Emne: Nordost Odin - Jorma Prime - ol. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man har selv fortoldningspligt, når man som EU-borger køber varer i Norge, korrekt nok!
Gu´ er kablerne billigere alle andre steder end i Dannevang. Det hænger først og fremmest sammen med, at vi har denne benzinos-grå klodes højeste skattetryk, foruden moms, told og allehånde punktafgifter. Forhandleren skal vel også overleve?! Husk på, at der bor flere mennesker i Hamborgs opland, end i hele Danmark; kan der ikke sælges så mange kabler, må de faste udgifter nødvendigvis lægges på de allerede ret dyre kabler. Men de kan vel købes over internettet til (næsten) menneskepenge?!
Nordost har kabler til en lidt billigere pris, bare hvis I ikke vidste det!
Nogen "grafer" over hvad et kabel gør ved en sinus-bølge, set med de kraftige briller? En skæv-vridning grundet en hvis memory-effekt, tit på grund af kablets isolering, skærmning og den valgte fletning/snoning. 10bøtte med, at det først gør sig hørbart gældende ved 100Ghertz; for hvorfor er der så så stor forskel på kabler?!
Bare et lille indspark, inden tråden garntrisse lukkes grundet almindelig ophidselse!
Ud i solen!
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Nogen "grafer" over hvad et kabel gør ved en sinus-bølge, set med de kraftige briller? En skæv-vridning grundet en hvis memory-effekt, tit på grund af kablets isolering, skærmning og den valgte fletning/snoning. 10bøtte med, at det først gør sig hørbart gældende ved 100Ghertz; for hvorfor er der så så stor forskel på kabler?!
|
|
|
Memory efekt er noget man interesserer sig for, når man når laqngt op i GHz området og langt ned i niveau. Men heldigvis er der mange andre parametre man kan interessere sig for ved mere jordnære frekvenser. Prøv f.eks. at lægge dine kabler fladt på gulvet og alternativt at hænge dem op. Så vil du finde ud af, at resonansdæmpning ikke er helt uvæsentlig. Dermed indtager isoleringsmaterialets densitet pludselig en ny position, for nu gælder det ikke bare om at være elktrisk (og dermed fysisk hård), men om at være både elektrisk hård og fysisk - måske noget andet. Oven i det komer så de lektriske parametre såsom rektans, resistans og induktans, som er afhængige af kablets fysiske udformning. Rigtigt mange vælger at ride på én hest og dermed rendyrke én parameter i det ekstreme. Bl.a. NO er sådan et firma, men der er mange andre. F.eks. så resonansdæmper jorma som en gal, hvilket også Fadel art bruger. Mit gør det samme på et elektrisk plan, der findes sågar kabler, hvor sølvlederne sejler i et oliebad. Alle valg medfører samtidigt fravalg. Vælger du f.eks. teflon, der berører dine ledere ganske let, ja så har du fået en flot dielektricitetskoefficient, men ingen resonansdæmpning. Vælger du et lavkapacitetsdesign, så må du på den anden konto inkassere højere induktion osv. Naturlovene gælder for alle i alle hjørner af verden - tilfældigvis også i kabelbranchen. En skam for dem, at det hele nok snart ender med at være trådløst.
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 07 Juni 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe ... kabler er sku noget spøjst noget ...
Den med trådløst havde jeg ikke tænkt over ... Jeg skal være den sidste til at begræde hvis vi ser firmaer som NO forsvinde ... de har godt nok forvoldt megen skade på den gode lyd.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Alle valg medfører samtidigt fravalg. Vælger du f.eks. teflon, der berører dine ledere ganske let, ja så har du fået en flot dielektricitetskoefficient, men ingen resonansdæmpning. Vælger du et lavkapacitetsdesign, så må du på den anden konto inkassere højere induktion osv.
Naturlovene gælder for alle i alle hjørner af verden - tilfældigvis også i kabelbranchen.
|
|
|
Det er ofte det der gør at kabelkongerne kan forgylde vandhanerne på deres yachts...man kan nemlig vænne forbrugeren til en bestemt modelyd...og så senere introducere en radikal anderledes lyd markedsført med en ny teknologisk eller procesmæssig revolution...
Årsagen er at meget få egentlig vil have reproduktion, men "fed lyd" og uden tonekontroller og EQ er de dødsdømte til evig kabeljagt....
I starten var det egentligt ok, for da var kablerne billige tweaks sammenlignet med udskiftning af udstyr...men det har snedige forretningsfolk spottet. Nu er udstyret kun et nødvendig onde for at få folk i kabelfælden.....samme princip som en mobil til 3k der sælges for 1,-

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Jeg skal være den sidste til at begræde hvis vi ser firmaer som NO forsvinde ... de har godt nok forvoldt megen skade på den gode lyd.
|
|
|
Hmmm, dit set-up må ikke være i stand til at gengive underværkerne i musikken..... 
En rutineret kabeltryllekunstner kan hjælpe dig, men du må ikke selv skifte og heller ikke bestemme musikken....du forstå jo ikke, vel  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy; jeg er SQ-da også ligeglad med, om Nordost forsvinder fra markedet; bare man stadig kan købe dem brugt, til menneskepenge. 
Jeg ser iøvrigt ikke, hvor de har forvoldt skade på "den gode lyd", men forklar da endeligt nærmere herom!
Hr. von Auspuff; yes, kabler skal hæves over gulvet, og mine har da også balanceret på korkslibeklodser i flere år, ja mange år!
Nordost kører groft sagt 2 serier (signalkabler): De flade med lynhurtig lyd, og de snoede og skærmede, med en noget anden lyd. Jeg er ikke til de sidstnævnte, da jeg synes de giver køb på "attack" for at opnå frekvens-yderfløje, mit anlæg ikke magter at gengive alligevel. Husk på, at jeg har jo kun et folke-hifi! 
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Hr. von Auspuff; yes, kabler skal hæves over gulvet, og mine har da også balanceret på korkslibeklodser i flere år, ja mange år!
Nordost kører groft sagt 2 serier (signalkabler): De flade med lynhurtig lyd, og de snoede og skærmede, med en noget anden lyd. Jeg er ikke til de sidstnævnte, da jeg synes de giver køb på "attack" for at opnå frekvens-yderfløje, mit anlæg ikke magter at gengive alligevel. Husk på, at jeg har jo kun et folke-hifi!  |
|
|
Jeg mener så til gengæld ikke, at kabler skal op at svæve, men der kan jo sikkert sagtens være forskel på den slags fra kabel til kabel og fra set-up til set-up. Din kommentar omkring lyden er faktisk lidt sjov. "De flade kabler med lynhurtig lyd" Det sjove er nemlig, at når noget reelt bliver lynhurtigt, så holder man op med at tale om det. Det strejfer slet ikke bevidstheden. Det er lidt ligesom neutralitet, som ofte omtales som lidt kedelig monitoragtig lyd, som kan have lidt tendens i retning af hysteri. Men det er netop ikke neutralitet. Neutralitet tænker man ikke på når den er der. Prøv at bede nogen om at tale til dig - hvis de gider  . Lyt så efter om det er lynhurtig lyd. For det er faktisk den ultimative hurtighed du hører. Og lur mig lige om ikke man blot tager den som en selvfølge. Det du hører som hurtighed, er faktisk i stedet besvær med at komme uforandret gennem kablet. Og i alle mine år i den her mærkelige hobby, da har den lyd som netop kommer, når man smækker de fladkabler på, altid været et sikkert tegn på resonans.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evnen til at lave transienter, for filen da! 
Og lynhurtig, set i forhold til mange andre kabler, SQ. (Og hos mig er den lyd en vane, jeg har haft Nordost i mere end 10 år)
Du kender vel forskel på et anlæg med tilbagelænet lyd kontra et ditto med lyden helt fremme i skoene. Vi taler ikke om klangbalancen, men om evnen til at ekspandere, når der er fart over feltet.
Underordnet; jeg er glad for Nordost og hvad andre finder behag i, kan ikke rigtigt opvarme min urin.
God dag, og husk at høre musik; så bliver man nemlig rigtig glad .
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|