| Forfatter |
|
MiNo Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Står for snartligt at skulle igennem en større opgradering af grej, bl.a. et nyt TV (ca 42", HD m.m) og jeg tænke om der fandtes TV, hvor der var muligt at bruge TV'ets højtalere som 'center' i et surround setup?
Jeg mener, TV'et er jo så tæt på 'center' som noget kan blive, så det er vel (???) ganske logisk, at man skulle kunne føde TV højtaleren fra sin forstærker. Ja det synes jeg, men jeg har aldrig set det annonceret. Findes det mon? Enten direkte som beskrevet, eller kan man 'snyde' på en eller anden måde?
Det kræver naturligvis at højtalerne ikke er totalt elendige, men da det jo primært er dialog vi skal høre derfra, så skulle det for pokker kunne lade sig gøre at finde et TV med acceptable højtalere til netop dette formål
Nok ævl herfra - kender I noget til det? Eller forslag? eller...?
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens lade sig gøre...spørgsmålet er bare hvor godt det vil lyde __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loewe Xelos og Individual ved jeg i hvert fald kan. Man fodre tv'et med liniesignal fra pre-out fra forstærkeren. Det er også nogle af de få v som jeg vil sige kan bruges som center da lyden er god (set i forhold til fladskærms-gennemsnittet). En højtaler vil altid være at foretrække da den for det meste har bedre fysiske rammer for at spille godt.
|
| Til top |
|
| |
MiNo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er med på, at en traditionel center vil være at fortrække - I fald lyden er det vigtigste element. Her (dvs i mit tilfælde) har jeg dog et ønske om at 'slippe' for denne enhed, da den (for mig) er den højtaler som er sværrest at få placeret i stuen og jeg er på jagt efter 'tålelige' alternativer.
Men ethvert tip/info om HVORDAN det gøres, er MEGET velkomment :-) Jeg vil straks checke Loewe...
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
desuen bør klangen i fronterne og center være identiske. og det skulle undre mig grumme hvis man kunne få et par tv højtalere tila t have samme klang som ens sikkert ganske godt fronthøjtalere. i LANGT de fleste tv (især flade) er højtalerene faktisk noget der mindre om lavere kvalitet end det man finder i pc skod højtalere så jeg ville fraråde at bruge højtalerene til det
|
| Til top |
|
| |
MiNo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok ok - skulle have sagt mig selv, at det ikke gik. Men jeg prøver lige igen : Jeg vil gerne have nogle tips og tricks til at lave den løsning jeg beskriver. Det er knap så interessant, at læse om alle dem som IKKE øsnker en sådan løsning. Jeg mener, jeg forstår jer godt .. det er bare ligesom ikke ... så relevant i denne sammenhæng
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg overvejede det kort på et tidspunkt, men jeg gik væk fra det. Hvis der er en rca lydindgang på dit tv kan det godt lade sig gøre. Grunden til at jeg gik væk fra det er at mit tv kun har det på en kilde som jeg alligevel ikke bruger. Det kan dog ikke skade at prøve, alternativt kan du helt udelade centeren (måske et bedre alternativ)
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en Scartadapter (sådan et stik med scart på den ene side og phono/s-video indgange på den anden side), så kan du tage pre-out fra centerkanalen i din forstærker (hvis den altså har pre-out..?) og koble til stikket i stedet for det "traditionelle" højre/venstre kabel. Du skal så nok også have en y-splitter på for at få signal i begge højttalere i tv-et.
Du burde kunne lave noget tilsvarende på et tv hvor der er separat lydindgang f.eks. i forbindelse med et DVI-stik.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan sagtens lade sig gøre, der er alm stereo lyd ind på dit tv når det står i AV indgange. så er det simpelt bare at tage center pre out som sagt tidligere. eller hvis din dvd har dekoder indbygget. men jeg vil også hellere anbefale at du undersøger om din forstærker kan lave noget center fantom. således at center kanalen blvier spillet i dine fronter
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
det kan sagtens lade sig gøre, der er alm stereo lyd ind på dit tv når det står i AV indgange. så er det simpelt bare at tage center pre out som sagt tidligere. eller hvis din dvd har dekoder indbygget.
men jeg vil også hellere anbefale at du undersøger om din forstærker kan lave noget center fantom. således at center kanalen blvier spillet i dine fronter 
|
|
|
er det ikke bare at samle pre-out fra centeren i main in på begge frontkanaler? Det giver godt nok et værre rod med først at dele signalet og så samle det med noget andet. Og så har man to kanaler fri til bi-amping, hvis den har 6 kanaler
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
andersena skrev:
det kan sagtens lade sig gøre, der er alm stereo lyd ind på dit tv når det står i AV indgange. så er det simpelt bare at tage center pre out som sagt tidligere. eller hvis din dvd har dekoder indbygget.
men jeg vil også hellere anbefale at du undersøger om din forstærker kan lave noget center fantom. således at center kanalen blvier spillet i dine fronter 
|
|
|
er det ikke bare at samle pre-out fra centeren i main in på begge frontkanaler? Det giver godt nok et værre rod med først at dele signalet og så samle det med noget andet. Og så har man to kanaler fri til bi-amping, hvis den har 6 kanaler
|
|
|
Alle moderne receivere kan spille uden center, og det er klart at foretrække fremfor at anvende tv'et. Det er blot at slukke for centerkanalen i opsætningen. Hvis der er tale om B&O er det en anden sag, da de kan have ganske god lyd indbygget. Ligeldes Thomson bagprojektion og sikkert også lidt andet på markedet.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
brasch skrev:
andersena skrev:
|
|
|
|
|
|
Alle moderne receivere kan spille uden center, og det er klart at foretrække fremfor at anvende tv'et. Det er blot at slukke for centerkanalen i opsætningen. Hvis der er tale om B&O er det en anden sag, da de kan have ganske god lyd indbygget. Ligeldes Thomson bagprojektion og sikkert også lidt andet på markedet.
|
|
|
enig, men når nu det skal være....
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som udgangspunkt er ideen ok. Tror bare du skal gå i krig. Jeg vil heller have TVet som center end at køre "phantom" center igennem sidesystemet. Som alt andet - prøv det.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
| Som udgangspunkt er ideen ok. Tror bare du skal gå i krig. Jeg vil heller have TVet som center end at køre "phantom" center igennem sidesystemet. Som alt andet - prøv det. |
|
|
jeg tror det kommer lidt an på hvor højt man har tænkt sig at spille, det var en af grundene til jeg opgav at prøve det.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Bradman skrev:
| Som udgangspunkt er ideen ok. Tror bare du skal gå i krig. Jeg vil heller have TVet som center end at køre "phantom" center igennem sidesystemet. Som alt andet - prøv det. |
|
|
jeg tror det kommer lidt an på hvor højt man har tænkt sig at spille, det var en af grundene til jeg opgav at prøve det.
|
|
|
Jeg har flere gange solgt (jeg er ex hifi klubben sælger) 4 stk B&W DM303 fremfor et sæt gale med center og sub i samme prisleje. B&W sættet lød temmeligt meget bedre selvom der ikke var sub eller center
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mere brutal løsning, der også vil koste dig garantien, er at pille bagbeklædningen af fjernsynet, frakoble højtalerne, og forbinde en af dem til din reciever.
Det burde fungere, men det er nok bedst først at øve sig på et gammelt apperat, der alligevel skal smides ud.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
En mere brutal løsning, der også vil koste dig garantien, er at pille bagbeklædningen af fjernsynet, frakoble højtalerne, og forbinde en af dem til din reciever.
Det burde fungere, men det er nok bedst først at øve sig på et gammelt apperat, der alligevel skal smides ud. |
|
|
bestemt en mulighed.. og faktisk den nemmeste. MEN jeg ville nok koble begge højtalere til. da det ellers vil en meget skæv sorround
|
| Til top |
|
| |
MiNo Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Tak til alle for både produktforslag (de ihærdige, som insistere på en center :-) ) og til jer andre med forslag til hvordan og hvorledes. Jeg er blevet en god del klogere, og tror jeg vil prøve det af.
Jeg kommer i øvrigt fra en opsætning med højtalere fra 2 forskellige fabrikater (3 serier) og aligevel har der været smæk på drengen og perfekt harmoni, så jeg er ikke så bleg for at prøve noget som 'siges' ikke at være optimalt.
Tænk blot på den negative effekt det har, at kikke på en center hvis man synes den hænger og skæmmer opsætningen ad helvedes til. Rent mentalt vil det vel forstyre lige på meget negativet, som man påvirkes positivt af at give 15.000 kr/m for sine kabler ;-)
Det sidste var troll-bait - bid ikke på!!! :-)
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiNo skrev:
Tænk blot på den negative effekt det har, at kikke på en center hvis man synes den hænger og skæmmer opsætningen ad helvedes til. Rent mentalt vil det vel forstyre lige på meget negativet, som man påvirkes positivt af at give 15.000 kr/m for sine kabler ;-)
Det sidste var troll-bait - bid ikke på!!! :-) |
|
|
hehe og dog får du lige ti tommelfingre op af mig for den
|
| Til top |
|
| |