| Forfatter |
|
CerealKiller Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har ikke helt forstået det der med ohm. Jeg har en Denon AVR-2307 receiver og tænkte på at købe nogle surround højttalere. De højttalere jeg har kigget på (DALI suite-serien) har 4 ohm. Så står det i den tekst der står under at man skal sørge for at ens receiver kan klare 4 ohm's højttalere og ikke blot 8 ohm (som åbenbart "billige" receivere kun kan).
Ved min receiver står der:
7 x 100 watt i 8 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000Hz, 0,08% forvrængning)
7 x 130 watt i 6 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% forvrængning)
Hvad betyder det så? Kan jeg så ikke afspille de højttalere? Er min receiver "billig"?? Help...
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej killer
Ohm er modstanden!..Så uden at rode mig ind i for meget fysik, så kan din forstærker sagtens spille ht'er i 4 ohm!..
7x100 watt i 8 ohm osv er bare for at illustere hvor meget den kan "klare" i det antal ohm!.. SÅ som et svar på dit spørgsmål, så JA - du kan sagtens koble et par 4 ohm ht'er til din Receiver!..Og nej, din receiver er ikke billig !...
mvh Zirio
|
| Til top |
|
| |
hendrix Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort sagt er jo lavere impedans = større belastning for forstærkeren, men din receiver skulle nu ikke have nogen problemer med at trække højtalere fra Suite serien, du kan roligt sætte dem til som Zirio også siger ja....
__________________ The Edge... there is no honest way to explain it because the only people who really know where it is are the ones who have gone over.
Hunter S. Thompson
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt. :)
@ Zirio; tak fordi du skrev at min receiver ikke er "billig". :) I would hug you if it wasn't gay. And it is. I think...
Det var lige et øjebliks sindssyge...beklager.
Men så lige hurtigt. Er suite serien et godt valg?
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
CerealKiller skrev:
@ Zirio; tak fordi du skrev at min receiver ikke er "billig". :) I would hug you if it wasn't gay. And it is. I think...
Men så lige hurtigt. Er suite serien et godt valg? |
|
|
Jeg tror jeg ville kigge i retning af Ikon 6 eller Monitor Audio RS6 hvis jeg var dig.. Jeg synes du får meget mere for pengene her og en meget mere defineret og "high-end" lyd.. Suite er lidt for meget bulder for mig ihvertfald  __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
CerealKiller skrev:
|
Men så lige hurtigt. Er suite serien et godt valg?
|
|
|
jeg har selv den store suite serie 2.8, C0.8, r0.8 og s1.5 og jeg synes det spiller rigtig godt. Har ikke fortrudt mit køb. Desuden synes jeg at suiten er et oplagt valg til en denon receiver da de matcher hinanden rigtig godt i lyden.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune|WildChild skrev:
CerealKiller skrev:
Men så lige hurtigt. Er suite serien et godt valg? |
|
|
Jeg tror jeg ville kigge i retning af Ikon 6 eller Monitor Audio RS6 hvis jeg var dig.. Jeg synes du får meget mere for pengene her og en meget mere defineret og "high-end" lyd.. Suite er lidt for meget bulder for mig ihvertfald
|
|
|
Jeg må lige bakke Rune op her. Jeg har selv haft et sæt MA RS6, de blev valgt over både suite 1.6 og ikon 6. Fantastisk højtaler til prisen! __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med GS 20 i front, GSC som center, GS FX som baght og Silver RSW sub? Er det en god kombination, og kan min receiver trække dem?
|
| Til top |
|
| |
sslarsen Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu I snakker om Ohm, er der så en måde man kan omregne til 6 eller 4. Dvs. Hvis en receiver har 7x180 i 6 ohm, hvad yder den så i 8 eller 4 ohm, eller er der ikke nogen formel for det?
__________________ Søren
Pioneer PDP-LX508D (ISF kalibreret)
Pioneer DVR-LX60D
Pioneer VSX-LX70
KEF KHT-3005
Playstation 3
DM800S HD
DM7000S
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
sslarsen skrev:
Nu I snakker om Ohm, er der så en måde man kan omregne til 6 eller 4.
Dvs. Hvis en receiver har 7x180 i 6 ohm, hvad yder den så i 8 eller 4 ohm, eller er der ikke nogen formel for det?
|
|
|
Den idelle forstærker fordobler effekten(watt) hver gang du halvere impedansen(ohm)
eks. fra 8 ohm 100 watt
til
4 ohm 200 watt
Desvære er der ikke mange forstærkere der klarer dette i virkeligheden, selvom producenten påstår det, der findes ingen formel til omregning da forholdet er afhængigt af strømforsyningen i den pågældende forstærker og dens udgangsimpedans. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
sslarsen skrev:
Dvs. Hvis en receiver har 7x180 i 6 ohm, hvad yder den så i 8 eller 4 ohm, eller er der ikke nogen formel for det?
|
|
|
Hvis man har en perfekt (teoretisk) forstærker, så vil den fordoble sin effekt ved deb halv modstand. Så i princippet skulle du kun sige (180/6*8) og kunne få udgangseffekten i 8 ohm.
I praksis er forstærker ikke perfekte, og derfor vil de færreste opføre eksemplarsk. Du kan altså ikke regne med det.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
sslarsen skrev:
|
|
|
Hvis man har en perfekt (teoretisk) forstærker, så vil den fordoble sin effekt ved deb halv modstand. Så i princippet skulle du kun sige (180/6*8) og kunne få udgangseffekten i 8 ohm.
I praksis er forstærker ikke perfekte, og derfor vil de færreste opføre eksemplarsk. Du kan altså ikke regne med det.
Mvh
|
|
|
og dog...det er også langt fra altid det er korrekt opgivet, ofte vil man se at de kan levere mere i 8 ohm end de er opgivet til og effekten ved 4 ohm derfor mere præcis __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brandon skrev
180/6*8= 240 Watt
Det passer hvis ikke....
Det må være 180/8*6= 135 Watt __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
| Til top |
|
| |