| Forfatter |
|
-Lars- Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har en P4 1,8 med 1 GB ram, Geforce 5900XT og et par alm ata-100 harddiske som jeg nok vil prøve at lave til et media center. Men jeg er totalt ny hvad angår media centre. Derfor dette novice spørgsmål:
1) Hvilket tv-kort bør jeg købe og sætte i min maskine for at jeg kan optage og afspille tv? Jeg har Dansk Bredbånd ip-tv, det vil sige at tv signalet kommer ind i en "Kreatel" boks via et netværkskabel og derfra videre med et scartkabel til fjernsynet.
__________________ NAD 743v2, Dali Concept 6, 2 + Center
Mit surround
Film
|
| Til top |
|
| |
avsh Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
IpTV i den nuværende form passer meget dårligt til en HTPC-løsning...
I princippet kunne man nøjes med et netkort i PC-en, f.eks. ligesom når kan modtage Sputnik.dk, SF-anytime m.v.
Den implementering som Dansk Bredbånd og andre efterlader kun den mulighed at indsætte et ANALOG TV-kort, f.eks . det kendte hauppauge 150...
For at skifte kanal skal man bruge en IR-blaster-enhed, som kan simulere en remote..
Altså kort og godt en juks-løsning, i stedet for som det kunne være en ordentlig digital løsning med stor båndbredde....
www.streamtv.dk har en bedre HTPC-egnet løsning, men til gengæld ikke et ordentlig programudbud og her nok egentlige forklaring, hvorfor det ikke udbydes ordentlig, set ud fra et forbrugerhensyn... (HTPC-egnet)... __________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
| Til top |
|
| |
-Lars- Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, vil det så være bedre at købe en harddisk/DVD optager? __________________ NAD 743v2, Dali Concept 6, 2 + Center
Mit surround
Film
|
| Til top |
|
| |
avsh Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil stort set være det samme problem, som med en HTPC....
Analog optagelse af et konverteret digitalt signal...
Muligvis kan der være andre måder at styre IPTV-boksen end en IR-blaster, hvis begge bokse understøtter en fælles mulighed for det... (vist nok G-link) __________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
| Til top |
|
| |
-Lars- Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da noget skod.
Nu har jeg endelig fået en masse kanaler, men jeg kan ikke optage fra dem.
Er det helt umuligt enten med mediecenter eller dvd/harddisk optager, at optage programmer via ip-tv fra Dansk Bredbånd? __________________ NAD 743v2, Dali Concept 6, 2 + Center
Mit surround
Film
|
| Til top |
|
| |
-Lars- Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle der kan svare? __________________ NAD 743v2, Dali Concept 6, 2 + Center
Mit surround
Film
|
| Til top |
|
| |
avsh Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ikke umuligt at optage fra IPTV, det sker bare fra analog kvalitet og der kan være nogle "styringsproblemer" med at få Mediacenteret til at skifte kanal på IPTV-boksen i forbindelse med optagelse, hvis man ikke ønsker at gøre det manuelt.
Det er helt tilsvarende, når man anvender en selektorboks til kabelTv.
Ved KabelTV kan man indsætte et DVB-C TV-kort í mediacentret og optage i ren digital kvalitet på harddisk, ligesom styringen af kanalskift uden problemer kan foretages af mediacentret...
IPTV foregår i en lukket netforbindelse (kodet), som man ikke uden videre kan få afgang til via et netkort i et mediacenter... __________________ DVBViewer DVB-S og DVB-T (technotrend budget)
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Nej, det er IKKE umuligt....Men som Avsh skriver: Så er du afhængig af en eller anden decoderboks som Dansk BB sender dig. Hvilket format de sender i ved jeg ikke. Men det er ikke noget der falder indenfor dvb-t, dvb-c, eller dvb-s.... Derfor er du afhængig af at have en DECODERBOKS fra din udbyder..... og din HTPC vil derfor være afhængig af outputtet fra decoderboksen(Typisk scart, s-video osv) Og din tv tuner skal kunne håndtere at optage(og skifte kanal VIA denne source) fra denne source..... Som sagt er IPTV osv ikke en standard....Derfor laves der ikke tunere til dette....Men Analoge tunere som fx pvr-150 osv, kan som avsh nævner, optage via s-video/composite indgangen... Arken out
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |