Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: forslag ønskes - "alt-i-et" hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sdbouman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hey alle,

Jeg skal til at købe et hjemmebiosystem, og jeg vil allerhelst have et smart og ikke alt for stort system som kan klare det "hele" - dvs. alle lyd- og billedesignaler går ind i den samme kasse, som derefter sender videre til højttalere og tv. Samtidigt skal det give nogenlunde god lyd og billede.

Jeg har kigget både på de systemer man kan købe i Fona m.fl., og har været forbi HiFi Klubben. Jeg får indtrykket af at der ikke er meget at finde i midtersegmentet - dvs. der er mange "Fonamodeller" som koster typisk 2000-5000 kr, men hvis man vil have noget bedre havner man hos modellerne som fx. HiFi Klubben forhandler, og så koster det i hvert fald mere end 10000 kr for hele sættet (det billigste de kunne nævne var NAD Viso Five* til 8999, og så kommer højttalerne oveni) - og det er jo et pænt prisspring opad. Den eneste anden mulighed de lige havde var et sæt af en Denon AVR-1306* med en Denon DVD-1730*, til 2999, men så er der i hvert fald ikke HDMI, og jeg tror der mangler også lidt med tilslutningsmuligheder.

Jeg kom dog på nettet forbi et anlæg fra Pioneer - deres RCS-LX60D* - til ca. 9500 kr. Det har dog en lidt mærkelig konfiguration med 6 ret små højttalere der enten stilles allesammen ved anlægget eller "spredes" over rummet for at få surround. Jeg undrer mig så om sådan noget giver god lydkvalitet. Ellers ser systemet ud til at være meget praktisk, det har bl.a. opskalering, USB, indbygget harddisk, osv.

Jeg hører gerne jeres forslag og kommentarer!

Jeg bor i lejlighed så jeg har ikke brug for masser af krafter i højttalerne/sub - nemhed og kvalitet er vigtigere. Stuen er ikke symmetrisk, så anlægget skal gerne have automatisk rumkorrektion. Pt. har jeg et 28" billedrørsfjernsyn, men det regner jeg med at udskifte senere i år med et 32" fladt et.
Mere specifikt ønsker jeg mig et anlæg der kan:
- modtage FM/RDS  (evt. også internetradio)
- afspille CD/DVD men også brændte skiver med MP3 eller DivX/XviD
- opskalere til HD - gerne også billedsignalet som tv'ets tuner pt. modtager via kabel
- justere surroundlydbilledet (rumkorrektion)
- vise et godt og tydeligt display (læsbart fra 3-4 m afstand, dvs. teksten mindst 1½ cm høj)
- tilsluttes mine øvrige elektroniske dimser:
 -- almindeligt tv  (SCART/composite, samt lyden fra tv'et)  men så senere digitalt tv  (HDMI)
 -- Genus DAB-receiver  (phono)
 -- MP3-afspillere  (3,5mm eller USB)
 -- Wii  (component)
Det ville desuden være rigtig rart hvis der er en form for intern hukommelse (fx. harddisk) så man kan afspille musik derfra fremfor fra skiver - alternativt at anlægget kan få lyd (og gerne også billede) fra PC'en. Indbygget DVB/analog-tuner ville nok også være praktisk.

Jeg synes det er svært at få overblikket over alle de muligheder, så alle tanker og forslag er meget velkomne  :-)  Også hvis I har erfaring med netop en af de nævnte modeller, eller noget lignende, hører jeg det gerne. På forhånd tak!

Hilsen,
Stephan

*
Pioneer RCS-LX60D http://www.pioneer.dk/dk/products/42/100/42/RCS-LX60D/index. html
NAD Viso Five http://nadelectronics.com/products/av-receivers/VISO-FIVE-DV D/CD-Surround-Sound-Receiver
Denon AVR-1306 http://www.petertyson.co.uk/ebuttonz/ebz_product_pages/denon _avr1306.shtml
Denon DVD-1730 http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ve r=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=295

Til top Vis sdbouman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sdbouman

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 April 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit budget helt nøjagtigt? For du stiller altså nogle ret voldsomme krav til, hvad jeg opfatter som et system til under Kr. 10.000 !

For øvrigt burde du måske alligevel slå dig ned med et "konventionelt" setup med en surround-forstæker og en afspiller, idet DVD'en langsomt bliver overtaget af Blu-Ray eller evt. et media-center. Alsidigheden vs. pladsforbrug kommer naturligvis altid op til debat.

MyLittlePony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2008
Sendt: 02 April 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Onkyo 605, og et Harman Kardon HKTS 11, højtalersæt til henholdsvis 3500 kr. og 3000 kr. i Tyskland, så kan du købe en Playstation 3 oveni, så har du Blu-ray oven i købet, og holder dig under 10K.

Du kan også bare tilslutte din PC, evt. købe et nyt lydkort til den. Jeg afspiller selv alt fra min PC, og det holder ret godt.

Til top Vis MyLittlePony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MyLittlePony

sdbouman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Sendt: 02 April 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Hvad er dit budget helt nøjagtigt? For du stiller altså nogle ret voldsomme krav til, hvad jeg opfatter som et system til under Kr. 10.000 !

For øvrigt burde du måske alligevel slå dig ned med et "konventionelt" setup med en surround-forstæker og en afspiller, idet DVD'en langsomt bliver overtaget af Blu-Ray eller evt. et media-center. Alsidigheden vs. pladsforbrug kommer naturligvis altid op til debat.

Ja, jeg ved det er mange krav - de behøves heller ikke opfyldes allesammen (dog gerne de første jeg nævnte). Hvis jeg kan holde mig under de 10k, bliver jeg glad - derfor min interesse i et anlæg som Pioneers. Jeg vil også skynde mig at sige at jeg ikke er decideret audiofil - det skal lyde godt, men behøver ikke være i hifi-klasse - blot det ikke er Bilka-klasse.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med et konventionelt setup - er det jeg ønsker ikke også det? Et mediecenter har jeg overvejet, men jeg tror det er lidt "overkill" - det vigtigste er at anlægget kan spille DVD og musik, og har surround sound. Hvis det derudover er nem at bruge og fylder lidt, er det helt perfekt for mig.

Til top Vis sdbouman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sdbouman

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

kunne denne måske være en mulighed hvis den ikke må fylde for meget og skal være lidt pæn?

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

I følgende link er der 11 sider med diverse surround "alt i et" anlæg, måske du kan finde noget interessant der.

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?kid=2- 121

Jeg vil dog til hver en tid ikke anbefale nogen at købe de "alt i et" pakker, da man som regel får meget bedre lyd med separate kvalitetskomponenter.

Ellers er førnævnte Cambridge Audio 540R V.3 også et rigtigt godt køb. Den kræver jo så bare at du køber en god HD-optager og kobler til, for at få harddisk, DVD- og CD-afspiller.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes