Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Valg af lærred til en dlp projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Sådan fik endeligt købt mig en projektor. det blev en infocus in78 som jeg er rigtig tilfreds med..¨

Nu mangler jeg bare et lærred.. lærredet skal være på 108"(240x135). jeg har hvide vægge og loft. mørklægningen er god... mit problem ligger i om jeg skal købe et contrast grey da jeg har hvide vægge og vil lysstyrke på min projektor kunne klare 108" på et gråt lærred med en afstand på 4 meter fra lærredet.

Valget står på lissau nye white flex dug mat white 1.0 gain eller deres contrast grey 0.8 gain.

På forhånd tak for hjælpen.

Til top Vis Idan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Idan

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

Sådan fik endeligt købt mig en projektor. det blev en infocus in78 som jeg er rigtig tilfreds med..¨

Nu mangler jeg bare et lærred.. lærredet skal være på 108"(240x135). jeg har hvide vægge og loft. mørklægningen er god... mit problem ligger i om jeg skal købe et contrast grey da jeg har hvide vægge og vil lysstyrke på min projektor kunne klare 108" på et gråt lærred med en afstand på 4 meter fra lærredet.

Valget står på lissau nye white flex dug mat white 1.0 gain eller deres contrast grey 0.8 gain.

På forhånd tak for hjælpen.

Der er generelt rimeligt godt lys i Infocus'erne, så en grå dug kan ikke helt afvises - men jeg ville personligt alligevel vælge den hvide i den størrelse. Bemærk at deres grå dug er nærmere gain 0.6 end 0.8.

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

okay men bliver sort så ikke gråt... jeg har som sagt total hvide vægge og loft.. vil det ikke reflektere på en hvid dug.. har bare læst mig frem til hvis man ikke havde mørke vægge, var grå det bedste for kontrasten og sort niveauet.. ja der står på specifikationer den har 1000ansi lumens

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

men at det som sagt krævede en stor lysstyrke fra projektoren ellers ville det blive for mørkt... når vi altså snakkede store størrelse skærme..

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:
okay men bliver sort så ikke gråt...

Alt er relativt. Vil du have god sort, eller god hvid? Jeg vil sige det sådan, at hvis du vil have en grå dug på 240 cm, så er en Infocus ikke det værste at drive den med, det skal nok fungere. Med en grå dug vil du med projektoren i Low mode være i underkanten lysmæssigt, men ikke katastrofalt. Med projektoren i high skal det nok fungere.

Man skal passe på at man ikke fokuserer for meget på sort. Der er meget (!) andet i billedet der påvirker din oplevelse af billedet, end hvor sort den sorte er. I sidste ende er det et spørgsmål om at du skal tage en dyb indånding og tage en beslutning. Der er ikke nogen facit-liste, det er et spørgsmål om at vælge hvillket trade-off du foretrækker.

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

ja der er kompromisser på begge... men hvis lysstyrke er høj nok så bliver hvid da også nogenlunde hvid på en grå dug... og generelt bliver farverne vel mere fyldige på en grå dug iforhold til den hvide dug. jeg køre den på væggen pt og der er sort virkeligt elendig, mens farverne generelt er gode.. skyggedetaljerne var også gode.

okay den larmer alt for meget efter min smag på high, hvorimod den er næsten lydløs på low...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

ja der er kompromisser på begge... men hvis lysstyrke er høj nok så bliver hvid da også nogenlunde hvid på en grå dug...

Well... Det lyder som om du allerede har besluttet dig for en grå dug, så hvad diskuterer vi egentlig?

Idan skrev:
og generelt bliver farverne vel mere fyldige på en grå dug iforhold til den hvide dug.

Nej, det har intet med hinanden at gøre.

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

hehe nej det har jeg ikke.. for skal lige have dugprøver fra lissau før jeg beslutter mig :D... men tror det bliver gråt hvis altså det ser hvidt nok ud.. vil sætte prøverne ved siden af hinanden og sammenligne kontrast sort niveau og hvid niveau osv.. først der kommer beslutningen ;) selvfølgelig med noget materiale hvor jeg kender referencen på papir. den der så levere det tætteste på den referrence. den dug bliver det ;)

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

er sku ligeglad med hvilken farve dug den har. bare den levere den bedste billedkvalitet, så må den gerne være lyserød :p

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

hehe nej det har jeg ikke.. for skal lige have dugprøver fra lissau før jeg beslutter mig :D... men tror det bliver gråt hvis altså det ser hvidt nok ud.. vil sætte prøverne ved siden af hinanden og sammenligne kontrast sort niveau og hvid niveau osv.. først der kommer beslutningen ;) selvfølgelig med noget materiale hvor jeg kender referencen på papir. den der så levere det tætteste på den referrence. den dug bliver det ;)

Det lyder fornuftigt - bortset fra det sidste, hvem siger dén reference du har på et stykke papir er korrekt?

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

hehe jamen jeg kigger efter skyggedetaljer på film hvor jeg ved hvor de er. jeg ved hvordan sort er når starwars viser rummet... jeg ved hvordan farven på græs er... jeg ved hvordan hvide skyer er og hvordan den blå himmel ser ud... kan være det er forkerte referencer, men så længe jeg igennem mine øjne synes det ser naturtro ud så er det iorden med mig :p... den dug som så kommer tættest på det ideal tager jeg..

Jeg ved heller ikke andre måder at teste det på, medmindre du har et par gode fif ;)

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Du siger at du har rimeligt styr på mørklægningen i dit rum, isåfald tror jeg godt at du kan leve med et hvidt lærred.

Er selv ved at lægge den sidste hånd på min lille kælder bio og min personlige oplevelse har været at kontrasten bliver påvirket mere af lyset fra mit lille kælder vindue end de hvide vægge. Billedet blev helt fladt  men virkede fint når mørket faldt på.

Så en afdækning af vinduet blev nødvendigt da dagene bliver længere... Mine vægge er dog også blevet malet, så nu spiller det

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:

hehe jamen jeg kigger efter skyggedetaljer på film hvor jeg ved hvor de er. jeg ved hvordan sort er når starwars viser rummet... jeg ved hvordan farven på græs er... jeg ved hvordan hvide skyer er og hvordan den blå himmel ser ud... kan være det er forkerte referencer, men så længe jeg igennem mine øjne synes det ser naturtro ud så er det iorden med mig :p... den dug som så kommer tættest på det ideal tager jeg..

Jeg ved heller ikke andre måder at teste det på, medmindre du har et par gode fif ;)

vil tro at du kan opnå den mest korrekte farve med en hvid dug,uden at gå på for mange kompromier når den skal kalibreres(for det skal den vel)

jeg syntes at shadow details er vigtigere end sort,da det er detaljerne der gør billedet levende og ikke sort

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

hehe ja det har du nok ret i.. men er bare vant til mit dejlige sorte billede på min kuro skærm :p så er det svært at vænne sig til gråt :p hvis du forstår mig... så hvide vægge er ikke så slemme på et hvidt lærred når vi snakker kontrast og sort niveau eller?:.. men har i nogle gode fif til at teste mine lærredsprøver på... får deres contrast grey og mat white i A4.

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

hvorfor er grå duge egentlig en del dyrere iforhold til hvide...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt klart anbefale en hvid dug. Projektorpærens lysstyrke falder med tiden, så selv om du har lys nok nu, kan det nemt blive et problem at oplyse så stort et gråt lærred, når pæren har kørt en del timer.

Grå lærreder er, efter min mening, bedst egnede til LCD projektorer for at kompensere for deres dårligere sortniveau.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Jeg vil helt klart anbefale en hvid dug. Projektorpærens lysstyrke falder med tiden, så selv om du har lys nok nu, kan det nemt blive et problem at oplyse så stort et gråt lærred, når pæren har kørt en del timer.

Grå lærreder er, efter min mening, bedst egnede til LCD projektorer for at kompensere for deres dårligere sortniveau.

jeg vil ikke ubetinget give dig ret.Jeg har en grå dug til min sim2 d10 projektor,og de to tilsammen giver et ret så harmonisk billede.der er dog "indbygget"gain i lærredet så billedet er temmelig dynamisk og godt med knald på lyset i de lyse scener.Dette lærred har jeg også brugt på en sanyo z5 som er en lcd projektor.dette fungerede ikke nær så godt som med dlp projektoren.der har lærredet den egenskab at det fremhæver chicken wire effekten voldsomt

dette var lidt off topic.jeg ville vælge et hvidt lærred til netop denne projektor ,da den skulle være kalibreret til D65 på netop et hvidt lærred,for mest korrekt farvegengivelse.

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

okay.. jeg lagde lige mærke til at mit billede står lidt skævt. lidt ala trapez skævt, det er minimalt, men hvordan får jeg rettet det ud, den står out of the box og har ikke rørt ved noget.. det er en in78 dlp projektor..

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Idan skrev:
okay.. jeg lagde lige mærke til at mit billede står lidt skævt. lidt ala trapez skævt, det er minimalt, men hvordan får jeg rettet det ud, den står out of the box og har ikke rørt ved noget.. det er en in78 dlp projektor..

Du kan bruge keystone correction, men det vil jeg ikke anbefale idet det forringer billedet.

Du bør istedet flytte projektoren eller lærredet, indtil billedet har perfekt geometri.

Idan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

den bliver dårligere med keystone.. den står lige projektoren på et tvbord på en hylde.. så kan ikke se hvordan jeg ellers skal gøer...

endte med at ligge en bestilling ind på et cfm-plano 240x135 med whiteflex dug... valgte cfm så jeg får luksus ramme :D... syntes den grå gav et mere kontrastfuldt billede men var alt for mørkt iforhold til min smag og hvid var dårligt. kan være det er for mørkt da jeg er blevet vant til at bruge væggen og mine øjne var vænnet sig til dens lysstyrke..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes