Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: hvor er musikken blevet af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

hej. jeg faldt lige over det her link:

http://youtube.com/watch?v=VZM8iNTZruY&feature=related

og det gav mig nærmest kvalme.

hvor er musikken blevet af?

jeg får nogen gange den opfattelse at det hele handler om teknik og materialisme. at nogle folk køber lydgrej for mange 100.000 blot for at have det, ikke fordi det lyder godt. (ikke kun af linket, det var kun et eksempel) jeg læste en tråd herinde om en koncert, hvor folk begyndte at skrive om at bunden ikke var helt stram nok og at diskantens spredning ikke var optimal.

hvad sker der? er det sandt at mange folk blot lytter til teknikken og ikke musikken. er det kun det der mærkelige jazz-lignende halløj man må høre når man har et stereo anlæg til over 1 mil? for til de store high end messer i udlandet er det da stort set kun det der bliver spillet.

mhs til linket; hvorfor skal man gøre alt det, blot for at sætte en ny plade på?

selv spiller jeg på mine diy højtalere en 1210'er og noget ældre technics grej, og hører musik flere timer dagligt (jeg lytter ikke til musik, og jeg sidder sjældent ned og bare hører musik men laver oftest noget andet) og jeg kan godt lide at høre musik når jeg laver noget andet. jeg hører musik når jeg har venner på besøg, laver lektier, laver mad etc.

det er ret usandsynligt at jeg får så dyrt grej som det i Linket for jeg bliver nok ikke millionær, men jeg har da nærmest mistet lysten til at smide en masse penge efter lyd, da jeg frygter det vil begynde blot at være dådan noget "se mig og mit dyre udstyr" grej. selv har jeg brugt 15-20 tusind på det og bevares det er da mange penge for en 17 årig, men det er da kun fordi jeg er glad for musik.

i mine øjne er der blevet lidt "potens-forlænger" over begrebet high end. "hvem har den største pladetallerken", "hvem har de tungeste højtalere" osv

hvad er jeres mening om dette?

mvh Anders

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 December 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

djaan skrev:
er det kun det der mærkelige jazz-lignende halløj man må høre når man har et stereo anlæg til over 1 mil? for til de store high end messer i udlandet er det da stort set kun det der bliver spillet.

Åbenbart, det som om at når hifi entusiaster når en vis pris grænse for ders hifi udstyr, får en akut hjerneblødning og begynder at høre det jammerlige hifi korrekte muzak gylle som mange hifi entusiaster åbenbart sværger til.

Der er selvfølgelig undtagelser med folk der har dyre anlæg men stadigvæk hører almindeligt musik, men det som om at så er man ikke en "rigtig" entusiast for sådan noget almindelig musik er sjældent "hifi-korrekt" indspillet og så kan det da ikke være godt?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 11 December 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

hvis jeg fattede hvor du ville hen med indlægget, ville jeg nok svare, det lyder mere at almindelig misundelse eller sådan noget 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
hvis jeg fattede hvor du ville hen med indlægget, ville jeg nok svare, det lyder mere at almindelig misundelse eller sådan noget 

jamen så har du helt ret i at du ikke har forstået det 

misundelse er nok den direkte modsætning af hvad jeg føler

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Nu koster mit anlæg ikke helt en million!

Men det er dog en betragtelig investering.

Og jeg hører da stadigvæk almindelig musik, som det åbentbart kaldes.

Det er rigtigt nok at der er lidt med det der Hifi rigtige musik, men noget af det er altså godt!

Det er vel som det plejer smag og behag.

Og det er da klart at forhandlere/udstillerer vælger musik der præsenteret deres grej bedst muligt.

Nok derfor man ikke så tit hører Techno, når det er de dyre high end mærker, men selvfølgelig findes der undtagelser!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 11 December 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Sådan en har jeg også!

Altså kulhårsbørsten pladen tørres af med

Fint link!

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 11 December 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Musikken burde være det vigtigste.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

misforstå ikke mit indlæg. det skal ikke opfattes som et surt opstød eller verbalt angreb på entusiasterne herinde, blot om i er enige i mine betragtninger om at det i visse "kredse" ikke længere handler om musik

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg æælsker at sætte en gammel Gasolin LP på, og bare nyde musikken. Så vil jeg s**** på kvaliteten af optagelsen.

Andre gange er det også godt, at sætte en stockfish LP på, og nyde noget af den bedste lydkvalitet, der er blevet lavet.

Musik er godt, men den lyder bedre, på et godt anlæg. (så er ormedåsen åbnet )

T

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Jeg æælsker at sætte en gammel Gasolin LP på, og bare nyde musikken. Så vil jeg s**** på kvaliteten af optagelsen.

Andre gange er det også godt, at sætte en stockfish LP på, og nyde noget af den bedste lydkvalitet, der er blevet lavet.

Musik er godt, men den lyder bedre, på et godt anlæg. (så er ormedåsen åbnet )

T

fedt 

når jeg sætter en af mine ac/dc plader  fra 70'erne på rager kvaliteten mig overhovedet heller ikke, det lyder bare fedt.

jeg synes også det er fint at investere en masse penge i hifi, så længe det er med musikken som omdrejnings punkt. nogen gange virker det bare som om det er for teknikkens skyld

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 11 December 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

en masse penge i hifi, så længe det er med musikken som omdrejnings punkt. nogen gange virker det bare som om det er for teknikkens skyld

[/QUOTE]

Ai det kan du da ikk mene alvorligt??? Er der virkelig nogen her, der syntes teknikken har nogen betydning - at der vitterligt eksisterer mennesker, for hvem teknikken kan have en altafgørende betydning? Jeg har været på dette forum i årevis, og har da aldrig oplevet at nogen disker pga målinger, kurver, konstruktionsprincipper etc.

Vi har da alle den umiddelbare musikoplevelse som 1. prioritet. Og vi er dybest set ligeglade med mediets beskaffenhed og udstyrets ditto.. Vi er jo som musikere, der OPLEVER musikken fremfor teknikken..

Mvh

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også godt få indtrykke af at for nogle går det mest ud på div. lyttetest/ målinger end det og bare nyde musikken. Men med det sagt, skal jeg også være den første til at sige at jeg ikke selv gider at lytte til en dårligt indspillet skive  

Sådan en plade spiller gad jeg ikke selv have som lydkilde, da der er alt for meget arbejde forbundet med den  

Grunden til at der bliver spillet Jazz og Klassisk på div.messer som reference musik er nok at de mange gange er af bedre indspilnings kvalitet end fx. Britney Spears (som jo også er katestrofal)

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg skrev:

en masse penge i hifi, så længe det er med musikken som omdrejnings punkt. nogen gange virker det bare som om det er for teknikkens skyld

Ai det kan du da ikk mene alvorligt??? Er der virkelig nogen her, der syntes teknikken har nogen betydning - at der vitterligt eksisterer mennesker, for hvem teknikken kan have en altafgørende betydning? Jeg har været på dette forum i årevis, og har da aldrig oplevet at nogen disker pga målinger, kurver, konstruktionsprincipper etc.

Vi har da alle den umiddelbare musikoplevelse som 1. prioritet. Og vi er dybest set ligeglade med mediets beskaffenhed og udstyrets ditto.. Vi er jo som musikere, der OPLEVER musikken fremfor teknikken..

Mvh

[/QUOTE]

du misfortolker fuldstændigt og skriver nedladende på een og samme gang. sådan

thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Sendt: 11 December 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nu kan det godt være at det er musikken der kommer i første række, men det går altså meget op i mærker og snobberi ,waf er udtrykket bekendt? hvis det virkelig er musikken det drejer sig om hvorfor er der så ikke nogen flere artikler om koncerter, info. omkring div.kunstre o.s.v , kikker man på siden med nye dvd`er ja så er 8 ud af 10 film?? , jeg indrømmer gerne at jeg selv er gået meget langt for at få go` lyd, alting har jo en pris, men vi skal huske at der er jo for musikkens skyld, ac/dc eller vivaldi er underordnet i mine øre, spil det du kan li` . Men jeg ville nok aldrig købe en sådan pladespiller .(jeg har ikke råd)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes