Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 09:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kyndig ekspertise søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Min kæreste og jeg skal ud at have et nyt fjernsyn, da vi lige pludselig får et noget større stue.

Jeg har dels læst en del på denne side, men også en række udenlandske og fundet frem til følgende tv:

http://www.geco.dk/product.asp?product=1068&sub=5&pa ge=1

Jeg vurderer selv fjernsynet som et konkurrencedygtig et af slagsen, taget prisen i betragtning. Kan dette overhovedet gøres billigere og bedre? Vores budget ligger omkring de 13K

Derudover argumenterer min kæreste kraftigt overfor at vi skal købe et LCD i stedet for plasma. Pga. strømforbruget.

Jeg mener dog ikke det er realistisk, at finde et LCD fjernsyn med samme billedkvalitet som et plasma indenfor den samme pris.

Vores ønsker:

Budget: 13K +/- et par mønter

Størrelse: min. 40”

Derudover måtte det ikke gøre noget såfremt fjernsynet kunne klare de kommende år. Jeg er udmærket bevist om at man ikke få det hele, taget det sparsomme budget i betragtning.

Jeg håber der er et par venlige sjæle der gider at hjælpe os

På forhånd tak

Mvh

Til top Vis Rjung's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rjung

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Måske skulle i lige kikke forbi tapeconnection, de har nogle gode tilbud, lige nu.

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp

Hvis man har planer om at slutte en computer til, ville jeg fraråde plasma på grund af indbrændinge.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for det hurtige svar

Men nej, vi har ingen planer om at slutte en computer til fjernsynet. Men der er vel også kun risiko for indbrændning, såfremt computeren står ude på skrivebordet, med andre ord et stil-stående billede?

Jeg var lige inde på tapeconnection.dk, men jeg var lidt nysgerring om du kunne nævne eet specifikt godt tilbud?

Jeg prøvede lige at tjekke prisen på deres Toshiba 42 WLT 68, og kan se at man kan få det til ca. halv pris i tyskland, i forhold til den opgivede pris på tapeconnection.dk

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2007
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis SimonB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SimonB

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke er bange for paralle imports som jeg kan se ud fra de sider du linker til så kig lidt efter et samsung 40m86/87 (ikke 37m86/87 da den ikke har blank panel). Dette tv er ret godt med på banen og overgå selv dette plasma efter min mening, hvis man kan leve med det stærkere lys som er i LCD skærmene. Skærmen er lidt blålig når man ser den fra siden med sorte bjælker i en film, men skarpere, mere farverig og mere lys.

Jeg har selv Pana 42PX70 og er ikke videre imponeret over sort balancen, samt den er slem med indbrænding efter en film via DVD eller HD. Det gode er så den er nem at have at gøre med og giver et meget behageligt, rolig og naturlig billede. Indbrænding er ikke permanent og går væk efter 2-5 min igen.

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

kan kun anbefale jer at tage et kig på Panasonics plasma modeller. Jeg er rigitig glad for mit og er meget overrasket over hvor god billedkvalitet man kan hive ud af en alm. husantenne kombineret med den indbyggede DVB-T tuner. DVD klarer tv'et os super efter min mening. Man kan uden tvivl få plasma tv der er flottere i designet end panasonics - og sikkert os en bedre billedkvalitet, men jeg tvivler på der er ret mange tv der slår pana's når vi ser på pris/billedkvalitet forholdet - og prisniveauet passer jo fint til jeres budget.

Mht. til strømforbrug mener jeg at have læst at forskellen på LCD og plasma er ret lille efterhånden 

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også helt sikkert vælge Pana det er den bedste til prisen

Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Til:

Mr. Anderson nu nævner du selv at du er ejer i selv samme fjernsyn jeg har kig på. Du nævner dog også at indbrænding er et problem. Hvis du skal lave en konklusion på dit fjernsyn, ville det så være et du ville anbefale?

Til:

Sheep & Emilos i taler begge for Pana, er det i alt almindelighed eller er det i sammenhæng med det pana jeg linker i starten?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Rjung skrev:

Derudover argumenterer min kæreste kraftigt overfor at vi skal købe et LCD i stedet for plasma. Pga. strømforbruget.

Fortæl din kæreste at plasma og LCD TV sluger nogenlunde samme mængde strøm, såfremt størrelsen på TV'et er den samme.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Rjung skrev:

Til:

Mr. Anderson nu nævner du selv at du er ejer i selv samme fjernsyn jeg har kig på. Du nævner dog også at indbrænding er et problem. Hvis du skal lave en konklusion på dit fjernsyn, ville det så være et du ville anbefale?

"Value for money" plasma har jo et noget mere roligt og ægte billede efter min mening hvor lcd er meget skærende i lysstyrken, dog mere venlig for allround tv.

Selvom jeg taler lidt i dårlig lys for pana'en er nok mest af at jeg er kræsen og kender indefor branchen. Til anmindelig forbrugere er det uden tvivl kanon. Men mig som kan se "bag det ydre" er der mangler.

Det jeg syntes mangler er bedre sort/grå niveau, meget mindre risiko for indbrænding og mere farverig lysstyrke (den virker lidt mat og grålig efter en god indstilling) Ellers klare den sig nu meget godt i forhold til samsung 40m86/87 som jeg snakkede om.

Så jeg tro nu ikke til dit forbrug du vil komme til at fortryde købet af sådan en skærm, alle former for analog brug (tv, scart, s-video osv.(og dvb-t)) er den meget god og pæn i billederne, men når vi snakker digital dvd/comp/hd er den bagefter 40m86/87.

Jeg ville idag vælger et samsung til mit forbrug, men ville nok anbefalde dig og din kæreste sådan et pana. Indbrænding er sjælden ved analog kigning og ved lav lysstyrke og kontrast, plus det går væk efter kort tid. Husk dog en plasma skal have kørt godt 200 timer før den har sin optimale billede kvalitet. Hent evt. indkørsel cd på recordere.dk og giv den noget skrald i godt 40 timer, det hjælper.

Ang. strømforbrug så er plasma og lcd efterhånden tæt på hinanden så dette agoment kan "hun" ikke bruge mere

Rjung
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for din lille anmeldelse

Som du så rigtig har regnet ud, så er hverken jeg eller min kæreste super bruger. Derfor tror jeg også, at de små fejl du påpeger, er forbeholdt kender, og ikke sådan nogle som os 

Jeg har dog også kastet et blik på de samsung 40m86, og kan se at det rent prismæssigt ikke er det store til forskel. Kan jo være at min kæreste får sit LCD alligevel, selvom hendes argument ikke er helt up to date

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Rjung skrev:

snip

Til:

Sheep & Emilos i taler begge for Pana, er det i alt almindelighed eller er det i sammenhæng med det pana jeg linker i starten?

Taler udelukkende ud fra mit eget tv - og ud fra en forestilling om at det du linker til, der jo er nyeste generation fra pana, nok næppe er blevet dårligere

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Plasmaen giver nok de bedste farver, specielt i sortniveauet, men til gengæld har det også en lettere ussel 1024x768 opløsning, der ikke engang fuldt udnytter den laveste HD opløsning.

Til omkring 12k kan du i DK få Toshibas 42" X3030d, der har den fulde 1920x1080 opløsning. Den kan ovenikøbet køre 1:1 pixelmapping og kan tage progressive @ 24fps. Senere på året kommer der dog båden en tyndere X model samt den fede Z serie, der vil fungere som topmodel hos Toshiba.

Skal den bruges til PC og/eller konsol får du ikke burn-in problemer heller.

42x3030d

http://www.home-entertainment.toshiba.co.uk/consumer/product s.nsf/pages/lcdplasma-regzax-42x3030d?opendocument

Z serien (ikke udkommet endnu)

http://www.engadget.com/2007/04/02/toshiba-to-release-two-re gza-series-lcds-for-europe/

Alt i alt kommer det vel an på hvad du søger i et tv: Skal det klare computer/konsoller, er det nok ikke plasma du skal have. Går du mere op i farver end detaljer, kan det være plasma er mere interessant. Er det derimod detaljer, samt et "fremtidssikret" tv til de nye HD formater, så er det nok et LCD tv du skal have.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

notional skrev:

Plasmaen giver nok de bedste farver, specielt i sortniveauet, men til gengæld har det også en lettere ussel 1024x768 opløsning, der ikke engang fuldt udnytter den laveste HD opløsning.

Hvis du smed en HD DVD eller Blu-ray skive på et TV med sådan en 'ussel' opløsning, så tror jeg du hurtigt ville holde op med at kalde den ussel...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Notional det udnytter sku da den laveste HD opløsning ? Desuden accepterer det 1080p input via hdmi.. Jeg ser en del blu-ray på mit og det er knald skarpt ;)

Bemærk 1024 x "768" vi er enige om 768 er over 720p ikk? Godt så understøtter det også 720p. Det er bare en lækker bonus at det accepterer 1080p!

Til ham der spørger KØB det her fjernsyn.. Det er så super godt til prisen, har selv et og spiller en del ps3 på det osv. og det bare perfekt.
Til top Vis dikki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dikki

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet i en panasonic-center i nogle år, og jeg synes også at de har været foran med plasma lige siden jeg begyndte. jeg må dog indrømme at jeg aldrig har set et pio ved sit fulde fem, men det skyldes jo nok bare at Fona er nogle klovner når det handler om signal til et tv.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 06 Juni 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Emilos88 skrev:
jeg må dog indrømme at jeg aldrig har set et pio ved sit fulde fem, men det skyldes jo nok bare at Fona er nogle klovner når det handler om signal til et tv.

Du skal være velkommen til at kigge forbi og opleve mit Pioneer 427XD ISF-kalibreret tv .

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Synes ik Pio er et reelt alternativ her - udelukkende pga prisen/budgettet!

For ingen tvivl om de os laver super lækre plasma skærme

Derudover ville jeg nok ik fokusere så meget på opløsningen - da man sagtens kan finde skærme med fuld HD opløsning der giver et dårligere billede end skærme uden - og med et budget på maks 13k tror jeg man er bedre tjent med ik at satse på full HD

sitronen
Branchemedlem
Branchemedlem
HiFi-Klubben

Bruger siden: 17 Januar 2006
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

I forvirre jo manden fuldstændig, køb dit, køb dat... køb det her fordi det er godt. tsk tsk.

Rjung:

Som sælger, ville det første jeg spørger dig om være hvor langt du har væk fra din nuværende tv-position, hvilket jeg vil undlade at spørge dig om nu, da du sikkert har været inde og læse om den optimale størrelse til netop din stue.

Det næste spørgsmål er: på hvilken måde modtager du i dag dit tv-signal ?

1. Hvis terrestaristisk loftantenne: Gå efter et tv med DVB-T tuner - alt andet ville være dumt, og besværligt.
2. Hvis TDC kabeltv: frit valg på alle hylder - for du skal alligevel invistere i en selectorbox som skiller det digitale signal fra det analoge, og derefter sender dig billede i digital kvalitet. ( Køb selector HD som nu koster 999,- i din nærmeste detail forhandler.(køb ikke den alm. da du her sender billedet ud via. scart som er analogt, kvaliteten bliver måske bedre, men her ryger hele pointen i fremtidens tv !))
2.1 - Hvis selector er udelukket pga. en ekstra remote, så skal valget ende på Loewe eller sonys kommende skærme med indbygget DVB-C indsats muligheder.
3. Hvis parabol: Frit valg på alle hylder ( sikre dig at parabolhovederne og recieveren er digital forberedt)
4. Hvis fælles antenne forening: frit valg på alle hylder - tag kontakt til leverandøren for at høre om digital tv muligheder.

Nu har vi styr på dette, og skal frasortere nogle skærme, så du kommer tættere på dit mål som er at erhverve dig et tv, som skal bringe dig underholdnings glæde, i forhåbentligt mange år.

1. vil man have muligheden for mediacenter, Xbox360 el. PS3 - så plejer vi i min forretning at fravælge alt hvad der har med plasma teknologi at gøre.
2. Vil man kun benytte sit tv til Film & TV, så er plasmaen en sikker billedmæssig vinder.
3. Alle skærme der i dag står HD-ready på, går ind under den laveste HD standart, som er et 720 liniers billede, med mindst en digital HDMI tilslutning.

Lidt baggrundsviden:

LCD teknologien som vi kender i dag, kommer fra de såkaldte TFT skærme, der blev udviklet til computer systemer, pga. det var muligt at skabe et højt opløsligt billede vha. de mikroskobiske krysal celler i skærmene (liquid crystal display.) Derfor er LCD's største fordel at den kan vise flere punkter end en plasma vil kunne - dvs flere detaljer.
Ulempen ved LCD, finder man klart fordi skærmens krystal celler, aktiveres via strøm. Skærmen har ikke mulighed for at slukke for enkelte celler, og man vil derfor opleve at skærmen laver sort i gråtoner. Desuden skal den vha. Rød, grøn & Blå også lave hvid. Dvs. at den hvide farve skal laves i rød eller blå.

Plasma teknologien, er det oprindelige fladskærms TV. Her benyttet man gas celler, som vha varme, danner en farve. Gas cellerne, er betydeligt større end LCD, ens krystaller. Derved opnær man ikke samme høje opløsning som ved en LCD.
Fordelen, og den der taler for at du netop skal anskafe dig en plasma, er at skærmen har mulighed for at slukke for opvarmningen i de celler som skal være sorte, og du får derved en klar sort farve. Desuden kan den lave hvid ved blot at oplyse gas lommerne tilstrækkeligt. Derudover giver plasmaen et dybere farvemæssigt perspektiv. Den kan noget som LCD'en ikke kan - ikke engang samsungs nye m87 som ellers er en ganske fornuftig LCD - og det er at lave et flot, dybt og naturligt billede. Desuden er plasmaen hurtig. søgetiden Fra den modtager signalet, til billedet står på skærmen, kan næsten ikke måles, selvom vi snakker skærme der går fra 37-xxx tommer.

Tilbage til beslutningen

Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på hvilket plasma du lige præcis skal vælge, men Pansonic og Pioneer er de førende indenfor teknologien. Det tv som du selv har fundet, er et glimrende stykke teknologi, vi sælger rigtigt mange af dem, og ingen kunder har fortudt deres køb indtil videre.

Beslutnings krav:

1. Du skal kunne lide designet - du skal komme hjem i stuen hver dag og tænke - det var virkeligt et godt køb, for hvor er det flot at se på (fladskærme er et møbel)
2. Du skal synes at billed kvaliteten er kanon - og det er den på netop den panasonic plasma.
3. Køb det fordælen, og lad være med at høre på hvad andre siger, du anskaffer dig et stykke glimrene elektronik, som med de rigtige signaler, kan give dig oplevelser uden sammenligning.

Mvh. Jesper.

NB: til dem som stadigvæk søger den billige vej og vælger internet butikker som paralel importerer:
De samsung modeller som Tapeconnection m.v. importere er fra syd europa. Deres Dvb-T tunere understøtter ikke danske undertekster. Desuden er der ikke samsungs dejlige 10-års garanti på pixel fejl. De nordeuropæiske modeller hedder BDX til sidst, og diverse importøre undlader at opgive disse numre, da de viser at skærmen ikke er fra nord europa.

Til top Vis sitronen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sitronen

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Det var da et fornuftigt indlæg
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne