Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker tilslutning..?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jepp1227
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har et nad-anlæg bestående af nad 917 og nad 906, men jeg vil gerne have flere krafter (watt).

Hvad skal jeg gøre? Kan jeg tilslutte en extra forstærker?

Hilsen jeppe..

Til top Vis jepp1227's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepp1227

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du har pre-out udgange, så Ja.. så sætter du bare effektforstærkeren til i pre-out udgangen, hvad du nu end vil (front eller rear) også sætter ht'erne til effekten..

mvh Zirio

Zirio's Cinema

Bassfilm

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

jepp1227
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg er brokoblet, og dermed stereo. Så den extra effektforstærker skal bare give extra kraft til fronterne (de eneste højt. jeg har).. Kan det stadig lade sig gøre? Sidder pre-out udgangene i forforstærkeren?

Til top Vis jepp1227's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jepp1227

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 April 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

ja, det er det din nuværende effekt sidder i, men du kan sagtens splitte signalerne. Dog ville jeg nok sørge for de to effekter er ens eller kan det få en meget underlig lyd

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 April 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke kombinere din NAD 906 med en ekstra forstærker. Pre-Out udgangene der tales om, er de udgange du bruger nu på din NAD 917. Hvis du vil have større effekt, må du altså udskifte din NAD 906 til en almindelig ( og større ) effektforstærker. Hvis du vil køre stereo fremover, er det nok smartest at sælge begge apparater og købe en stereo receiver eller forstærker og tuner.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Du kan ikke kombinere din NAD 906 med en ekstra forstærker. Pre-Out udgangene der tales om, er de udgange du bruger nu på din NAD 917. Hvis du vil have større effekt, må du altså udskifte din NAD 906 til en almindelig ( og større ) effektforstærker. Hvis du vil køre stereo fremover, er det nok smartest at sælge begge apparater og købe en stereo receiver eller forstærker og tuner.

jo, ved at dele signalet til to forstærkere og bi-ampe.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det er korrekt hvis hans højttalere tillader det. Jeg tror dog ikke at han opnår det han ønsker ved at bruge den løsning, hvis formålet er at kunne spille væsentligt højere.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Ja, det er korrekt hvis hans højttalere tillader det. Jeg tror dog ikke at han opnår det han ønsker ved at bruge den løsning, hvis formålet er at kunne spille væsentligt højere.

forudsat han kan bi-ampe selvfølgelig, ville han få da få den dobbelte effekt med to ens effekttrin tilsluttet, ikke at jeg ville foreslå at gøre det på den måde, men det var heller ikke det spørgsmålet gik på.

edit: havde lige overset at han har brokoblet, så giver det nok lidt ekstra bøvl. Det er nok noget smartere at købe en anden effekt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

forudsat han kan bi-ampe selvfølgelig, ville han få da få den dobbelte effekt med to ens effekttrin tilsluttet

Nej, ikke helt. Prøv at forestille dig to setups A og B. A= 2stk 100w forstærkere i biamp. B= 1stk 200w forstærker tilsluttet normalt. Hvis vi nu forestiller os at der kommer et kraftigt anslag i basområdet vil han i setup B have 200w til rådighed til at drive basenheden. I setup A har han stadig kun 100w til basenheden selvom han bruger 2 forstærkere. Han vil altså ikke opnå kraftigere lydtryk med en ekstra forstærker i biamp.

Fordelen ved biamp er at man ikke får et forvrænget signal til diskantenheden når man presser strømforsyningen ved kraftig bas. Det betyder måske så at man kan spille lidt højere uden at høre forvrængning, men man opnår ikke noget der svarer til dobbelt effekt.

I det aktuelle eksempel hvor der bliver tale om både brokobling, biamp og forstærkere der ikke bliver brugt, mener jeg at han vil få mere ud af at skifte det hele ud og købe en kraftig forstærker og evt. en tuner. Hellere en stor forstærker end en masse små med underdimensionerede strømforsyninger m.m.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 08 April 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Uden lige at være 100% sikker

Så efter hvad jeg husker så kan du jo sløjfe din effektdel, så derfor mener jeg at du godt kan bruge en effektdel mere.

Kan du få signalet ned til NAD 906 så kan du også føre det videre til en anden effektdel.

Og jeg mener også du kan justere hver effektdel i NAD 906 bag på forstærkeren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes