Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bærbar vs normalt set up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hvad er jeres mening

skal man beholde sit "potente" setup med mange "kasser" eller er det på tide at skifte ud til  bærbar , transporter samt en DAC?

Kan det betale sig at skifte til en PC, eller kan det ikke betale sig at lade være, kom med jeres input.

pc med AUDIOTRAK Prodigy HD2
Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

det afhænger vel af det øvrige udstyrs kvalitet, og om man kan høre forskel.

Jeg kunne høre forskel på min nye billige dvd-afspiller til 400 kr. og den gamle DVD-afspiller til 7000 kr.. - og begge var tilsluttet forstærkeren med optisk kabel. Førstnævnt spillede dårligst, men man afspille wma, mp3, fotos osv., hvilket kan være smart til forskellige begivenheder.

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

jeg må indrømme at karstens setup inde på messen I KBH spillede noget ud af bukserne

og det var med en billig Medion bærbar fra Aldi

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

PCen er normalt ikke den bedte lydkilde eller afspiller man kan bruge. Længere er den ikke.
De fleste lydkort, specielt onboard er bygget på AC97 kredsløbet, som oven i købet ikke er bygget i den gode ende.

Men lad os sige at man havde et perfekt output på sit lydkort:
Det ville stadig ikke være godt nok, for tænk på komprimeringen af fx mp3 filer.
Så kan man jo også spille cder fra sit drev, men ingen af de dele lyden vil passere er blevet designet til at gengive lyden optimalt. Specielt ikke nu hvor lyden vil passere digitalt gennem fx IDE eller SATA stik.
Teoretisk set skulle den digitale overførsel af lyden være bedre end det gamle direkte kabel til lydkortet fra cd-drevet, men der tabes en masse dynamik i lyden.
Så er der jo også læse hovedt på dit drev, den er primært designet til at få de 1-taller og 0-taller igennem, så for den er der ikke sat fx dynamik på dagens liste.
Forden er det jo mast vigtigt at 1 og 0 tallerne forståes, så du kan installere fx det spil eller program du vil have processeret.

Ja jeg ved godt at cder er 1 og 0 taller om igen, men jeg tror i kan følge mig.
PCer er blevet bedre til lydkomprimering, men så er er der jo også dem der pynter på lyden.
EAX lydkort kan have en pynte effekt på lyden, og i nogle tilfælde kan man ikke bypasse den funktion.
Det bedste man kan gøre med fx AC3 og DTS er at bruge den bypass fuktion som mange programmer og codecs har, det kræver dog at man skal have SPDIF optisk eller coax, for at kunne gøre det. Og så at man har en DAC.

Men pc lyd er ikke dårligt som sådan, jeg bruger selv pcen.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
PCen er normalt ikke den bedte lydkilde eller afspiller man kan bruge. Længere er den ikke.
De fleste lydkort, specielt onboard er bygget på AC97 kredsløbet, som oven i købet ikke er bygget i den gode ende.

Men lad os sige at man havde et perfekt output på sit lydkort:
Det ville stadig ikke være godt nok, for tænk på komprimeringen af fx mp3 filer.
Så kan man jo også spille cder fra sit drev, men ingen af de dele lyden vil passere er blevet designet til at gengive lyden optimalt. Specielt ikke nu hvor lyden vil passere digitalt gennem fx IDE eller SATA stik.
Teoretisk set skulle den digitale overførsel af lyden være bedre end det gamle direkte kabel til lydkortet fra cd-drevet, men der tabes en masse dynamik i lyden.
Så er der jo også læse hovedt på dit drev, den er primært designet til at få de 1-taller og 0-taller igennem, så for den er der ikke sat fx dynamik på dagens liste.
Forden er det jo mast vigtigt at 1 og 0 tallerne forståes, så du kan installere fx det spil eller program du vil have processeret.

Ja jeg ved godt at cder er 1 og 0 taller om igen, men jeg tror i kan følge mig.
PCer er blevet bedre til lydkomprimering, men så er er der jo også dem der pynter på lyden.
EAX lydkort kan have en pynte effekt på lyden, og i nogle tilfælde kan man ikke bypasse den funktion.
Det bedste man kan gøre med fx AC3 og DTS er at bruge den bypass fuktion som mange programmer og codecs har, det kræver dog at man skal have SPDIF optisk eller coax, for at kunne gøre det. Og så at man har en DAC.

Men pc lyd er ikke dårligt som sådan, jeg bruger selv pcen.

Lol, det er sgu fed humor det der.

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Er det sådan, at du mener, en hifi-cd-afspiller vil læse noget (dynamik?) udover de "1-taller og 0-taller", som du taler om? Altså få mere information ud af cd'en, end det digitale signal, som jo består af 0 og 1?

Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

CD'en er på retræte, og HD afspilning vil vinde frem.

At et CD rom drev ikke kan læse musik ordentligt, fordi den ikke kan læse dynamikken er da noget forvrøvlet sludder. Ingen laser er da klar over om den læser musik eller data.

PC drevet har ovenikøbet den fordel, at den tillader at læse igen og igen ved fejl, og ikke blot springer over og lade fejlkorrektionskredsløbet gætte resulatet.

En PC skal afspille fra HD ikke fra drevet, det giver ingen mening. Herefter skal det digitale signal afleveres vi USB eller Firewire.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

kampko skrev:

Hvad er jeres mening

skal man beholde sit "potente" setup med mange "kasser" eller er det på tide at skifte ud til  bærbar , transporter samt en DAC?

Kan det betale sig at skifte til en PC, eller kan det ikke betale sig at lade være, kom med jeres input.

Jeg mener ubetinget at man skal skifte over til bærbar + DAC. Først og fremmest aflæser en cd-laser i "real-time", i bedste fald med en lille buffer. En Harddisk derimod læses mange, mange gange hurtigere - hvis der skulle være tvivl om, hvorvidt data er rigtige, kan harddisken aflæses mange gange, før data'ene skal bruges, og derved sikre at de rigtige data kommer frem.

Det er den primære grund. Den sekundære er, at med en pc er der mulighed for kontrol over afspillesoftwaren - dvs. man kan vælge den player, der lyder bedst i ens egne ører - og konvertere cd'er til det format (flac, Wav, wma, mp3 etc.), som passer en bedst.

En ekstern DAC er en nødvendighed - nu tænker jeg udelukkende på DAC's, der tilsluttes USB-porten. Formålet er at få lydsignalet UD af pc'en før signalbehandling, da der er meget elektronisk krims-krams i en pc, der kan forringe signalkvaliteten.

Af sidegevinster kan nævnes brugervenligheden, og overblikket over, hvad man rent faktisk har af musik. Jeg er tillige begejstret for at kunne MANIPULERE med musikken efter mit behag med rumkorrektion etc.

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

hvor dyr skal en DAc så være for at kunne "slå" en normal CD spille FX en NAD c 542 ???

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke forstand på det pc/musik halløj der.

Jeg går ud fra HD er harddisk? Hvad er DAC?

Når man har skippet cd'erne, hvordan får man så ny musik på pc'en? Download vel. Men bliver det i cd kvalitet (mindst)?

Hvad er kravet til ens internet forbindelse ved download i cd kvalitet? (hastighed)

Hvad fylder cd'erne på en hardddisk? Kan de "pakkes ned" uden det går ud over kvaliteten?

Når jeg nu kigger på mine 4 cd reoler kan jeg se en indbrudstyv ikke kan tage det på en gang, men en box med ens musik på lyder nemt, er der nogen back up mulighed? (EDB kan jo også bryde ned)

Jeg har mange flere spørgsmål, men hvis nogle kunne svare på dem her, på amatør niveau så jeg kan være med

mvh.

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

DKsoulman,

En DAC er det kredsløb der oversætter det digitale signal til et analogt.

PT er der ikke mange muligheder for at downloade ukomprimeret musik, men mon ikke det snart kommer? Jeg vil blive ved med at købe CD'erne - hvorefter jeg så ripper dem ind på min harddisk i .flac format. Filformatet er et tabsfrit komprimeringsformat, der får filerne til at fylde ca. 1/3 mindre end originalen. Man kan sammenligne .flac med at pakke en masse filer i et .zip dokument. Når det er pakket ud igen vil resultatet være præcist det samme som før. Der forsvinder ingen kvalitet/data!

En CD fylder ca. 350MB rippet alt afhængig af dens oprindelige længde selvfølgelig. Hvis jeg skulle hente det over nettet med min 5Mbit linje ville det tage 20 min ca. Måske lidt mere.
Jeg bruger EAC til at rippe mine cd'er. Et program der kort fortalt gør et stort nummer ud af at rippe musikken korrekt. Den sammenligner eksempelvis resultatet med en online database, for at se om ripningen har været 100% succesfuld. Har den problemer med at læse et område på cd'en vil den blive ved med at prøve på at læse dette, indtil den "får bid". Det kan derfor tage meget lang tid at rippe en lidt slidt cd.

Med hensyn til at bruge PC'en som afspiller, er jeg selv stor fortaler for dette, og overvejer også at strikke en sådan maskine sammen i den nærmeste fremtid. Når man ser på professionelle lydkort såsom LynxTWO, vil man opdage, at computeren som lydkilde/preamp har et enormt potentiale. Jeg mangler selv at høre dette kort, men folk sammenligner det ofte med setups i 100.000kr klassen. Har i øvrigt hørt, at dette kort bliver brugt til at optage mange indspilninger, hvorfor mange også finder det naturligt at bruge dette kort, til at afspille optagelserne igen.

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 December 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej Krede

Tak for dine svar, det gav mening.

Som tilhænger af cd føler man sig klemt i disse tider, på den ene side vinyl "god old days" og på den anden side af PC m.m "the future is here now"

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej Krede

Det lydkort  (LynxTWO) er det ik beregnet til en stationær pc ?

Hvad koster sådan et lydkort ?

mvh Kampko

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

DAC'en behøver ikke være dyr. For omkring 1000 kr. komme man langt. Har man en god surroundreceiver bruge man blot den indbyggede DAC. Har man en PURE DAB radio (den stationære uden højttalere og andet gejl) kan den også anvendes som DAC.

Måske har man en CD med digital input, så er direkte sammenligning muligt 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

DKsoulman,

Ja, jeg er enig. Jeg tror cd'en som format vil overleve mange år endnu, og jeg har selv ingen planer om at holde op med at købe dem. For mig vil overgange til pc lyd også handle om mange af de andre muligheder, der følger med. Fx. kan et lydkort som LynxTWO med 6 analoge udgange bruges som et 3-vejs delefilter til et stereosetup + rumkorrektion. Der er meget at lege med, og jeg har på fernemmelsen, at der er meget at komme efter rent lydmæssigt.
Det giver mening i mit hovede at samle afspiller, preamp, delefilter og korrektion i en og samme maskine og i samme domæne (det digitale). I praksis vil man opkonvertere 16bit lydfilerne til 32bit for at undgå komprimering når delefilteret og rumkorrektionen benyttes. Hvis det bliver gjort rigtigt, tror jeg på et ret lækkert resultat. Det er afgjort en kunst at få til at lyde rigtigt, specielt hvis man begynder at rode med rumkorrektion, men der findes efterhånden en del software derude til dette formål.

kampko,

Ja, LynxTWO kortet er til en stationær pc. Jeg overvejer at proppe det i noget lignende det her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390643 100% passivt, dvs. ingen blæsere. Kabinettet er forsynet med heatpipes, der leder varmen ud i kabinettets sider. Ganske smart. Ydermere, er det lavet til at skulle anvendes med en ekstern strømforsyning, dvs. en i stil med dem man bruger til bærbare pc'ere. Dette giver for mulighed for at benytte en anden og bedre strømforsyning end de SMPS forsyninger, der følger med pc'ere normalt. Man kunne evt. bygge sin egen regulerede strømforsyning med langt mindre støj end pc strømforsyninger normalt har det. Ved ikke hvor stor inflydelse det har på lyden, men i lydgrej undgår man jo helst SMPS forsyninger.

Jeg har set kortet til 899Euro, så det er ikke et impulskøb

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 December 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med en Laptop og har købt et SB Audigy2 ZX lydkort og kører Toslink fra dette til min Dac.

Al proccesing sker så på kortet.

Cd-erne er rippet i WAV lossless format..... og har så Re-clock "på" så man smutter udenom K-mixeren........... og der vil jeg mene man skal et godt stykke op i pris før en cd-afspiller følger dette.

Buffer og i det hele taget fejlkorrektion, har en computer også klart overskud og mere "kraft" til.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

hej Heltny

Det smarte i min "plan" er jo at undgå at invistere i et dyrt lydkort og bruge pengene på en transporter ( USB) og en DAC.

Derved kan alle pcérne i huset i teorien sættes til og give "vellyd". og pengene er vel gvet bedre ud til en god DAC end til et lydkort, eller er det helt galt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes