Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC-software, hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Ok, Maskinen er samlet:

• Asus P4G8X Deluxe
  • P4 3,066
  • 512 Mb RAM
  • Seagate 120 Gb HD
  • Sapphire Radeon 9600 non-pro
  • Pioneer DV-121 drev
  • Plus diverse.

Jeg vil ikke investere i projektoren, før jeg føler jeg har nogenlunde styr på softwaren, og foreløbig  kører jeg med en OEM WinDVD(3.0), som fulgte med bundkortet. Men jeg vil gerne i gang med det rigtige software-setup. Spørgsmålet er hvilken og hvordan?

Som jeg forstår det, bør jeg have en Frontend som Zoomplayer til at ligge uden på det hele. Derunder skal jeg så have de nødvendige codecs (filters?) som f.eks. WinDVD5, Sonic/Ravisent/Cineplayer, PowerDVD eller TheaterTek. Dertil skal jeg så have en postprocessor (kan man sige det sådan?) som FFDShow og endelig skal det en tur igennem PowerStrip for at tilpasse til skærmens eller projektorens native resolution.

1) Er det nogenlunde rigtigt forstået?
2) Hvad vil i anbefale, jeg begynder med?
3) Hvad skal jeg så evt. senere udvide med?

Håber, I kan hjælpe med konkrete forslag og ikke bare sender mig på ørkenvandring på avsforum.

Med venlig hilsen
Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tillykke med din HTPC, den ser rigtig god ud. Du har forstået det rigtigt. For tiden er det bedste videocodec WinDVD 5.0, så den skal du have fat i. Når Nvidias NVDVD 3.0 kommer ud snart, tager den førstepladsten ifølge beta-testerne på avsforum.

For at få ffdshow til at virke i zoomplayer skal du vælge ffdshow som additional filter i dvd custom settings. Desuden skal du sørge for at vælge DMO_intervideo abstract ogsa som additional filter, hvis du bruger winDVD codec. Desuden er der nogle registreringsdatabase ændringer, som jeg har som filer du bare skal dobbeltklikke på. Så er du i princippet kørende, men det kan nemt volde problemer. Men kom igang, så kan nogle af os helt sikkert hjælpe dig. 

Hvad du skal udvide med senere hen har jeg ikke noget bud på.  

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

woody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Skal man bruge prof. udgaven af Zoomplayer eller er standart udgaven god nok?

Til top Vis woody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af woody

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Prof, den udlløber vist efter 30 dages prøvetid, hvis ikke man betaler.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, Thue

Nu må jeg til prøve mig frem. Måske begynder jeg med WinDVD 5 uden ZoomPlayer eller Zoomplayer med Elecard decoder. Den sidste har jeg set nogle screenshots af, som viser mindre colour-banding end WinDVD...husker ikke lige hvilken version...

Derefter har jeg tænkt mig at begynde at rode med FFDShow osv.

Pyh, HTPC-verdenen er en stor legeplads...

Hilsen Boye

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Boye-> Jeg går ud fra at du har kigget på denne tråd ang. elecard vs. WinDVD 5 http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=356861

- og ja det er en skøn legeplads.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Thue K-> Lige netop. Selv om jeg synes det er svært at se forskellene. Det er især nogle screendumps, man kan hente lidt nede på siden, der viser forskelle i banding. Det er ganske vist en WinDVD ver. 4 så måske er sammenligningen ikke brugbar.

Det var også med tanke på at spare lidt. Hvis Zoomplayer skal til alligevel, vil jeg hellere nøjes med at give $20 for Elecard decoder end $70 for WinDVD5.

På den anden side.....- PC'en står i mere end 10kkr og en projektor koster mindst 10-17kkr. så hvorfor fedte med nogle få 10-dollar-sedler?

WinDVD kan selvfølgelig også bruges uden ZoomPlayer, så......tænke, tænke...

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

hvor kan man få alle de her vilde programmer henne?
Til top Vis Madzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madzen

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Håber ikke at jeg ødelægger tråden

Hvad er FFDSHOW? Og hvorfor bruger man zoomplayer udenpå det hele?

Jeg ser tit film/dvd fra pc´en, men kunne godt tænke mig noget bedre software, har bland andet problemer med at skifte imellem skærmene, og køre begge skærme på samme tid.

Jeg bruger i øjeblikket Mediaplayer, PowerDVD5 og WinDVD5. Hvad vill ejeg f.eks. få ud af at købe zoomplayer?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Madzen->Det meste købes til download på nettet.

Zoomplayer: http://www.inmatrix.com/files/zoomplayer_download.shtml
PowerDVD:
http://www.gocyberlink.com/english/products/powerdvd/5/editi ons.jsp
TheaterTek:
http://www.theatertek.com
WinDVD5:
http://www.intervideo.com/jsp/WinDVDPlatinum_Profile.jsp
Elecard:
http://www.elecard.com
Cineplayer: http://estore.sonic.com/enu/cineplayer/surroundbundle.asp

Så er der FFDShow: http://cutka.szm.sk/ffdshow/about.html En billedpostprocessor, som skulle kunne forbedre billedkvaliteten...ikke altid enighed om det, dog. Jeg mente. der var en tråd herinde om det for nylig....?
Tilføjelse: Denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4719&KW =HTPC

Zoomplayer er ikke nødvendig, men skulle føje nye funktionaliteter til dvd-afspilning. Mere erfarne brugere må træde til her.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Quoter lige mig selv fra en anden tråd

HTPC'en kommer mest til sin ret på Video siden hvis du har projektor eller plasma/LCD. Dette skyldes at du med en HTPC kan føde din projektor med netop den opløsning som den pågældende projektor har, således at projektorens interne scaler by-passes. For som du nok kan forestille dig har en computer en større kraft til at foretage kvalitetsscalingen.

Zoomplayer er kun en front end, det vil sige at der ikke følger codecs med i Zoomplayer og man kan derfor sælg sætte sit DVD software op med lyden fra Cinemaster codec og billedet fra WinDVD. Den giver også mulighed for at arbejde med FFDshow.

Grundæggende er princippet at man bruger et program som hedder ffdshow til resize ved hjælp af en avanceret algoritme (typisk Lanzcos eller Spline - et grafikkort benytter den mere simple bicubic) DVD'ens opløsning fra 720x576 til dobelt DVD opløsning 1440x1152, for derefter at lade grafikortet hardware scale til native opløsing på projektor ved hjælp af Powerstrip.

Det betyder at du får et klarere billede, end hvis du havde købt en DVD afspiller.

Er man til den mere avancerede del af HTPC kan man benytte sig af postprocessing som behandler billedet realtime, ved f.eks. at tilføje sharpness og andre effekter som kan forbedre billedet.

Det er rigtigt at der forskellige meninger om alle de forskellige postprocessing filtre man kan tilføje i FFDshow, men der er vist ikke rigtig nogen der har dårlige erfaringer med de nænvte resize algoritmer, så det er et godt sted at starte.

Zoomplayer er en nødvendig front-end for at skulle kunne benytte FFDshow. (Måske det også er muligt at benytte TheaterTek?).

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Super forklaring.

Er det gennemgående for alle tv, også de helt nye, at de "kun" kan køre i 640x480 opløsning? Jeg tænker på om der blev lavet et tv der også kunne gå i højere opløsning?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Tusind tak til Thue for en forklaring, som præciserer det, jeg kun lige er ved at lære  

Jeg går ud fra at grunden til at vælge forskellige codecs til lyd og billede er at man kan vælge dem, der giver den bedste kvalitet...?

Nu, du er så godt i gang. Kan du mon svare på dette: Behøver jeg overhovedet et codec til lyd, hvis jeg vil have lyden ud som bitstream via bundkortets s/pdif-udgang?

Boye

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at argumentet for at vælge forskellige codecs, skal findes i personlige præferencer.

Hvis ikke codec skal bruges til at sende signalet videre som bitstream, hvad skal så være broen til din s/pdif-udgang. Men jeg er med på at du ikke er interesseret i at dekode i HTPC'en, men jeg er ikke klar over hvad man gør i dit tilfælde. Prøv at søge lidt på www.avsforum.com

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev: Hvis ikke codec skal bruges til at sende signalet videre som bitstream, hvad skal så være broen til din s/pdif-udgang.

Ja, jo, det var så det jeg ikke vidste. Jeg forestillede mig måske en strøm af rå lyddata fra IDE-kablet ud gennem s/pdif'en, og at codec blot gjorde det samme som Surroundreceiverens AC3/DTS dekoder, dvs. konvertere signalet til en række analoge udgange.

"Zoomplayer idiot"   - det må være mig! Man skal kravle før man kan gå, det ved selv mine børn...

Boye

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Zoomplayer har et fremragende forum hvor udvikleren af Zoomplayer (Blight) er meget god til at svare hurtigt og præcist. Søg på zoomplayer og forum i google og fremlæg dit interessante spørgsmål (jeg er sikker på at du ikke er den første der spørger).

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Nu har jeg kun læst tråden hurtigt og har måske overset noget. Men, hvis man snakker HTPC mener jeg at man skal kigge lidt på MyHTPC, som findes på www.myhtpc.net - det er en rigtig god frontend som er gratis og der er et utal af opsætningsmuligheder. Den kan godt være lidt besværlig at sætte op første gang, men som sagt skal man kun gøre det en gang ik

En anden god hjemmeside er www.girder.nl - her kan du finde et andet freewareprogram til styring af programmer via remote, og der er virkelig ikke grænser for hva du kan styre med dette program.

Jeg lavede feks selv en lille IR modtager til computeren og brugte så en alm fjernbetjening. Via girder lærte jeg computeren at "fortolke" de signaler fjernbetjeningen sendte. men ok... det er jo lidt DIY og kræver at man kan bruge en loddekolbe og læse et simpelt diagram, men burde ikke være så svært. Ellers kan man jo bare købe et tv-kort med fjernbetjening hvis du ikke allerede har sådan et...

Med venlig hilsen
Daniel

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Har selv kørt lidt med dette, og det virker faktisk ganske glimrende.. Let at betjene, dog skal der stadig bruges mus til det.. Kan sagtens anbefale det.. Det er gratis und alles, så synes da at du skal prøve og se om det kan bruges til noget..  http://myhtpc.net/

/Kristian Skjødt

Til top Vis Guiron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guiron Besøg Guiron's Websted

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Man behøver ikke mus til det... jeg kørte myhtpc sammen med girder, som også kan konfigureres til at styre mus hvis det er det man vil, men det er bare at definere sine "knapper" i girder, så kører det...

Mvh
Daniel

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum