Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 13:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rega P9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej en gang til Bent.

>>Jeg er ikke helt sikke på at jeg forstår resten af dit indlæg<<

Nej det vide jeg ikke om men det kan være min dårlig dansk.

>>og hvis vi skal være helt præcise så vil du ændre din pick ups vinkling med 1 grad for hver 4 mm <<

Præcise på min arm er det 3mm for 1 grader.

>>Rega mener at der er større sandsynlighed for optimal gengivelse, hvis producenten laver de nødvendige justeringer, han har ekspertisen, værktøjet og erfaringen og med mine egne erfaringer med mere end 100 pladespillere og 20 års justeringer, må jeg nok give dem ret.<<

Ju Rega har været meget succes med deres pladespilere product og serlige med planar 3.

Men et spørgsmål, har du haft en vandenHul pickup og gjørt prove med VTA?  

 



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
rega
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej kristjan

Jeg har haft en Van den hull MC 10 , jeg har haft Benz pickupper, der også skulle være kritiske og jeg har prøvet et utal af andre exotiske pick upper fra Kiseki henover AudioQuest til Ortofon.

Hvis det er en 9" arm du har, så er det en simpel beregning der giver de 4 mm.

Nok om det, mit ærinde med alle disse indlæg har såmænd bare været at ruske rundt i nogle af de etablerede "sandheder" der, uagtet at de er ganske uvidenskabeligt begrundet, alligevel går som veldokumenterede facts. Alt for ofte gøres ufærdigt producerede pladespillere til High end referencer fordi de tager timer at sætte op, fylder en M2, skal justeres hele tiden ,er lavet af gennemsigtige materialer, er besværlige at betjene, bliver leveret i 1000 småstykker, er justerbare på enhver tænkelig måde og efterlader ens plader sårbare overfor nedfalden støv. Tænk, hvis vi fik leveret vores biler på samme måde !!!

Go`vind med din Hi Fi interesse, håber også at den omfatter musik.

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega
 
rega
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 17 Maj 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej Gil

Jo vi skal kunne lide lyden på vores anlæg og lige præcis derfor er det vigtigt at gå ud og lytte inden man køber, men hele udgangspunktet for denne disputs var Scheldes udfald mod en pladespiller han aldrig havde hørt !!! Det + en masse hokus pokus foranledigede mig til at besvare Lasse`s oprindelige forespørgsel.

Der er efter min ydmyge mening alt for mange udokumenterede sandheder der, kunne jeg frygte, kun har til formål at gøre brugeren usikker " er lyden dårlig fordi jeg ikke har justeret nok" Er lyden dårlig fordi jeg ikke har sølvkabler hele vejen" "er lyden dårlig fordi  osv. osv. "VTA justering har du sørget for det" var der engang en hi fi sælger der sagde til mig da jeg kom tilbage og bekendtgjorde at den nyindkøbte pick up var ringere end min gamle halvt så dyre, altså gjorde han produktets ringe kvalitet til mit problem. VTA justering er til for at tilfredsstille vores tro på at vi med en lup i den ene hånd og en skruetrækker i den anden, er i stand til at gøre det hele endnu bedre. Forbedringer som følge af ovenstående, er udelukkende psykologisk betinget.

 

Rega eller for den sags skyld undertegnede, har aldrig påstået at Rega har fat i de vise sten, hvad angår forkabling, hvad jeg påstår og står ved, er at det kabel de bruger i armene er det der forårsager mindst friktion, det er heldigvis nemt at afprøve og Rega har prøvet flere hundrede tonearmskabler. Hvilket ledermateriale og hvilke isoleringsmateriale der har de bedste elektriske egenskaber lader jeg andre om at tage stilling til, men der er vist ingen entydig vinder på det område. Hvis der er friktion i en arm, så vil pick uppen ikke kunne spore og aflæse pladen korrekt og det tror jeg intet kabel er istand til at kompensere for.

 

Angående AC kontra DC motorer, så kan jeg blot sige at en AC motor som den nye Rega laver, ikke vibrerer. En ny strømforsyning sørger for en ualmindelig tyst gang. Motoren kan så spændes direkte på plinten og et kompromis, nemlig det flydende ophæng, kan undgåes. Overfor det er så en DC motor der vel formentlig kræver en batteriforsyning eller en mere kompliceret strømforsyning. Jeg ved ikke hvad der vil være bedst, men har en temmelig god idè om, hvad der vil være dyrest.

Prøv det, hvis du har modet på det.

 

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hola Bent

Det som du siger her i den tråd at Rega er den ene som har gjørt sin hjemmarbedje i at undersøge VTA theorien og producerer som AKA hos sme som startede at lave tonearme i c.a 1959 og andre produserer som kuzma, vpi, triplanar, et, goldmund, rockport og mange flere har ikke undersøgt VTA theorien som Roy Gandhi har det er jo stor ord fra dig. Men hvis du kan bevise for mig en dag at jeg vil ikke høre ændring i lyden når jeg ændrer vta med mit vdH pu så skal jeg spise min pladespilere med VTA, guff og syltetoy.

Hilsen og go`vind med din hifi salg.

p.s det var en tid som det var mere om hifi end musik men jeg håber at nu er det mere om musik.



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
rega
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej Kristjan

Jeg siger ikke at du ikke kan høre forskel, jeg siger at du ikke vil være istand til at høre, hvad der er bedst.

Jeg stille gerne op til en test og udover at stille pladespillere til rådighed, medbringer jeg også svigermors hjemmelavede syltetøj der med sikkerhed vil få din pladespiller til at glide nemmere ned !!

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega
 
Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 917
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

  Uhmm, Velbekomme
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke man kan høre når nålen passer perfekt i rillen, ja så ved jeg sku snart ikke hvad man kan høre.
Men der er ikke to pickupper der er ens, ikke en gang fra samme mærke, der er også en tolerangce på vinklen af nålen, derfor er det en god ting at justere vta, det gør nettop at man kan hive de sidste detaljer op af rillen.
Jeg bruger en rega arm rb 300, da jeg synes det er den bedste arm der findes, nettop efter devisen keep it simple filosofien. Den sporer godt og har ingen fleksninger, og sådan kører den faktisk med de fleste pickupper, men det er noget l**t at man ikke kan justere vta, derfor har jeg lavet mit armbord, så man kan justere vta med fire justereskruer, og det kan høres, selv en halv mm op og ned har stor betydning.

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
rega
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Kære RP

Hvis du læser mit indlæg om VTA, så vil du jo netop se at det er UMULIGT at justere korrekt og at det derfor er en fordyrelse og forringelse at udstyre en tonearm med VTA justerings mulighed. Det eneste formål en sådan justering har er, psykologisk, at overbevise brugeren om at han kan forbedre lyden.

Jeg høre hele tiden folk slå fast at de KAN høre forskel, dog tager ingen stilling til det der er humlen: "DET ER UMULIGT AT JUSTERE SIG TIL KORREKT VTA" og ydermere, hvis man vil komme tættere på korrekt VTA, så skal man sænke armen ikke nivelere den. Jeg har kun set at folk prøver at få armen præcis parallel med den pålagte plade og det er langt fra korrekt VTA.

Glæder mig at du er glad for din RB 300. De fleste mennesker verden over roser denne arm, de fleste pladespillerproducenter bruger den på deres pladespillere, alligevel er der ikke den ting, alle ved, kan gøres bedre på en RB 300 !!!! Måske ligge hemmeligheden bag dens lydkvalitet i en designfilosofi der siger                 "things should be enginered, not overenginered "

 

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Til Bent.Det du siger med vta passer ikke, og jeg er udemærket godt klar over at armen ikke skal være paralel med pladen, det er bare således at en van den hul slibning lyder bedst når vta er korrekt, jeg vil gerne tro at der ikke er den store forskel med en rega pick up, de er jo som regelt kun eliptisk slebet.
der er folk som har fjernbetjening til at justere vta med, så kan man side lige i smørhullet og hører når vta passer, for alle lp'er er jo ikke lige tykke, det er jo så et andet problem.

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt overvejer jeg at skille armen ad for at pusse malingen af, og pulere armen for det skulle jo give endnu en forbedring, eller hvad?
Ligger nogen inde med en eksplosionstejning over armen rb300.?

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes at den de sidste (mange) indlæg i denne debat har haft et præg af ikke særlig saglig karakter. Jeg vil gerne prøve om jeg kan bidrage til lidt klarhed.

Det er ganske rigtigt at en ændring på 1mm, ved arm basen, vil på en 9" arm give en ændring på 0.25 grad ved nåle tip. Afvigelser fra dette må betyde anden arm længde. Dette er en ganske simpel geometrisk beregning. Prøv selv.

VTA er et begreb som har været talt om i masser af år. VTA er normalt beskrevet som vinklen nåle-fanen (cantilever ) har iforhold til pladen. Det er også rigtigt at denne vinkel varierer meget fra plade til plade som følge af forskellige skære hoveder. VTA behøver ikke at være 100% præcist, hvilket formentlig også ville være svært i praksis.

Der er en anden vinkel, som er mere vigtig. Den benævnes Stylus Rake Angel eller forkortet som SRA. Denne vinkel er nålens vinkel iforhold til pladen og er ideelt set 90 grader. Da SRA er bestemt af nålens vinkel er det let at se at VTA og SRA ikke kan justeres uafhængigt af hinanden. Denne vinkel er noget mere kritisk for eliptiske nåle profiler såsom VDH og andre. Jeg har fundet følgende link, som jeg synes er et kig værd. 

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/1240.html

Til sidst vil jeg give Bent SejBæk ret. Der bruges meget tid på VTA. Nu må man ikke misforstå mig, Jeg mener at man skal gå efter at for justeret SRA så rigtigt som muligt og ikke spekulerer mere på det. Et andet ret overset fænomen er tonearms resonans. Denne parameter er efter men mening ret vigtig da den påvirker sporingsevnen. Jeg vil gerne henvise til Van Den Hul's hjemmeside. Da denne indeholder en god (og underholdene) FAQ.

http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm

Der er masser af steder på nettet som behandler emnet. Prøv selv at søg.

Jeg håber at dette indlæg vil blive modtaget konstruktivt og til nytte for dem som stadigt roder med pladespiller.

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

hej

Morse har fat i det rigtige.

Det er ikke fordi vi ønsker at bruge tid på justeringer, men at få muligheden for at kunne, når vi skifter til en anden Pick-up osv.

Jeg vil gerne overvære hvem af Bent og Kristjan der skal sluge en Rega, om ikke andet så for at lytte. Hvem ved?

til R.P. kan du bringe billeder eller emaile dem til mig, så jeg kan se hvordan du har gjort din VTA justering? gli@mail.dk

 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 18 Maj 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

hej


Morse har fat i det rigtige.


SNIP


til R.P. kan du bringe billeder eller emaile dem til mig, så jeg kan se hvordan du har gjort din VTA justering? EMAIL=address withheld to protect the innocent




Kan vi ikke alle få det at se?

Jeg har en rega arm der en dag skal monteres.....

/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 19 Maj 2003 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hej Gli og Vilmann.
Jeg kan desvære ikke vise jer et billide, men prøve at beskrive det.
Min arm er monteret på en thorens 320'er, og istedet for det originale armbord, har jeg lavet et i aluminium.
Der sider fire fastspændingsskruer, og ved siden af disse fire har jeg uderligere fire justereskruer/spikes, hvorved at jeg kan hæve og sænke armbord'et når jeg løsner fastspændingsskruerne.
For at være sikker på at min justering er plan med pladespilleren, måler jeg dybden fra armbord til plint, dette gør jeg dog kun en gang imellem, for man tæller bære omgange på skruerne/spikes , når man justerer.
Dette ser ganske professionelt ud og virker rigtig godt.

Jeg har på nettet set et modifikationskit med kabler og en vta justering, som så uderst tiltagende ud, men jeg kan ikke finde siden igen. Jeg mener det var chord.

Til morse.
I øvrigt så står vta vel for:vertical angel adjustment, eller tager jeg fejl.
det har vel også noget med nålens vinkling i rillen at gøre.
hvad står sra så for?
og det betyder nok det samme.

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
frede
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 19 Maj 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Til morse.
I øvrigt så står vta vel for:vertical angel adjustment, eller tager jeg fejl.
det har vel også noget med nålens vinkling i rillen at gøre.
hvad står sra så for?
og det betyder nok det samme.

 

Frederik:

VTA= Vertical tracking angle

SRA=Stylus Rake Angel

Mvh.

Til top Vis frede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 19 Maj 2003 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Tak for det frede.

__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej Bent "Medlyd"...

rega skrev:

Ang. Planar 9

Til Kristjan- P9 er unik idet den, er udstyret med, den hårdeste pladetallerken man kan få og derfor det mindste tab af energi, en lejespindel lavet i en arbejdsgang, en total vibrationsfri motor, en tonearm med de bedste lejetolerancer, ingen ligegyldige justeringsmuligheder som f.eks VTA og dertil nem opsætning ( 5 min. ) nem betjening og et støvlåg der beskytter dine plade og forbedrer lyden.

Til Schelde- En pladespiller skal ånde !???!!!, vinyl skal ånde ??!!, det kræver vist montering af gæller ! Når man bruger ordet ånde, så ved man som menneske, hvor livgivende og vigtigt det er, derfor er det et "sikkert" ord at bruge, men, hvor er der noget der dokumenterer at en pladespiller skal kunne ånde? Hvis man og jeg understreger, hvis man følger din argumentation, så er træ, som P 9 primært består af, vel mere organisk end acryl og metal, eller hur?

Du skriver at " når man roder længe nok, så får man en fornemmelse af hvad der virker" Rega har " rodet "med pladespillere 8 timer om dagen i over 30 år, de har adgang til at afprøve alle mulige eksotiske materialer, de har "laboratorier", hvor de kan udforske materialers indflydelse på lyden. De er alle uddannede ingenører og 70% af staben er udøvende musikere i deres fritid, så de er altså ikke bare målefreaks. De har lavet en af de mest solgte Hi Fi produkter i historien og sælger idag OEM produkter til næsten alle seriøse pladespiller producenter. Planar 9 har de udviklet på i over 10 år og eksperimenteret med flere materialer end man troede fandtes, så de har, i lighed med dig, også puslet lidt med emnet.

Til Gil- Et upgradekit koster 1000,- 1200,- er incl. montering.

Hvad er et bedre tonearmskabel ?

Rega bruger det mest flexible tonearmskabel på markedet, de ser ingen fordel i at lave ultrafriktionsfri lejer, for så at udstyre armen med et kabel der ødelægger den mekaniske kvalitet. Hovedet på blokken, hvor mange tænker på den side af sagen når de river det originale kabel ud og udskifter det med et der, og det kan ingen vide på forhånd, måske er bedre. Det eneste man med sikkerhed får ud af det er større friktion og forværrede arbejdsbetingelser for pickuppen.

En RB 1000 bruger samme kabel internt som de andre arme, men der er i signalvejen kun en sammenlodning. Sammenligner man med f. eks SME V, så har den 2 sammenlodninger + 2 stik i signalvejen.

Venlig Hilsen

Bent Sejbæk

Det er tydligt at du taler REGA´s sprog, og det er fa´me i orden at man tror på det man sælger...!

Selvfølgeligt skal en plade kunne ånde. Prøv at pak en plade ind i blank plastic og se den dø langsomt. Et "sikkert" ord..?! Jeg sælger ikke pladespillere og er ligeglad med om Anders_K vælger en P9.

Keramik- mindste tab af energi. YES ! netop problemet. Når en PU aftaster pladens informationer, bliver den kastet rundt imellem rillens sidevægge. Det går voldsomt for sig. Dette vil resultere i en maskering, en "ringning" af det oprindelige signal (musikken). Denne ringning ønsker man selvsagt ikke gengivet. Det bliver den, hvis ikke den bliver ledet væk. Forsvinder den ikke ned i måtten og dernæst pladetallerkenen, vil den tage den eneste anden vej - PU´en og videre i armen. Da denne ringning er et spejl af det aftastede, er det vigtigt at få alle tonemråder afledt samtidigt (i fase), ellers vil de resterende toner kunne høres i musikken og give en varm, kold, klinisk, lys, langsom o.s.v. særkende til pladespilleren. Det er her jeg mener at REGA er "galt på den". En glastallerken er frygtelig dårlig til dette. Glas afleder de høje frekvenser først og hermed opnår vi en lidt langsom tung gengivelse, med en masse fylde og varme, som altid har fuldt en P3´er. At keramik skulle være bedre, kan jeg umuligt forstå...

Acryl duer heller ikke. Acryl er blevet et hit, grundet en elektrisk impedans der er meget lig vinyl (eller PVC om du vil). Men det lyder frygteligt. Noget metal kan virke i den rette sammensætning....

Der er selvfølgeligt mange flere parametre, der er med til at bestemme en pladespillers egenlyd. Men ovenstående er absolut essentielt. Hvis ikke man tackler problemerne hvor de opstår, bliver det aldrig godt. Jeg har stor respekt for REGA og hvad de har opnået og skabt. Men hvis man laver en pladespiller til knap 30.000.-, er det fordi man virkelig mener, man har noget at ha det i...! Og det er da også muligt at de har det. Så nu skriver jeg, for tredje gang, at jeg måske tager fejl !! 

Er det træ en P9´er primært består af ? Er det ikke en "pynteramme"..? Nedenstående fra P9 manual:

..."Plinth.
The new P9 plinth is made from an even lighter material than the original
Planar which again offers advantages over its predecessor.
The plinth is of a skeletal design. This allows the mass to be reduced and the
rigidity increased in comparison to a solid section construction. All organic
materials used in the production of the plinth and surround are obtained from
sustainable sources."...

Til sidst - det er rart at se folk sætte spørgsmål til designløsninger og ikke tage alt for gode vare. Til Anders_K: Yes, tag en stak "svære" plader med. Nogle du ved din P3´er har problemer med. Spil de inderste spor - her hører du de største forskelle.....

 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
rega
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 02 Maj 2003
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej Schelde

Det er iorden at have en mening, det ville dog være ønskeligt om den var forankret i facts.

Facts: Vinyl er ikke et organisk materiale, er ikke en levende organisme og har ikke behov for at ånde !

Facts: Den eneste energi en pladetallerken skal bekymre sig om er den fra motoren, den skal ikke absorbere den, men transformere den til omdrejninger med så lille et tab som muligt og netop derfor er den keramiske tallerken optimal.

Hvis en pladetallerkens opgave var at absorbere de ressonanser der opstår i pladen under afspilning, så ville det jo kræve at ressonanserne "valgte" at tage den lange vej, først gennem vinylen, så gennem måtten for så at blive absorberet af pladetallerkenen. Hvis jeg var "en ressonans, så ville jeg da vælge den direkte vej lige op i pick uppen !!!. Og det er faktisk det der sker; pick uppen aflæser rillen og denne aflæsning transporteres op i pick uppen. Der går ingen ringninger gennem vinylen, gennem måtten, ned i tallerkenen tilbage gennem måtten, gennem vinylen, overdøver den aktuelle aftastning og spæner op gennem pick up og arm, det sker simpelthen ikke!!

En P9 har en plint af light density fiberboard (træmasse) og en massiv ramme af træ omkring plinten, da jeg ikke tror at en pladespiller skal kunne ånde, var grunden til at jeg nævnte det, en udløber af at du anbefalede pladespillere der alle er lavet af uorganiske materialer.

Din påstand om at glas og keramik afleder højfrekvente ressonanser først er også uden hold i virkeligheden, ressonanskarakteristikken på disse materialer er i højere grad ressonanstoppe spredt ud over hele frekvensområdet med lav amplitude, end kraftige lavfrekvente ressonanser.

Jeg kan så også konstatere at jeg, på trods af en, synes jeg, faktuelt befæstet argumentation, ikke bør tages alvorligt, da Regasalg er min levevej.

Ja, vi lever at at sælge Rega, fordi vi har valgt det. Vi tilbydes med jævne mellerum forhandlingen af pladespillere både lavpris og ultrahighend, men takker nej, da vi ikke ser os istand til at sælge produkter vi ikke tror på og kan stå inde for.

Tilsidst et sammenfattet svar på alle de indlæg der har været.

VTA, SRA eller, hvilke bogstavsforkortelser man nu bruger er kun til at fjerne focus fra de ting der har reel betydning for en pladespiller og dens gengivelse. F.eks PMG ( proper mechanical grounding ). Ligegyldigt, hvordan en VTA justering konstrueres, så vil den forårsage en dårligere forbindelse mellem arm og plint og ikke, i samme grad, være istand til at lede energi væk fra armen og ned i plinten, det alene er af større betydning end en imaginær perfekt SRA, VTA justering. Så er der WFMPYWOLD (with fewer mecanical parts you will obtain lesser distortion) Jo flere mekaniske dele i en arm, des dårligere aftastning og mere forvrængning, det har også en langt større effekt på gengivelsen en alverdens VTA, SRA justeringer.

Men, hvad hvis det var muligt både at justere VTA, SRA UDEN at ødelægge PMG og WFMPYWOLD og uden at skulle betale en højere pris for produktet end nødvendigt ??

VTA og SRA justeringer kan foretages på alle Regaarme, ved hjælp af nåletrykket. På pickupper med en gennemsnitscompliance, vil det være muligt at ændre vinklingen, endog betragtelig ved små uskadelige justeringer på nåletrykket. Det har mange fordele: Man betaler ikke for en overflødig sænke/hævemekanisme, man sparer en masse tid og energi, man kan justere hver enkelt plade med sin egen VTA og notere dette på coveret og derfor altid  have en "individuel optimeret" justering, man undgår for mange og løse mekaninske led og man har en arm der kobler ordentligt til plinten.

Så hvis man kan lide at rode med pladespillere, så er ovenstående en mere brugbar fremgangsmåde.

Tilsidst er det mig en gåde at der lægges så meget vægt på ting der, i bedste fald har kun lille indflydelse på lyden, hvorimod at muligheden for, under afspilning, at beskytte sine kære plader med et støvlåg, nærmest ignoreres. De fleste såkaldte high end pladespillere, har ikke denne mulighed og efterlader deres kunder med en knasende og skrattende pladesamling. Se det er da en lydforringelse der batter.  

 

Tak for debatten

Bent Sejbæk 

 

 

 

 

Facts:

Til top Vis rega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rega
 
kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1295
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej Bent...

Forankret i facts...HA-HA...LOL. Alt hvad R. Gandy har udtalt, er jo´tydeligvis det rigtige for dig. Dine facts er ikke rigtige. Har du lavet plasticposetricket på en plade?

..."

Hvis en pladetallerkens opgave var at absorbere de ressonanser der opstår i pladen under afspilning, så ville det jo kræve at ressonanserne "valgte" at tage den lange vej, først gennem vinylen, så gennem måtten for så at blive absorberet af pladetallerkenen. Hvis jeg var "en ressonans, så ville jeg da vælge den direkte vej lige op i pick uppen !!!. Og det er faktisk det der sker; pick uppen aflæser rillen og denne aflæsning transporteres op i pick uppen. 

"...

Jeg er da godt klar over at musikken opstår på denne måde, men nu er det overskudsenergien fra aftastningen vi taler om.

..."

Der går ingen ringninger gennem vinylen, gennem måtten, ned i tallerkenen tilbage gennem måtten, gennem vinylen, overdøver den aktuelle aftastning og spæner op gennem pick up og arm, det sker simpelthen ikke!!

"...

Ovenstående er simpelthen ikke rigtigt. Enten forstår du ikke problematikken eller også vil du ikke. Er du klar over hvilke kræfter du slipper løs, når PU´en bliver sænket ned i rillen? Jeg er godt klar over at man aldrig slipper helt for disse "overskudsresonanser" men hvis man ikke engang prøver at løse dette, er det svært at ende op med noget godt. REGA ignorerer simpelthen problemet (som mange andre).

..."

Din påstand om at glas og keramik afleder højfrekvente ressonanser først er også uden hold i virkeligheden, ressonanskarakteristikken på disse materialer er i højere grad ressonanstoppe spredt ud over hele frekvensområdet med lav amplitude, end kraftige lavfrekvente ressonanser.

"...

Uden hold i virkeligheden? Jeg er ikke sikker på at du her griber problemet rigtig an. Du kan måske forklare hvorfor glas lyder af bred hængerøv?

Det er ikke "facts" fordi R. Gandy tror på lige netop den løsning. Det må læsere af denne debat ikke tro. Du er meget sikker i din betragtning omkring aftastningsproblematikken - jeg er meget sikker på at du tager fejl. Hvis en P9 ikke lyder som jeg har forestillet mig, må jeg revurdere min opfattelse af vinylgengivelse...skal prøve at give den et lyt i nær fremtid.

Fint at du sætter det med plinten på plads.

btw.: det er ikke alle fire pladespillere, jeg nævner, der er lavet af uorganiske materialer !

 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 20 Maj 2003 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

rega skrev:

Hej Schelde

Det er iorden at have en mening, det ville dog være ønskeligt om den var forankret i facts.

Facts: Vinyl er ikke et organisk materiale, er ikke en levende organisme og har ikke behov for at ånde !

Facts: Den eneste energi en pladetallerken skal bekymre sig om er den fra motoren, den skal ikke absorbere den, men transformere den til omdrejninger med så lille et tab som muligt og netop derfor er den keramiske tallerken optimal.

Hvis en pladetallerkens opgave var at absorbere de ressonanser der opstår i pladen under afspilning, så ville det jo kræve at ressonanserne "valgte" at tage den lange vej, først gennem vinylen, så gennem måtten for så at blive absorberet af pladetallerkenen. Hvis jeg var "en ressonans, så ville jeg da vælge den direkte vej lige op i pick uppen !!!. Og det er faktisk det der sker; pick uppen aflæser rillen og denne aflæsning transporteres op i pick uppen. Der går ingen ringninger gennem vinylen, gennem måtten, ned i tallerkenen tilbage gennem måtten, gennem vinylen, overdøver den aktuelle aftastning og spæner op gennem pick up og arm, det sker simpelthen ikke!!

En P9 har en plint af light density fiberboard (træmasse) og en massiv ramme af træ omkring plinten, da jeg ikke tror at en pladespiller skal kunne ånde, var grunden til at jeg nævnte det, en udløber af at du anbefalede pladespillere der alle er lavet af uorganiske materialer.

Din påstand om at glas og keramik afleder højfrekvente ressonanser først er også uden hold i virkeligheden, ressonanskarakteristikken på disse materialer er i højere grad ressonanstoppe spredt ud over hele frekvensområdet med lav amplitude, end kraftige lavfrekvente ressonanser.

Jeg kan så også konstatere at jeg, på trods af en, synes jeg, faktuelt befæstet argumentation, ikke bør tages alvorligt, da Regasalg er min levevej.

Ja, vi lever at at sælge Rega, fordi vi har valgt det. Vi tilbydes med jævne mellerum forhandlingen af pladespillere både lavpris og ultrahighend, men takker nej, da vi ikke ser os istand til at sælge produkter vi ikke tror på og kan stå inde for.

Tilsidst et sammenfattet svar på alle de indlæg der har været.

VTA, SRA eller, hvilke bogstavsforkortelser man nu bruger er kun til at fjerne focus fra de ting der har reel betydning for en pladespiller og dens gengivelse. F.eks PMG ( proper mechanical grounding ). Ligegyldigt, hvordan en VTA justering konstrueres, så vil den forårsage en dårligere forbindelse mellem arm og plint og ikke, i samme grad, være istand til at lede energi væk fra armen og ned i plinten, det alene er af større betydning end en imaginær perfekt SRA, VTA justering. Så er der WFMPYWOLD (with fewer mecanical parts you will obtain lesser distortion) Jo flere mekaniske dele i en arm, des dårligere aftastning og mere forvrængning, det har også en langt større effekt på gengivelsen en alverdens VTA, SRA justeringer.

Men, hvad hvis det var muligt både at justere VTA, SRA UDEN at ødelægge PMG og WFMPYWOLD og uden at skulle betale en højere pris for produktet end nødvendigt ??

VTA og SRA justeringer kan foretages på alle Regaarme, ved hjælp af nåletrykket. På pickupper med en gennemsnitscompliance, vil det være muligt at ændre vinklingen, endog betragtelig ved små uskadelige justeringer på nåletrykket. Det har mange fordele: Man betaler ikke for en overflødig sænke/hævemekanisme, man sparer en masse tid og energi, man kan justere hver enkelt plade med sin egen VTA og notere dette på coveret og derfor altid  have en "individuel optimeret" justering, man undgår for mange og løse mekaninske led og man har en arm der kobler ordentligt til plinten.

Så hvis man kan lide at rode med pladespillere, så er ovenstående en mere brugbar fremgangsmåde.

Tilsidst er det mig en gåde at der lægges så meget vægt på ting der, i bedste fald har kun lille indflydelse på lyden, hvorimod at muligheden for, under afspilning, at beskytte sine kære plader med et støvlåg, nærmest ignoreres. De fleste såkaldte high end pladespillere, har ikke denne mulighed og efterlader deres kunder med en knasende og skrattende pladesamling. Se det er da en lydforringelse der batter.  

 

Tak for debatten

Bent Sejbæk 

 

 

 

 

Facts:

Hejsa!

Jeg kan ikke dy mig, for at smide en kommentar ind her, selvom jeg må indrømme, at jeg ikke længere har en PVC Høvl (I tidligere tiders tråde kan der læses mere om den store ulykke, der skete i midthalvfemserne, hvor jeg kom til at dyrke champignons og andre svampe på mine LPér)

Om vinyl skal ånde eller ej ved jeg ikke så meget om, men jeg er sikker på, at lidt fugt og tilsvarende lave iltmængder, får svampene til at gro også på PVC.

Men det jeg ved noget om, er at pladetallerkenen om den vil eller ej, kommer til at tage vare på energi fra selve aftastningen. Loven om aktion og reaktion kommer her ind i billedet. Det var vist en gammel gut der hed Newton, som jeg tror var ret kendt i England for ca.  350 år siden. Han skrev bl.a. Til enhver aktion svarer en modsat og lige så stor reaktion. Den slipper rega såmænd heller ikke udenom.Disse kræfter er f.eks. årsag til, at der er eksperimenteret med dusinvis af forskellige materialer til pladetallerkener og måtter.

Man kan angribe problemet ved at bortlede eller absorbere energien. Det sidste lyder temmeligt kedeligt og kan vel bedst opleves med en Platter Matter - Uf da. Bortledes energien, er det meget vigtigt, at materialerne kan og vil bære energien videre og at tolerancen i centerlejet er lille. Energien vil altid bevæge sig i den retning, hvor modstanden er mindst og det er ikke op gennem PU, den er jo blød og eftergivende, derfor alle de spekulationer om materialer m.m.

Hvis du prøver om du kan finde rigtig gammel slæde af en pladespiller, f.eks. en med krystal PU med 10-20 g. nåletryk. Den hører man spille helt uden forstærkning, Prøv så at lægge forskellige underlag under pladen (bløde og hårde), du kan helt tydeligt høre, at den lyd der frembringes af PU uden forstærkning ændres. Det er vibrationerne i pladen der dæmpes eller øges. Så ham Newton havde måske fat i ét eller andet.

Mht. VTA og SRA, så mener jeg på det bestemteste, at disse justeringer er overordentligt vigtige. Jo bedre nåleslibning der anvendes jo større betydning får justeringen. Er disse vinkler ikke indstillet ordentligt, er det første der ryger perspektivet, specielt i inderrillerne.

Hvis f.eks. en plade indeholder informationer ind til en radius på 5cm, så vil en 15 KHz tone her inde fylde 11,624 my pr. fulde cyklus og 20 KHz 8,718 my. Rundigsradius på de allerskarpeste slibninger er 2 my, dvs. at det kan kun lige akkurat lade sig gøre, at aftaste disse informationer. Du øger den forholdsmæssige rundingsradius på nålen med 0,9 my (VdH type 1S), for hver grad din nål står forkert i forhold til pladen. 2 grader og du er på grænsen til 20 KHz. De fleste andre nåleslibninger er for længst stået af her.Disse ting skal lægges sammen med fejlsporingen i inderrillerne pga armgeometrien.

Nåletrykket leger man heller ikke ustraffet med på den måde du beskriver. Dæmperen i PUén er justeret til at arbejde med et helt bestemt nåletryk ved en helt specifik temparatur. Ændres temp. så skal nåletrykket også ændres. Putter ekstra nåletryk på, ændres rumgengivelsen fra PU temmeligt meget, tager du nåletryk af, kan du risikere fejlsporing eller en udpræget rumlig gengivelse med en lysere klangballance.

Skulle jeg vælge mellem justeringsmuligheden og koblingen, valgte jeg justeringen. No doubt.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes