Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Problemer med opløsning på LCD-skærm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mentallapse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg leger lidt med Media Center for at se om det er noget som dur i praksis.

Min opstilling er:

MSI P965 Platinum, Intel Core 2 Duo E6320, 1,86 GHz, 2GB DDR2, Hauppauge PVR-500MCE TV Tuner kort, GeForce 7600GS 512MB, 320 GB SATA disk og MS Vista Home Premium 

Umiddelbart skulle det være noget der virker, men jeg synes bestemt ikke at kvaliteten er OK.

Mit LCD fjernsyn er B&O Beovision 7 (40") og jeg forbinder TV'et via grafikkortets DVI udgang til TV'ets DVI-indgang. Lyd køres via analogt kabel (har ikke forsøgt digital lyd endnu).

De problemer jeg ser er:

1)  Efter at jeg har tilpasset billedet på LCD-skærmen ved brug af Media Centerets guide (de unge mennesker som spiller billard) står billedet fuldstændigt skarpt og billedet udnytter hele skærmens flade.  Det ser kanon godt ud, men det er sikkert også super HD. Når jeg så skifter over på TV tunerkortet så reduceres billedet til ca 90 %. Altså sort kant ca. 4 cm hele vejen rundt. Kører jeg en DivX film er der ingen problemer.

2) TV-billedet fra Hauppauge PVR-500MCE tunerne er synligt dårligere end den indbyggede B&O tuner.  Burde TV-kvaliteten alt andet lige ikke være det samme på samme antenne-signal (TDC-kabel)

3) Skift mellem kanaler, justering af lyd og skift til TV-guiden foregår med en vis forsinkelse. Igen er dette normalt eller oplever I det samme.

Lad mig høre hvad I har for erfaringer!

ehoxha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er det konsekvent på alle tv kanalerne at der kommer en sort kant`?

Til top Vis ehoxha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehoxha

mentallapse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Ja - det er som om signalet fra TV-kortet har en anden opløsning!!

mentallapse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Er der virkelig ingen som har kommentarer.

Vil det sige at mine observationer er helt almindelige og at media centers typisk giver ringere billedkvalitet og dårlige reaktionstider ved f.eks kanalskift?

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at svare på noget af det du har problemer med.

1 Hauppauge kortet behøver måske ikke at være specielt dårligt til at skifte kanaler. Måske er det bare dit Tv der er hurtigt. 2 sekunder for et kanalskift er normalt på mange LCD. Mit skifter på 1 sekund godt og vel.

2 Dit TV korts tuner behøver ikke at være lige så god som dit TV. Men mange TV har en dårlig tuner, det har dit ikke, glæd dig over det. Der er nogle der har en meget flot billede fra et Hauppauge kort (PVR 500) lige så flot som deres TV kan lave det. Det afhænger af antennesignalet signalet og kabler.

3 Det problem du ser med din DVI tilslutning ville du nok ikke have med et VGA kabel, der sandsynligvis ville vise fuld skærm.  Mange TV viser forskellig skærmstørrelse afhængig af hvad der tilsluttes og afhængig af hvad der udsendes via DVI eller HDMI. Desuden skæres der i billedstørrelsen så man ikke ser den yderste kant.

4 Endelig er der en forskel fra en analog til brugen af DVB-T  fx, hvis det var det du brugte. Det ville på dit TV stå upåklageligt. Desuden skulle du overveje en selector, hvis du har TDC (kan ikke huske om du har nævnt det), den ville fungere fint sammen med dit kort via s-video ind på dit mediacenter (pvr 500). Det ville også give dig et skarpt billede der kunne være bedre eller mindst lige så godt som dit TV. Og så skulle dit TV have en meget god tuner modtagelse. Besøg mit link forneden og check selector ud.

Så alt i alt, det du ser er måske ikke det det hele virkeligt er. Men på nogle punkter måske.

Ken_T

mentallapse....
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej Ken_T

Mange tak for dit svar.

Jeg tror jeg skal prøve at skifte til VGA istedet og se om det giver nogen ændring.

DVB-T er ikke interessant da der jo kun er ganske få kanaler repræsenteret pt.

Jeg fortalte ikke at jeg faktisk er stor daglig bruger af TDC's Selector box. Ikke den nye HD-udgave som TDC jo trak hjem grundet en uendelig række af problemer, men en gammel sag fra kampen mellem Brian og Tyson i 2001.

Billedkvaliteten bliver markant forbedret ved brug af Selectoren, men navigationen er desværre håbløs selv om jeg benytter B&Os STB-controller. Bl.a er man bundet til Selectorens/TDCs kanalrækkefølge etc.

Man skulle måske prøve FloppyDTV (DVB-C). Burde give samme flotte billede som Selectoren, spørgsmålet er bare om jeg får løst problemet med at TV-billedet ikke fylder hele skærmen ud. 

mentallapse....
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen Ken_T

Flot og informativ hjemmeside

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tak, der mangler stadig lige et sidste check på det der er lavet, må lige tage mig sammen.

Selectoren, hvis det er en sagem60, har det der hedder favoritliste, via den kan man bestemme kanalrækkefølgen.

Ved VGA skal man stille på sit TV for at få billede til kanten. Det kan du nok.

mentallapse....
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej Ken_T

Desværre er min ældre - vistnok Sagem ICD3000 eller Sagem ICD4210. Men jeg undersøger det nu alligevel lige. Jeg viste ikke at man på Sagem 60 kunne sætte rækkefølgen - det var da interessant.

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

En sagem60 er ret billig, faktisk kan man få 4 favorit kanaler i et halv år og en sagem60 for 600 på tilbud. Det er da ok. Men nu kan man snart få en HD modtager for under 1000. Med en HD kanal til. Den kan nu bestilles hos TDC. Så man skal lige...

Men den kan næppe arbejde sammen med en HTPC.

mentallapse....
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra du mener HTPC.

Nå  - så TDC nu endelig er klar med den ny HD-boks.

Så er spørgsmålet om man skal vælge den nye boks eller FloppyDTV? Har du stadig FloppyDTV kørende i din opstilling?

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Kan man rent faktisk bestille en HD boks fra TDC nu? Jeg synes ikke jeg kan finde et link dertil på deres hjemmeside, men det er sikkert bare mig der kager rundt i det?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

mentallapse....
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas !!

På denne side:  https://ktvport.tdc.dk/cms2.portal?_nfpb=true&_pageLabel =sel_bestil&_nfls=false

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Argh, jeg bestilte en almindelig Selector i sidste uge - og der kunne man ikke få fingre i HD-dimmeren...

Men så kunne man jo bestille HD til stuen og bruge den gamle boks i soveværelset.. så tak for linket

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hej Mental

Ved ikke om du har fået svar på alle dine spørgsmål.

Men.

1)  Er det ikke bare fordi du ikke skifter Zoom? Mce har desværre ikke auto zoom, og mit fjernsyn laver ikke autozoom på HDMI og VGA. Bare højreklik og vælg zoom. Irretrende men sådan er det.

2) Hauppauge PVR-500MCE (og andre analoge tunere) vil altid være synligt dårligere end den indbyggede tuner.  Jeg har ikke hørt om en eneste der får et lige så godt signal som på TV'et (dem der påstod de gjorde, sammenlignede ikke på samme fjernsyn). Jeg er selv ved at opgradere til FloppyDTV, som efter sigende skulle være rigtigt godt.

3)Skift mellem kanaler tager et par sekunder i Media Center. Det skyldes at den først skal have opbygget en MPEG buffer. Hvis du har en kraftig maskine er der nogle udokumenterede hacks (søg på www.thegreenbutton.com), som gør at du kan ændre længden på denne buffer, så du kan få hurtigere kanalskift. Hvorvidt det kan gøres så der slet ikke er nogen forsinkelse ved jeg ikke (altså så lyden er synkroniseret, når du f.eks. ser samme kanal på MCE og et andet TV). Jeg har ikke prøvet det.

/Thomas

mentallapse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas !

Tak for dine svar.

1) Zoom - Det må jeg lige prøve !

2) Fint  - det er rart at vide at Hauppauge tunere oa ikke kvalitetsmæssigt måler sig med de indbyggede tunere (jeg kan måske bare ikke rigtigt se hvorfor det er sådan.

Lad os høre om dine erfaringer med FloppyDTV - det bliver spændende om det er et reelt alternativ.

Hvis ikke vil jeg investere i en HD-boks

3) Også her er det rart at vide at det ikke nødvendigvis er min konfiguration som er forkert sat op.

mentallapse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Thomas !!

Zoom-funktionen klarede alle problemer. Fungerer fuldstændigt som B&O's "Format" funktion. Der er nu fuldstændig kontrol over billedstørrelsen. 

Mange tak for rådet. Nu er jeg klar til at fortsætte min aftestning af media center 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes