Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Spikes - hvilken virkning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Jeg er gået i gang med en mindre forbedrelse af mit hifi. Jeg har kigget lidt på nye højttalerkabler og nu har jeg så hørt lidt om spikes, men er ikke helt sikker på jeg helt forstår hvad de skal bruges til. Hvilken virkning får det hvis man monterer spikes på sine højttalere, ændre bassen sig, diskanten eller sker der noget helt tredje?

Vil selvføgelig lige supplere at jeg har trægulv.

Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

noreaga skrev:

Halløjsa!

Jeg er gået i gang med en mindre forbedrelse af mit hifi. Jeg har kigget lidt på nye højttalerkabler og nu har jeg så hørt lidt om spikes, men er ikke helt sikker på jeg helt forstår hvad de skal bruges til. Hvilken virkning får det hvis man monterer spikes på sine højttalere, ændre bassen sig, diskanten eller sker der noget helt tredje?

Spikes monteres som en afkobling... Altså mest hvis dine højttalere spiller meget i gulvet og har tendens til at få gulv og vægge til at "spille med"...

Jeg bruger selv spikes med tabs på mit trægulv, og det hjalp meget på lyden hos mig...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

noreaga skrev:

Halløjsa!

Spikes har den fordel/ulempe alt efter hvordan man ser det, som der bliver skrevet ovenfor, at det minimerer "larmen" i resten af rummet. Forstil dig at dine ht står direkte på gulvet, så er fladen meget større end hvis de feks står på spikes, feks af nogle metal spidser, lige som mine... For ikke at smadre mit trægulv har jeg placeret disse spidser på nogle meget små metalplader mod gulvet

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Dvs. at lyden bliver noget mere direkte da gulv og vægge vil "spille" knapt så meget med, er det sådan det skal forstås?

Det lyder godt for jeg har mine gulv højttalere placeret på trægulvet i et meget lille rum og de har en tendens til at få alt til at spille med, specielt når der spilles højt så bliver bassen noget buldrende og mudret.

Tror jeg vil tage ud og kigge på nogen i dag. Tak for hjælpen.

Hvis der er andre som har nogle gode inputs så kom endelig med dem.  

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

noreaga skrev:

Dvs. at lyden bliver noget mere direkte da gulv og vægge vil "spille" knapt så meget med, er det sådan det skal forstås?

Det lyder godt for jeg har mine gulv højttalere placeret på trægulvet i et meget lille rum og de har en tendens til at få alt til at spille med, specielt når der spilles højt så bliver bassen noget buldrende og mudret.

Tror jeg vil tage ud og kigge på nogen i dag. Tak for hjælpen.

Hvis der er andre som har nogle gode inputs så kom endelig med dem.  

Ja det er sådan det skal forståes... Meget af din bulderbas vil forsvinde, men det kommer også an på hvordan dine højttalere er placeret i rummet... F.eks. er det dumt at sætte dine højttalere helt ind i hjørnerne hvis de har basrefleks porte bagpå... Det er nemlig noget der kan give noget bulderbas...

EDIT: Bare husk at få nogle tabs/pads med til de spikes du køber, men de er næsten altid med...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Spikes er ekstrem tilkobling, luftpude er ekstrem afkobling. prøv at købe lidt billige spikes og 2 knallertslanger  hos Thansen (de forhandler begge dele) så kan du høre forskel. Mellem disse yderpunkter findes så utallige andre materialer. Det er en billig øvelse som giver ret meget indblik i af/ tilkobling. prøv først på højttalere, derefter på CD og forstærker.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Spikes er ekstrem tilkobling, luftpude er ekstrem afkobling. prøv at købe lidt billige spikes og 2 knallertslanger  hos Thansen (de forhandler begge dele) så kan du høre forskel. Mellem disse yderpunkter findes så utallige andre materialer. Det er en billig øvelse som giver ret meget indblik i af/ tilkobling. prøv først på højttalere, derefter på CD og forstærker.

Nu er jeg lidt forvirret. Hvad er grunden til at man skulle gøre det på cd, forstærker osv?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

samme grund som på højttalere, for at konstatere hvilken indflydelse af og tilkobling har på produktet.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu kalde det hele for afkobling, for det er netop det du gør... afkobler højttalerne fra underlaget...

Hvor får du det tilkobling fra Kyhn?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Jeg vil nu kalde det hele for afkobling, for det er netop det du gør... afkobler højttalerne fra underlaget...

Hvor får du det tilkobling fra Kyhn?

du afkobler intet ved at benytte spikes, tværtimod sender du mest mulig energi ned i underlaget og samtidig mest mulig energi fra underlaget og den anden vej => tilkobling

kabinettet vibrerer mindre fordi du fjerner energien og det kan du kun gøre ved at tilkoble til et andet materiale. benytter du f.eks luftaffjedring går du den anden vej og ophober energi i kabinettet da det ikke kan sende energien videre

Bare lige for at slå det fast bryder jeg mig hverken om spiker eller luft, men det er en interessant øvelse som virkelig viser forskellen

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig i din filosofi med tilkobling og afkobling, men fred være med det...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

det er nu ikke filosofi, det er simpel fysik!

uanset om man syntes at fysik er sjovt eller ej, så er det altså nu engang de love vi alle er underlagt.

placere du et emne i et lufttomt rum uden kontakt til andet vil energi i ement ikke kunne forplante sig videre. Placere du samme emne i en skruestik vil energien kunne forplante sig videre til filebænke, ned i gulvet og op i alle andre ting der har forbindlese til dette

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

uanset om man syntes at fysik er sjovt eller ej, så er det altså nu engang de love vi alle er underlagt.

placere du et emne i et lufttomt rum uden kontakt til andet vil energi i ement ikke kunne forplante sig videre. Placere du samme emne i en skruestik vil energien kunne forplante sig videre til filebænke, ned i gulvet og op i alle andre ting der har forbindlese til dette

Nu har jeg lige været inde på hifiklubbens hjemmeside hvor der står følgende:

Disse "kegler" fastgøres via dobbeltklæbende tape under højttalerne og sørger for at den bliver meget bedre isoleret fra gulvet. Det giver flere lydmæssige fordele; bassen blir strammere (gulvet spiller ikke med), vibrationer bliver ikke spredt rundt i rummet/bygningen på samme måde (hvilket naboen også vil sætte pris på), og når bassen bliver strammere vil detaljer i mellemtone og diskant også komme bedre frem!

Nu ved jeg ikke om de er vanvittige eksperter på området, men det modsiger din teori? Jeg aner intet om spikes, så det ville da være lækkert hvis man kunne finde frem til den "korrekte" løsning :)

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Tja, hvad kan jeg sige, måske at den markedtingsansvarlige burde stramme lidt op på materialet... Men fred være med det fra min side, prøv det, var mit budskab!

lidt andet interessant læsning:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10881&K W=kobling

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Er helt med på det med forplantningen at vibrationer, men derudover mener jeg du er galt på den... og er iøvrigt enig med det der er skrevet af hifi klubben som trådens starter citerer...

Spikes isolerer/afkobler fra underlaget... Og dermed forhindrer de at højttalerens resonancer forplanter sig i gulv og vægge og får disse til at "spille med"...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

hvis du forplanter vibrationer til underlaget er det tilkobling og det virker begge veje.

jeg taler ikke om hvordan lydbølgerne forplantes, men om hvordan kabinettes energi forplanter sig.

hvis kabinettet ophober mindre energi er det altså fordi et andet emne overtaget denne. Man kan ikke få energi til at forsvinde ud i den blå luft. i denne sammenhæng vil den delvis blive til varme i underlaget forudsat at dette kan omsætte energien

at lyden ændre karakter skyldes mange andre ting end lige bassen, faktisk vil jeg mene at den største ændring ved hård tilkobling sker temmeligt lang fra det område!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
... Spikes isolerer/afkobler fra underlaget... Og dermed forhindrer de at højttalerens resonancer forplanter sig ...

Prøv at skifte fjedre og støddæmpere i din bil ud med et par spikes eller andre messingkegler i passende størrelse - så skal du nok få at mærke hvor gode de er til at isolere og afkoble vibrationer.  

Ideen med spikes er først og fremmest at låse (sammenkoble) højttalerkabinettet til gulvet for at få et effektivt tungere kabinet, der bevæger sig mindre pga. reaktion på membranens vandring.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

hvis du forplanter vibrationer til underlaget er det tilkobling og det virker begge veje.

jeg taler ikke om hvordan lydbølgerne forplantes, men om hvordan kabinettes energi forplanter sig.

hvis kabinettet ophober mindre energi er det altså fordi et andet emne overtaget denne. Man kan ikke få energi til at forsvinde ud i den blå luft. i denne sammenhæng vil den delvis blive til varme i underlaget forudsat at dette kan omsætte energien

at lyden ændre karakter skyldes mange andre ting end lige bassen, faktisk vil jeg mene at den største ændring ved hård tilkobling sker temmeligt lang fra det område!

Det er jo netop også det jeg IKKE gør... Efter jeg fik spikes under mine højttalere vibrerer gulvet MEGET mindre, og dermed er bassen ikke nær så mudret og uklar...

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Exxtreme skrev:
... Spikes isolerer/afkobler fra underlaget... Og dermed forhindrer de at højttalerens resonancer forplanter sig ...

Prøv at skifte fjedre og støddæmpere i din bil ud med et par spikes eller andre messingkegler i passende størrelse - så skal du nok få at mærke hvor gode de er til at isolere og afkoble vibrationer.  

Ideen med spikes er først og fremmest at låse (sammenkoble) højttalerkabinettet til gulvet for at få et effektivt tungere kabinet, der bevæger sig mindre pga. reaktion på membranens vandring.

Det kan du så bare ikke bruge som sammenligning, for der kommer vibrationerne netop FRA underlaget, og ikke omvendt...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Boye skrev:

Exxtreme skrev:

Det kan du så bare ikke bruge som sammenligning, for der kommer vibrationerne netop FRA underlaget, og ikke omvendt...

og det tror du så ikke sker der hjemme?

sammenligningen er fin, du skal bare hælde cement i hjulene også

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum