Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 75/110 ohm på IC kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har gennem noget tid lavet mine egne IC kabler. Jeg har forleden også lavet et coax digitalkabel, af et stykke coax antennekabel i kraftig kvalitet, med to rca stik fra neutrik.
Og så til spørgsmålet, jeg ikke kan få svar på. Hvad betyder det når man siger at et almindelig IC kabel skal være på 75 ohm? Især digitalkabler skal jo tilsyneladende være enten på 75 eller 110 ohm, men hvor? Nu har jeg lavet mine egne kabler, både i i kobber og sølv, og synes de lyder fortrinligt! Men måler jeg fra ende til ende, er der jo slet ikke 75 ohm modstand. Og det er der for den sags skyld heller ikke på de "købe" kabler jeg har liggende. På fabrikanters sidder oplyses modstandene i kablerne til eksempelvis 0,015 omh og lignende pr fod... det lyder jo rimeligt. Men hvor kommer de 75 fra? Håber nogen kan forklare. For det er vel ikke meningen at en modstand skal sættes ind i kabler? For så kunne de da ligeså godt sidde fast i indgangen/udgang på ens udstyr.. jeg er lost
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Faget hedder "Data transmission" og det dér med ohm hedder "karakteristisk impedans".

Det er rigtigt, at man ikke kan måle modstanden nogen steder med et ohmmeter, og det er heller ikke meningen.

Det er dog meningen, at afsendersidens og modtagersidens elektronik skal have en impedans på det samme som kablet. Man taler så om tilpasning, mængde af reflektion (%-del af signal sendes tilbage til kilden) og om indgangs og udgangsimpedans. Hvis impedansen er den samme, vil signalet blive overført fejlfrit. Hvis der er forskel, vil en del af signalet blive sendt tilbage til udgangen (kilden) og måske endda også dér blive reflekteret. Der er altså tab i overførslen. Disse reflektioner kan lettest og tydeligst ses med et TV og et TV-signal, og der optræder fænomenet som skyggebilleder i billedet. Tag et antennekabel og lav et knæk i kablet; det burde være rigeligt.

Hvordan bliver et kabel så til et 50 / 75 / 110 ohmskabel? Det er så mere langhåret og nørdet, da det bestemmes af kablets konstruktion: Afstande / diametre på inderleder, isolation og skærm plus isolationens egenskaber. Det samme gælder i øvrigt også de stik, der skal benyttes for at få et fejlfrit signal over. Man kan nemlig (selvfølgelig) også få både 50 ohms og 75 ohms COAX-stik. Ved 100 ohms impedans bruger man en anden teknik; parsnoet kabel.

Hvis du har leget med IT år tilbage, da man brugte 50 ohms COAX, så husk på, hvordan du skulle trække kablerne og bruge T-led og termineringer.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Glæm de 75ohm og lav et kabel du bæst syntes om.
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jamm nhj4, det er sgu da dejligt nemt med 75 ohm, det jo et almindeligt antenne kabel (eller hvad gl. dreng)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Jamm nhj4, det er sgu da dejligt nemt med 75 ohm, det jo et almindeligt antenne kabel (eller hvad gl. dreng) JA, den med kobber tråd, eller man kan bruge sølv tråd
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Skal jeg forstå som at et 75 ohms kabel, slet ikke skal være et 75 ohms kabel, og bare et afskærmet evt coax kabel? Hmm hvorfor så diskusioner om hvorvidt man skal bruge 75 eller 110 ohm? 

Men tak for hjælpen!
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes