| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men jeg ved sgutte om jeg hører syner men det lyder som om mine bagspeakers spiller en lille smule med når jeg lytter stereo - hvordan kan det være ? . Først troede jeg bare det var reflektioner fra fronterne der gik i bagspeakernes diskanter og fik dem til at spille lidt med, men nu er jeg næsten overbevist om at de spiller svagt med . Det kan ikke høres fra lyttepositionen, men kan anes hvis man er tæt på bagspeakers - især transienter og høje lyse toner kan anes. Er det normalt at de andre kanaler "spiller med" ?
SS-receiveren er en H/K 8500 og speakers er self. sat til "None" på bag-SS når der køres stereo  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det når du kører direct på din processor?
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| er det når du kører direct på din processor? |
|
|
Ja, men der ikke på alt musik det er primært de høje lyde der svagt kan fornemmes. Kan det være bagspeakers diskanter der "spiller med", der er iøvrigt 2 stk. i hver bagspeaker ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kører i "direct" på min processor, spiller alle højttalerne (så baghøjttalerne spiller identisk med fronterne). Så det gør jeg ikke så tit
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
Når jeg kører i "direct" på min processor, spiller alle højttalerne (så baghøjttalerne spiller identisk med fronterne). Så det gør jeg ikke så tit  |
|
|
Hvis jeg vælger 5ch-stereo så spiller hele skidtet med tydelig gengivelse i alle kanaler, hvad det jo også skal, men ikke i direct som iøvrigt hedder "surr off" på H/K'sk  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
min processor kobler alt fra ved direkt.
|
| Til top |
|
| |
HAK! Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| min processor kobler alt fra ved direkt. |
|
|
Det går min også, tror du ikke at det kan være noget resonans??
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jeg faktisl overbevist om.Mine baght som er tripole spiller mod bagvæggen og der kan man tydeligt høre lyd fra væggen
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acer...
Det lyder som om der er crosstalk mellem kanalerne i din forstærker...
Hvis alle kanalerne i forstærkeren har en lang fælles stel bane i printet til ht udgangene, så vil der jo opstå et spændingsfald som vil blive gengivet svagt (i modfase) ud af dine baghøjttalere... Dette grundet + tilnærmelsesvis er stel når der ikke spilles...
Det kan også være kapacitivt overført mellem kanalerne...
Lyder dog mærkeligt at H/K skulle lave sådan en "fejl"... I anførselstegn, da (næsten) alle apparater jo har noget crosstalk, det er bare et spørgsmål om hvor meget der er...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det samme fænomen som når at forstærkerudgangen er sat til cd,men hvis man stopper cden og sktuer op kan man høre lyd fra tvet?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| er det samme fænomen som når at forstærkerudgangen er sat til cd,men hvis man stopper cden og sktuer op kan man høre lyd fra tvet? |
|
|
nej ikke helt. det er kanal adskilelse i indgangs selektor kredsløbet der har for dårlig adskillelse. så det er lidt samme fænomen, bare et andet sted i forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| det er jeg faktisl overbevist om.Mine baght som er tripole spiller mod bagvæggen og der kan man tydeligt høre lyd fra væggen |
|
|
Ja, nu har jeg lyttet intest til bagspeakers og nogen gange kan jeg svagt høre noget og andre gange ikke . Det kommer meget an på musikken der spilles , tror sgu det er resonanser jeg hører i enhederne - kan de sår'n uforvarent komme til at spille med ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Hej Acer...
Det lyder som om der er crosstalk mellem kanalerne i din forstærker...
Hvis alle kanalerne i forstærkeren har en lang fælles stel bane i printet til ht udgangene, så vil der jo opstå et spændingsfald som vil blive gengivet svagt (i modfase) ud af dine baghøjttalere... Dette grundet + tilnærmelsesvis er stel når der ikke spilles...
Det kan også være kapacitivt overført mellem kanalerne...
Lyder dog mærkeligt at H/K skulle lave sådan en "fejl"... I anførselstegn, da (næsten) alle apparater jo har noget crosstalk, det er bare et spørgsmål om hvor meget der er...
Mvh Kim
|
|
|
Ja, det ville også undre mig hvis Harman laver sådan noget - de er jo ikke ligefrem novicer indenfor SS. Til historien hører også at jeg har et laaangt kabeltræk til bagspeakers, ca. 15 m. til hver, og det meste af det ligger pt. i en ordentlig bunke i et hjørne fordi jeg ikke har fået taget mig sammen til at få det trukket langs væggene (og vinduer) i kabelbakker endnu - kan det have indflydelse ? Det er ikke spolet op i en spole men ligger nærmes bare og flyder __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså mit første gæt var faktisk om kablerne måske ikke er isoleret ordenligt?
- hvis kablerne ikke er skærmet ordenligt og de krydser hinanden, så kan noget af signalet vel overføres? jeg synes selv jeg har stødt på det 'problem' da jeg bruger harald-nyborg kabler til min baghøjttalere, nu har jeg så fået orden på kablerne og har ikke lagt mærke til problemer af art længere.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Acer
Nej, man kan ikke rigtigt overføre nogen lyd fra et højttaler kabel til et andet...
Der skal jo nogen halv store signaler til at få lyd ud af en højttaler... Så skal der i hvertfald ligge en ordenlig bunke både til fronterne og baghøjttalerne helt tæt op ad hinanden...
Du skriver jo forresten også det er de lyse toner, og ergo må disse være kapacivt overført... Og det kan kun være på små signal niveau, inden i forstærkeren... Det er faktisk ikke ualmindeligt at der kan være et crosstalk på under - 50 dB mellem kanalerne i en surround forstærkere...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Hej Acer
Nej, man kan ikke rigtigt overføre nogen lyd fra et højttaler kabel til et andet...
Der skal jo nogen halv store signaler til at få lyd ud af en højttaler... Så skal der i hvertfald ligge en ordenlig bunke både til fronterne og baghøjttalerne helt tæt op ad hinanden...
Du skriver jo forresten også det er de lyse toner, og ergo må disse være kapacivt overført... Og det kan kun være på små signal niveau, inden i forstærkeren... Det er faktisk ikke ualmindeligt at der kan være et crosstalk på under - 50 dB mellem kanalerne i en surround forstærkere...
Mvh Kim
|
|
|
Kablerne til bagspeakers er helt adskilt fra fronternes kabler så det stammer ikke derfra. Crosstalk under -50 dB, mener du så når man spiller højere end -50 dB så kan de andre kanaler snakke med ? Jeg syntes jeg oplever det ved niveau'er hvor display viser fra -45 dB til ca. -30 dB, herover kan jeg ikke høre andet end fronterne __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gjort en observation: Bagkanlerne er tavse når H/K'en er kold, men begynder at spille en anelse med efter en Cd's tid - er det normalt ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 30 April 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med at forsøge at tage fronterne fra, så burde du kunne høre om baghøjtalerene siger noget. det kan dog stadig være overhøring mellem kanalerne. så kunne du evt hvis du kender nogen med diy værksted, finde nogle modstande og byge en 8 ohms modstand der kan holde til noget effekt. så forstærkeren ser modstandene og leverer effekt i dem. så kan du med det setup teste om baghøjtalerene virkelig sigr noget. eller om det er genspejliger
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men så fik jeg sat kabelkanaler op og ført kablerne pænt lags vægge og vinduer og nu er problemet væk  . Det må have været fordi, selvom jeg prøvede at undgå spoler i kablerodet, at det hele lå og flød oveni i hinanden. Så folkens - ryd op i jeres kabler __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lavet stuen færdig med grejet i rack og kabelkanaler til frontspeakers men nu er center og bagspeakers begyndt at snakke med igen i stereo . Det kan ikke stamme fra føringen i kabelkanalerne eftersom HT-kabler til front + center er ført sammen men kabler til bagspeakers føres i en anden kanal som naturligvis kommer bagfra. Der er kun ført signalkabel (antenne + S-video) i kanalen med front + center, dvs. ingen power-kabler sammen med signal og ht-kabler. Nu er pladsen bag på sådan en SS-receiver jo noget trang, og de forbisterede stive G&S-kabler er ikke nemme at danse med og få spolet op så det er noget af en ormergård deromme bagved . Jeg har spolet bagspeakers- og centerspeaker kabel op ved siden af frontspeakerskablerne (ligger helt op ad hinanden) - kan det være der problemet ligger ?
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |