Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma og indbrænding (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vikings
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 April 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst mange tråde omkring plasma vs lcd skærme. Det der for det meste kommer frem i trådene er at plasma skærme har risiko for indbrænding af kanal logoer osv.

Da jeg påtænker at købe en plasma skærm (Panasonic 42PV60 ) så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor reel "faren" er.

Hvor mange af jer der ejer en plasma skærm har haft indbrænding?

Til top Vis vikings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vikings

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har hverken LCD eller plasma, men har læst om mange herinde som skriver at det er ved at være en myte om indbrænding - det er vidst kun noget som hører til i de første par generationer af plasma-skærme.
Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

indebrænding som sådan er ikke så almindelig længere, men retention er et fænomen man må leve med. Det forsvinder dog på relativt kort tid, så det er ikke det der ville afholde mig fra at købe et plasmatv en anden gang. PV60 er det ikke panasonic?
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en phillips 9966 42'' plasma skærm  som var det værste møj ....

Den havde rentention bare man havde tekstv på i få minutter.

Men min pioneer skærm er fri for det

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget på den nyeste Panasonic 42 PX70 plasma. Bare hold kontrasten på under halvdelen af skalaen...men der er det osse mest naturligt at se på alligevel.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 12 April 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Der er ikke noget på den nyeste Panasonic 42 PX70 plasma. Bare hold kontrasten på under halvdelen af skalaen...men der er det osse mest naturligt at se på alligevel.

Det kommer vel meget an på, hvor lyse omgivelserne er, om så lav kontrast er brugbar?

Og det virker lidt absurd at købe et apparat, man ikke kan udnytte uden risiko for at det tager skade. Hvor mange andre "husholdningsapparater" ville vi acceptere ikke at kunne bruge frit uden risiko for permanente skader - specielt efter at have betalt 15-20.000kr. for dem?

"Køb et nyt luksuskomfur - kun kr. 17.500. Ovnen må blot ikke komme over 160gr. og pladerne  må ikke anvendes de første 200 timer. Skulle komfuret alligevel få skader, er det dit eget problem!" Hvem ville acceptere sådanne betingelser? Sorry - men i mine øjne ligner det en teknologi, der ikke er helt "færdig" endnu.....

Hvis problemet med indbrænding var løst i nyere generationer, kunne fabrikanterne jo trygt give garanti mod indbrænding - ligesom nogle LCD-fabrikanter giver garanti mod pixelfejl, men det har jeg endnu ikke set - tværtimod gør de et stort nummer ud af at fraskrive sig ethvert ansvar. Det er da tankevækkende.....

Som jeg læser rundt omkring, bliver problemet mindre for hver generation - om man så tør gamble og risikere 15- 20.000kr. på et TV som man enten ikke tør udnytte eller risikerer bliver ødelagt (selv om risikoen er blevet mindre, er den tilsyneladende fortsat tilstede) er jo så op til den enkelte.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 12 April 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

jeg tror nu ikke at decideret indebrænding er en reel faktor længere, jeg tror mange af dem der nævner det ikke skelner mellem indebrændig og retention. Jeg gjorde ikke rigtigt noget for at undgå det (udover at kalibrere det efter bedste evne med DVE) og jeg havde da en del retention i starten, men ikke noget alvorligt.
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

the_chosen_one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Sendt: 12 April 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Bare en lille reminder model PV60 er uden digital tuner (px60 er med). Omkring November 2009 lukkes det analoge signal fra Tv2 og DR. Så hvis du forventer at satse på kabeltv, parabol eller lign. skal du se bort fra dette indlæg.

The_chosen_one

Til top Vis the_chosen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_chosen_one

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
Og det virker lidt absurd at købe et apparat, man ikke kan udnytte uden risiko for at det tager skade. Hvor mange andre "husholdningsapparater" ville vi acceptere ikke at kunne bruge frit uden risiko for permanente skader - specielt efter at have betalt 15-20.000kr. for dem?

At du kalder køb af plasma TV absurd beviser kun hvor lidt du ved om den reelle 'fare' for indbrænding.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

brasch:

Jo, PV60 er et Panasonic tv, og et dejligt et af slagsen.

Jeg har haft mit siden starten af oktober '06 og har aldrig set skyggen af hverken retention eller indbrænding. Jeg har ikke justeret væsentligt på de "kritiske" parametre for at "spare" tv'et, men justerede det ind efter mine øjne. Det er tændt mellem 7-10 timer i døgnet, mange gange på samme kanal i timevis, også de kanaler med logo'er i hjørnet. Det kører bare og det ser knald godt ud - specielt med en god film i dvdskuffen.

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Det er en myte, burnin, dvs den permanente form fremkommer STORT SET ikke mere på dagens plasma tv.

Billedkvaliteten plasma kvitterer med er så gennemgående stjerneflot at det simpelthen i mine øjne er tosset at købe LCD (størrelser på 37"+ naturligvis).
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft mit Pioneer PDP-507XD (som slår ALLE lcd-tv og de fleste plasma) i ca. 14 dage nu, og jeg har ikke haft skyggen af hverken retention eller indbrænding selvom jeg har brugt det flittigt... Jeg bruger det til både tv (analog og digital), dvd, Nintendo Wii og PC...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Det er en myte, burnin, dvs den permanente form fremkommer ikke mere på dagens plasma tv.

Billedkvaliteten plasma kvitterer med er så gennemgående stjerneflot at det simpelthen i mine øjne er tosset at købe LCD (størrelser på 37"+ naturligvis).

Burnin er absolut ikke nogen myte, det kan stadigvæk komme. Han en bekendt som lige har måtte "skråtte" sit pv60 med burnin. Jeg er selv plasma fortaler men at kalde det for en myte er en stor fejl i mine øljne.

Burnin er ikke det store problem hvis man bare er lidt bevidst om hvordan man undgår det, men det kan altså sagtens forekomme ved forkert brug eller endda ved alm. brug i meget få situationer.

Kort sagt ingen tvivl om at man får mest billedkvalittet for pengene i en plasma skærm, man ska dog stadigvæk være obs på muligheden for burnin..

Nicolai

Peter VTEC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004
Sendt: 12 April 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Damn kan squ heller ikke finde ud af det med de Plasma skærme...synes de nye PX modeller er kanon lækre og til en god pris, men skal være ærlig at sige at det holder mig tilbage med denne "myte" om burn in/rentation.

Hmm måske man skulle vente lidt endnu og se de om der kommer nogle spændene LCD nyheder til sommer....

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Det er en myte, burnin, dvs den permanente form fremkommer ikke mere på dagens plasma tv.

Jeg ved ikke, hvor du har det fra.  Vi ser af og til burn-in effekter på værkstedet.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 12 April 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Bevares, jeg var måske lidt for hurtig på aftrækkeren, jeg vil gerne trække det lidt i mig igen.

Burnin "kan" forekomme. Men kun hvis du har stilstående elementer stående på din skærm i MEGET lang tid - tænk på radio-tv forhandlere har tit det samme stående på skærmen hele dagen, og jeg har endnu ikke set et sådant med Burnin.

Medmindre du bruger din plasma til computer og lader den f.eks. stå på skrivebordet eller lign. i lang tid er det ikke noget jeg ville være bekymret over for.

Desuden er den nye PX70'er noget af det mest modstandsdygtige overfor Burnin, siges det.
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 12 April 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
kaso skrev:

At du kalder køb af plasma TV absurd beviser kun hvor lidt du ved om den reelle 'fare' for indbrænding.

Læs nu hvad han skriver. Det er den overordnede tanke om, at man kan få problemer med et produkt som er nykøbt.

Og faren er jo som sådan reel nok. Du kan under uheldige omstændigheder få burn-in på din skærm, hvis du ikke tænker dig om. Og som flere i denne tråd er inde på, er det en god idé at ændre på visse parametre og på den måde hjælpe sig selv. Jeg har da også hørt, at man skal være ekstra påpasselig de første 300-500 timer af plasmaens levetid, for der er den ekstra følsom over for problemer med burn-in.

Med ovennævnte in mente, er kasos indlæg fint nok - for du kan jo netop ikke bruge skærmen frit uden fare for permanente skader. Men det gælder så desværre ikke bare plasma skærme men også andre forbrugsgoder.
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

Det er den overordnede tanke om, at man kan få problemer med et produkt som er nykøbt.

Og det er den overordnede tanke der er noget bavl. Selvfølgelig passer man på, og hvis man gør det, så sker der ikke noget. Skulle man være uheldig at glemme at slukke mens man tager væk over weekenden (48 timers statisk Half Life 2 menu, f.eks.), kan skærme hele to generationer gamle reddes uden fysiske indgreb. Og den situationer er selvfølgelig at sætte tingene på en spids. Vi er tusinder af plasma-ejere der bruger vores TV uden bekymringer. Dét kan kaso ikke forstå, men så må han jo bare nyde sit fantastiske Samsung LCD TV
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

(...) for du kan jo netop ikke bruge skærmen frit uden fare for permanente skader.

Det er der heller ingen der har påstået, men det er også kun LCD-hovederne der insisterer på at gøre det til et krav. Hvis man ikke synes at LCD er godt nok og kan acceptere at passe en lille smule på med et plasma TV, så er der jo ingen ko på isen. Det er fjollet at insistere på et eller andet princip, bare fordi, og så blive nødt til at gå på kompromis med billedkvaliteten.

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa. jeg har en hitachi plasma tv og jeg har ingen problemmer med indbrænding. selvom jeg har faldet i søvn til den der iriterende pauseskærm  hvor den har stået sådan i et par timer af gangen.. så det tror jeg ikke skulle være noget problem mere
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes