Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Een gang til: Aktiv eller passiv HTPC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej eksperter,

Min HTPC skal nu udskiftes og finanserne er gået i orden, så nu mangler bare eksperternes vurdering af mine komponenter - inden jeg afsender ordren ;o)

Jeg er mest usikker på om komponenterne i det hele taget kan monteres i et HFX Media PC kabinet, og så er der lige grafikkortet. Jeg har haft de bedste erfaringer med et ATI-baseret grafikkort, hvorfor valget er et Radeon - men der er jo blæsere på sådan et kort. Men hvis det ikke kan monteres med passiv køling, er jeg nysgerrig efter alternativer af samme høje standard.

HFX Media PC Case Black/Silver
HFX Borg HGC - Heatpipe GPU Rev. 2
HFX Borg HPC - Heatpipe Processor Cooler 939
HFX iMON VFD Display, Remote controller & IR
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB
NorthQ 4300GP-FL, 0db, internal, 400 W
Intel Core 2 Duo CPU Model E6600
ASUS P5W/DH/Deluxe bundkort (4x PCIe, Wifi, MP3in, 2xGigabit)
ASUS DRW 1608P, DVD±RW, DVD±Rx16, DVD±R DLx6, Internal, 2 MB, Black
Sapphire RADEON X1950 PRO
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched, 2x 1GB
Vistaview Saber 2020 Dual Analog MCE, PCIe
Logitech Harmony 895 fjernbetjening
Logitech diNovo Media Desktop Laser (Dansk) (Bluetooth)
Operativsystem: Linux, Windows MCE - måske Vista, donno..

Vh
PhazeOne

Til top Vis phazeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phazeone

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Lækker PC. Hvad vil den løbe op i?

HFX er fede, men du kan også bygge en næsten lydløs PC til væsentlig færre penge med standaropbygning.

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

det er lidt svært at sige prisen, da den finanseres gennem noget revisoren kalder Flexible Bennefits (Nøgleord: Bruttoløn, "Medarbejder-PC", bonus osv).

Jeg har også kigget på en anden model:

Zalman Home Theatre PC Enclosure HD160, silver, VDF, Remote
Zalman CNPS9500-AT, For Intel LGA775, 18 - 27,5 db
Zalman VF900-CU, Cobber VGA Cooler, 18,5 - 25 db
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB
NorthQ 4300GP-FL, 0db, internal, 400 W, fragt inkl.
Intel Core 2 Duo CPU Model E6600
ASUS P5W/DH/Deluxe bundkort (4x PCIe, Wifi, MP3in, 2xGigabit)
ASUS DRW 1608P, DVD±RW, DVD±Rx16, DVD±R DLx6, Internal, 2 MB, Black
Sapphire RADEON X1950 PRO
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched, 2x 1GB
Vistaview Saber 2020 Dual Analog MCE, PCIe - ekskl. Fragt!
Logitech Harmony 895 fjernbetjening
Logitech diNovo Media Desktop Laser (Dansk) (Bluetooth)

I denne løsning er der anvendt et kvalitetskabinet, men kølet med aktive blæsere. Selve dyret skal placeres i  en TV-bænk med glasfront, så dette vil i sig selv give en lyddæmpende effekt. Men det vil sgu være generende hvis der i stille scener i en film er en baggrundsstøj fra en blæsende HTPC.

Prisforskellen, i mit fælde med min trækprocent er netto 2.333,00 DKK

I øvrigt bør jeg lige nævne, at MM-Vision har skrevet tilbage, at det grafikkort ikke kan køles passivt pga. dets' mange hestekræfter ;o) Derfor vil der sandsynligvis i begge opstillinger være tale om en enkelt blæser til grafikkortet. (Der er ikke gode grafikkort der tager passiv køling, tilsyneladende). I øvrigt drejer harddisken (2 stk.) jo også rundt...

Vh
PhazeOne

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu ikke du skal være bekymret for støj specielt ikke med et kabinet med låge for.

Mig bekendt er største grafikkort med passiv køling et 7600 kort.

De Samsunger kan du ikke høre

HIS laver nogle lydløse grafikkort med deres IceQ teknik

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg har leget lidt med http://www.tomshardware.co.uk/graphics/charts.html for at finde det bedste grafikkort til prisen. Grafikkortet har jo ikke noget med kvaliteten af Tv-billedet at gøre alligevel - derfor er det vigtigt for mig at få et super grafikkort til "alt det andet" som HTPC'en skal bruges til. Naturligvis med DirectX10 understøttelse. Jeg kender ikke IceQ/HIS?

Montering og senere udvidelse vil også være noget nemmere med Zalman-kabinettet, så det kunne virkelig være rart med flere gode råd/tips/meninger til at foretage det bedst mulige valg ;o)

Passiv eller ej - det er spørgsmålet? Hvad ville du/I vælge?

Vh
PhazeOne

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg er nået frem til at det rigtige valg for mig er Zalman's kabinet med aktiv køling. Jeg tvivler på at jeg kan høre ~29dB inde fra mit tv-møbel med glas-front når jeg alligevel sidder i sofaen 3-4 meter derfra.

De sparede kroner ryger ind på datterens børneopsparing, eller noget..

Med Zalman får jeg mulighed for at kunne løbende udbygge systemet i de kommende år. Skalerbarhed er nøglen til min succes.

Vh
PhazeOne

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Vær opmærksom på at du sikkert vil få problemer med varme hvis du lukker computeren inde i et  lukket skab... Min løb ihvertfald så varm at blæserne gik for fuld styrke efter kort tid hvilket gav væsentlig mere støj end når maskinen stod uden for skabet...

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Ja det skal lidt luftcirkulation til, men jeg tror heller ikke du kan høre PC'en i den konfiguration du har specificeret. Husk at få nogle Zalman fanmates ind i setup'et så du kan regulere blæserne lidt.

Til grafik kort synes jeg du skal være opmærksom på om det har HDMI og kan køre HDCP for en eventuel opgradering til HD-DVD eller blueray

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg har ikke brug for HDMI, da mit TV's HDMI indgang ikke tilbyder 1:1-pixelmapping. Dog får jeg brug for at finde ud af, om et standard onboard lydkort kan levere lyd analog (jack) og digital  (coax/SPDIF) på samme tid - mit TV har nemlig en PC-audio in (alm. rød/hvid-banan-phono) tilknyttet DVI-porten. Til "alm." tv-kiggeri som Nyhederne o. lign har jeg ikke brug for at lyden er digital til mit tv - som består af 2x10watt skod-højttalere ;o)

Med hensyn til HDPC og Vista, så er der meget snak i øjeblikket, men da jeg agter at køre en tweaket udgave af Windows XP MCE/Pro er det ikke noget jeg vil tage stilling/hensyn til nu.

Godtnok nævner jeg at jeg har valgt at køre aktiv køling, men som en tidligere kammerat sagde til mig i går, så har han fortrudt at sit Mediecenter kører aktiv køling. Det har endnu engang fået mig til at tvivle på mit valg.

Så hvis nogen her kan sige god for at HFX'en kan køle mine komponenter (herunder specielt Sapphire-kortet), så tror jeg jeg vil gå hele vejen og vælge Passiv - mit førstevalg! Mht. TV-møblet, så er dette også modificeret, så der er ingen bund (2-3 cm luft hele vejen rundt langs gulvet) og heller ingen bagbeklædning, så der vil være fin cirkulation -  specielt når varmen transporteres til ydersiden fra de indre dele via disse Heatpipes.

Vh
PhazeOne

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Du skal nu ikke være bange for den aktive køling, men som sagt skal der nogle fanmates ind i billedet så man kan regulere blæserne ned til at lavt lydniveu.

Nu er jeg ikke helt i de beskyttelses former der er lagt ind i HD medierne. Men jeg mener at man skal have et HDMI input på sit TV for at kunne se HD overført digitalt. DVI er ikke nok.

Men som sagt har jeg ikke arbejdet så meget i det.

Henrikt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg er informeret er DVI  det samme som HDMI blot minus lyd. Altså vil HD også køre via DVI hvis DVI i modtager/skærm har HDCP.

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har både et DVI -> HDMI og et DVI -> DVI kabel. Når jeg afspiller noget HD-materiale (Microsoft Showcase) så er billedet akkurat lige så flot når det kører via DVI som via HDMI. Dog er jeg lidt i tvivl om formatet - det viser sig her til aften, at billedet fylder mere i højden via HDMI. Via DVI (1:1-pixelmapping aktiveret) er der en lidt bredere sort bjælke over og under billedet.

Dog er der ingen tvivl når standard Windows skrivebord vises - det er pænest via DVI. Kører jeg over HDMI kan jeg kun se lidt af Start-knappen. Der er i hvertfald ikke tale om 1:1.

Mht. kabinettet og aktiv/passiv - så vidt jeg kan læse medfølger der potentiometre til at styre hastigheden. Så ja, det kan gøres ganske støjsvagt - men ikke lydløs i samme grad som HFx'en, eller hvad?

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil råde dig til at glemme passiv køling.
Den eneste fordel du får ud af det, er at komponenterne bliver 100% lydløse. Tilgengæld skal du døje med at din hardware skal køre under en væsentligt højere temperatur, hvilket er med til at medføre kortere levetid og større chance for driftsvigt.

Sats i stedet for at kabinet hvor du kan sætte nogle store (helst 90mm el. 120mm) low noise blæsere til at cirkulere luften i kabinettet. Jo større blæserne er, jo langsommere skal de køre for at skubbe den samme mængde luft. Og de skal faktisk ikke bevæge sig ret meget, for at flytte nok luft til at holde dit udstyr køligt.
Alt efter hvordan du kan installere dine kabinetblæsere, så kan du gå efter passivt kølet grafikkort hvis du kan få blæseren til at blæse luft på køleren. Du nævnte tidligere HIS - Deres IceQ køler er faktisk bare en Arctic Cooling Silencer (hvis det siger dig noget). Det er en næsten lydløs køler (=du kan ikke høre den) der samtidigt holder dit grafikkort dejligt køligt. Det ville være et rigtigt godt valg.
Du får så et system som måske ikke er 100% lydløst, men som ikke kan høre når du sætter dig over i din sofa. Jeg har min pc stående lige under mit skrivebord, og jeg kan overhovedet ikke høre den, efter at jeg har skiftet kølingen.

Bottomline: Hvis man lige bruger en smule tid på at undersøge det, så vil du med et aktivt system få en computer som du ikke kan høre fra din sofa (eller alt over en meter fra computeren), det vil køre ved en væsentligt lavere temperatur (=længere levetid) og du har større mulighed for at opgradere til fx flere harddiske eller større grafikkort uden at tænke på den ekstra varme de måtte tilføje.
Prøv evt. at kigge på forummet på www.hardware-test.dk som er et forum for hardware-entusiaster og overclockere. Der kan du uden tvivl finde råd om god køling og er garanteret også behjælpelige hvis du har andre spørgsmål angående din ny HTPC.
God fornøjelse

PS: jeg håber ikke jeg har skrevet for meget som du vidste, nu ville jeg bare lige sørge for at få det hele med.

[edit]Wow, var det virkeligt mit første indlæg? Har fulgt med herinde så længe at jeg næsten ikke kan tro det... Så må jeg jo bare uppe mig lidt og deltage aktivt
Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

phazeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej navnebror,

Tak for dit svar. Det er netop den slags svar jeg var ude efter da jeg åbnede denne tråd. Jeg er ude efter den bedste løsning, og jeg er ikke religiøs om det skal være aktiv eller passiv. Netop fleksibiliteten at man kan vælge at opgradere som var det en alm. stationær computer tiltaler mig. Det vil være sværere på den passive platform, ingen tvivl om det.

Jeg har været væk fra hardware-området i de sidste 2-3 år (har haft bærbare...), og jeg kender slet ikke disse moderne aktive kølere som ikke kan høres - spændende! Og så er der lige detaljen omkring HFX-kabinettet. Ingen tvivl om, at det er god stil og kvalitet, men SÅ fantastisk synes jeg nu heller ikke designet er. Jeg er ked af, at ingen andre producenter laver passive kabinetter, så man i det mindste fik et bedre valggrundlag.

Jeg er jyde, så jeg kan godt vippe frem og tilbage gennem en måned - hvis bare jeg får det hele med, og dermed bruger mine penge bedst muligt ;)

Vh
PhazeOne (aka Jonas)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes