Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lidt spørgsmål ang. surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 14 November 2007 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle, dette er min første post her på forum, har læst med et stykke tid i ny og næ men har først fået mig oprettet nu.

Først lidt info om mit nuværende system:

Jeg har en Holfi Integra 8 som nu er inde til justering og fix pga. skrat på ingangsvælgeren, CD afspiller der har jeg en Rega Planet, derudover har jeg et par mindre Dali 505 gulvhøjtalerer.

Nu er det sådan at jeg i et stykke tid har gået med tanken om surround, jeg havde i tidernes morgen tilbage i 90'er 1 surround forstærker, men det var det helt gamle pro logic format med mono i bag kanalerne.

På et tidspunk var jeg så i hifiklubben hvor jeg lyttede til denne Holfi Integra 8 som jeg blev meget glad for, jeg kendte bestyeren af afdelingen godt efterhånden så fik lov at komme af med min surround forstærker plus bag og center højtaler, så skulle jeg blot betale cirka halv pris for den Holfi så det var jo fint fint.

Nu havde jeg så i nogen år ikke fuldt med i hvad Holfi gik og lavede af nye ting, så jeg var slet ikke klar over før for nylig at de faktisk har lavet surround udstyr, jeg var nemlig meget betænkelig ved at skulle skille mig af med min Holfi til fordel for en surround forstærker, fordi jeg nødig ville miste den super gode stereo lyd fra Holfien.

Men så var det jeg så på deres hjemmeside at de har lavet den der hedder Integra 8S, en nyere udgave af den gamle jeg har inde til justering, snakkede så lidt med Peter Holstein fra Holfi om denne 8S, og han fortalte han havde en demo model jeg kunne få lidt billigere, det valgte jeg så at tage imod.

Det er så meningen at min gamle Integra 8 skal fungere som forstærker til baghøjtalerne, nogen tænker sikkert nu men hvad så med center højtaleren, ja der er det sådan at jeg vil køre uden center.

Snakked med Peter om dette som fortalte at denne 8S har en funktion de kalder for VCS, det er lidt som de andre kalder for Phantom mode, en indstilling man kan bruge hvis man ikke har nogen center.

Deres system skulle dog være meget bedre med fuld kontrol uden den manipulering af lyden som Phantom mode ofte laver (Ifølge Peter Holstein) han sagde også at mange af deres kunder gav ham ret i at det rent faktisk lød bedre uden center kanal.

Er der nogen her der har lyttet til denne 8S i surround sammenhænge uden center? Kunne være sjovt at høre hvad andre mener om dette. Normalt vil man jo sige at man skal da have en center for at stemmer osv. fra skærmen blir præcis og kommer til at stå i midten som den skal.

Denne 8S kører desuden helt analogt, dvs. jeg skal nok ud og have fundet mig en ny DVD afspiller hvor der er analoge 5.1 udgange til bagkanalerne. Jeg havde tænkt lidt på en DVD optager, den jeg har nu er en combi DVD/video og jeg kan nok ikke helt undvære en optager.

Så for ikke at skulle have 2 maskiner stående så ville det være smart med en DVD optager der kan alt det jeg har brug for plus at den skal have disse analoge udgange for bagkanalerne til Integra 8S'eren. Hvis nogen har en ide til et køb her så skriv gerne, havde kigget lidt på den billigste model de har i hifiklubben til omkring 2500kr, men ved ikke om den har disse analoge udgange. Plus den må også gerne kunne afspille SACD formatet.

Jeg skal så også ud og have mig et sæt baghøjtalere og der havde jeg tænkt lidt på et sæt Dali til omkring 1400kr pr. stk. - de har nogen i hvid farve, ved ik om de er gode som start højtaler, man kan jo altid opgradere. Peter fra Holfi sagde dog også at baghøjtalerne ikke behøvede koste ret meget, dem de selv brugte var et sæt Dali til 5000kr og dem de havde på fronten var nogen højtalere til 100.000kr - så lidt af en forskel må man sige. Envidere er det ikke meget bas der kommer ud fra bagkanalerne sagde han, så der kræves jo egentlig ikke det store der hvad det angår.

Forslag og ideer til mit kommende setup modtages gerne hvem ved måske jeg poster et par billeder med tiden når jeg har fået det hele sat op, er som sagt ny her på forum så skal lige ind i tingene her på forum.

Ha en fortsat god dag til jer alle.

Mvh.
TomH
Til top Vis TomH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TomH

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hmm slet ingen der kan hjælpe mig lidt?

Nå men så prøver jeg et andet spørgsmål, er der nogen der kender til en dvd optager som også har analogue udgange til surround? til baghøjtalerne især da jeg skal køre uden center.

Dem jeg har set indtil nu har nemlig ikke, og dem jeg har snakket med siger at der ik rigtig er nogen dvd HD optagere som har andet en digital output til surround.

Årsagen er at den Holfi Integra 8S jeg skal have kun kan køre analogue.

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.

Mvh
TomH

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 November 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

TomH skrev:
Hmm slet ingen der kan hjælpe mig lidt?

Nå men så prøver jeg et andet spørgsmål, er der nogen der kender til en dvd optager som også har analogue udgange til surround? til baghøjtalerne især da jeg skal køre uden center.

Dem jeg har set indtil nu har nemlig ikke, og dem jeg har snakket med siger at der ik rigtig er nogen dvd HD optagere som har andet en digital output til surround.

Årsagen er at den Holfi Integra 8S jeg skal have kun kan køre analogue.

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.

Mvh
TomH

jeg tvivler også lidt på om det findes, men jeg ville så absolut ikke gå efter en optager til det formål

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2007 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Man kan fint køre uden centerhøjttaler, det stiller bare lidt sørre krav til fronthøjttalerne. Jeg ved ikke hvilke problerm Peter mener der typisk er med phantom-center, men på min Parasound fungerer det i hvert tilfælde rigtig godt. Ulempen ved ikke at have en center er, at sweetspot bliver mindre. Hvis lytteren sidder ude til siden, så er lyden ikke lige så godt centreret ved skræmen som når man har en center.

Hvis du i dag har Dali 505 så synes jeg du skal gøre en af de følgende ting:

Hvis du har plads kan du købe et sæt 505 mere, de kan typisk findes til 500-1.000 kr (max), så har du matchende højttalere hele vejen rundt, hvilket ar den seriøse måde at gøre det på.

Eller du kan bruge dine 505 som baghøjttalere og købe nogle nye (brugte altså ) for de 2.500, til den pris tror jeg godt du kan finde nogen der er bedre end dine 505, så for du opgraderet lyden.

Eller hvis pladsen er et problem,så find nogle brugte 202 f.eks. de bør heller ikke koste meget mere end en plov, og vil fint matche 505'erne.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Man kan fint køre uden centerhøjttaler, det stiller bare lidt sørre krav til fronthøjttalerne. Jeg ved ikke hvilke problerm Peter mener der typisk er med phantom-center, men på min Parasound fungerer det i hvert tilfælde rigtig godt. Ulempen ved ikke at have en center er, at sweetspot bliver mindre. Hvis lytteren sidder ude til siden, så er lyden ikke lige så godt centreret ved skræmen som når man har en center.

Hvis du i dag har Dali 505 så synes jeg du skal gøre en af de følgende ting:

Hvis du har plads kan du købe et sæt 505 mere, de kan typisk findes til 500-1.000 kr (max), så har du matchende højttalere hele vejen rundt, hvilket ar den seriøse måde at gøre det på.

Eller du kan bruge dine 505 som baghøjttalere og købe nogle nye (brugte altså ) for de 2.500, til den pris tror jeg godt du kan finde nogen der er bedre end dine 505, så for du opgraderet lyden.

Eller hvis pladsen er et problem,så find nogle brugte 202 f.eks. de bør heller ikke koste meget mere end en plov, og vil fint matche 505'erne.

Hejsa og tak for svar :)

Nu er det sådan at min lejlighed kun er på 43 m2 så der er ikke så meget plads igen, en anden ting er at hvis jeg købte et sæt 505 mere og brugte til bag så vil de ikke komme op i den højde som de bør (cirka 1.5 meters højde)

Det er den højde som man normalt anbefaler at baghøjtalerne skal have for at det blir bedst. Plus min indretning gør at jeg ikke vil kunne have et sæt 505 stående som baghøjtaler.

Jeg har kigget på nogen mindre Dali, bla. Dali elegance som har vægbeslag monteret på så de er nemme at dreje og vinkle som man vil

Har også fået anbefalet de små Dali concept 1 som også skulle være fine, eller også skulle man vælge concept 2.

Som DVD afspiller regner med at købe Denon 1940 som skulle være rigtig god og kan afspille de fleste formater.

En anden ting er at jeg ikke rigtig ved om jeg skal placere baghøjtalerne på side væggen så de spiller ind ad, der er nemlig vinduer i den ene side så der blir det lidt svære, plus der vil ikke være helt samme afstand fra lytteposition og ud til hver bagkanal.

Så muligt jeg sætter dem på bagvæggen, min sofa står helt op af væggen så jeg skal nok have dem vinklet lidt ned ad, der er Dali elegance smarte da de har det der beslag monteret så man kan vinkle dem lidt ned hvis man vil.

Jeg vender tilbage når jeg engang har fået gjort mine køb, så vil jeg fortælle hvad jeg købte og hvordan det spiller.

Fortsat god weekend til jer alle

Mvh.
TomH

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Når ikke der er plads, så skal du selvfølgelig ikke bruge gulvhøjttalere som baghøjttalere.

I et 5.1 setup, så er den "rigtige" placering af baghøjttalerne på siden lidt bag lyttepositionen, men det lyder ikke som om det er muligt hos dig.

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

De baghøjttalere der matcher dine fronter er disse:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/bag/dali_r100 0_baghoejttaler_hvid.htm

De har været på markedet en del år, så det kan jo være du kan finde dem brugt og spare nogle penge.

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Når ikke der er plads, så skal du selvfølgelig ikke bruge gulvhøjttalere som baghøjttalere.

I et 5.1 setup, så er den "rigtige" placering af baghøjttalerne på siden lidt bag lyttepositionen, men det lyder ikke som om det er muligt hos dig.

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

De baghøjttalere der matcher dine fronter er disse:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/bag/dali_r100 0_baghoejttaler_hvid.htm

De har været på markedet en del år, så det kan jo være du kan finde dem brugt og spare nogle penge.

Hej igen, de der R1000 har jeg faktisk også kigget lidt på, er dog ikke så vild med det sorte i bunden (diskanten)

Jeg tror det er lidt hip som hap hvad jeg vælger at sætte sammen med mine Dali 505, de der Dali elegance tror jeg vil spille fint nok dertil, plus de er smarte idet de kan placeres på bagvæggen lidt oppe over lytte højde og så vinkles lidt nedad så man bedre hører dem 

Og ja det bedste er når de er på sidevæggen lidt bagud i cirka 1.5 meters højde og så de spiller lidt skråt indad.

Jeg må ned og have en snak med dem så må vi se hvad de foreslår.

Prisen er selvfølgelig også en faktor da jeg også skal have den Denon DVD 1940, plus der skal betales for min Holfi 8S som jeg dog får billigere da det er en demo som har været brugt en smule.
Har fået lov at betale for den af 2 omgange, dvs. halvdelen først, og hvis jeg så efter jeg har fået det sat op og lyttet lidt på det og forhåbentlig er blevet tilfreds kan jeg betale resten senere. Jeg skulle også¨lige have en af deres Riia bokse med så det blir 7900kr ialt for de 2 ting. Det er jo fin pris, så kommer DVD og højtalere plus højtaler kabel oveni.

Regner med det blir Dali's eget til 20 kr meteren, eller evt. Taralaps til 29kr meteren.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved at R1000 har diskanten i bunden på den måde, skulle jo netop være at den så kan bruges på bagvæggen. Hvis du bruger en "almindelig" højttaler, selvom den er vinklet, så vil den jo spille hen over hovedet på dig.

TomH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Fordelen ved at R1000 har diskanten i bunden på den måde, skulle jo netop være at den så kan bruges på bagvæggen. Hvis du bruger en "almindelig" højttaler, selvom den er vinklet, så vil den jo spille hen over hovedet på dig.

Jeg har sat den ene på sidevæggen og den anden i vindueskarmen samme højde, kunne dog godt tænke mig at få dem højere op, de er lidt for lavt nede nu tror jeg men skal først lige ha hørt det.

Problem er at jeg har et mindre hjørneskab hængende der hvor venstre højtaler burde ha hængt.

Desværre er der også et problem med volumen på min nye Holfi vrææl

Den gør ikke som den skal, på laveste styrke spiller den for højt, og skruer jeg 1 tak op så sætter højre højtaler ud. Godt jeg kun har betalt halvdelen af beløbet for den, må se om jeg kan få fat på Peter og høre hvad han siger til dette.

Dog det jeg fik hørt fra den i stereo lød rigtig godt med masser af saft og kraft og detaljer, skal bare lige have fikset det med volumen så jeg kan få de sidste kabler sluttet til (surround delen)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes