| Forfatter |
|
Cpede Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et hurtigt ? Hvad er PCM? I manualen til min Denon 2803, står der at det er 2 kanal stereo  Hmm, det forstår jeg ikke. Almindelig stereo spiller da også i 2 kanaler?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCM står for Pulse Code Modulation og er digital lyd... Du kan læse meget mere på wikipedia
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 kanal stereo ..... lidt vrøvl .... blot "stereo" ville være nok. Måske blot en eller anden oversættelsesfejl eller nogen der tror de er smarte.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| 2 kanal stereo ..... lidt vrøvl .... blot "stereo" ville være nok. Måske blot en eller anden oversættelsesfejl eller nogen der tror de er smarte. |
|
|
nok med hendtydning til at mange sorround recievere har 5, 6 eller 7 kanals stereo som en valgmulighed også
|
| Til top |
|
| |
Cpede Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
| PCM står for Pulse Code Modulation og er digital lyd... Du kan læse meget mere på wikipedia |
|
|
Oki, tak for svaret,. Ved ikke om jeg blev klogere af det, men skal jeg forstå det sådan, at PCM er digital stereo, og når min forstærker spiller på stereo, så er det analog stereo, eller??
Og "Wikipedia" er det en hjemmeside der hedder sådan, eller hvor finder jeg det?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpede skrev:
Exxtreme skrev:
| PCM står for Pulse Code Modulation og er digital lyd... Du kan læse meget mere på wikipedia |
|
|
Oki, tak for svaret,. Ved ikke om jeg blev klogere af det, men skal jeg forstå det sådan, at PCM er digital stereo, og når min forstærker spiller på stereo, så er det analog stereo, eller??
Og "Wikipedia" er det en hjemmeside der hedder sådan, eller hvor finder jeg det?
|
|
|
Ja det er rigtigt... Men PCM kan også være i flere kanaler...
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpede skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
Og "Wikipedia" er det en hjemmeside der hedder sådan, eller hvor finder jeg det? |
|
|
Du kender vel Google? Hint: Søg efter Wikipedia på Google - eller prøv den oplagte: www.wikipedia.com
|
| Til top |
|
| |
aurumcantus Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpede skrev:
|
og når min forstærker spiller på stereo, så er det analog stereo, eller??
|
|
|
Kommer an på hvordan signalet kommer til din forstærker, gennem RCA er det analogt, men er det coax/optisk er det digitalt __________________ Mvh
Aurumcantus
|
| |
Cpede Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
Cpede skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
|
Ja det er rigtigt... Men PCM kan også være i flere kanaler...
|
|
|
Oki sådan, eller , for når jeg spiller musik i stereo på min forstærker, kan jeg da vælge om jeg vil høre det i digital, eller analog, fordi jeg har monteret begge slags kabler?
Så det vil jeg da kalde "digital stereo", og hvis PCM også er "digital stereo" hvor er forskellen så?
Vil lige sige, at jeg synes ikke jeg kan høre forskel!
|
| Til top |
|
| |
Cpede Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
aurumcantus skrev:
Cpede skrev:
|
|
|
|
Kommer an på hvordan signalet kommer til din forstærker, gennem RCA er det analogt, men er det coax/optisk er det digitalt
|
|
|
Lige præsis. Hvad er forskellen til PCM så?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpede skrev:
aurumcantus skrev:
Cpede skrev:
|
|
|
|
Kommer an på hvordan signalet kommer til din forstærker, gennem RCA er det analogt, men er det coax/optisk er det digitalt
|
|
|
Lige præsis. Hvad er forskellen til PCM så?
|
|
|
Altså PCM er ikke selve definitionen af digital lyd... PCM er bare en slags format som lyden ligger i... Det kan eksempelvis også ligge i RAW som er noget andet, men stadig lige så meget digitalt...
Forskellen på "almindelig" analog stereo og digital stereo er (afhængig af kvaliteten selvfølgelig) at digital lyd normalt er lidt mere udglattet at høre på, hvor analogt er lidt mere detaljeret og afslørende... Jeg har altid kørt med analoge kabler fra de cd-afspillere jeg har haft, da jeg synes det lyder klart bedst... Men igen... Det kommer an på om CD-afspillerens eller forstærkerens D/A-converter er bedst...
|
| Til top |
|
| |
Cpede Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak Exxtreme, så tror jeg at jeg har fanget meningen med det hele  jeg hører også altid musik i analog og direct, der synes jes lyden er mere "varm og rund" synes også sangerens stemme kommer bedre igennem instrumenterne.. Undrede mig bare, da det var en valg mulighed på min depeche mode dobbel koncert dvd. Takker.
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cpede skrev:
| Lige et hurtigt ? Hvad er PCM? |
|
|
PCM (Pulse Code Modulation) anvendes i audioudstyr f.eks. CD afspillere. PCM er den digitale kode, der kommer ud af en ADC (Analog to Digital Converter) f.eks. 16-bit PCM. Det sker typisk over tre trin: Lavpasfiltrering, sampling og kvantisering. Signalet er først fuldt digitaliseret, når det er kvantiseret.
Mvh. __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sludder i CD-afspilleren går det naturligvis den modsatte vej Men ellers er den god nok. __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
janils skrev:
| 2 kanal stereo ..... lidt vrøvl .... blot "stereo" ville være nok. Måske blot en eller anden oversættelsesfejl eller nogen der tror de er smarte. |
|
|
nok med hendtydning til at mange sorround recievere har 5, 6 eller 7 kanals stereo som en valgmulighed også 
|
|
|
måske er det også en fejl, der er jo reelt set kun 2 kanaler, fordelt på mange højttalere, jeg har dog endnu ikke forstået, hvorfor centeren skal bruges til musik
|
| Til top |
|
| |