Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: alvorlig hjælp til Elektrolytkondensatore (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg er i færd med at lave en minutiøs restaurereing af en smuk gammel Kenwood 600 supreme integreret forstærker. Jeg skal have indkøbt 4 nye elektrolytkondensatorer til netdelen, da de, der sad der før, var nogle hjemmefuskede elendige replacements, som lækkede og hvad har vi. De røg ud - og nu står jeg så dér.

De originale, som oprindeligt sad der, har været 71VDC 18.000Mfd  ø=50mm  højde= ca. 100mm (må ikke komme over 105mm incl. skrueterminalerne). Skrueterminaler.  85c

Jeg har svært ved at finde noget, som passer - både elektrisk og fysik størrelse.

Kan nogen lede mig på det rette spor?

Jeg har selv fundet noget fra Nippon Chemi-con fra LC-audio i DK. De er 80V 15000 Mfd.

Vil der være problemer ved at sætte dem i? Hvad med den lavere kapacitet? Voltene ved jeg ikke er noget problem - tværtimod.

Jeg er egnetlig rimeligt afhængig af, at de ser rigtigt ud - især med hensyn til den fysiske størrelse.

Hvad kan jeg gøre?

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Det første du bør gøre er at undersøge om man kan få de originale elektrolytter som reservedele.
Hvis man kan koster de nok lidt flere penge end tilsvarende standard typer, men det er måske det værd, hvis du vil lave en minutiøs restaurering.

Hvis du ikke kan få fat i dem, så er de chemicon du nævner helt OK.
Selvfølgelig havde det været ideelt hvis de havde haft den rigtige størrelse, men afvigelsen på ca 17% fra den oprindelige værdi er sikkert indenfor de oprindelige kondensatorers egen tolerance.

God fornøjelse

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

Tak for det!

Hvis det nu havde indflydelse, hvad kunne indflydelsen fra en lavere værdi -fx 15.000 contra 18.000 være?  elektrisk? -lydmæssigt?

Hvor handler i typisk ind, når det begynder at blive svært med fx disse kondensatorer?

Er det nødvendigt at gå udenlands?

Venligst

Freddy

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Elektrisk: ingenting.
Lydmæssigt: en svagere bas ved medium til høje lydstyrker.

I nærheden af dig ligger der:
Elektronik Lavpris
Århus Radiolager
Vejle RC elektronik

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

. . . og ellers er der

http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis du kan finde 63 volt der passer i størrelsen vil disse også kunne bruges.  Det har jeg fået fortalt af en klog mand! ( Selvbygger af elektronik og højttalere i meget stor stil! )

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Du må under ingen omstændigheder sætte kondensatorer i der er specificeret til mindre en den spændning du har der, den kender vi ikke, den kunne du jo måle. Bare du holder dig til kondensatorer over de originale 71V går du ikke helt galt i byen.

Og dømme udfra størrelsen på dine kondensatorer uden og kende konstruktionen, er det ladelytter i strømforsyningen, du skal ikke være nærig her, jo større jo bedre, så over 18.000uF er HELT fint. -Det skulle være muligt og finde nu om dage i dine mål da vi har fået den slags til og fylde noget mindre end den gang. Nu er du jo en vintage freak, og glad for dit udstyr, hvis du vil have det skal holde i mange år, vil jeg anbefalde dig og købe 105 graders lytter også nu du er igang. Derudover har svenske Rifa et godt ry for og lave gode lytter der holder længe.

En mindre værdi som du selv har fundet på 15.000uF vil evt. kunne resultere i en større gennemgang af netfrekvensen i dit apperat, på 100 hz på din højttaller udgang, det er lidt træls og høre på i længden, samt mindre dynamik i bassen som en allerede har nævnt.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Læs lige den her først http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=26183& highlight=Kenwood+600

Da der er tale om gamle lytter er usikkerheden på dem stor. måske helt op til 50% (dvs at en  moderne 14.000uf sikret har en støre kapacitet end de gamle).
Man kan godt 'gro' 63V kondensatorer op til en højere spænding, snak med en elektronikven om det. Men som udgangspunkt SKAL du bruge nogle der er rated til 71V eller der over.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jamen er der ikke en overhængende fare for at brænde ensretterbro af, hvis man øger kapaciteten? Jeg kunne forestille mig at gå fra 18.000 til 22.000mfd måtte være maximumoverskridelsen.?

Voltene er vi enige om - gerne større, men ikke mindre

kapacitet kan øges (men der er her jeg er lidt "bange" - ensretterbro.)

Hvor langt kan jeg gå?

Vh

Freddy

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Afhængig af alderen på apparatet skal du også være opmærksom på at det måske er til 220V

Nu er der 230V i stikkontnakten, det gør ikke sagen bedre.

Men som allerede sagt, mål spændingen.

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Læs lige den her først http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=26183& highlight=Kenwood+600

Da der er tale om gamle lytter er usikkerheden på dem stor. måske helt op til 50% (dvs at en  moderne 14.000uf sikret har en støre kapacitet end de gamle).
Man kan godt 'gro' 63V kondensatorer op til en højere spænding, snak med en elektronikven om det. Men som udgangspunkt SKAL du bruge nogle der er rated til 71V eller der over.

Kender godt tråden - men jeg synes ikke, at den kaster tydeligt lys over mit problem.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Afhængig af alderen på apparatet skal du også være opmærksom på at det måske er til 220V

Nu er der 230V i stikkontnakten, det gør ikke sagen bedre.

Men som allerede sagt, mål spændingen.

Det er ikke muligt at måle spændingen, da apparatet af indlysende årssager er slukket, da der ikke befinder sig elktrolytkondensatorer i strømforsyningen . jeg hev dem ud med det samme jeg fik apparatet, da de lækkede alvorligt. Men da den originale lytter skal være 71V, så skal vi vel bare være dér eller over.

problemet er kapacitet - mål - og hvorhenne?

Venligst

Freddy

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jamen er der ikke en overhængende fare for at brænde ensretterbro af, hvis man øger kapaciteten? Jeg kunne forestille mig at gå fra 18.000 til 22.000mfd måtte være maximumoverskridelsen.?

Hvor langt kan jeg gå?

Vh

Freddy

Du vil ikke få problemer med at erstatningerne er mærket "15000uF" Det vigtigste er at de passer mekanisk og at arbejdsspændingen er høj nok, i dit tilfælde ville jeg satse på minimum 80V

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hvor langt kan jeg gå?

Vh

Freddy

Du kan gå langt med en ensretterbro en 22000uF som du selv nævner er intet problem, det er kun idet du tænder apperatet du kommer til og belaste din ensretter med en stor peak strøm, det er så kortvarigt så der ikke sker noget,  det samme gælder din sikring den overlever os. Og skulle jeg tage fejl må du jo skifte dem os, vi har fået dioder i dag der støjer betydelig mindre end dem du har i.

En har dog fremført en rigtig god pointe med siden dit apperat er lavet er netspændingen steget fra 220 til 230v så det vil nok være en god ide og vælge en kondensator med en lidt højere DC værdi.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes