Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: De nye digitale kabler ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg opretter dette emne forde jeg syntes det er interresant og forde vi som "nørder" må beregnes som suprbrugere inden for hifi.

HDMI er jo et smart kabel med både billed og lyd.

Jeg deler det lige op HDMI-billed. Her syntes jeg det er lidt op og ned om det giver et bedre billed end Komponent foreksempel. Så bliver HDMI et kabel der kan det hele gøre det bedre..?

Og så HDMI lyd. Ja det kan det jo osse og her har jeg ikke oplevet lyden bedre end digitalt coax eller optisk endnu. Kan det overhovedet lade sig gøre....?

Jeg ved godt HDMI er et digitalt kabel men er det godt nok eller er det "bare" brugervenligt og kommer til, at fungere som et scart. Det kan osse godt være, at man ikke er færdig med udviklingen af HDMI endnu og det kan være det bliver en helt anden standard hvem ved..?

Jeg har personligt svært ved helt og gennemskue hvor vi ender men som forbrugere bliver vi ofte snydt. Bare vendt HDMI er svaret fra guderne...!

Håber "nørderne" osse er på med en kommentar på denne udvikling.

Håber ikke jeg støder nogle herinde ved, at kalde jer nørder.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Mht til Lyd har HDMI (lige fra version 1.0) jo den fordel at det kan transportere op til 8-channel/192kHz/24-bit PCM audio. Det er en væsentlig forbedring i forhold til S/PDIF som max kan transportere 2-channel/192kHz/24-bit PCM audio. Ligeledes kan HDMI transportere de nye lossless formater Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.

Dette bliver dog først udbredt når HD-DVD og/ eller Blue-Ray rigtigt kommer i gang.

På videosiden er det de store distributions og filmselskaber der pacer HDMI frem fordi det giver mulighed for HDCP.
For os forbrugere giver HDMI som nævnt en fælles forbindelsesstandard, som er nemmere at håndtere end SCART. Teknisk giver den mulighed for 30-bit, 36-bit, and 48-bit xvYCC farver. Men den øgede farvedybde går der nok lang tid før vi ser...

Udbreddelsen af HDMI er godt i gang, men der er allerede snak om en række af konkurrende forbindelsestyper, fx DisplayPort og UDI (Unified Display Interface).
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med inkopling av Denon DVD-2910 til en Denon AV-2807 er at det lyder bedre med lyd via S/PDIF (Coax) jmfrt med HDMI. Då har jeg haft en rimlig god HDMI-kabel, QED HDMI-P, og både rigtigt god (Transparent Premium Digital Link) og billig (Argon) digitalkabel.

Både den billigere og den dyre digitalkabel lyder bedre en den HDMI-kabel i min mening.

EDIT: D:o gelder kun for musik og almendelig filmlyd, har ikke haft mulighed at prøver nogle ny HD-lydformat.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

ZuluDK

Jamen det er rigtig med lyden og jeg glæder mig da til, at høre om det også kommer til, at lyde godt gennem HDMI eller hvad der bliver "standard". De kan jo sagsten presse det ned over hovedet på os og så sidder vi i saksen. Måske med dårlige lyd tilfølge.

Det er fint nok med tal på hvad et HD signal kan men kan LCD- eller Plasma-panelerne følge med. Her bliver der jo osse arbejdet med nye paneltyper.

Hvem vinder; producenterne el forbrugerne.

Jeg kalibrerer i ny og næ surround og paneler hos folk. Her har jeg ofte fået et meget bedre resultat med Komponent end med HDMI/DVI og på lyd siden med Coax/Optisk. Så det jeg er bange for er, at HDMI bliver kørt frem på en sådan måde, at vi mister en masse bare for nemhedens skyld.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes