Dette indlæg er også på "Avalon Ascendant" tråden. Men det hører også hjemme her synes jeg.
Det er vedrørende Ascendant'en.
Jeg kan næsten ikke rive mig væk fra dem...Så jeg skriver imens, selvom det ikke er helt optimalt. Selv den bærbare på skødet laver for meget støj 
Jeg sidder og synger med! Det er ikke hver dag, at jeg uden at tænke over det, kommer til at skråle med på alt lige fra opera til rock. Men disse højttalere kan engagere så man er helt solgt.
For første gang i mere end 10 år har jeg fået meget mere end jeg på nogen måde havde forestillet mig. Det kan f.eks. slet ikke sammenlignes med en cd-upgrade fra 10 K klassen til 50 K klassen, det er en helt anden musikalsk oplevelse. Som jeg ikke mindes at have fået siden dengang jeg gik fra Nikko Alfa/Beta til Accuphase og fra B&O til Dali. (Eller noget i den stil). Og som jeg tror at der er langt i mellem.
Jeg har prøvet følgende højttalere, med samme elektronik, over det sidste ½ år:
ProAc D38
Vienna MG
Avalon NP 2.0 (stor overraskelse af en så lille gulvhøjttaler, og grunden til at jeg ville høre Ascendant)
Focal Jmlab Micro Utopia Be. (Fed standerhøjttaler).
Ovenstående blegner i forhold til Avalon Ascendant. Jeg ved godt at for nogen af disse højttalers vedkommende, så er det dobbelt eller 4-dobbelt pris. Men lydforskellen og oplevelsen er meget meget meget mere en tilsvarende op i pris. Og sådan plejer det jo ikke at være.
Ord kan faktisk ikke beskrive dem, men her kommer alligevel et forsøg.
For lige at bruge af alle de velkendte superlativer (i den betydning de blev til), så var det første der faldt mig ind efter nogen timers lytning; Super transparent og dynamisk. Blændende 3D live perspektiv. Ufarvet klang, som er som man synes at den skal være. Super fed timing, og det er umuligt ikke at blive ”smittet” af dens drive.
Min kærestes kommentar da hun så dem; ”de ser hurtige ud”, hvordan mener du spurgte jeg ”sådan spoiler-på-en-måde”. JA! De har speed...;-)
De har en eminent naturlig klang (monitor egenskaber), opløsning og en tone-balance så jeg ikke kan forestille mig at man nogensinde kan blive træt af at høre på dem. En fed ting; smæk Toto på og de spiller det råt og med et drive som få, smæk Alison Krauss på og de spiller violin og hendes stemme så man næsten er ved at tude! De spiller det musik jeg hører med overlegenhed.
Noget som også er bemærkelsesværdigt, er at det virker som om at de overhovedet ikke påvirker rummet negativt – det har jeg aldrig oplevet før. Man kan mærke bassen i sofaen, men der opstår ikke nogen uheldige resonanser ved rimeligt lydniveau. Dette betyder at jeg nu kan spille endnu højere samtidig med at det lyder rent og behageligt. (Men ikke så godt for naboen). De spiller ultra dyb, tydelig og tør bas på mine 25 m2. Jeg vil tro at det nærmest er de perfekte højttalere til mit rum.
Med hensyn til finish er der ikke så meget at sige, end at det må være perfektionister der har fremstillet dem. Det kan ikke være mere lækkert. ”Hugget i facet ud af massivt hårdttræ”. Med en overflade der bare er for rå. Den er ikke lakeret men vokset og skal bare plejes med lidt møbel-olie.
Nu kunne denne oplevelse jo svært lade sig gøre uden en hvis Jensen fra VassagoHifi. Da jeg luftede min interesse for at høre dem, var tilbudet at han ville komme med et demosæt og et nyt sæt! Han bor på Fyn, jeg på Sjælland. Såfremt jeg kunne lide dem vil han hente demosættet, og omvendt hvis jeg ikke kunne ville han hente det hele! Den service får man kun et sted i landet, så det er der jeg handler.
Når man tænker på hvor forskelligt højttalere lyder og specielt kobler til rummet, mener jeg at det næsten er et must at afprøve hjemme. Når der så er tale om en pris på ca. 100.000,-, bliver det jo endnu mere relevant. Det ved Jensen. Og jeg købte dem sgu’, jeg kan da ikke leve uden. Efter at have hørt dem. Men et godt råd (som er et af mine principper), lad være med at høre dem hvis du ikke har råd 
Medlem