Emne: Nordost Odin - Jorma Prime - ol. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
I tænker helt forkert!
For os er det helt vanvittigt dyrt - for andre er det bare et greb i lommen!
Der er jo også dem der køber den nyeste top Ferrari - jamen det er vel det samme - dem der har råd, kan købe deres vådeste drømme. Sådan er verden nu engang skruet sammen - Afrika eller ej.
Bare se Rusland - her lever der en del nyrige hvor 10 sæt Odin ikke ville flytte det mindste komma på kontoen (og der bliver solgt det VILDESTE hifi til netop Rusland) - rundt om hjørnet er der en familie der sulter. (Arh de fleste er vist flyttet til USA).
Der sidder garanteret også en Albaner krummer tæer, når "vi" spænderer sølle 2000,- på et kabel...
Alting er relativt.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Et kabel som Valhalla og Odin mm kan naturligvis ikke rette op på "skavanker", uanset hvor disse skavanker måtte befinde sig i kæden. Tværtimod afslører de eventuelle svagheder skånselsløst. Men det ændrer ikke på, at Odinkabelet er langt mere homogent, dynamisk og neutralt end alle andre kabler jeg har lyttet på. Kablet er ikke reducerende, det åbner for hele bånd-spektret på unik vis, og musikken opleves særdeles dynamisk og homogen. Vi kan hurtig blive enige om at det er dyrt, især når man ikke har råd, men i forhold til andre voldsomme priser på både elektronik og højttalere, så er det vel en smagssag! Min oplevelse af Odin-kablet er, at det ikke kun er ET skridt foran Valhalla, men flere. Forbedringerne er ikke kun på pubeshår stadiet. De er ganske voldsomme.. Om det på nogen måde kan forsvare prisen, vil altid være op til den enkelte, men havde jeg pengene blev de en del af mit setup
I en direkte a/b test mod Jormas topkabler vil jeg ubetinget oddse på Odin. Jeg er ganske overbevist om, at Odin kastrerer Jorma på et splitsekund
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|
jeg kender nogle der hurtigt smider 100k på fælge til deres bil, eller en masse udstyr til deres MC og hvorfor ?.
De kan og de vil lad dem om det.
|
|
|
Det gør jeg osse er selv en af dem til min bil, men det er jo os lidt en anden snak, hvis du køber en ny performance bagpotte i carbon til din stakkels Triumph kan det jo både mærkes, og prøves på aller sjoveste manér, at det har givet noget, da alle disse ting kan gøres op i vægt, aerodynamik og perfornace generelt -det kan man jo ikke med et kabel.
Jeg tror faktisk jeg vil sætte mig ned og alvorligt overveje om man ikke skulle gå ind i Hifi kabel branchen, så behøver man jo kun og lave 2 kabler om året, det er lige til og overkomme, så det kan være man skulle ud og investere i en limpistol og nogle træklodser for man kan jo tilsyneladende sælge den slags der, på trods af psykotiske priser. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
I en direkte a/b test mod Jormas topkabler vil jeg ubetinget oddse på Odin. Jeg er ganske overbevist om, at Odin kastrerer Jorma på et splitsekund
|
|
|
Tror du har ret .. specielt hvis du er begejstret for dine Valhalla. Uanset hvad, så har Nord Ost nemlig en "lydfilosofi" lige såvel som Jorma har det ... og de er vidt forskellige. Jeg har haft Valhalla op mod mit Jorma (højttalerkablet). Der er STOR forskel, men her er vi så ovre i det subjektive - hvad foretrækker du? Valhalla kablet spiller subjektivt 3-4 dB højere .. meget mystisk - hvor kommer den ekstra energi fra? Til gengæld virker det også forceret og presser lyden from mod lytteren - der er en slags forstørrelsesapparat på som siger "lyt nu til alle detaljerne - er det her ikke imponerende". Jo, det er det - et par dage eller 2, men så bliver man lidt træt.
Hvis man til gengæld er til denne "valhalla" spillefacon så vil Jormas filosofi virke som et fjernt lydbillede - toppen er noget lukket ned og det hele virker en smule blødt og varmt med rund bløde former blandt de udøvende. Der er en (kunstig?) fjernvirkning eller også er det bare fordi den "close up" der er på Valhalla pludselig er væk.
Med andre ord 2 vidt forskellige måder at spille på - men igen kommer det an på hvad man vil opnå. Groft sagt kan man sige: Enten sidde på 1. række i koncertsalen (Valhalla) og få det hele lige i hovedet eller rykke en 20-30 rækker længere bagud (Jorma). Nogle er til det ene og nogle til det andet.
.... og så lige et sidespring. Har det nye Synergistc Research TESLA højttalerkabel hjemme. I sammenligning med dem vi nævner her er det jo nærmest gratis. Men for alle dem der ikke har råd til Valhalla, Odin, Jorma, MIT, Transparent og hvad de nu ellers hedder, så er der et kabel til menneskepenge, som fungerer rigtigt godt - de 2 steder jeg nu har prøvet det. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu altid sjovt, når debatten ryger på kabler. Gl.jas springer op som en trold fra en æske og forsvarer alt der kommer fra NO - no offense
Men som mange har bemærket, så er Jorma blevet til på et bette værksted med ganske overkommelige værktøjer. De er plasket fulde af lim og Bybee purifiers i et sandt orgie af Techflex og krympeflex. Min erfaring er, at hvis man hiver alt det sh*t af igen så er der en chance for, at kablet holder op med at filtrere. Bybee´erne skal jeg ikke udtale mig om, men lim, skærm, techflex, krymp osv. af med det skidt. Prisen på de råvarer der indgår i kabelproduktion, er ikke ret høje. Kobber er et rimeligt billigt metal, ligesom processerne det skal igennem for oprensning for længst er effektiviserede, så det ikke koster spidsen mere. Det ekstra arbejde der typisk udføres i forbindelse med meget fine hifi kabler, begrænser sig til, at visse af processerne gentages flere gange end vanligt. F.eks. under centrifugereing, får man alle urenheder der er tungere end kobber presset ud mod centrifugens periferi. Når det så forlader centrifugen, og opsamles i lodretstående stænger, så bruger man f.eks. kun den nederste del af stangen, fordi man på den måde undgår de urenheder der er lettere end kobberet. Det samme med sølv. Men automatiseringen har fjernet meget af det manuelle arbejde fra dette, så det er heler ikke rocket sciense længere. De hotteste fabrikker kan så udføre det hele i en beskyttende atmosfære, hvor inaktive gasser erstatter luften. Nogen går også en del op i, at materialerne smidiggøres med termiske processer, f.eks. nedkøling osv. Man har med andre ord ikke megen indflydelse på materialernes kvalitet, og der hvor der sker noget på den front, er ikke noget der kan finansieres af hifi barnchen. Man lægger sig i kølvandet på industrien, og kan forfine lidt.
NO vil altid gøre et stort nummer ud af deres teflon, men man skal lige vide, at det er Dupont der laver teflon og ikke andre. Alle kan købe alt det de gider, og intet af det er så dyrt, at det vil påvirke prisen på kablerne nævneværdigt.
Teflon har tilmed både fordele og ulemper i audiosammenhæng, hvilket har været kendt i mange år.
Teflon har et højt smeltepunkt, hvilket gør det nødvendigt at varme alle materialerne inkl. lederne temmeligt meget op. Det er ikke godt, hvis smidigheden skal bevares. Ligesom det speeder nedbrydningen op. Herudover er det mekanisk hårdt, hvilket kan være ligeså skidt, som hvis det var blødt. Hårde materialer påvirker på sin måde, ligesom bløde også gør det.
Alt det går man igennem for at få en lav dielektrisk absorbsionsværdi så nær værdien af luft (1.0) som muligt.
Andre materialer har andre egenskaber, jeg tror ikke man kan finde noget der bare er ideelt. Egenskaberne strider desværre lidt mod hinanden.
Så er der historien om de 80 GHz . For det første kan man ikke angive 80GHz som et brugbart datum, der skal en reference og en dæmpning med, for i princippet kan alle coaxkabler slippe 80GHz igennem. Når man så siger 80 GHz, er det så med de nævnte NextGen stik på . Der er jeg sikker på, at det vil knibe med blot 1GHz. I øvrigt skal man nok blot bøje kablet 1 gang, så er det bye bye med de 80GHz. Den slags er laboratorie stof, der virker under de bedste omstændigheder. For ca. 10 år siden lancerede også VdH en 65 GHz udgave af et af sine coaxkabler. Men også det leveres med loddede RCA stik, og så er det ikke en realitet mere.
Men hvad - det har man jo ligeså meget at bruge til, som en Ferrari benzinpumpe i motorrummet på en grande Punto. Måske det får ejeren til at føle sig godt tilpas, men Puntoen tager ikke mere brændstof til sig af den grund.
At CD maskiner også er totalt voldfiltrerede over 25-30 KHz for de bedste af slagsen gør det vel heller ikke mere nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
gl.jas skrev:
|
|
|
|
Tror du har ret .. specielt hvis du er begejstret for dine Valhalla. Uanset hvad, så har Nord Ost nemlig en "lydfilosofi" lige såvel som Jorma har det ... og de er vidt forskellige. Jeg har haft Valhalla op mod mit Jorma (højttalerkablet). Der er STOR forskel, men her er vi så ovre i det subjektive - hvad foretrækker du? Valhalla kablet spiller subjektivt 3-4 dB højere .. meget mystisk - hvor kommer den ekstra energi fra? Til gengæld virker det også forceret og presser lyden from mod lytteren - der er en slags forstørrelsesapparat på som siger "lyt nu til alle detaljerne - er det her ikke imponerende". Jo, det er det - et par dage eller 2, men så bliver man lidt træt.
Hvis man til gengæld er til denne "valhalla" spillefacon så vil Jormas filosofi virke som et fjernt lydbillede - toppen er noget lukket ned og det hele virker en smule blødt og varmt med rund bløde former blandt de udøvende. Der er en (kunstig?) fjernvirkning eller også er det bare fordi den "close up" der er på Valhalla pludselig er væk.
Med andre ord 2 vidt forskellige måder at spille på - men igen kommer det an på hvad man vil opnå. Groft sagt kan man sige: Enten sidde på 1. række i koncertsalen (Valhalla) og få det hele lige i hovedet eller rykke en 20-30 rækker længere bagud (Jorma). Nogle er til det ene og nogle til det andet.
.... og så lige et sidespring. Har det nye Synergistc Research TESLA højttalerkabel hjemme. I sammenligning med dem vi nævner her er det jo nærmest gratis. Men for alle dem der ikke har råd til Valhalla, Odin, Jorma, MIT, Transparent og hvad de nu ellers hedder, så er der et kabel til menneskepenge, som fungerer rigtigt godt - de 2 steder jeg nu har prøvet det. |
|
|
Hej Jan! Jeg finder dine observationer som tæt på fantastiske. Jeg kunne ikke sige det mere præcist selv. Du spørger hvor de 3-4dB kom fra, og svaret er næsten ligeså enkelt som spørgsmålet, såfremt det ikke er et resultat af modstanden ved DC i kablet, og dermed et resultat af dæmpning. Det vil ikke kunne være tilfældet, hvis tværsnittet er nogenlunde ens. Det kommer af resonans. Du får i dit set-up et højere Q i bestemte frekvensafsnit (typisk omkring delefrekvenserne), hvilket er præcist det jeg også oplever. Du kan opnå meget af det samme, ved at tage 2 ledere, som du forbinder med dine HTér, og prøver at fjerne dem fra hinanden. Det har lidt af den virkning du omtaler. I princippet er det så egentlig ikke kablet der er skyld i effekten, men det er hele systemets elektriske data, der tilsammen laver en resonans typisk lige midt i øvre mellemtone. (nogen kalder det udstrakhed og hurtighed) Forstærkere har det med at reagere ret voldsomt på induktive forhold, det er de du her er rendt ind i. Er forstærkeren modkoblet (og det er din A60), så begynder den tilmed at bekæmpe fænomenet, hvilket gør det hele endnu værre. At Jormas fremfærd er betydeligt mere afdæmpet er der nok ikke mange der er i tvivl om. De ser også sådan ud. Lim, tyk indpakning og så lige en Bybee fidus i enden, skal gøre dem mere fjerne. Og det er jo præcist resultatet. Heldigvis er der intet spooky ved det hele, det kan dog blot være temmeligt vanskeligt at overskue.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Det er nu altid sjovt, når debatten ryger på kabler. Gl.jas springer op som en trold fra en æske og forsvarer alt der kommer fra NO - no offense |
|
|
No offence taken, men du glemmer essensen i denne tråd: " er der nogen der har hørt Odin-kablet.?" , og på dette responderes der, hvorfor dit postulat på ingen måde er aktuelt!
Men det forbavser formentlig ikke en eneste forumdeltager, hvis du formår at nedsable kablet inden weekenden er omme, skønt du aldrig har hørt det
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
MC955 skrev:
|
jeg kender nogle der hurtigt smider 100k på fælge til deres bil, eller en masse udstyr til deres MC og hvorfor ?.
De kan og de vil lad dem om det.
|
|
|
Det gør jeg osse er selv en af dem til min bil, men det er jo os lidt en anden snak, hvis du køber en ny performance bagpotte i carbon til din stakkels Triumph kan det jo både mærkes, og prøves på aller sjoveste manér, at det har givet noget, da alle disse ting kan gøres op i vægt, aerodynamik og perfornace generelt -det kan man jo ikke med et kabel.
Jeg tror faktisk jeg vil sætte mig ned og alvorligt overveje om man ikke skulle gå ind i Hifi kabel branchen, så behøver man jo kun og lave 2 kabler om året, det er lige til og overkomme, så det kan være man skulle ud og investere i en limpistol og nogle træklodser for man kan jo tilsyneladende sælge den slags der, på trods af psykotiske priser.
|
|
|
De kabler virker skam også.
Jeg tro nok de tjener mange flere penge på dele til biler og MC, meget mere enda. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
Det er nu altid sjovt, når debatten ryger på kabler. Gl.jas springer op som en trold fra en æske og forsvarer alt der kommer fra NO - no offense |
|
|
No offence taken, men du glemmer essensen i denne tråd: " er der nogen der har hørt Odin-kablet.?" , og på dette responderes der, hvorfor dit postulat på ingen måde er aktuelt!
Men det forbavser formentlig ikke en eneste forumdeltager, hvis du formår at nedsable kablet inden weekenden er omme, skønt du aldrig har hørt det
|
|
|
Man behøver næppe have hørt en ht ledning til 250k, for ikke at have ret til og sable den ned, da det er vanvid og det ved enhver der har en smule indsigt i hvad der foregår elektrisk. Folk der falder for den er kun fordi de lader sig forblænde af udseendet og prisen.
Det er vel os tilladt, nu da nogen allerede har bragt sammenligningen med biler på banen og tilsvine en given producent hvis de lancere en kina plastik raket af kaliber på linie med en gammel fiat punto, men til 8 millioner, eller er det bare mig der er tabt her? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
|
|
|
Jeg har aldrig hørt kablet, og jeg aner ikke om de overhovedet er til salg herhjemme. Men nu er sagen så den, at jeg faktisk kender lidt til Zorglubs holdning over for den slags vanvittige kabelstunts. Og det er den jeg egentlig forsøger lidt at bygge på. Priserne på både Jorma, NO, MIT og Transparent er uden undtagelse sindssyge. Der er hverken arbejde, materialer eller andre resourcer i de produkter, der retfærdiggør blot 1/10 af prisen. Optrukket fup i flot stil. Naurligvis har hvert kabel sin lyd, det er der intet galt i. Men de sælges altså som "rocket sciense spinn offs" til folk der tror de køber noget helt unikt. Når man som f.eks. ved NO kablet hævder at der kommer 80GHz igennem, så skal du vide, at det lige præcist er det der er svært at få til at være muligt. Så vil jeg mene, at kunden har krav på om ikke andet, så at få en vare med hjem der faktisk gør det der bliver sagt. Og det gør det ikke med RCA stik. Faktisk er det lige netop grunden til, at man ikke bruger RCA og for den sags skyld XLR stik allevegne, hvor der skal HF igennem. Altså kommer der ikke 80GHz igennem, og dem der kan høre hvor lynhurtige og højfrekvente de er, må se sig om efter en anden forklaring. Mht. Teflon isoleringen, så findes der det teflon, som Dupont laver. Det kunne være disse typer http://www2.dupont.com/Teflon_Industrial/en_US/assets/downlo ads/h64995.pdfhttp://www2.dupont.com/Teflon_Industrial/en_US/assets/downlo ads/h96492.pdfDer er ganske enkelt ikke mere til Teflon end det der står i faktabladene. Som man kan se findes der ikke HIFI Teflon, men kun teflon der laves til f.eks. teleindustrien. Netop de har jo undertiden brug for HF overførsel og brandhæmmende kemibestandige materialer. Men det koster meget lidt, ellers ville du såmænd ikke have råd til at tale i telefon.  Her er lidt mere generelt om FEP.
Resin and Film
Teflon® FEP
Resin
Teflon® FEP is a fluorinated ethylene propylene resin that meets the ASTM Standard Specification for FEP—Fluorocarbon Molding and Extrusion Materials under ASTM Designation D2116-95a. It is available as pellets or as stabilized aqueous dispersions. Applications for this family of resins include melt extrusion, coating, and impregnating. Products made from Teflon® FEP are known for their excellent chemical resistance, superior electrical properties, and high service temperatures of up to 200°C (392°F). In addition, Teflon® FEP provides outstanding low-temperature toughness and unique flame resistance.
Teflon® FEP fluoropolymer resins are processed by conventional melt-extrusion techniques and by injection, compression, transfer, and blow-molding processes.
The high melt strength and draw-down capability of these resins facilitate the use of large dies and draw-down tooling to increase production rates. Equipment in contact with molten resin should be made of corrosion-resistant metals.
Larger length-over-diameter extruder barrels are used to provide enough residence time at high production rates to melt these high-temperature polymers. Reciprocating screw injection molding machines are recommended. At Jorma er snasket til hobbymatrialer hvis kemi ingen på længere sigt aner noget om til dette formål er så det næste. Måske tåger de mindre rundt i deres egne historier end så mange andre, men de har jo sørme også Bybee´erne til at hente lidt "videnskab" op fra dybet. Hvad bliver dog det næste  
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
KvK's pladder (no offence, Kubik ) rører nu ikke ved at mit ideal er og bliver Valhalla som er det kabel der har rykket mig mest med hensyn til kabler ! Det er så afgjort det kabel der har har åbnet et vindue ind til musikken jeg aldrig før har hørt - Odin må jo så grangiveligt åbne et endnu større vindue derind 
Jeg kigger meget på "tæpper" og er man ikke klar, som jeg, til at lægge 80k for kabler til NO så er det sådan det er.....men et sæt Valhalla-kabler fjerner indtil flere gardiner end jeg til dato har hørt (mine egne incl.) - sådan er det ! De mindre NO bryder jeg mig ikke om, de er for skingre og tror de de har Valhalla-sound, men nej 
Det ender altid op med: jo mere du er villig til at lægge jo tættere kommer du på den rigtige sound
Det ændrer så ikke ved at den kære Van den Hul har lavet en række masterpieces der kommer tæt på idealet til en brøkdel af prisen - men man må nu stadig tage hatten af for idealet __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
KvK's pladder (no offence, Kubik ) rører nu ikke ved at mit ideal er og bliver Valhalla som er det kabel der har rykket mig mest med hensyn til kabler ! Det er så afgjort det kabel der har har åbnet et vindue ind til musikken jeg aldrig før har hørt - Odin må jo så grangiveligt åbne et endnu større vindue derind 
Jeg kigger meget på "tæpper" og er man ikke klar, som jeg, til at lægge 80k for kabler til NO så er det sådan det er.....men et sæt Valhalla-kabler fjerner indtil flere gardiner end jeg til dato har hørt (mine egne incl.) - sådan er det ! De mindre NO bryder jeg mig ikke om, de er for skingre og tror de de har Valhalla-sound, men nej 
Det ender altid op med: jo mere du er villig til at lægge jo tættere kommer du på den rigtige sound
Det ændrer så ikke ved at den kære Van den Hul har lavet en række masterpieces der kommer tæt på idealet til en brøkdel af prisen - men man må nu stadig tage hatten af for idealet
|
|
|
I mange lande vil man blive henrettet øjeblikkeligt på smertefuld måde, hvis man blot i perifere vendinger, antyder nogen som helst lydmæssig lighed melem VdH og f.eks. NO. Jeg vil - af helbredsmæssige årsager - kalde uligheden slående.  Det skal dog siges, at VdH har lavet ganske meget forskelligt, og til ganske mange formål og til ganske mange smagsretninger og til ganske mange priser. Hans fantasi har dog aldrig nået de højder som en NO prisliste er det klare udtryk for  . At nogen kan få den idé, at der ligger mere arbejde og udvikling i et stykke kabel, med færdigfabrikerede stik til et par hundrede kr., end der gør i en pænt stor forstærker???????? Forstærkeren kan, hvis den ikke er færdigudviklet, gå i selvsving, sende DC ud, brumme, forvrænge osv. Kablet derimod virker bare lige med det samme. Materialerne er givet på forhånd - NO bruger forsølvet kobber og teflon med WBT´ere på Udviklingsarbejdet er mest forbeholdt marketingsafdelingen  . Det er alene et spørgsmål om, at få det til at se tilpas lækkert ud, så det bliver den hede drengedrøm. Lyden har såmænd altid været ligegyldig. Hvis det så i øvrigt har været meningen fra begyndelsen, at kablet skulle kunne transmittere 80 GHz uden mere dæmpning end det er sædvanen for den slags målinger, og at det i praksis er realiseret i laboratoriet, så er det 100% sikkert at der aldrig har indgået lyttetests på kablet, for så er det pludselig helt andre ting der dirrigerer det færdige resultat. Det sker på tegnebrædtet og i produktionen - ingen andre steder. Når alt det er gjort, så er det med at få det prissat, så forhandleren får gelé i knæene over avancen. At tænke sig, at man kan få en handel på gled, ved at tilbyde 50.000-70.000 i rabat på sådan et kabel. Så æder kunden meget nemmere "næsten fuld pris" på resten af set-uppet. Sikke en handel   - Vi er vist næsten ude i en dobbelt Thø høh her hva´?  Særligt når man indtænker, at forhandleren stadig tjener penge  , hans indkøbspris er næppe ret meget over 50K for et 2 meter sæt (i øvrigt kommer man nok til at se nogle ganske alternative højttaleropstillinger fremover  ). Produktionsprisen er i den sammenhæng ingenting. Man kan kyle 90% af produktionen ud og stadigvæk tjene styrtende med penge på en ganske lille produktion. Forhåbentlig er der ingen der er så tåbelige, at belåne friværdien i forstadsvillaen for at få fingrene i den slags blændværk. Keep your wallet in your pocket. Sammen kan vi så nu vente i spænding på Biléns dom over det her  . Det er sikkert SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅT
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Jeg anvender Jorma Prime ... og ja, det er ALT for dyrt - men rigtigt godt!
Hørte også den obligatoriske "Lars" demo af det nye Odin kabel i München. Han fortalte at nu var frekvensområdet udvidet til 80 GHz ... hvad man så skal bruge det til. Men forskel var der i forhold til Valhalla. Om det så er de 16.000 US$ pr meter (signalkabel) værd er en helt anden sag. Prime koster 7.000 US$ pr. meter, så det er næsten ½ pris!
Generelt er mange kabler alt for dyre og man kan hente rigtigt meget ved selv at vikle og eksperimentere, men desværre har jeg ikke lige fundet "formlen" der overgår de 2 ovennævnte 
|
|
|
Hej Jan...
Så vidt jeg husker fra din test af Jorma Prime - sammenlignede du det med NLEs højttalerkabel, uden at der kunne konstateres nogen synderlig forskel på te to kabler?
Jeg mener endda at kunne erindre, at NLEs kabel (i følge testen) skulle være lidt mere homogent alt i alt...
Update??
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|
Jeg har hørt dem og kender også flere der skal have dem.
Og ryster der er da ikke noget nyt i mega priser.
Mega priser kommer af mega udgifter som ;LØN penge til anmelder rigtig mange penge til banner og andet godt længer er den ikke.
En tysker jeg kender bruger ca 500000EUR til messer ca 60000EUR til blade og div hjemmesider så de kan blive fede.
Bare sådan en lille messe ikbh hvad tro du ikke den kan løbe op i ? eller kommer det hele bare af sig selv.
Jeg fik også en demo af lars og den var ok, hans eng kunne godt være bedre , men i alt en super demo , og stå der heledagen skal også give noget i posen.
|
|
|
Jamen dog...
Har du konsumeret hele indholdet i natpotten!..?
At stå på en messe hele dagen skal give noget i posen. Bevar mig vel! ;-) (Hvad var det de dyre kabler kostede?).
Engelskundervisning skulle der vel også kunne blive til??
Hvad er det for en sjov tysker du kender?
Er det virkelig anmeldernes skyld at produkter er prissat så Guderne sig forbarme. Og lidt til?
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej Jan...
Så vidt jeg husker fra din test af Jorma Prime - sammenlignede du det med NLEs højttalerkabel, uden at der kunne konstateres nogen synderlig forskel på te to kabler?
Jeg mener endda at kunne erindre, at NLEs kabel (i følge testen) skulle være lidt mere homogent alt i alt...
Update?? |
|
|
Er vi derhenne, hvor du mener at NLE kablerne er billige?????
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 03:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt fi-fanden da; du har SQ-da ikke meget tilovers for Nordost? 
De bruger et co-polymer, fordi de ikke syntes om Dupont. Og Dupont har vist ikke patent på luxus-plast?
Kobberet ekstruderes, renses med ultralyd, der ekstruderes sölv udover, renses med ultralyd og det hele häldes i "teflon". (og så glemmer vi lige et öjeblik alt det der med micro mono filament) Alt dette i en arbejdsgang! Og du kender nok også til OCC-afköling; kontrolleret langsomhed!
Hr. Teflon´s (R) udtalelser omkring FEP og rust, må stå for hans egen regning. Jeg har 15 år gamle Nordost og de fejler 10hver10fald ikke noget!
Og JO; en kvart penge for et sät kabler; det er edderfiseme halvdyrt.
PS: De laver også billigere kabler!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 04:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nilau skrev:
|
Hej Jan...
Update??
|
|
|
Er vi derhenne, hvor du mener at NLE kablerne er billige????? |
|
|
Hmm...det gør jeg vel faktisk! Jeg bruger dem selv. Jeg har 'leget' med kabler siden 70'erne (jo-jo, det er rigtigt!) og rent faktisk er jeg aldrig faldet over noget i samme kaliber som de dér NLE. Og jeg havde såmænd ikke drømt om, at jeg skulle bruge flere tusinde kroner på højttalerkabler. Men jeg mener (naturligvis) at pengene i dette tilfælde er givet godt ud. Jeg har ikke fortrudt et sekund. Har du haft lejlighed til at prøve NLE'erne, KvK?
Det er tankevækkende, at Janils har testet dem [NLE] side om side med de sindssygt dyre Jorma og fundet at de (som jeg læser det) nærmest er lige gode. It should not even be close...når man tager prisen i betragtning. Jorma'erne burde bare tromle NLE'erne ned...hvis der var sammenhæng mellem pris og kvalitet... Men der er da naturligvis heller ikke! (Enhver der har rodet bare en lillebitte smule med hifi, burde have lært det...). ;-)
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
For en gang skyld er jeg blevet målløs. Og bliver jeg spurgt om hvad jeg dog er målløs over, vil jeg blive det igen.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Kurt fi-fanden da; du har SQ-da ikke meget tilovers for Nordost? 
De bruger et co-polymer, fordi de ikke syntes om Dupont. Og Dupont har vist ikke patent på luxus-plast?
Kobberet ekstruderes, renses med ultralyd, der ekstruderes sölv udover, renses med ultralyd og det hele häldes i "teflon". (og så glemmer vi lige et öjeblik alt det der med micro mono filament) Alt dette i en arbejdsgang! Og du kender nok også til OCC-afköling; kontrolleret langsomhed!
Hr. Teflon´s (R) udtalelser omkring FEP og rust, må stå for hans egen regning. Jeg har 15 år gamle Nordost og de fejler 10hver10fald ikke noget!
Og JO; en kvart penge for et sät kabler; det er edderfiseme halvdyrt.
PS: De laver også billigere kabler! |
|
|
Det har ikke noget med NO at gøre. Det har noget at gøre med, at man fylder folk med gas i en hidtil uset grad, og tillægger det betydning, som det ikke har. Altsammen for at opnå anseelse og pris. Jeg synes det er gejl, hvadenten det drejer sig om Jorma, NO, MIT eller andre. I NO´s tilfælde er det jo Gigahertzene der er seje. Hvad så hvis man lavede et kabel der kunne det dobbelte  . Ville det så være dobbelt så sejt? Hvad så når man lodder et WBT stik på, hvor meget er der så lige tilbage af båndbredden? Umodkoblet elektronik begrænser sig til nogle få MHz for småsignalforstærkere. For større effekter er det sjældent at man når ret meget over 100KHz. For modkoblet elektronik stiger impedanserne typisk meget før. Gad nok vide hvordan man skulle kunne høre forskel på 80 og 160 GHz i det miljø  . Processerne er de samme som andre bruger. Alle andre kabelfabrikker bruger også alle tilgængelige processer for at få rene varer. Langsom nedkøling osv blev bl.a. taget i brug for årtier siden. Fakta er nu o dage, at man ikke rigtigt kan rense kobberet mere. De der 8 nines er for tiden grænsen. Ekstruderingen med mekanisk sølvpålægning i ét hug begyndte gamle VdH med for næsten 30 år siden. Men idéen var såmænd ikke hans. De maskiner et kabelværk kan anskaffe sig kommer fra ganske få leverandører. Dem der vil betale kan købe dem. Læs så lige Thomas P´s indlæg på side 1. Det er jo sådan det hænger sammen. Kravene til andre kabler er ofte meget vanskeligere at opfylde, og kræver fuldstændigt absurde forholdsregler. Prisen holder si g alligevel omkring 7-800 kr. for en meter. Her er vi oppe i absurde 55.000 for 1m signalledning  Thø hø Thø hø og tredobbelt Thø hø. Og så skal man til at høre om alt det arbejde, ale de materialer og hvad ved jeg. Og hvad værre er, vi skal sikkert også til at læse en test på Dansk der kører helt i skoven. Mht. Teflons agressivitet overfor metaller, er det almindeligt kendt, at dte forholder sig sådan, men det er mens det er flydende og varmt. Som eksempel på en metode til at undgå dette, kan der bevikles med tape i stedet. Om nogen vil give 170NK for 2X2m kabel er deres egen sag. Man vil blot til alle tider kunne placere pengene bedre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
For en gang skyld er jeg blevet målløs. Og bliver jeg spurgt om hvad jeg dog er målløs over, vil jeg blive det igen.
MVH |
|
|
Så prøv lige at blive målløs igen og forklar
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|