Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Marantz PM-17 mkII og CD-17 mkII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
B-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 04 November 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kære Forum

Hermed et spørgsmål fra en newbie.

Jeg forsøger langsomt og så småt at samle et budget anlæg, som jeg kan være tilfreds med mange år frem. Indtil nu har jeg købt et sæt Monitor Audio Silver RS1, et Black Rhodium Harmony kabel og 10 meter Silver Anniversary XT højttalerkabel.

Nu mangler jeg så integreret forstærker samt en cd-afspiller med et budget på 5000-7000.

Egentligt havde jeg tænkt mig enten at købe Marantz (CD5001 og PM6002) eller Rotel (RA-04 og RCD-06). Men nu har jeg tilfældigvis set en brugt Marantz PM-17 mkII (5 år gammel) til 2500 og en ligeså brugt Marantz CD-17 mkII til 3000.

Kan I give mig nogle overordnede kommentarer på hvorvidt, det er value-for-money med de brugte Marantzer? Og om det er overkill i forhold til resten af setuppet (og en stue på 4x4 meter)?

Jeg er meget i tvivl, så jeg ville værdsætte jeres meninger.

mvh
Bjarke
Til top Vis B-77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af B-77

benaol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 November 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge Rotel da jeg mener at du vil få mest lyd for pengene ved at købe det sæt, og så tror jeg at du at lyden matcher dine monitor audio perfekt med rotel.
Til top Vis benaol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benaol

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hej b-77
Jeg har både rotel ra-04 og Marantz pm 17 mk 2 + Cd 17 mk 2.
De er meget forskellige i lydfilosofi, og det kommer helt an på hvad du kan li.

Rotel'en er utrolig musikalsk, men meget "fremme i skoene".
Marantz er ligeså musikalsk, men rundere og mere "morfar med blød hat".

Lige nu er Marantz den der står i mit main-setup. Den spiller sammen med sa 1280 mk 2 højttalere, og det gør den bedre end Rotel'en efter min mening. Til gengæld spiller Rotel'en i stuen med et par Rega R1 højttalere, og det gør den helt fantastisk...(jeg er faktisk lidt målløs over denne kombination)

Jeg kender ikke monitor audio, jeg ved blot de har fået mange anmelderroser med på vejen. Jeg vil dog som en tommelfinderregel mene, at hvis du synes dine højttalere er lyse/skingre i diskanten så er Marantzen et bedre valg. Med dette er det ikke sagt at Rotel'en er dårligere, den er blot lysere i karakteren.....

det er op til dig, din smag og dit udstyr.....

vh
Shotty
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

B-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Benaol og Shotty> Tak for jeres kommentarer.

Nu er jeg ikke nogen connoisseur, men det er mit indtryk (efter at have lyttet relativt kort tid til dem), at lydbilledet i RS1'erne er: a) klar og præcis diskant og mellemtone, b) stram bas der måske er lidt i den tynde ende.

I den sammenhæng hælder jeg nok mod en mere blød lyd. Rotel imponerede, men jeg er lidt i tvivl om lytteoplevelsen kan være lidt trættende i længden, pga. Rotels "fremme i skoene" lyd.

Hvad siger I hvis jeg smider Harman Kardon ind i spillet? Jeg har fundet et godt tilbud på HK 970 II BK og HD 970 II BK til samlet 5000. Er der nogen der kan sige noget overordnet om lydbilledet (og den generelle kvalitet) af Harman Kardon?

Ligeledes har jeg fundet en tilbud på Nad C 325 BEE og C 525 BEE til samlet 4500. Hvordan ville I præsentere Nad-lyden?

Til sidst kunne jeg godt tænke mig at høre jeres vurdering af, hvorvidt om 2500 er en fair pris for en 5 år gammel Marantz PM-17 mkII.

På forhånd tak til jer alle

Bjarke

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen
først og fremmest - 2500 kr. for en 5 år gammel pm17 mk2 er efter min mening meget meget rimeligt. Det kommer selvfølgeligt an på standen, men den er bygget som en kampvogn i forvejen, så hvis ikke den har stået på en røgfyldt bar, så tror jeg den er i fin. Den har i øvrigt en møglækker remote (er den med?). Jeg købte min PM17 brugt, i topstand, ca. 6 år gammel. Jeg betalte 7000 kr. for et helt sæt med pm17,cd 17 og st17. Jeg solgte dog senere ST 17 da jeg ikke bruger tuner....

NAD er ganske glimrende. Det er efter min mening lidt mørkere end rotel, men - hvis jeg må være så subjektiv - også lidt kedeligere. Mange er vilde med NAD, men jeg er ikke fan af deres billigere modeller (alt under M3). Jeg hørte både 325bee og c372 (og Audiolab, Atoll og Cayin) da jeg skulle have ny forstærker. Men jeg valgte Rotel'en over dem alle. Den kan bare et eller andet.....
Jeg har så som sagt senere udskiftet den med PM 17 mk2  fordi jeg er til den lidt mørkere lyd....

Jeg har ikke selv hørt HK, men HK 970 er meget strømstærk. Der var en anmeldelse i High Fidelity i starten af året (tror jeg). CD afspilleren fik rosende ord, forstærkeren OK.(De kan dog ikke hamle op med Rotel'erne som High Fidelity også har testet!) Deres finish stinker af plastik, men hd 970 kan noget smart. Den kan bruges som DAC til f.eks. en dvd maskine (eller en PC hvis dit lydkort kan smide et digitalt signal ud). Den vandt EISA prisen sidste år, så den kan (måske) også noget med lyden. Som sagt har ikke hørt dem......

Igen: det er op til din lydfilosofi....
Både Marantz sættet og Rotel sættet får mine varmeste anbefalinger........

Held og lykke

vh
Shotty

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Lige en kort bemærkning mere
Hvis du vil vide lidt om hvordan hk 970 lyder med et par Monitor Audio højttalere, så skriv til Rune Wildchild her på siden - har har den kombination.....
Se evt. første side under "analog sektionen", der har han selv gang i en tråd...

mvh
Shotty

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 November 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Det er meget fine tilbud du har opsnuset. Jeg er selv lige blevet den lykkelige ejer af pm17-2. For at bruge en slidt frase, den er meget musikalsk. Den spiller bare alt uden unoder. Den er bygget som en tank, den er ikke stor af bygning, men prøv at løfte den (av) Man kan ikke undgå at blive glad for sådan apparat.

good luck

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 06 November 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

B-77 skrev:
Benaol og Shotty> Tak for jeres kommentarer.

Nu er jeg ikke nogen connoisseur, men det er mit indtryk (efter at have lyttet relativt kort tid til dem), at lydbilledet i RS1'erne er: a) klar og præcis diskant og mellemtone, b) stram bas der måske er lidt i den tynde ende.

I den sammenhæng hælder jeg nok mod en mere blød lyd. Rotel imponerede, men jeg er lidt i tvivl om lytteoplevelsen kan være lidt trættende i længden, pga. Rotels "fremme i skoene" lyd.

Hvad siger I hvis jeg smider Harman Kardon ind i spillet? Jeg har fundet et godt tilbud på HK 970 II BK og HD 970 II BK til samlet 5000. Er der nogen der kan sige noget overordnet om lydbilledet (og den generelle kvalitet) af Harman Kardon?

Ligeledes har jeg fundet en tilbud på Nad C 325 BEE og C 525 BEE til samlet 4500. Hvordan ville I præsentere Nad-lyden?

Til sidst kunne jeg godt tænke mig at høre jeres vurdering af, hvorvidt om 2500 er en fair pris for en 5 år gammel Marantz PM-17 mkII.

På forhånd tak til jer alle

Bjarke

Jamen som Shotty så rigtigt skriver så har jeg lige nøjagtigt en kombo bestående af det HK sæt og Monitor Audio.. Du er meget velkommen til at komme forbi og lytte..
Men vil selv sige at den klarer sig ganske fint, nu er mine højtalere lidt større og sværere at drive end RS1, men HK'en spiller ganske fint, udemærket perspektiv, god dybde og rimelig god detaljeringsgrad, jeg vil ihvertfald sige at man får ikke noget meget bedre efter min mening i prisklassen.. Jeg var selv rundt og lytte på Rotel, NAD (C352), Thule(IA60 og IA100), Denon(700 og 1500) etc.
Mht. plastikkvaliteten synes jeg ikke det er så slemt, selve chasiset er jo i stål så der er kun snak om den nederste del af fronten og så volumeknappen, og ja volumeknappen kan rykkes lidt, men vil sige at folk siger det er lige så løst som et joystick overdriver i høj grad..
Jeg HK'en vil være et godt match til dine RS1'ere, i øvrigt er det så brugt du har fundet det til 5k eller hvordan?

B-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Shotty, Oink og Rune> Tusind tak for jeres bidrag.

I må undskylde, det har taget lidt tid at svare. Jeg har ligget vandret med arbejde.

Ja, på baggrund af jeres gode kommentarer er resten jo op til mig.

Fordi jeg ikke fik den gode "feeling" med Rotel'en skærer jeg den fra, og NAD har jeg altid været lidt loren ved, så den er også out.

Tilbage står at erhverve den ældre PM17 mkII og kombinere med en ny CD5001. Eller købe HK-sættet. HK-sættet koster i øvrigt 5000 fra nyt!

Det må jeg jo så overveje.

Tusind tak til jer alle. Det har virkelig været en hjælp. Ikke mindst for en newbie at blive bekræftet i, at han ikke har misforstået det hele.

Bedste hilsner
Bjarke

B-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Kære alle

Lige en update og endnu et spørgsmål.

Desværre forsvandt PM-17'eren, inden jeg fik rykket på den. Derfor er jeg nu parat til at investere i Harman Kardon sættet (HK 970 II BK og HD 970 II BK til 5000,- fra nyt).

MEN...

Jeg har pludseligt fået øje på et muligt alternativ. Jeg har set et nyere, men brugt, demo-sæt, der består af en Thule IA100 og Thule CD100. Prisen er 4500 for sættet.

Hvad ville være jeres kommentarer til disse to alternativer?

Konfigurationen er stadig med Monitor Audio RS1.

På forhånd tak.

Bjarke

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej b-77
Den thule du tænker på, er det Audiovisions ? - Hvis det er, så har den været til salg i en evighed, men det gør den jo ikke dårligere....
Prøv at tjekke den her tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13897&P N=2
Det lader til, at den model der er til salg (med de firkantede knapper) blev lanceret i 1997. Det blev cd'en så nok også. Sættet kan med andre ord have nogle år på bagen. Det ville ikke genere mig, da prisen er sat derefter, men man skal nok lige have det i mente....
Ved intet om Thules lydfilosofi, men kan dog se, at sættet kører med balancerede kabler - og det er uden tvivl en fordel rent lydmæssigt......

håber det kan hjælpe lidt..

vh
shotty

B-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hey Shotty

Endnu engang tak for hjælpen.

Jeg holder fast på Harman Kardon sættet.

mvh
Bjarke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes