| Forfatter |
|
Stente Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blu-ray og HD DVD er ved at vinde ind på markedet med deres overlegne billedkvalitet, men også deres overlegne lydkvalitet....eller?
Det er noget jeg undre mig over, jeg er godt klar over det er LossLess, dvs. omkring 1500 kb/s, men pt. er DVD ca. 400 kb/s, hvilket jo er 3 x så meget som en normal .mp3 fil?
Så mit spørgsmål går på.....kan os almindelig dødelige mennesker egentlig høre en foreskel når det kommer til stykket?
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke samme "wow-oplevelse" som ved overgangen fra et standard CRT til topmodel fladskærm __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Rahbek78 Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stente skrev:
Blu-ray og HD DVD er ved at vinde ind på markedet med deres overlegne billedkvalitet, men også deres overlegne lydkvalitet....eller?
Det er noget jeg undre mig over, jeg er godt klar over det er LossLess, dvs. omkring 1500 kb/s, men pt. er DVD ca. 400 kb/s, hvilket jo er 3 x så meget som en normal .mp3 fil?
Så mit spørgsmål går på.....kan os almindelig dødelige mennesker egentlig høre en foreskel når det kommer til stykket?
|
|
|
Ud fra hvad du har af højtt./udstyr så er jeg helt sikker på at du vil bemærke forskellen. For den er der virkelig.
Hvis du har hørt enten SACD eller DVD Audio, så ved du hvad du kan forvente:
På første pladsen: Langt bedre diskant gengivelse - mere åben lyd.
Din SUB vil - hvis den kan - give nogle endnu grummere fysiske stød fra sig.
Og så er lyden bare mere nærværende og "spacial" - bedre rum/surround-fornemmelse.
Så jo, lyden er vikelig også en ting man skal tænke over når man hopper på HD vognen. Muligheden for endu federe surround oplevelse er virkelig en realitet.
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden der på gode DVD-udgivelser er tydelig hørebar forskel på Dolby Digital og DTS (både low- og highrate), går jeg ud fra at man uden problemer kan høre forbedringerne ved at benytte DD TrueHD/DTS HD-MA/LPCM som kan have en bitrate der er op til 4 gange højere end highrate DTS på 1,5Mb/s.
I teorien bør man ikke kunne høre forskel på disse lydspor og mastermixet, hvilket i sig selv er en præstation, hvis det holder. Men husk at kravene til vores forstærkergrej og højtalere osv. stiger i takt med at kildematerielt bliver bedre, hvis vi skal få fuldt udbytte af filmene.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Stente Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt mig en marantz sr 7500 og har i bund og grund ingen planer om at udvide ad den grund.... med mindre, at marantz laver en smart billig "add-on" high-def. sound løsning
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Men husk at kravene til vores forstærkergrej og højtalere osv. stiger i takt med at kildematerielt bliver bedre, hvis vi skal få fuldt udbytte af filmene. 
|
|
|
Hvis ens anlæg kan gengive analog LP'ers detalier og lig., kan det også uden problemer gengive Digital HD lyd. 
|
| Til top |
|
| |
Stente Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Agent Cooper skrev:
|
Men husk at kravene til vores forstærkergrej og højtalere osv. stiger i takt med at kildematerielt bliver bedre, hvis vi skal få fuldt udbytte af filmene. 
|
|
|
Hvis ens anlæg kan gengive analog LP'ers detalier og lig., kan det også uden problemer gengive Digital HD lyd.  |
|
|
Jeg vil også mene, at fremfor end at investere 5k ekstra i en DTS HD receiver, så er man bedre stillet ved at bruge 5k ekstra på noget godt hifi  . Det er ihvertfald min spådom
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stente skrev:
Jeg vil også mene, at fremfor end at investere 5k ekstra i en DTS HD receiver, så er man bedre stillet ved at bruge 5k ekstra på noget godt hifi . Det er ihvertfald min spådom 
|
|
|
Nu er man jo nød til at have en dekoder til HD, for at kunne bruge det. Det jeg mente var at det IKKE kræver nye (bedre) ht'er eller forstæker, for at kunne få glæde af HD.
............................... Selvom firmaerne sikkert vil gøre alt for at bilde folk det ind !!!!!
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stente!!
For det første, så fylder de nye komprimerede lossless formatter ofte en del mere end 1,5 mbit, alt efter opløsning og samplingsfrekvens. Samtidigt findes der også lossless PCM, her er filmen ikke først pakket i et DTS eller Dolby format, det fylder endnu mere. Jeg er mest inde i blu-ray, hvor der indtil videre findes 5.1 film med:
- Dolby Digital (640kbps)
- Dolby TrueHD (kender den ikke) normalt 24-bit / 48kHz
-
- DTS (1509 kbps)
- DTS HD (3018 kbps)
- DTS HD Master (kender den ikke) 24-bit / 48kHz
-
- PCM lossless (4.618 kbps) 16-bit / 48kHz
- PCM lossless (6.912 kbps) 24-bit / 48kHz
Det er nok mere værd, at ligge mærke til 24-bit titlerne. Jeg ejer desværre ingen af dem endnu, men glæder mig til, at modtage "The Prestige", som i USA har denne lyd.
Men jeg vil sige, at forskellen mellem alm. dolby digital, og samme film i PCM lossless er ret lille. Det er de små ting det handler om, men jeg ejer kun omkring 10 blu-ray film, flere af dem gamle, som fx The Termninator. Den lyder dog bedre end nogensinde før. Ser frem til, at prøve flere nye.
Jeg tror at man skal have et over middel anlæg, for at det virkelig slår igennem. Dog har jeg mange DVD film, hvor jeg synes fx stemmer er dårlige, om det så er pga. af Dolby digital lydsporet eller arbejdet med filmen i studiet ved jeg ikke... Glæder mig til, at få lidt mere erfaring.
Konklusionen: Indtil videre, at det er meget cool, at have lydspor som max'er totalt ud, men det er ikke noget som hr og fru danmark kan bruge til noget.
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et ordenligt anlæg, så er der en kæmpe forskel. Lyden på filmen åbner sig virkeligt!!! __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
Stente Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der mange recievere, der understøtter de nye lydformater efterhånden?
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ingen som selv kan dekode dem endnu, men du kan sagtens tilslutte det.
Har du en 5.1 indgang, og dekoder i blu-ray afspilleren, så er problemet allerede løst. Det gør jeg, desværre kan jeg så ikke bruge D/A konverteringen i min Master forforstærker, og den er meget god.
Nogle receivere, fx min tidligere Denon 3806 kan modtage signalet fra afspilleren gennem HDMI, efter at DTS eller Dolby signalet er blevet "pakket ud" inde i afspilleren. Her bliver det sendt videre som multi kanals PCM.
De nye receivere som kommer, kan selv dekode signalet til PCM inden det ryger til analog konvertering.
Tror ikke der er hørbar forskel på, om det afspilleren eller receiveren der dekoder DTS signalet til PCM.
|
| Til top |
|
| |
Stente Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Man skrev:
Der findes ingen som selv kan dekode dem endnu, men du kan sagtens tilslutte det.
Har du en 5.1 indgang, og dekoder i blu-ray afspilleren, så er problemet allerede løst. Det gør jeg, desværre kan jeg så ikke bruge D/A konverteringen i min Master forforstærker, og den er meget god.
Nogle receivere, fx min tidligere Denon 3806 kan modtage signalet fra afspilleren gennem HDMI, efter at DTS eller Dolby signalet er blevet "pakket ud" inde i afspilleren. Her bliver det sendt videre som multi kanals PCM.
De nye receivere som kommer, kan selv dekode signalet til PCM inden det ryger til analog konvertering.
Tror ikke der er hørbar forskel på, om det afspilleren eller receiveren der dekoder DTS signalet til PCM. |
|
|
Jeg bliver lige nødt til at få lidt expert-hjælp! :) Med nedenstående setup, altså det der står i min signature, kan det så lade sig gøre at få HD-lyd ud af mit anlæg? min HD DVD afspiller er jo den særskilte HD DVD drev fra microsoft, som passer sammen med min xbox360. Var billigste måde for mig og opgradere  . især som studerende  . /Stente
|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mener jeg ikke du kan. __________________ Onkyo TX-SR706, Sony 46W4500,.Jamo S606 HCS3
Min bio
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ikke, du har ikke 5.1 analog udgang på Xbox'en (så vidt jeg ved). Din receiver kan ikke modtage multi kanals PCM gennem HDMI (hvis Xbox'en overhovedet har HDMI).
Et Dolby digital spor på SD-DVD er typisk 448kbps, på blu-ray ligger det i max bitrate på 664kbps, det tror jeg også det gør på HD-DVD. Så lidt vinder du.
Så nej, desværre 
|
| Til top |
|
| |
Stente Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Man skrev:
Det kan du ikke, du har ikke 5.1 analog udgang på Xbox'en (så vidt jeg ved). Din receiver kan ikke modtage multi kanals PCM gennem HDMI (hvis Xbox'en overhovedet har HDMI).
Et Dolby digital spor på SD-DVD er typisk 448kbps, på blu-ray ligger det i max bitrate på 664kbps, det tror jeg også det gør på HD-DVD. Så lidt vinder du.
Så nej, desværre  |
|
|
Tak for svaret alligevel
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet denne simple tegning, den skulle meget gerne visualisere hvordan man med forskellige receivere kan afspille de nye formatter:

|
| Til top |
|
| |
urte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|