Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hjælp til strøm... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at flytte i ny lejlighed, og der er ikke jord i stikkene. Så hvad gør jeg med min strømskinne ? Skal jeg bare sætte et to-bensstik på og så forbinde forbinde jordlederen til plus (-eller minus) ? Eller skal jeg lade jorden "hænge" ?

Mvh. 
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

du må IKKE sætte jord benet på noget andet, end den klemme der er beregnet til det.....

du sætter et to ben på og lader jordbenet lader du hænge.. - nu du ikke kan få sat jord på instalationen....

MVH

ULRIK

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 14 November 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Tak...Så må jeg få fat i et spyd en dag
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Du kan gøre det pt at du sørger for at alle app et koblet sammen med jord (den der endnu ikk kan få jord forbindelse) så alle app har samme potentiale..

håber det bliver godt..

Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Prokyon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 November 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Du skal ihvertfald ikke tilslutte jordlederen i hverken Fasen eller nullen. Enten skal du lade jordlederen forblive hængende eller også skal der oprettes det man på fagsprog kalder for en nulling i din tavle. (tn-cs system).

Mvh elektrikeren

Til top Vis Prokyon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prokyon

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 November 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Prokyon skrev:

Du skal ihvertfald ikke tilslutte jordlederen i hverken Fasen eller nullen. Enten skal du lade jordlederen forblive hængende eller også skal der oprettes det man på fagsprog kalder for en nulling i din tavle. (tn-cs system).

Mvh elektrikeren

Hvilket der ikke skal, dette er ikke for brug i private hjem. Det hoere kun hjemme i industrien, eller faktisk burde det det slet ikke hoere hjemme nogle steder

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
Prokyon skrev:

Mvh elektrikeren

Hvilket der ikke skal, dette er ikke for brug i private hjem. Det hoere kun hjemme i industrien, eller faktisk burde det det slet ikke hoere hjemme nogle steder

SAY WHAT

ALLE de lejligheder jeg nu engang har renoveret er der monteret nulling, da det nu engang er den form for jord der benyttes sådan et sted. Det er ikke et krav, men KLART at fortrække at det er Nullingen der slår HPFIen ved fejl, end dig der for et rap over nallerne inde det slå. Ved godt hvad jeg foretrækker  

og JO 30mA er MEGET, det gør at dine muskler kramper og du kan have svært ved at slippe igen (hvis man foreksempel nu tager om en blottet ledn.). 

aner ikke om det er skidt for lyden eller andet, men sikkerhedsmæssigt er det absolut et must, når andet ikke kan lade sig gøre 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 14 November 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Er København ikke lidt en "undtagelse" på det punkt? Eller er det alt ældre byggeri i storbyer der lider af det problem?

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Er København ikke lidt en "undtagelse" på det punkt? Eller er det alt ældre byggeri i storbyer der lider af det problem?

Mvh

det tænker jeg også, de steder jeg har boet har jeg ledt højt og lavt for at finde en stikkontakt med mere end 2 huller

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Granholm skrev:

Mvh

det tænker jeg også, de steder jeg har boet har jeg ledt højt og lavt for at finde en stikkontakt med mere end 2 huller

SI, men når man renovere SKAL der jo jord i kontakterne

og man jorde ikke en lejlighed på 4.sal med jordspyd i gården og et kabel hele vejen op.

Der montere man nulling, der så fungere som jord.

H/K & B&W snurrerundt

Allanvp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 15 November 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:
Visca Blaugrana skrev:
Prokyon skrev:

Mvh elektrikeren

SAY WHAT

ALLE de lejligheder jeg nu engang har renoveret er der monteret nulling, da det nu engang er den form for jord der benyttes sådan et sted. Det er ikke et krav, men KLART at fortrække at det er Nullingen der slår HPFIen ved fejl, end dig der for et rap over nallerne inde det slå. Ved godt hvad jeg foretrækker  

og JO 30mA er MEGET, det gør at dine muskler kramper og du kan have svært ved at slippe igen (hvis man foreksempel nu tager om en blottet ledn.). 

aner ikke om det er skidt for lyden eller andet, men sikkerhedsmæssigt er det absolut et must, når andet ikke kan lade sig gøre 

Det kan godt være du har lavet mange nullinger i private hjem. Men det kan kun lade sig gøre de steder nullen kommer fra en transformer der er foretaget en nulling på i forvejen. Og det er primært inde i Kbh/Frederiksberg det er tilladt at nulle. Du kan komme rigtigt galt afsted og ikke mindst få el-selvskabet på nakken hvis du nuller uden at kontakte el selvskabet og høre om det er muligt at gøre det. Det er som sagt kun tilladt i Kbh og på frederiksberg uden at spørge om lov, da det er et gammelt net som er nullet ved hver transformer station. Kan godt ske det samme er tilfældet andre steder men ring lige og hør først.
Til top Vis Allanvp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allanvp

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det maa da 100% vaere et koebenhavner fenomen at bruge nulling i bolig installationer..

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Allanvp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 15 November 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
Det maa da 100% vaere et koebenhavner fenomen at bruge nulling i bolig installationer..

Jeg har til dato heller ikke hørt om andre steder. Men det er sandt. Det er noget der er sket ifølge det jeg har lært pga det var for stort et arbejde at føre jord seperat ind i alle lejligheder i kbh og på frederiksberg så man valgte at nulle transformerstationerne og føre den i jord, rundt omkring og dermed skabe grobund for en kunstig jording "nulling".
Til top Vis Allanvp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allanvp

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

si selvf. skal man høre selskabet om lov først.

dog er frb. en sær zone, da de har nogle mærkelige idéer, var inde og skulle lave noget i en lejlighed fra midt 90erne og der var udeladt HPFI og KUN nulling, for det have frb. elforsyning givet dispensation til, hvorfår ANER jeg ikk. Men der var HPFI forbudt!!

Så er man i tvivl er angående Nulling er det bare at tage fat i elselskabet og fprhøre sig

H/K & B&W snurrerundt

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Allanvp har ret i at transformeren skal være "nullingsgodkendt", men installationen skal også foretages på et nulsikkert net, altså ingen luftledninger medmindre der også gives dispensation for dette.

Jeg ved at i Grindsted i ældre huse fra 60'erne er dette netop denne type installation der er lavet.

M.V.H Dpetersen

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes