Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HD-EX1 Setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Til alle ejere af Toshibas HD DVD afspiller HD-EX1. Jeg læste idag på et forum, hvor en insider fra Toshiba gav "opskriften" til, hvordan man skal indstille afspilleren ved analogt output - og DAMN det virkede i mit setup. Jeg har lige set film med konen og det var TOTALT vildt - glemte jeg streg under totalt?.

1) Digital Out SPDIF needs to be set to PCM
2) Digital Out HDMI needs to be set to AUTO
3) Set all speakers to SMALL
4) The LFE/Sub channel needs 15 dB of boost, not 10 db. This is to accomodate the additional gain required to handle the summation of the LFE channel and the redirected bass. (gør dette ved at sætte alle kanaler undtagen sub på HD afspilleren til -5, mens du justerer sub til omkring +10 på din forstærker (hvis denne ikke allerede i forvejen har justeret for de 15db)

Det er vigtigt, at ALLE højtalere sættes ens, mens man ikke bør have Bass Management samtidigt på ens forstærker (alle large og uden cross over)

Jeg har altid selv kørt med FULL LARGE hele vejen rundt, men disse dage er nu TALTE.. :).. Jeg har sat crossover ved 100hz og adderet "de klassiske" 0,3m til subs i afstand. Alle dialog enhancements osv. er slået fra.

Og så må jeg altså lige endnu engang sige, hvor imponerende den REON chip er. Flere gange ser DVD næsten ligeså godt ud som HD DVD. Super imponerende.

Held og lykke med testeriet. Lad mig høre, hvis I har andre FIF.
Mvh Martin Lynge

Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 05:36 | IP-adresse registreret  

Mener at der var kommet en firmware opdatering til det analoge problem

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

Jeg har altid selv kørt med FULL LARGE hele vejen rundt, men disse dage er nu TALTE.. :).. Jeg har sat crossover ved 100hz

Så kunne det tyde på at din forstærker ikke er kraftig nok.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Mener at der var kommet en firmware opdatering til det analoge problem

JA - og opdateringen rettede netop op på, at man kunne bruge 'Bass Management'. Tidligere (eller før firmware 1.6) var der en fejl omkring forkert bass ved brug af SMALL højtalere.

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

[/QUOTE]

Kan du uddybe dette? Jeg har audio vector hele vejen rundt (Mi3, Mi1 og AVC) og en Harman Kardon AVR8500, som efter alles mening netop har MANGE kræfter. Jeg har tidligere altid langt bedre kunne lide at køre med LARGE på alle højtalere, og havde egentlig også gjort dette på HD-EX1 indtil igår, hvor jeg tilfældigt fik læst den pågældende tråd fra en Toshisba insider, som anbefalede disse settings. Resultatet var en LANGT strammere og fyldigere lyd (nogle taler om, at det simpelthen er en særkende/softwarefejl i Toshibaen, som gør at disse settings er så 'lige i øjet'). Fantastisk er det ihvertfald - sikke en lyd.. :)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:

4) The LFE/Sub channel needs 15 dB of boost, not 10 db. This is to accomodate the additional gain required to handle the summation of the LFE channel and the redirected bass. (gør dette ved at sætte alle kanaler undtagen sub på HD afspilleren til -5, mens du justerer sub til omkring +10 på din forstærker (hvis denne ikke allerede i forvejen har justeret for de 15db)

Dét vil jeg så påstå skyldes at de ikke har styr på deres bass management... Det lyder helt forrykt i mine ører.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Så kort vil jeg nu på ingen måde mene at dét kan siges. Punkt 1, så skal man have rimeligt heftige fronthøjttalere for at levere en dybbas der modsvarer subwooferens, uanset hvilken forstærker du spænder foran. Specielt for center-højttaleren er der vist ikke ret mange der kan prale af dét. Punkt 2, så er der en række fordele ved at køre small hele vejen rundt, HVIS subwooferen er god nok, og personligt har jeg stort set altid haft bedst erfaringer med small-løsningen.

Ved at køre small, løser du en hel masse potentielle rum-problemer, fordi dybbassen kommer ét sted fra. Dette kan hjælpe kraftigt til at fjerne boom-box fornemmelser, især hvis højttalerne er mindre optimalt placeret i rummet. Subwooferen er oftest væsentligt nemmere at flytte rundt på rent placeringsmæssigt, så den kan placeres dér hvor det giver mindst problemer. Derudover vil det, ikke mindst for center-højttaleren, aflaste højttalerne en hel del at slippe for dybbassen. Jeg kommenterede engang en artikel i et tysk blad, hvor der blev målt på nogle forskellige center-højttalere med og uden deling ved 80 Hz. Med deling var der en meget markant sænkning af forvrængningen, vel at mærke også meget længere oppe i frekvensområdet. Den enkelte højttaler spiller simpelthen bedre, når den slipper for dybbassen. Det samme kan så siges om forstærkeren, den bliver væsentligt mindre presset når den ikke skal håndtere bassen - og dét de fleste tror er "rigeligt kraftigt" (såsom nævnte H/K), er som regel - som Anthony Michaelson fra Musical Fidelity ville formulere det - "Grossly underpowered". Kort sagt, selv hvis du har en meget kraftig forstærker, så vil det være en fordel at forstærkeren ikke er presset, så dens overskud giver sig udtryk i forbedret dynamik, i stedet for at den skal bruge kræfterne på at levere en bas som subwooferen alligevel gør bedre (eller rettere: Bør gøre, som sagt kræver det en seriøs sub).

Hvis man synes at lyden bliver for tynd, for usammenhængende eller noget i den stil, så er det enten fordi subwooferen ikke er god nok, eller fordi opsætningen, bl.a. mht. delefrekvensen, ikke er gjort ordentligt. Med "god nok" mht. subwooferen, mener jeg iøvrigt _både_ niveau-mæssigt, men ikke mindst kvalitetsmæssigt opad i frekvenserne. Ergo: Hvis subwooferens kvalitet er i orden, processorens bass-management fungerer korrekt, og opsætningen af systemet er gjort ordentligt - så vil small hele vejen rundt være den bedste løsning (og iøvrigt også dén løsning der bruges i stort set alle professionelle og semi-professionelle løsninger).

Til musik i stereo foretrækker jeg dog stadig et sæt gulvhøjttalere uden sub, da sammenhængen mellem bund og top på mange måder er vigtigere her, og mange af de nævnte fordele ved small-løsningen (center-højttaleren f.eks.) er urelevante for stereo. Derfor harr dén løsning jeg ofte har haft mest succes med hvis systemet skal være godt til begge dele, været et sæt gulvhøjttalere foran, en rigtigt god sub, og så køre small hele vejen rundt i surround, og sætte forstærkeren til Direct i stereo, så fronthøjttalerne her kører full-range alene.

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

dfms skrev:

Så kort vil jeg nu på ingen måde mene at dét kan siges. Punkt 1, så skal man have rimeligt heftige fronthøjttalere for at levere en dybbas der modsvarer subwooferens, uanset hvilken forstærker du spænder foran. Specielt for center-højttaleren er der vist ikke ret mange der kan prale af dét. Punkt 2, så er der en række fordele ved at køre small hele vejen rundt, HVIS subwooferen er god nok, og personligt har jeg stort set altid haft bedst erfaringer med small-løsningen.

Ved at køre small, løser du en hel masse potentielle rum-problemer, fordi dybbassen kommer ét sted fra. Dette kan hjælpe kraftigt til at fjerne boom-box fornemmelser, især hvis højttalerne er mindre optimalt placeret i rummet. Subwooferen er oftest væsentligt nemmere at flytte rundt på rent placeringsmæssigt, så den kan placeres dér hvor det giver mindst problemer. Derudover vil det, ikke mindst for center-højttaleren, aflaste højttalerne en hel del at slippe for dybbassen. Jeg kommenterede engang en artikel i et tysk blad, hvor der blev målt på nogle forskellige center-højttalere med og uden deling ved 80 Hz. Med deling var der en meget markant sænkning af forvrængningen, vel at mærke også meget længere oppe i frekvensområdet. Den enkelte højttaler spiller simpelthen bedre, når den slipper for dybbassen. Det samme kan så siges om forstærkeren, den bliver væsentligt mindre presset når den ikke skal håndtere bassen - og dét de fleste tror er "rigeligt kraftigt" (såsom nævnte H/K), er som regel - som Anthony Michaelson fra Musical Fidelity ville formulere det - "Grossly underpowered". Kort sagt, selv hvis du har en meget kraftig forstærker, så vil det være en fordel at forstærkeren ikke er presset, så dens overskud giver sig udtryk i forbedret dynamik, i stedet for at den skal bruge kræfterne på at levere en bas som subwooferen alligevel gør bedre (eller rettere: Bør gøre, som sagt kræver det en seriøs sub).

Hvis man synes at lyden bliver for tynd, for usammenhængende eller noget i den stil, så er det enten fordi subwooferen ikke er god nok, eller fordi opsætningen, bl.a. mht. delefrekvensen, ikke er gjort ordentligt. Med "god nok" mht. subwooferen, mener jeg iøvrigt _både_ niveau-mæssigt, men ikke mindst kvalitetsmæssigt opad i frekvenserne. Ergo: Hvis subwooferens kvalitet er i orden, processorens bass-management fungerer korrekt, og opsætningen af systemet er gjort ordentligt - så vil small hele vejen rundt være den bedste løsning (og iøvrigt også dén løsning der bruges i stort set alle professionelle og semi-professionelle løsninger).

Til musik i stereo foretrækker jeg dog stadig et sæt gulvhøjttalere uden sub, da sammenhængen mellem bund og top på mange måder er vigtigere her, og mange af de nævnte fordele ved small-løsningen (center-højttaleren f.eks.) er urelevante for stereo. Derfor harr dén løsning jeg ofte har haft mest succes med hvis systemet skal være godt til begge dele, været et sæt gulvhøjttalere foran, en rigtigt god sub, og så køre small hele vejen rundt i surround, og sætte forstærkeren til Direct i stereo, så fronthøjttalerne her kører full-range alene.

Hej Otto - og tak for dit grundige svar.
Jeg havde også tidligere læst nogle af dine tests og konklusioner på brug af SMALL fremfor LARGE, men har indtil nu altid gået tilbage til at bruge LARGE på alle højtalere. Sikkert fordi jeg ikke havde fået det indstillet så godt, som det er tilfældet nu. Jeg har iøvrigt begge min subs stående bagerst i stuen... hvor ville du "helst" placere 2 subs i et "normalt" rum?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jubelnar skrev:
hvor ville du "helst" placere 2 subs i et "normalt" rum?

Dér hvor det lyder bedst...  Der findes ikke et "normalt" rum, der er så mange variabler at det er mere eller mindre umuligt at svare på. Men skal jeg foreslå noget, så skulle det nok være i hver sin side i fronten, og så regne lidt på afstanden til sidevæggene for at undgå stående bølger.

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringen Otto! Jeg skal helt klart prøve og eksperimentere med small i min opsætning nu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes