Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Erfaringer med Media Portal’s ’TV-Server’ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2007 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg vil gerne høre om der er nogen herinde der har erfaringer med Media Portal’s ’TV Server’ (TVEngineV3).

Jeg overvejer at sætte mine tv-kort (DVB-S & DVB-T) over i min server, og sætte den op med Media Potal’s tv-server, så jeg kan se live tv på alle computerne i huset via netværket, samt optage selvom min HTPC ikke er tændt eller bliver brugt til at spille på!

- Desuden vil det gøre mig i stand til at bruge 64bit Vista på HTPC’en (der er endnu ikke drivere til mine tv-kort til dette OS)

Min bekymring går primært på billedkvaliteten - kan den virkelig ’overleve’ at blive overført via netværket? (lige nu har jeg 100 m/bit til HTPC’en, men jeg skal ha’ mig en giga switch)
Det gælder både for ’alm. Digitalt tv’ samt ’HD tv’ (sidstnævnte er vel endnu mere udsat!)

Sidst men ikke mindst – jeg ved godt det måske er lidt langt ude – men er der nogen er har held med at bruge MP’s tv-server til at streame over internettet?

Hvad er jeres erfaringer?

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har haft brugt dén, men den virker ikke godt med Hauppauge kort (1300). Jeg mener at der er tydelig kvalitetsforskel på hhv. mytv og tvserver til tvservers fordel. Jeg har ikke brugt den til at stream med desværre.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

madduke skrev:

Hej, jeg vil gerne høre om der er nogen herinde der har erfaringer med Media Portal’s ’TV Server’ (TVEngineV3).

Jeg overvejer at sætte mine tv-kort (DVB-S & DVB-T) over i min server, og sætte den op med Media Potal’s tv-server, så jeg kan se live tv på alle computerne i huset via netværket, samt optage selvom min HTPC ikke er tændt eller bliver brugt til at spille på!

- Desuden vil det gøre mig i stand til at bruge 64bit Vista på HTPC’en (der er endnu ikke drivere til mine tv-kort til dette OS)

Min bekymring går primært på billedkvaliteten - kan den virkelig ’overleve’ at blive overført via netværket? (lige nu har jeg 100 m/bit til HTPC’en, men jeg skal ha’ mig en giga switch)
Det gælder både for ’alm. Digitalt tv’ samt ’HD tv’ (sidstnævnte er vel endnu mere udsat!)

Sidst men ikke mindst – jeg ved godt det måske er lidt langt ude – men er der nogen er har held med at bruge MP’s tv-server til at streame over internettet?

Hvad er jeres erfaringer?

/MadDuke

Har ingen erfaringer med MP TVEngine, however 64bit bringer indtil videre intet med mindre at du har en så stor mængde ram at det er nødvendigt med 64bit. Det er sjældent nødvendigt med så meget Ram i en HTPC ift egne erfaringer... Og som du selv er indepå.....64bit er et driver helvede som man ikke bør udsætte sig selv for med mindre at man er masochist.

mht om der er båndbredde nok på et std cat5 baseret netværk der kører 100mbit? Så absolut, båndbredded i en SD mpeg2 stream trækker maximalt 12mbit. Nå vi kommer over i Mpeg2 HD streams vil der også være nok og det samme med Mpeg4. I teorien i hvert fald.....

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

@PHN2 – Hvis jeg forstår det rigtigt, så siger du at MP’s ’TVEngineV3’ er overlegen i forhold til det linux baserede MythTV’s – eller mener du i forhold til den indbyggede ’tv-motor’ i MP (v0.2)?

Jeg bruger i øjeblikket selv den indbyggede ’tv-motor’ i MP , og er primært ude efter info på forskellen den og den nye 'Server' (tilgået via netværk!).

@ Patriarken - Du skriver ”Nå vi kommer over i Mpeg2 HD streams vil der også være nok og det samme med Mpeg4. I teorien i hvert fald.....” – det forvirre mig lidt, hvad mener du med 'nok' og hvorfor er det mere ’teori’  med Mpeg4?

Umiddelbart har jeg ikke andre ’driver-udfordringer’ end mine TV-kort i forhold til 64bit Vista! – Årsagen til at jeg er ’forhippet’ på at bruge denne platform er dels at jeg gerne vil udnytte mine system resurcer fuldt ud (min CPU er 64bit) samt at jeg gerne vil ’fremtidssikre’ systemet (et forfærdeligt ord når man taler IT!), det er jo ikke just billigt at investere i Vista, så man kan lige så godt vælge ’fremtiden’ med det samme!

- Endelig er jeg også ’versions-luder’, det skal helst være det nyeste og ’hotteste’ – fx dur det jo ikke at bruge WinRar 3.5 hvis der er ver. 3.7 - den kan vel knapt pakke mine file ud længere  (men det er jo bare min ’forbandelse’) – kan det virkeligt passe at 64bit ikke bære andre fordele end håndteringen af Ram? – er den ikke mere stabil?

/MadDuke

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

64 bit Vista eller XP er ikke mere sikker end en tilsvarende 32 bit version.
Læs mere om forskellen her: 32 bit vs 64 bit

Angående kvaliteten, så mister du ikke noget ved at køre via netværket. Der forsvinder jo ikke noget af billeder bare fordi det sendes via et netværkskabel. Der forsvinder jeg heller ikke noget af dine filer når de flyttes over netværket.
Der er ikke noget hifi-voodoo i netværkskabler (selvom hifi-producenterne nok skal prøve at overbevise troende om det når streaming bliver mere populært indenfor hifi).
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Min bekymring på 'tab af kvalitet’ gik også primært på om det signal der blev leveret af serveren var af samme kvalitet som det der bliver leveret af den indbyggede ’TV-motor’! – Jeg forestillede mig at de måske blev ’nedskaleret’ på en eller anden vis, fordi et ’fuldt/almindeligt’ signal måske ville være for tungt til 100m/bit – men det har Patriarken jo (delvist!) påpeget ikke vil være et problem!
Så kan man jo formode (det er her problemet ligger!) at de levere det samme billede kvalitet - eller måske endda bedre idet det jo er en nyere version ;-)

- Men jeg ville nu stadig gerne høre folk sige "ja, jeg bruger TV-serveren (evt. via netværk!!!), og HDTV kører fint!"

Ang. 32 vs. 64 kan jeg stadig ikke se nogen overordnet grund til at undlade at tage skiftet bortset fra at der er nogle drivere der endnu ikke er udviklede (men hvis det ikke gælder mit hardware…)
– omvendt siger min erfaring at 9 ud af 10 gange hvor man fortager lign. ’spring’ melder der sig altid en MASSE problemer (bare tænk på skiftet til en HTPC – er din kone/kæreste imponeret?)

/MadDuke

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 26 April 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger TV-server delen, men ikke til at streame HD-tv, da jeg for det meste kører via trådløst netværk, men digitalt / analogt tv kører uden problemer og jeg kan heller ikke se forskel på kvaliteten.

Hvis du i forvejen kører Media Portal kan jeg ikke se nogen grund til at ikke også at bruge tv-serveren, bare det kan tage sin bærbare med ud på terassen og se nyhederne er da en fornøjelse, desuden er det et godt værktøj, hvis man skal have optaget et program, du behøver ikke at have media Portal kørende.

Har ikke forsøgt at streame til internettet via Media Portal.

MCE 2005 med Media Portal server/client - Floppydtv (dvb-c tdc) og Hauppauge MCE 500

Pentium M 1,86 @ 2,1 GHz, 1 GB ram, 250 GB HD, MSI 7600 Diamond GT

NikolajC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 April 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Theben: lyder spændende. Kan du optage flere kanaler samtidig med din floppydtv/tdc kombination?
Til top Vis NikolajC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajC

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 27 April 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Nej, kan desværre kun optage eller vise en kanal ad gangen, det er lidt derfor jeg har et analog kort i, det er for dyrt med 2 floppydtv når man både skal have via access og tdc abonnement

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 27 April 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at det ikke holder, at man kan optage/se flere kanaler inden for samme MUX med kun eet TV-kort?

Og er der forskel på om kanalerne inden for et MUX og om de er kodet eller ukodet?

I flg. specs på MediaPortals side skulle det være muligt med 2 samtidige med viacess CAM.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes