Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Elektronikfagtekniker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaringer med denne uddannelse?

Overvejer nemlig, at begynde på den inden for kort tid.

Ved nemlig der er en del brugere herinde der har erfaring med fejlfinding af elektronik, opbygning, konstruktion etc. af elektronik som der nok har en uddannelse der ligner.

Ved godt det er OT, men H4A er umiddelbart det eneste sted hvor man spørge om den slags.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Er selv elektronikmekaniker (det hed uddannelsen i gamle dage). Hvad er det du gerne vil vide?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er uddannet elektroniktegtekniker. udannelsen er næsten det samme som den gamle elektronikmekaniker uddannelse, dog har jeg hørt at der er noget mere fokus på udvikling af elektronik i dag end der var i..... gamledage.

Hvis det er udvikling det udelukkende handler om så skal du nok nærmere kigge på ingeniør uddannelsen. eller supplere en elektronikfagtekniker uddannelse med en elektroniktekniker uddannelse (for at få den sidste er den første nødvendig) med en elektroniktekniker uddannelse har du også direkte adgang til elektronik ingeniør uddannelsen.....så vidt jeg husker

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Elektronikfagtekniker er en fremragende uddannelse, og som CLIX fortæller, er det den uddannelse der tidligere hed elektronikmekaniker.
De elektronikmekanikere jeg kender, arbejder primært med raperation af elektronik. Lidt som en automekaniker, der reparerer din bil når den går i stykker. Der er også en del der arbejder som produktionsteknikere osv...

Vil du hellere arbejde med at udvikle/konstruere elektronik, bør du i stedet kigge på en ingeniøruddannelse. Den gamle elektroniktekniker uddannelse var også fremragende hvis man ville være udvikler, men den er desværre lukket, og erstattet med en "it og elektronikteknolog" uddannelse, som desværre langt fra giver samme kompetencer.

Men fortæl lidt mere om hvad du gerne vil lave, så kan vi der er i elektronikbranchen lettere fortælle om mulighederne.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Hvis det er udvikling det udelukkende handler om så skal du nok nærmere kigge på ingeniør uddannelsen. eller supplere en elektronikfagtekniker uddannelse med en elektroniktekniker uddannelse (for at få den sidste er den første nødvendig) med en elektroniktekniker uddannelse har du også direkte adgang til elektronik ingeniør uddannelsen.....så vidt jeg husker

Elektroniktekniker uddannelsen eksisterer IKKE længere, men er erstattet af IT og elektronikteknolog, der langt fra giver samme dybdegående kompetencer indenfor elektronik. Tror man får svært ved at få job som udvikler med den uddannelse, da den simpelthen er for bredsynet.
Man skal ikke nødvendigvis være elektronikmek'er for at læse til tekniker. En matematisk gymnasiel uddannelse er også adgangsbillet. Men det er ret ligegyldigt, da uddannelsen lukkede i 2001.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene indtil videre.

Jeg er primært interesseret i vedligeholdelse og reperation af udstyr og ikke så meget udvikling så elektronikfagtekniker er det der umiddelbart ville passe mig bedst. Det åbner så også op for muligheden for en ingeniør uddannelse hvis man tager nogle supplerende fag først. Dog er det ikke i mine planer at blive ingeniør.

Men jeg vil godt vide noget om hvor svært/hårdt selve uddannelsen er. Adgangskravene er ihvertfald meget lave, kun 9 års skolegang er påkrævet dvs efter 9. klasse kan man begynde direkte på uddannelsen. Så der er jeg rigeligt kvalificeret, gennemførte HHX for 5 år siden så det er ikke første gang jeg skal igang med at studere. Indså at papirnussere ikke var det jeg ville lave resten af livet og har altid interesseret mig for elektronik, specielt hvordan ting de virker etc. så elektronikfagtekniker lyder som en spændende uddannelse.

Jerg er bare lidt i tvivl om hvor nemt/svært det er at få en praktik/uddanelses plads hos et firma efter man har taget grundforløbet på 20 uger. De store og anerkendte firma som der skulle være rigtig dygtige såsom B&O, Thrane & Thrane, B&K etc skulle være rimeligt krævende.

Tænkte på om det er en fordel når man søger praktik/uddannelses plads at man er lidt ældre? er selv 26 og bliver 27 inden jeg skal søge efter en uddanelses plads. Det er vel en fordel at man har taget en uddannelse allerede og har haft lidt erhverserfaring selvom den dog ikke er relevant for uddannelsen? Hvis ens karakterer er iorden efter grundforløbet kan det vel kun være en fordel?

Jeg kommer til at tage uddanelsen i Struer da  jeg flytter til Thisted om nogle måneder og en hel del af dem der tager uddannelsen der gør det hos B&O, kunne forestille mig det var en god uddannelses pladas omend de nok stiller store krav?

Nåh, det blev vist en større smøre, håber jeg har gjort det lidt klart hvad det er jeg vil og hvad min egen baggrund er.

PS, undskyld til moderatorerne her på H4A, men som sagt så er der nok her der er størst koncentration af folk som der har viden om netop dette emne.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

B&O stiller meget store krav til deres elever. mener der er noget med at de forventer at deres lærlinge slutter bland de 10% øverste på skole forløbene.

Jeg var i sin tid til samtale hos dem (sammen med 14 andre). samtalen bestod først af en matematik test (skriftlig) så en logisk-koblingstest (også skriftlig.....meget ala en iq-test) derefter fulgte en rundvisning og en frokost. Efter frokost var man til en samtale som varede ca 45min. og bestod af en hvem er du, og hvad kan du tilbyde os? efterfulgt af en længere vudering i diagrammer og teori. Alt i alt tog samtalen faktisk fra kl. 8 til kl 14.....de er meget grundige!

P.S. Jeg fik ikke pladsen, med begrundelsen at de mente jeg var for gammel. For mig at se er det lidt det samme som at sige at de vil kun have unge mænd de kan bosse rundt som det passer dem uden de tør sige fra eller til.......men måske er jeg bare lidt bitter.

Min alder (startede uddannelsen som 25årig) var bestem ingen fordel for mig når jeg søgte, jeg skrev over 80 ansøgninger, og måtte en tur omkring SKP, inden jeg fik plads hos Thrane & Thrane i Aalborg.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

B&O stiller meget store krav til deres elever. mener der er noget med at de forventer at deres lærlinge slutter bland de 10% øverste på skole forløbene.

Jeg var i sin tid til samtale hos dem (sammen med 14 andre). samtalen bestod først af en matematik test (skriftlig) så en logisk-koblingstest (også skriftlig.....meget ala en iq-test) derefter fulgte en rundvisning og en frokost. Efter frokost var man til en samtale som varede ca 45min. og bestod af en hvem er du, og hvad kan du tilbyde os? efterfulgt af en længere vudering i diagrammer og teori. Alt i alt tog samtalen faktisk fra kl. 8 til kl 14.....de er meget grundige!

P.S. Jeg fik ikke pladsen, med begrundelsen at de mente jeg var for gammel. For mig at se er det lidt det samme som at sige at de vil kun have unge mænd de kan bosse rundt som det passer dem uden de tør sige fra eller til.......men måske er jeg bare lidt bitter.

Min alder (startede uddannelsen som 25årig) var bestem ingen fordel for mig når jeg søgte, jeg skrev over 80 ansøgninger, og måtte en tur omkring SKP, inden jeg fik plads hos Thrane & Thrane i Aalborg.

Fy for den, tænkte nok de var rigtig skrappe, men alderen et problem? det var da underligt, men det er nok som du siger, at de helst vil have nogen de kan koste rundt med.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere arbejdet hos Bang&Olufsen som elektronikudvikler, og jeg kan KUN anbefale firmaet for lærlinge. Jeg kender ikke historien om at man forventer, at lærlinge forventes at ligge i de 10 øverste %. Men B&O gør et stort nummer ud af uddannelsen, og det bevirker at lærlinge fra B&O ofte ligger meget højt placeret på skolen. Men det er ikke noget "krav", blot en følge af den meget grundige uddannelse.
Jeg har set flere steder, hvor lærlinge vruges som billig arbejdskraft i lange perioder, og hvor de ofte bliver utrolig gode med en kost. Sådan er det IKKE hos B&O!! Man får masser af spændende opgaver, og kommer rundt i mange forskellige afdelinger. Man sidder ikke bare i den samme printrep afdelimng 4 år.

Så mit bedste bud hvis du alligevel flytter til området er at søge B&O! Vi havde i min tid faktisk flere lærlinge, der var flyttet fra århus, Fyn og sjælland for en læreplads hos B&O.
En af mine bedste venner var faktisk lærlig hos B&O imens jeg arbejdede som udvikler, og jeg tror han var temmelig godt tilfreds. Igen fordi man gør et stort nummer ud af at det er en læreplads, og ikke en billig arbejdskraft!
Så bare se at komme i gang med at søge!!

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg har tidligere arbejdet hos Bang&Olufsen som elektronikudvikler, og jeg kan KUN anbefale firmaet for lærlinge. Jeg kender ikke historien om at man forventer, at lærlinge forventes at ligge i de 10 øverste %. Men B&O gør et stort nummer ud af uddannelsen, og det bevirker at lærlinge fra B&O ofte ligger meget højt placeret på skolen. Men det er ikke noget "krav", blot en følge af den meget grundige uddannelse.
Jeg har set flere steder, hvor lærlinge vruges som billig arbejdskraft i lange perioder, og hvor de ofte bliver utrolig gode med en kost. Sådan er det IKKE hos B&O!! Man får masser af spændende opgaver, og kommer rundt i mange forskellige afdelinger. Man sidder ikke bare i den samme printrep afdelimng 4 år.

Så mit bedste bud hvis du alligevel flytter til området er at søge B&O! Vi havde i min tid faktisk flere lærlinge, der var flyttet fra århus, Fyn og sjælland for en læreplads hos B&O.
En af mine bedste venner var faktisk lærlig hos B&O imens jeg arbejdede som udvikler, og jeg tror han var temmelig godt tilfreds. Igen fordi man gør et stort nummer ud af at det er en læreplads, og ikke en billig arbejdskraft!
Så bare se at komme i gang med at søge!!

Det lyder som om B&O er STEDET hvis man vil have en god læreplads. Det har også altid været mit indtryk at B&O er virkelig seriøse og dygtige folk. Selvom man så nogen gange kan være uenige i deres lyd filosofier men det er jo så ikke teknikernes skyld.  Så B&O ligget helt klart højt på min liste over praktik steder jeg helst vil være.

Dog er jeg ikke meget for jonravnss udtalelse om at hans alder var et problem og han ikke kunne få en praktik plads pga det da jeg immervæk er ældre end ham.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2007 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Bassøe. bare for at være på tværs. Skrev du ikke at du er 26 år....for så er du umiddelbart ikke ældre end jeg (30) men du er ældre end jeg var da jeg startede uddannelsen....dog var jeg 26 da jeg var til samtale hos B&O....Jeg syntes ikke du skal lade dig slå ud af at jeg fik besked på at jeg var for gammel.....det er jo bare den begrundelse jeg fik, aner jo ikke om den passer eller det bare var en belejlig måde at sige nej på, de kunne jo også have skiftet politik på punktet. Søg da hos dem det værste der kan ske er........ at de for dig likvideret, fordi de syntes du er for gammel. ej spøg til side, der kan jo aldrig ske noget ved at søge.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
........ at de for dig likvideret, fordi de syntes du er for gammel. ej spøg til side, der kan jo aldrig ske noget ved at søge.

Haha, . God humor.

Ja jeg har bestemt tænkt mig at søge engang jeg er færdig med grundforløbet, men nu skal jeg jo lige finde ud af hvornår der starter nye hold etc. og så må vi se.

Jeg vil give en stor tak til alle der har bidraget i den her tråd. Jeg er ihvertfald blevet overbevist om at det her en en rigtig fed uddannelse og at det er det jeg skal vælge.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Jonnravn skrev:
........ at de for dig likvideret, fordi de syntes du er for gammel. ej spøg til side, der kan jo aldrig ske noget ved at søge.

Haha, . God humor.

Ja jeg har bestemt tænkt mig at søge engang jeg er færdig med grundforløbet, men nu skal jeg jo lige finde ud af hvornår der starter nye hold etc. og så må vi se.

Jeg vil give en stor tak til alle der har bidraget i den her tråd. Jeg er ihvertfald blevet overbevist om at det her en en rigtig fed uddannelse og at det er det jeg skal vælge.

Gammel tråd, men vil lige komme  med en lille update.

Skal starte på Grundforløbet Teknologi og Kommunikation her den 7. Januar så det bliver spændende hvordan det går, glæder mig helt vildt.  Dog er man altid lidt nervøs efter næsten 6 år væk fra skolebænken, sidst jeg gik i skole var da jeg tog en HH og har ikke haft matamatik siden 10. klasse, dvs for 9 år siden, det skal nok blive spændende.

Tak for hjælpen.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 December 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Du må have held og lykke med på vejen -du får brug for det

Ej det er gas.

Hvis du kan se sammen hængen og kombinere ohm's lov så er du rustet ret godt matematisk til og gennenføre en elektronikfagtekniker uddannelse.:

Mit vigtigste råd til dig er og finde en god praktik plads, selvom 20 uger virker som lang tid er det først noget folk får gjort i sidste øjeblik, og de hænger ikke ligefrem på træerne i Nordjylland de store elektronik producenter er der jo ikke mange af heroppe.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Du må have held og lykke med på vejen -du får brug for det

Ej det er gas.

Hvis du kan se sammen hængen og kombinere ohm's lov så er du rustet ret godt matematisk til og gennenføre en elektronikfagtekniker uddannelse.:

Mit vigtigste råd til dig er og finde en god praktik plads, selvom 20 uger virker som lang tid er det først noget folk får gjort i sidste øjeblik, og de hænger ikke ligefrem på træerne i Nordjylland de store elektronik producenter er der jo ikke mange af heroppe.

Hehe.

Regner også med jeg begynder hurtigst muligt med at søge når jeg er begyndt på skolen. De ved jo mere præcist hvilke firmaer der modtager lærlinge og som er godkendt til det. 

thomsen86
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2005
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej Bassøe

Jeg skal til min svendeprøve i næste uge som elektronikefagtekniker, jeg gik selv direkte fra en 10. klasse til grundforløb i thisted, bor i thisted, jeg vil råde dig til at tage noget udvidet matematik eller tage et aftenskolekursus imens du er i lære.

Mens du er i grundforløbet er matematikken ikke noget problem men jeg synes det bliver ret svært senere, der er mange formler som du skal kunne senere, og bedst hvis du kan "lave" dine formler ud fra andre eller omskrive dem, det ville have haft hjulpet mig utroligt meget i min uddannelse.

Også noget som vi har snakket om i klassen at det var noget vi meget gerne ville have haft.

Ellers er det en superfed uddannelse med gode muligheder når du er færdig.

På linket er der en god formelsamling. Har også en der er supergod, hvis du seder en PM med din mail kan jeg maile den til dig.

http://dsel.brisling.net/formler/formler.pdf

Til top Vis thomsen86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomsen86

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes