Emne: DVI/HDMI-tilslutning? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 06 Juni 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har omsider fået anskaffet mig et fladskærms-tv (Philips 26pf3211/12), og så kunne det jo være skægt at få det sluttet til HTPC'en på den bedst mulige måde, men jeg er i tvivl om, hvad "bedst mulige" er...
HTPC er udstyret med et gammelt ATI Radeon 7000 AIW med VGA, s-video og DVI udgang. Den kører Linux med MythTV.
Tv'et har HDMI og component, men ikke VGA.
Jeg ved, at jeg kan købe et DVI -> HDMI kabel og tilslutte på den måde, men når jeg ser i manualen understøtter tv-et kun ganske få "PC-opløsninger" - fx 1024x768 og 800x600. Der er ingen 16/9 formater imellem. Under "HD-opløsnionger" understøttes bl.a. 720p.
Jeg vil egentlig helst lade pc'en skalere til enten 1280*720 eller 1366*768, men kan jeg det over HDMI-porten, når tv'et tilsyneladende kun understøtter 4/3 opløæsninger, eller skal det så gå via component (det tror jeg ikke, mit grafikkort kan)?
Når tv'et alligevel ikke understøtter 1-1 pixelmapping (hvilket jeg er ret sikker på det ikke gør), er jeg så i virkeligheden bedst stillet ved bare at sende 720*576 (eller 800x600, hvis HDMI-porten ikke understøtter det) og lade tv'et skalere? Det meste materiale er SD-TV optaget via DVB-T, men der kan også snige sig en enkelt DVD ind.
Ovenstående er en midlertidig løsning, som på lidt længere sigt skal opgraderes. Hvad skal jeg købe for at få det bedste resultat?
- Jeg vil gerne have et tv (32"). der understøtter 1-1 pixelmapping, helst både via VGA og HDMI, og som ikke koster alverden. Er der nogle bestemte mærker, jeg skal gå efter?
- Jeg vil gerne have et grafikkort, som kan sende signalet i tv'ets native format. Da bundkortet ikke har PCI-express skal det være AGP-baseret. Det må meget gerne kunne dekode HD-materiale i hardware (jeg ved ikke, hvad standarderne hedder). Det skal have gode Linux-drivere. Til gengæld skal det ikke bruges til spil, det skal helst ikke bruge for meget strøm og lame som en jetjager og må selvfølgelig helst ikke koste noget Findes sådan et kort?
- Er der andet, jeg ikke har nævnt, som jeg bør være opmærksom på?
/ThomP
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 Juni 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er HD opløsninger kun under component?
Køb et HDMI kabel og prøv om ikke du kan køre 720p over HDMI. Der er jo ikke noget for gjørt i det hvis det alligevel ikke virker, da du alligevel har planer om at skifte TV'et ud i nærmeste fremtid, skal du nok for brug for kablet alligevel.
I 1368x768 TV understøtter LG 1:1 over HDMI. Ellers se her for hvilke der har 1:1 http://pixelmapping.wikispaces.com/
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kan du også købe Samsung, så skulle du være sikker på 1:1. Det er ikke så længe siden at jeg så at Sapphire ville udgive deres geForce 8500 og 8600 i agp udgaver, og så for du endda support for nyeste Purevideo. Men det lyder dog underligt at den gerne vil tage 720p over component, men ikke HDMi.. Jeg vil også anbefale dig at købe et kabel, bare for at se om det nu også kan passe.
__________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok rigtigt, at jeg bare må se at få købt et kabel, så jeg kan eksperimentere
Jeg troede også, jeg bare kunne slå op på "pixelmapping-sitet", men den forekommer mig noget outdated. LG og Samsung var også mine umiddelbare bud, men jeg var ikke sikker på, at de alle havde 1:1 pixelmapping - ifølge sitet er det fx kun ét af Samsungs, der gør digitalt, og de nye modeller med 1080 i panelopløsning er ikke med.
Det lyder godt med udsigten til AGP-udgaver - jeg undrede mig også over at jeg ikke kunne finde nogen på edbpriser!
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et fladskærms TV er i mange tilfælde speciel god til at opskalere fra 1280x720. Derfor kan man jo med held udnytte den omstændighed, i stedet for at forsøge sig med 1:1 pixelmapping. Der er jo ikke noget der hedder 1366x768, hvis det nu er det man har som højeste opløsning på sit TV ved DVD eller TV signaler. DVD film kommer ikke i denne opløsning og der skal jo nødvendigvis ske en skalering til et TV. Det gælder også almindeligt standard TV i 720x576. Hvad er det egentlig man opnår ved 1:1 pixelmapping? Om opscalering sker på computeren eller en del sker på et TV, særlig forberedt til at tage sig af 1280x720, det syntes vel ikke så vigtigt, det primære er største skarphed og det kan de fleste opnå ved filmgengivelse, med 1280x720 fra et grafikkort over HDMI kabel. Kan der ikke være noget om det og derved komme udenom de problemer man kan lave for sig selv? Man skal have noget der ser godt og skarp ud og så være tilfreds med det, teorien er ikke det vigtigste.
__________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken_T skrev:
| Om opscalering sker på computeren eller en del sker på et TV, særlig forberedt til at tage sig af 1280x720, det syntes vel ikke så vigtigt, det primære er største skarphed og det kan de fleste opnå ved filmgengivelse, med 1280x720 fra et grafikkort over HDMI kabel. |
|
|
Det kan du have ret i. Men med mindre pc'en kan outputte 720*576 over VGA eller DVI vil man uden 1:1 have to skaleringer (først i pc'en og så i tv'et), og det kan efter min opfattelse ikke være optimalt. Derudover har jeg læst, at pc'er ofte er bedre til at skalere, og at man får større mulighed for at styre skaleringen.
Citér:
| teorien er ikke det vigtigste. |
|
|
Det kan jeg kun være enig i, men man kan jo først vurdere, hvad der er bedst, når man ser det, og hvis man så har udelukket den teoretisk set bedste mulighed i sit indkøb kan man jo ikke teste den, vel
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken_T skrev:
Et fladskærms TV er i mange tilfælde speciel god til at opskalere fra 1280x720. Derfor kan man jo med held udnytte den omstændighed, i stedet for at forsøge sig med 1:1 pixelmapping.
|
|
|
Jeg ved ikke hvor du har det fra, men udover hvad ThomP har bemærket med double skalering så vil mange TV når de modtager et 1280x720 først nedskalere til en lavere opløsning før de så opskalere til panelets opløsning.
Derudover når vi nu snarker HTPC vil Windows etc. stå meget skarpere ved 1:1, skulle man bruge skærmen til andet end film.
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad jeg skriver skal ses som et indspark, ikke som noget der absolut er sandt eller altid rigtigt hvergang. Men mange bruger faktisk 1280x720, som den indstilling der ser bedst ud over HDMI. Personlig er det det samme for mig selv. Film står så godt som det kan hos de fleste, derimod kan tekst være af knap så god kvalitet. Det er ret let at se om det er godt eller ej. Man er ikke så meget i tvivl. Men der kan være nogle der ikke kan bruge indstillingen måske. De TV der købes kan være forskellige, et TV behøver ikke at have en billedprocessor der håndterer noget der afviger fra fra dens egen højeste opløsning ret godt. Men en fabrikant er nok på den anden side nødt til at tage højde for, at en HTPC skal kunne anvendes med held uden videre. Om de så alligevel tager højde for situationen er måske noget andet. Og så bliver der jo også sat andre ting sammen, fx DVD afspillere med HDMI udgang. Her er det igen 1280x720 der bruges af nogle, hvis ikke alle. Og et TV tvinges derfor til at kunne opskalere til noget brugbart. Det er nødt til at fungere godt. Et TV kan godt nægte at modtage i andre opløsninger end nogle ganske bestemte, som det så til gengæld er god til at modtage. På et andet forum, har der været diskussioner omkring dette, derfor er jeg også endt op med en opfattelse omkring dette baseret på hvad der virker på de flestes fladskærms TV. Men det er kun en mening, ikke noget der bare gælder hver gang. __________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu ikke helt enig med dig.
Hvis fabrikanterne tog hensyn til HTPC så ville de understøtte 1:1. Alt andet lige vil det give det bedste resultat. At du så kan få et godt billed til film ved 1280x720 er da fint nok og at andre også vælger den opløsning som så giver det bedste resultat ved deres TV, synes jeg nu ikke fortæller noget om kvaliteten af skalleren i TV'et eller hvor godt det ville blive hvis jeres TV understøttede 1:1.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilke skaler de forskellige TV bruger om som du nu er inde på er der selvfølge forskel. Men din påstand om at "fladskærms TV er i mange tilfælde speciel god til at opskalere" synes jeg da kræver lidt yderlig info. I forhold til hvad er de gode til at opskalere? I forhold til en HTPC, i forhold til hvilke DVD afspillere der kan opskallere etc?
Du har tilgængæld ret i at understøttelsen af 1280x720 nok mere skylles at DVD afspillere etc. skal kunne tilsluttes. Men det forklare ikke hvorfor de så nedskallere 1280x720 før det så opskalleres for det kan da aldrig være en fordel. Ved HD vil det jo medføre at billed info. smides væk.
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK Bluesky. Det er jo også noget der varierer fra den ene til den anden. Så derfor prøver jeg også blot at bruge forsigtige vendinger. Du citerer at jeg siger "fladskærms TV er i mange tilfælde speciel god til at opskalere". Nej, jeg sagde: "
Et fladskærms TV er i mange tilfælde speciel god til at opskalere fra 1280x720", det er noget andet. Det er et specielt indput jeg snakker om. En bestemt opløsning. Lad os tage et TV med 1366x768 opløsning. Selv om vi nu anvender 720P som det vi sender ind, er der ikke så langt igen til fjernsynets højeste opløsning. Der sker en pixelmapping, det er korrekt, men den lille forvrængning der er tale om kan ikke nødvendigvis ses på normal kiggeafstand (måske 3 meter), for øjet ikke kan se så små detaljer på lang afstand. Det syntes at være lige så skarpt. Man kender det fra højopløste TV (full TV) med 1920x1080 opløsning. Hvis man ikke har en meget stor skærm eller hvis man ikke kommer tæt på, kan men ikke rigtig se forskel på 1366x768 og 1920x1080. Man kan ikke se de forbedrede detaljer. Begge dele syntes at være lige skarpt. Det er det samme fænomen der gør sig gældende her.
__________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
Nagash Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 361
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ken_T skrev:
| Man kender det fra højopløste TV (full TV) med 1920x1080 opløsning. Hvis man ikke har en meget stor skærm eller hvis man ikke kommer tæt på, kan men ikke rigtig se forskel på 1366x768 og 1920x1080. Man kan ikke se de forbedrede detaljer. Begge dele syntes at være lige skarpt. |
|
|
Det er her det er skønt med et Full HD tv, så der ikke noget problem. Så skalerer man bare hele l**tet til 1080p. Jeg gik nemlig selv og spekulerede over det i lang tid da jeg skulle have nyt tv, fordi jeg regnede med at løbe af med et Philips 9630. Så faldt jeg pludselig over et 1080p, så er der ikke mere at bekymre sig om. __________________ Min stue:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=n agash-stuebio-og-andet
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|