Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør til hjemmebiografen
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør til hjemmebiografen
Emne Emne: Lys, Lysstyring og Fjernebetjening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ErnstS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 December 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

er der nogen som ved hvor man kan købe noget lysstyring til at bruge i hjemmebiografen, det skal kunne fjern betjenes, det vil være glædeligt hvis det kan styre en eller anden form for LED belysning til loftet idet at vi jo skal være bevidste om hvad vi bruger i strøm :)

Ydermere mangler jeg et sted at forhøre mig om Philips Pronto fjernbetjeninger (de kan bruges til styring af lys så vidt jeg har læst mig til). Så hvis der er nogen der kender en dansk forhandler med ekspertise hører jeg gerne herfra.

Hvordan har i andre gjort med lys ? - Bruger i almindelige lamper, halogen, LED eller har i fundet noget andet helt vildt smart :)

Mvh ErnstS

Til top Vis ErnstS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ErnstS

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Bruger noget så kedeligt som en LK Fuga touch lysdæmper med fjernbetjening til, og 230 V spots.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

det du skal tjekke er om LED lysne kan dæmpes. Kan de det er det nemmeste klart LK Touch CR180 med remote (koster ca 500 sammen).

dog skal du huske at det er nødvendigt med en dæmper pr kreds. Dvs ønsker du 3 forskellige niveauer så kræver det 3dæmpere. Ellers skal der til at opbygges en lysstyring, som med garanti vil koste MEGET mere.

Men somsagt, find ud af om de LED overhovedet kan dæmpes

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Man kan få led der kan dæmpes men det koster kassen. Selve led pæren er på 5 Watt og giver lys som en 50W halogenpære (230V). Det koster dog 450,00 +moms pr. pære. Så kommer diverse ekstramaterialer så som ekstra spole for lysdæmpning til pæren, speciel transformer m.m. Ja det bliver dyrt. Jeg har ikke regnet ud hvad det vil koste pr. spot da jeg syntes det er for dyrt til privatbrug endnu.

Det skal også siges at disse led sæt bliver brugt i industrien.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

ErnstS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 December 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Okay, dvs at LED er "out of the question" da vi snakker en installation med en 8-10 loftsspot vil jeg tro, og har ikke lyst til at smide 10-12000 bare på lys... tak for info DPetersen.

Svend / Tony, tak for info omkring LK, det er helt sikkert noget jeg vil overveje, skal ha kigget lidt nærmere på specs på dem. Har i nogen erfaring om man kan bruge andre fjernbetjeninger til dem end den som følger med ?

/Ernst

Til top Vis ErnstS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ErnstS

Bror
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 December 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv et velleman kit k8050 (15 kanals IR modtager) til at styre mit lys. Har man lidt styr på elektronik er det ikke svært at forbinde den med lysdæmpere og andet. Man skal dog være opmærksom på de 230v som typisk vil være i en lysdæmper. Derfor har jeg selv valgt at skille modtageren fra lysdæmperen vha. optokoblere. Jeg kan styre lysdæmperen med min NAD multi fjernbetjening hvilket er meget lækkert.
Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Til ErnstS:

Jeg har selv 2 stk. Fuga Lysdæmpere, lånte en af de små fjernbetjeninger der kan købes til og kodede den ind på min Yamaha fjernbetjening, nu har jeg så skiftet forstærker og med min nye denon var der også en fjernbetjening der kan kodes, og det virker helt kanont med begge 2. Jeg har også prøvet en NAD multi fjernbetjening, og der var heller ikke noget. Så tror du kan bruge næsten alt.

Hvis du har flere spørgsmål og sådan så endelig kontakt mig :-)

Jean

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Kik på min tråd der står lidt om emnet da jeg selv har det.

PillyWilly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 December 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

ErnstS skrev:

Hej Alle,

er der nogen som ved hvor man kan købe noget lysstyring til at bruge i hjemmebiografen, det skal kunne fjern betjenes, det vil være glædeligt hvis det kan styre en eller anden form for LED belysning til loftet idet at vi jo skal være bevidste om hvad vi bruger i strøm :)

Ydermere mangler jeg et sted at forhøre mig om Philips Pronto fjernbetjeninger (de kan bruges til styring af lys så vidt jeg har læst mig til). Så hvis der er nogen der kender en dansk forhandler med ekspertise hører jeg gerne herfra.

Hvordan har i andre gjort med lys ? - Bruger i almindelige lamper, halogen, LED eller har i fundet noget andet helt vildt smart :)

Mvh ErnstS

Hej

Med hensyn til Prontoen, har jeg med succes brugt www.fjernbetjeninger.dk han er meget behjælpelig

Minibio tager form

Til top Vis PillyWilly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PillyWilly

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes