jeg begyndt at gå uden om de steder der plejer at have problemer, men hvad gør I andre?

Bare lige en tanke...

Cambridge Azur 640T
Cambridge Azur 640C v.2
Cambridge Azur 640P
REGA Planet 1
Til top Vis Anders K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders K

enten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

oplevede nær det samme da jeg fik mit setup, havde bestilt en demo og ville gerne høre lidt forskellige kabler osv, og da jeg så havde besluttet mig, så kunne jeg ikke få det med hjem. eneste de havde på lager var en forstærker som havde stået som model.. og det var da selvf lidt surt da jeg endelig havde bestemt mig, og gerne ville have det hurtigst muligt, og specielt når de nu vidste hvilket system det drejede sig om (højtalerne, forstærkeren og dvden havde jeg valgt) så var det jo en lille ting at have diverse kabler hjemme. det skal lige siges det også drejede sig om hifiklubben. men skal også siges at jeg fik en 2 timer langt demonstration, hvor jeg prøvehørte en lang række kabler, forstærkere og cdafspillere, så vil overhovedet ikke klage på dét område..:)

Til top Vis enten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enten

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår godt din irritation, men jeg tror det bliver mere og mere udbredt i fremtiden! Det er nu engang mest omkostningsmæssigt effektivt at have ét centralt placeret lager, hvorfra man sender produkterne direkte til kunderne.

Butikkerne bliver i højere grad en slags "showroom" hvor man som kunde kan komme og røre ved, se og ikke mindst høre, de forskellige varer. Ønsker man herefter at købe dem, kan man bestille dem til levering.

Og ja, det er da irriterende når man nu står lørdag formiddag og lige mangler et bestemt kabel, el. lign.

Spørgsmål: Hvis man har købt noget igennem HFK's netbutik, kan man så ikke returnere det i én af deres butikker?

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 April 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med dig. Har selv været irriteret over det, flere gange. Problemet er nok, at de bliver nødt til kun at have et begrænset lager, for at kunne holde priserne nogenlunde nede, i kampen med nethandlen. Så jo mere vi køber over nettet, jo større bliver problemet
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 05 April 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Internethandel, parallel-import og den jævne borgers manglende intereesse for god lyd.
Værdsæt tiden med rigtige hifi-butikker, uden hvidevarer ( stort i Frankrig og andre steder)
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Som andre har påpeget, så er årsagen simpelthen, at vi ikke kan have alle varer på lager. Butikkerne råder over begrænset plads, og den plads der er skal udnyttes til demonstration af forskellige setups.

Et lager er dyrt at have stående, og de forskellige forstærkere, cd-afspillere, samt højttalere fåes i mange modeller og forskellige farver. Derfor er det næsten umuligt at have det hele hjemme. Skal der være et stort lager, samtidig med gode demo facalititeter, så koster det større husleje af butikken. Og der er kun een til at betale; kunden.

Kan udemærket forstå din fustration, men tænkt så på det alternativ, hvor du ikke engang kan høre et setup i butikken, eller få en snak om kablerne !

Og til info: Hvis man har købt noget i netbutikken, så skal det også returneres her.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 April 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Som andre har påpeget, så er årsagen simpelthen, at vi ikke kan have alle varer på lager. Butikkerne råder over begrænset plads, og den plads der er skal udnyttes til demonstration af forskellige setups.

Et lager er dyrt at have stående, og de forskellige forstærkere, cd-afspillere, samt højttalere fåes i mange modeller og forskellige farver. Derfor er det næsten umuligt at have det hele hjemme. Skal der være et stort lager, samtidig med gode demo facalititeter, så koster det større husleje af butikken. Og der er kun een til at betale; kunden.

Kan udemærket forstå din fustration, men tænkt så på det alternativ, hvor du ikke engang kan høre et setup i butikken, eller få en snak om kablerne !

Og til info: Hvis man har købt noget i netbutikken, så skal det også returneres her.

Den med lagerpladsen er noget sludder, i en ikke så fjern fortid var det ikke et problem at have et anstændigt lager, heller ikke i Hifiklubben, end ikke i mere ydmyge lokaler

Årsagen er vel en manglende vilje/evne/kapital til at opretholde et passende lager i kombination med en faldende omsætning i butikkerne, desværre forhold der forstærker hinanden

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Den med lagerpladsen er noget sludder, i en ikke så fjern fortid var det ikke et problem at have et anstændigt lager, heller ikke i Hifiklubben, end ikke i mere ydmyge lokaler

Årsagen er vel en manglende vilje/evne/kapital til at opretholde et passende lager i kombination med en faldende omsætning i butikkerne, desværre forhold der forstærker hinanden

Det er heller ikke et problem, at have et anstændigt lager. Det der skaber problemet er, at der efterspørges flere og flere forskellige farver, længder og størrelser af alt muligt. Det sammenholdt med, at butikslokaler er steget voldsomt i priser de senere giver en lidt anderledes situation end vi har været vant til før. Det er ikke nogen hemmelighed, at butikslokaler ofte koster adskillige femcifrede tusinde kroner om måneden, hvis det skal ligge bare i nærheden af en by. Derfor tæller 20-30 kvm. mere end del i det samlede regnskab.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hvorfor spilde vores tid med at besøge en butik for at købe f.eks. et kabel, når det ikke er muligt at købe og hente det der? Ja vi kan måske se og lytte på varen i butikken, men hos den rette netbutik er det både muligt at få vejledning, låne varen, samt ikke mindst få tilbudt varen til en bedre pris. Alt dette, uden at forlade hjemmet.

Længe leve de billigere og gode netbutikker, og øv for butikkerne der stadigvæk mener at vi kunder skal betale en pæn merpris for deres produkter.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Anders K skrev:

Nu er spørgsmålet så: Er der overhovedet nogen berettigelse for "real life" butikkerne, når man som hovedregel kan regne med at de ikke har varerne hjemme? Lige så snart man vil have noget andet end de 4 modeller de sælger flest af, så er man på herrens mark. Hvad synes I, er det i orden? er butikkerne smarte, eller har de skudt sig selv i foden? Personligt er jeg begyndt at gå uden om de steder der plejer at have problemer, men hvad gør I andre?

Jeg er ikke enig i at butikkerne har mindre stående end i "gamle dage". Det er lidt som med hvid jul, det havde man altid da man var barn... Prøv i stedet at kigge lidt på hvad det er vi definerer som "high-end" i dag, i forhold til for 15 år siden. Hvis jeg husker tilbage til min ungdom hvor jeg sad og bladrede i Hifi & Elektronik, så var en super-lækker high-end højttaler som alle drømte om, eksempelvis B&W Matrix 801 til omkring 15.000,- stykket, eller Dali Skyline til 8000,- stykket. Hvis det skulle være helt vildt, så havde man Dali Megaline til 60.000,- stykket, men de stod jo netop heller ikke i butikkerne. Hvis du i dag ser en 15.000,-s højttaler i din lokale Hifi Klubben, så er det bare en almindelig gennemsnits-højttaler. Hvis du skal se noget der for alvor får savlet til at løbe, så skal det være Dali Euphonia eller B&W Nautilus et-eller-andet. Og der er ikke ret mange i Danmark der skal køre over 50 km for at finde en butik der kan demonstrere mindst et sæt højttalere til 50.000,-.

Jeg synes i det hele taget det er noget forkælet klynkeri at sige at der ikke er nok high-end i butikkerne i Danmark. Der er _sindssygt_ meget high-end i butikkerne i Danmark, hvis vi sammenligner med andre lande. Vis mig eksempelvis en by i Tyskland på størrelse med Århus, der i gå-afstand har 5 butikker med seriøs hifi. Jeg var eksempelvis i Lübeck sidste år. Det er en by med 200.000 indbyggere, og der var i gå-afstand fra centrum ÉN ret lille, godt gemt dedikeret hifi-forretning, plus et par supermarkeds-lignende outlets ala El-giganten.

Hifi Klubben beskyldes meget for at have mere og mere fokus på almindelige danskere i stedet for entusiasterne, og det er sådan set også rigtigt nok. Men jeg vil påstå at det er entusiasterne der har flyttet fokus, ikke Hifi Klubben. Hifi Klubben har aldrig haft mere dyrt grej stående end de har nu. Det er blevet "for nemt" at købe modellen større, i stedet for at tweake hver eneste promille af ydelse ud af mellem-modellen.

thulethomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006
Sendt: 13 April 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det er jo super rart med en rigtigt butik med rigtige mennesker, hvor man kan få råd og vejledning og ikke mindst høre forskelligt udstyr. Det
kræver bare de har tingene! Jeg var ca. 2 mdr om at få alle delene gennem Hifiklubben da jeg købte der, fordi tingene ikke er på lager. Men det er
ikke et hifibutik fænomen, sådan er det næsten i alle brancher. Selv store professionelle engros butikker, der kun handler med professionelle har
intet varelager og har ingenting man kan se på. Man kan bestille, og vente og vente.. Tilmed har nogle af disse butikker større avance end
internetbutikker, hvorfor? De har jo intet varelager de skal betale renter af, og har ofte butik i et industriområde. Jeg ville da foretrække en HIfi
butik lå i et industri område og så havde alt på lager, end de lå på hovedgaden og intet havde hjemme?!?
Til top Vis thulethomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thulethomas

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Dét man skal have for øje når man bedømmer forskellige butikkers prissætning, er at den suverænt dyreste omkostning for enhver butik er TID! Huslejen er som regel en væsentligt mindre udgift end løn-udgifterne. Så selvom butikken sparer hvad de kan på husleje og varelager, så er det stadig personalets tid, dvs. mængden af rådgivning og antallet af ventende kunder du har i ryggen, der afgør størstedelen af den påkrævede avance. Hvis du skal kunne tale i ro og mag med en sælger, uden at der står en ny kunde og tripper bagved, så vil butikken alt andet lige have mere "spildtid" hvor butikken er tørlagt for kunder, end hvis butikken konstant er fyldt op, så sælgeren går fra kunde til kunde hele dagen. Når du handler i en butik der har god tid til at servicere dig, så betaler du ikke kun for dén tid du taler med sælgeren, du betaler groft sagt også for dén tid sælgeren har stået og ventet på at du kom ind i butikken - hvilket netop er dén investering du må lave, hvis sælgeren skal have tid til at tage sig grundigt af dig. Derfor er det heller ikke fair at sammenligne en internet-butik med en almindelig butik, bare fordi den almindelige butik ikke har varerne på lager. De har stadig markant højere udgifter end en ren internet-butik. Det er væsentligt dyrere at drive en butik med dygtige, erfarne sælgere der har tid til at betjene dig, men intet har på lager, end det er at drive en ren internet-butik med pænt stort lager.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 April 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Dét man skal have for øje når man bedømmer forskellige butikkers prissætning, er at den suverænt dyreste omkostning for enhver butik er TID! Huslejen er som regel en væsentligt mindre udgift end løn-udgifterne. Så selvom butikken sparer hvad de kan på husleje og varelager, så er det stadig personalets tid, dvs. mængden af rådgivning og antallet af ventende kunder du har i ryggen, der afgør størstedelen af den påkrævede avance. Hvis du skal kunne tale i ro og mag med en sælger, uden at der står en ny kunde og tripper bagved, så vil butikken alt andet lige have mere "spildtid" hvor butikken er tørlagt for kunder, end hvis butikken konstant er fyldt op, så sælgeren går fra kunde til kunde hele dagen. Når du handler i en butik der har god tid til at servicere dig, så betaler du ikke kun for dén tid du taler med sælgeren, du betaler groft sagt også for dén tid sælgeren har stået og ventet på at du kom ind i butikken - hvilket netop er dén investering du må lave, hvis sælgeren skal have tid til at tage sig grundigt af dig. Derfor er det heller ikke fair at sammenligne en internet-butik med en almindelig butik, bare fordi den almindelige butik ikke har varerne på lager. De har stadig markant højere udgifter end en ren internet-butik. Det er væsentligt dyrere at drive en butik med dygtige, erfarne sælgere der har tid til at betjene dig, men intet har på lager, end det er at drive en ren internet-butik med pænt stort lager.

Hvis internetbutikken skal servicere det samme antal kunder, blot via telefon og mail, så er det begrænset hvor meget der kan spares på personalesiden, med mindre man også sparer på servicen

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes