Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvordan fungere en DAC (SB3)? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Er der no´gen der kan forklare princippet i den DAC der sidder i´squeezebox 3? Jeg kører digital coaxial udgang fra SB3 og her har jeg svært ved at se hvor DAC'en kommer ind i spillet? Musik-filerne er digitale og outputtet fra SB3 bliver også digitalt ved brug af coaxial udgang! Den måde mit setup er pt er at SB3 kører via min Marantz SR7500 receiver og her er jeg ikke sikker på om instillingerne mht DAC er korrekt. Er det f.eks. muligt at slå DAC'en i SB3 fra og så kun bruge den DAC der sidder i SR7500? En anden overvejelse er hvor dyr en ekstern DAC der skal til for at give en markant bedre lyd end medSB3&SR7500?   
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

DAC'en konverterer det digitale signal til et analogt signal, der sendes via SB'ens analoge udgang. Denne DAC har ingen relevans, når du tager signalet digitalt ud til din Marantz receiver. Om din receiver er korrekt indstillet, kan jeg imidlertid ikke fortælle dig.

PS. Princippet i den DAC, der sidder i SB3 er den samme som i alt andet digitalt udstyr - altså konvertering af det digitale signal til et analogt signal.

Mvh.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

DAC'en konverterer det digitale signal til et analogt signal, der sendes via SB'ens analoge udgang. Denne DAC har ingen relevans, når du tager signalet digitalt ud til din Marantz receiver. Om din receiver er korrekt indstillet, kan jeg imidlertid ikke fortælle dig.

PS. Princippet i den DAC, der sidder i SB3 er den samme som i alt andet digitalt udstyr - altså konvertering af det digitale signal til et analogt signal.

Mvh.

OK men hvad er så fordelen ved at bruge en Ekstern DAC sammen med SB3 når man overfører lyden digitalt imellem enhederne?

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved at anvende en eksterns DAC kan være at den i sig selv er af en bedre kvalitet - Tilsvarende kan dens 'omgivelser' dvs. omegnskomponenter, strømforsyning osv. være af en bedre kvalitet, der samlet set giver et kvalitetsløft.

Du kan selv prøve at lytte til en evt. forskel i dit setup, hvor du tager signalet fra SB'en ud hhv. analogt og digitalt - Så vælger du blot den løsning, som du synes lyder bedst.

Go' fornøjelse

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

Fordelen ved at anvende en eksterns DAC kan være at den i sig selv er af en bedre kvalitet - Tilsvarende kan dens 'omgivelser' dvs. omegnskomponenter, strømforsyning osv. være af en bedre kvalitet, der samlet set giver et kvalitetsløft.

Du kan selv prøve at lytte til en evt. forskel i dit setup, hvor du tager signalet fra SB'en ud hhv. analogt og digitalt - Så vælger du blot den løsning, som du synes lyder bedst.

Go' fornøjelse

Vil digitial overførsel af lyd ikke altid potentielt kunne give den bedste lydgengivelse?

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Principielt jo - Det digitale signal er mindre støjfølsomt.

Men hvis afstanden er kort og den 'endelige' DAC er af dårligere kvalitet, er det ikke sikkert, at du vil opleve 'det samlede resultat' som bedre?

Mvh.

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

Principielt jo - Det digitale signal er mindre støjfølsomt.

Men hvis afstanden er kort og den 'endelige' DAC er af dårligere kvalitet, er det ikke sikkert, at du vil opleve 'det samlede resultat' som bedre?

Mvh.

For lige at vende tilbage til de muligheder jeg har med mit nuværende setup:

Som jeg kører nu er det; fra pc til SB3 = Digitalt (trådløst ethernet), fra SB3 til SR7500 = Digitalt (coaxial)! Her er der vel ikke tale om D/A eller A/D konvertering! Vil det i din mening kunne give bedre lyd med først D/A konvertering (af det digitale signal der overføres til SB3'en der så bliver analogt) og så den efterfølgende A/D konvertering i SR7500'eren?   

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Nej der er ikke tale om konvertering i 'transmissionlinien' - Konverteringen sker i din Marantz.

Det signal, der transmitteres til din SB fra PC'en (Ethernet) vil altid være digitalt! Dit spørgsmål er så, om du vil lade konverteringen foregå i SB'en eller i Marantz'en (de står formentlig tæt på hinanden)?

Jeg vil foreslå dig at prøve begge dele, og derefter vælge det, som du synes bedst om!

Go' fornøjelse

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

Nej der er ikke tale om konvertering i 'transmissionlinien' - Konverteringen sker i din Marantz.

Det signal, der transmitteres til din SB fra PC'en (Ethernet) vil altid være digitalt! Dit spørgsmål er så, om du vil lade konverteringen foregå i SB'en eller i Marantz'en (de står formentlig tæt på hinanden)?

Jeg vil foreslå dig at prøve begge dele, og derefter vælge det, som du synes bedst om!

Go' fornøjelse

Nu er jeg med; som det er nu sker D/A konverteringen i Marantz'en (jeg troede fejlagtigt at signalet skulle "slutte i receiveren" som digitalt men det skal jo blive analogt før videreoverførsel til højttalerne!

Jeg prøver med analog overførsel fra SB3 til Marantz'en!

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
zappafan skrev:

Go' fornøjelse

Nu er jeg med; som det er nu sker D/A konverteringen i Marantz'en (jeg troede fejlagtigt at signalet skulle "slutte i receiveren" som digitalt men det skal jo blive analogt før videreoverførsel til højttalerne!

Jeg prøver med analog overførsel fra SB3 til Marantz'en!

Nu har jeg prøvet D/A konverter i SB3 kontra D/A konverter i Marantz SR7500 og jeg kunne ikke hører nogen mærkbar forskel. MEN så er det afprøvet.Tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes